Meditatie en pijn

Home GEDICHTEN van Ingrid Links  

Engelen ENGELENKAARTJE Over Mij Kanker patiŽnten ZUIVEREN WONINGEN EN HANDELSPAND LichtWesen producten Kristallen & Edelstenen CURSUS LICHTWESEN CURSUS "ENGELEN" CURSUS EDELSTENEN EN ENGELEN WORKSHOPS/PARTY I.E.T. THERAPIEňN + CONSULTS MEDITEREN WEBSHOP    WEBWINKEL AARTSENGELEN BACHBOESEMS SJANKARA produkten Reportages


Engelen
ENGELENKAARTJE
Over Mij
Kanker patiŽnten
ZUIVEREN WONINGEN EN HANDELSPAND
LichtWesen producten
Kristallen & Edelstenen
CURSUS LICHTWESEN
CURSUS "ENGELEN"
CURSUS EDELSTENEN EN ENGELEN
WORKSHOPS/PARTY
I.E.T.
THERAPIEňN + CONSULTS
MEDITEREN
WEBSHOP    WEBWINKEL
AARTSENGELEN
BACHBOESEMS
SJANKARA produkten
Reportages

AGENDA MEDITATIE voorziene Meditatie en pijn Groeps Meditatie Meditatie Thuis

Wat is pijn en Hoe gaan we ermee om?

horizontal rule

Wat is pijn?

Pijn is een onaangenaam gevoel dat dient als waarschuwing van ons lichaam om beschadiging te voorkomen en kan nuttig zijn als waarschuwingsignaal voor gevaren als vuur, ongezonde leefwijzen (bijvoorbeeld een kater na een flinke stapavond) en voor overbelasting. 'Pijn is een uitdaging tot persoonlijke groei' aldus Roy Martina. Pijn kan je ook als feedback zien en dus ons veel leren over ons leven, lichaam en onze acties en gedrag. Soms is pijn echter gewoon iets ondefinieerbaar en onbegrijpelijks waarvoor we geen reden kunnen bedenken. Het pijngedrag is afhankelijk van de lichamelijke beschadiging, het bewust worden van de pijn in de hersenen, de psychologische kanten die bepalen hoe erg de pijn wordt beleefd en de sociale omgeving die mede het pijngedrag bepaalt. Pijn wordt chronisch genoemd als het langer dan 6 maanden aanhoudt. Sommige artsen spreken na 3 Š 4 maanden al over chronische pijn.

Hoe beleven we pijn?

Iedereen beleeft pijn op een verschillende manier. Dezelfde fysieke klacht kan voor de een lijdensweg betekenen en voor de ander een licht ongemak. De meeste mensen ervaren tevens zelden pijn zoals deze werkelijk is. Fysieke pijn levert vaak spanning en stress op die de pijn verergeren en of van intensiteit veranderen. Pijn bestaat dus vaak uit een fysieke sensatie plus een emotionele sensatie. We reageren vaak met irritatie, niet acceptatie, angst, woede en frustratie op pijn en in dat proces verandert pijn van iets puur fysieks in een nog grotere lijdensweg. Deze lijdensweg wordt weer een nieuwe stressor en zoals we in onze stresssectie kunnen lezen helpt dit de situatie absoluut niet en zal de stress het ongemak over het algemeen verergeren. Onze psyche heeft een behoorlijke invloed op de mate waarin wij pijn voelen en ervaren. Het bekende placebo effect laat zien dat in veel gevallen de psyche zelfs soms een beslissende invloed kan uitoefenen op de pijnbeleving. Denk zelf eens aan situaties dat je pijn ervoer en plotseling door afleiding de pijn tijdelijk 'vergat'. De psyche speelt een grote rol en dat betekent ook meteen dat de aanpak voor een ieder verschilt.

Behandeling van Pijn

De laatste jaren zien we een omezwaai in de behandeling van pijn. Pijn is ten eerste beter medisch aan te tonen door nieuwe technieken waarbij door veranderingen in de hersenenactiviteit pijnen kunnen worden waargenomen. Ten tweede, zien we i.p.v. dat alleen de pijn zelf direct behandelt wordt vaak ook dat patiŽnten geleerd wordt beter om te gaan met pijn d.m.v. o.a. speciale pijnbehandelcentra. Desalniettemin laat het volgende artikel uit het AD zien dat pijn nog steeds een onderschat probleem is en dat er nog veel voor verbetering vatbaar is.

Chronische pijn is een serieus en onderschat probleem
(Algemeen Dagblad 13/10/03)

'Eťn op de vijf Nederlanders lijdt aan chronische pijn door aandoeningen als artrose, reuma of rugklachten. Dit blijkt uit Europees onderzoek van de Internationale Pijnassociatie. Gemiddeld houden de klachten zesenhalf jaar aan. Als de zorg meer aandacht zou besteden aan pijnbestrijding, zou dat vaak niet nodig zijn. In ons land werden 3000 mensen ondervraagd. Slijtage van gewrichten, artrose, veroorzaakt 20 procent van alle chronische pijn. Daarna volgen rugklachten met 13 procent. Van reuma ondervindt 12 procent van de pijnpatiŽnten hinder. De gevolgen zijn groot. Bijna driekwart van de mensen met chronische pijn slaapt slecht, eenderde heeft problemen met het seksleven. Ruim een kwart van de ondervraagden tobt zo met de pijn dat ze er met niemand over kunnen praten. Meer dan zes van de tien vinden dat de zorg te weinig doet aan pijnbestrijding.'

Hoe kunnen we omgaan met pijn?

De vraag is natuurlijk hoe kunnen we nu met pijn omgaan? Wanneer we pijn ervaren kunnen we in onze visie hier op vier manieren mee omgaan:

  1. Negeren en onderdrukken
    Deze aanpak kan goed werken voor kleine pijntjes als een sneetje in je vinger of een gekneusde duim. Een gevaar is wel dat we mogelijke ernstige gevolgen misschien over het hoofd zien of negeren. Denk bijvoorbeeld aan een sporter die door de pijn heengaat en misschien wel zijn enkel onherstelbare schade toebrengt.
  2. Vechten
    Helaas een door velen gevolgde strategie die zelden resultaten oplevert. In ons stressartikel kan je lezen dat deze reactie vaak een nog hogere spierspanning, slechtere doorbloeding, hoger verbruik van energie, aanmaak van stress en angsthormonen tot gevolg heeft.
  3. Pijn herdefiniŽren of afleiden
    Afleiding werkt voor velen goed om met pijn om te gaan. Je kan angstige gedachten vervangen door positieve gedachten. Je kan leuke afleiding zoeken op momenten dat je hevige pijn ervaart. Je kan afleiding visualiseren. Tip: lees meer over visualisatie op onze visualisatie technieken pagina. Meditatie, ademhalings of andere ontspanningsoefeningen kunnen ook goed helpen om niet alleen de aandacht af te leiden maar ook het lichaam en de geest tot rust te brengen. Kijk bij onze stresssectie om meer te leren over het krachtige effect van deze oefeningen op onze gezondheid.
  4. Naar de pijn luisteren, accepteren, analyseren en waarnemen
    Lijkt heel moeilijk en onmogelijk, maar produceert vaak wonderlijke resultaten. Zit stil en schenk al je aandacht aan de pijn en luister ernaar? Deze insteek wordt in de meditatieve wereld al duizenden jaren toegepast om niet alleen met meditatiepijntjes om te gaan, maar ook met andere pijnen. Lees ons artikel Hoe kan Mediteren helpen bij pijn? om te zien hoe meditatie je kan helpen bij pijn.

 

 

Hoe kan Mediteren helpen bij pijn?

horizontal rule

 

Meditatie is helaas geen tovermiddel dat je meteen verlost van pijn. Meditatie verandert vaak wel de beleving van pijn. Meditators hebben duizenden jaren ervaring met de omgang van pijn. Lange tijden achtereen rechtop zitten levert vaak pijntjes op. Het verscherpte bewustzijn en een verhoogde aanwezigheid zorgt ervoor dat we alles bewuster meemaken en dus ook onze pijntjes. Pijn van blessures en andere klachten kan de meditaties sterk beÔnvloeden en een goede concentratie bijzonder moeilijk maken. Meditators zijn gewend om tijdens de meditaties met deze pijnen om te gaan en hebben gedurende duizenden jaren technieken ontwikkeld die ons allen kunnen helpen. Willen we ontspannen, alert en aanwezig in het NU zijn en blijven dienen we met pijn om te kunnen gaan en deze te kunnen accepteren. Daarnaast is meditatie als ontspanningsmethode heel effectief in het verbeteren van spierdoorbloeding, ontspannen van spiermusculatuur, doorbreken stressreactie, verminderen van pijnbeleving en helpt mogelijke geestelijke oorzaken van pijn aan te pakken. Lees op deze pagina meer over de omgaan met pijn m.b.v. meditatie.

Meditatie en pijn: wetenschappelijk onderzoek

Voordat we het hebben over meditatief omgaan met pijn is het belangrijk om eerst naar de wetenschappelijke onderbouwing van meditatie in relatie tot pijn te kijken. We hebben een aantal bevindingen op een rij gezet:

  1. 'Ontspanningstechnieken als meditatie helpen de hartslag en bloeddruk te verlagen, spieren te ontspannen- allemaal factoren die de perceptie van pijn kunnen doen afnemen' Julius Richmond, M.D., professor op Harvard's Department of Social Medicine.
  2. Research van Kabat-Zinn, MD, oprichter van stressreductie kliniek op de universiteit van Massachusetts waar meer dan 14000 mensen het stressreductie programma volgden, toont een significante afname van pijnmaatstaven, negatief lichaamsaanzien, symptonen, onvermogen om door pijn activiteiten te ondernemen, negatieve stemmingen en spanningen naar aanleiding van zijn stressreductie programma wat met name op meditatieve technieken gebaseerd is. Van de patiŽnten met een pijnhistorie van 6 tot 7 jaar rapporteren 30 tot 55% een grote verbetering in pijnbeleving en 60 tot 72% matige tot grote verbetering. De verbetering hielden stand tot vier jaar na de cursus. Controlegroepen van vergelijkbare patiŽnten lieten geen verbeteringen zien.
  3. Herbert Benson, M.D. de op Harvard University die zorgde voor een doorbraak in meditatieresearch in de jaren zeventig toont aan dat chronische pijnpatiŽnten die deelnamen aan zijn 'behavioral medicine program', waarvan mediteren deel uitmaakt tot twee jaar na het programma 36% minder vaak dan voorheen de pijnkliniek in het ziekenhuis bezochten.
  4. Diverse onderzoeken tonen tevens aan dat door meditators minder vaak pijnstillende medicijnen gebruiken.

Meditatief omgaan met pijn

We gaan in meditatie op dezelfde manier om met pijn als met onze gedachten. Waarnemen, accepteren en loslaten is hier het credo en worden steeds meer een waarnemer i.p.v. deelnemer van het ongemak. Soms zoeken we net als in inzicht meditaties ook de pijn op en wordt deze een meditatieobject. D.m.v. meditatie kunnen we leren de pijn waar te nemen zonder ons te laten beÔnvloeden door emotionele kant van het verhaal. We richten onze aandacht op de gewaarwording van het ongemak en proberen ze te verwelkomen als uitdaging i.p.v. als ongemak. Dit geeft ons een kans om onze automatische reacties en het proces van uit onze concentratie gebracht worden en misschien wel geagiteerd raken te observeren. Neem waar hoe lichaam en geest op elkaar reageren. Leer de ongemakken te accepteren en leer tijdens het ongemak gewoon ontspannen en relaxed te blijven. Als je de pijn accepteert, dan verandert deze van karakter en van intensiteit. De emotionele kant gaat steeds meer naar de achtergrond en de fysiek pijn blijft over. De sensatie van de pijn zelf is dan vaak stuk beter te verteren dan alle mogelijke doemscenario's, emotionele pijnen, angsten en frustraties die onze gedachten voortbrengen. In meditaties voor pijnbestrijding wordt de pijn zelf het meditatieobject. I.p.v. pijn te onderdrukken of er tegen te vechten probeer je de pijn te verwelkomen en te accepteren. Al je aandacht gaat naar de pijn en je probeert als een onderzoeker het pijngebied te doorzoeken. Kabat Zinn adviseert je op het moment dat in de kern van de pijn zit jezelf de vraag te stellen hoe erg de pijn op dit moment nu is. Vaak, zegt hij, zul je zien dat het dan best dragelijk is.

 

 

 

Welke Meditaties zijn geschikt voor de omgang met pijn?

horizontal rule

  

In onze visie zijn in principe alle meditaties geschikt voor mensen met pijnklachten. Beginners raden wij aan gewoon net zoals andere mensen met concentratiemeditaties te beginnen. Op deze site en op onze cursussen kan je lezen hoe je dit het beste kan aanpakken. Als de pijn en het ongemak erg aanwezig is dan adviseert Jon Kabat Zinn de Bodyscan meditatie als meest geschikt voor pijnpatiŽnten. Je kan gewoon lekker liggen wat prettig is als stilzitten of bewegen lastig is. Bovendien is de oefening erg lichaamsgericht. Onze ademhalen sturen meditatie lijkt op de bodyscan en is iets moeilijker maar ook erg goed geschikt. De Pijnmeditatie is ook erg nuttig en leert je om te gaan met pijn, voor pijn open te staan en deze te accepteren. Waarneer je op deze manier met pijn omgaat verandert deze vaak sterk van karakter en wordt in vele gevallen vaak ook een stuk dragelijker.

Let wel, naar pijn luisteren houdt ook in dat je verstandige beslissingen neemt om indien nodig de juiste medische zorg te verkrijgen. Bewust omgaan met pijn m.b.v. instrumenten als meditatie dient altijd samen te gaan met reguliere of andere behandelingen van pijn die noodzakelijk zijn om de pijn te verlichten.

 

Bodyscan Meditatie
Een niet al te moeilijke krachtige meditatieoefening waarin ons lichaam het meditatieobject is...

 

Ademhaling sturen door je lichaam meditatie
Iets moeilijker dan de 'bodyscan' meditatie. Goed voor zowel beginners als gevorderden....

 

Pijn Meditatie
In deze oefening wordt de pijn zelf het meditatieobject....

 

 

 

 

 meditatie, meditatie oefen, meditatie muziek, geleide meditatie, mediteren, engelen meditatie, wekelijkse meditatie, meditatie opgestegen meesters, spirituele meditatie, meditatie edelstenen, workshop meditatie, helende meditatie engelen, helende meditatie, kristallen meditatie, meditatie aartsengelen, meditatie natuur, workshops, lichtwezen, licht meditatie, integratie, engelentherapie, therapie, heling, aartsengel michael, aartsengel chamuel, aartsengel rafael, aatsengel raphael, aartsengel jophiel, aartsengel haniel, aartsengel metatron, aartsengel zadkiel, aartsengel uriel, aartsengel gabriel, aardengel melchicedek, aardengel water, aardengel lucht, aardengel kristal, aardengel aarde, aardengel boom, aardengel vuur, lichtwesen produkten, lichtwesen, spiritueel, lichaam hart ziel, oneindige almacht, god, integrated energy therapy, beschermengel, engeltje, engeltjes, engelen kinderen, aartsengel michael, aartsengel chamuel, aartsengel rafael, aatsengel raphael, aartsengel jophiel, aartsengel haniel, aartsengel metatron, aartsengel zadkiel, aartsengel uriel, aartsengel gabriel, aardengel melchicedek, massage holistische, meditatie

meditatie, meditatie oefen, meditatie muziek, geleide meditatie, mediteren, engelen meditatie, wekelijkse meditatie, meditatie opgestegen meesters, spirituele meditatie, meditatie edelstenen, workshop meditatie, helende meditatie engelen, helende meditatie, kristallen meditatie, meditatie aartsengelen, meditatie natuur, workshops, lichtwezen, licht meditatie, integratie, engelentherapie, therapie, heling, aartsengel michael, aartsengel chamuel, aartsengel rafael, aatsengel raphael, aartsengel jophiel, aartsengel haniel, aartsengel metatron, aartsengel zadkiel, aartsengel uriel, aartsengel gabriel, aardengel melchicedek, aardengel water, aardengel lucht, aardengel kristal, aardengel aarde, aardengel boom, aardengel vuur, lichtwesen produkten, lichtwesen, spiritueel, lichaam hart ziel, oneindige almacht, god, integrated energy therapy, beschermengel, engeltje, engeltjes, engelen kinderen, aartsengel michael, aartsengel chamuel, aartsengel rafael, aatsengel raphael, aartsengel jophiel, aartsengel haniel, aartsengel metatron, aartsengel zadkiel, aartsengel uriel, aartsengel gabriel, aardengel melchicedek, massage holistische, meditatie

meditatie, meditatie oefen, meditatie muziek, geleide meditatie, mediteren, engelen meditatie, wekelijkse meditatie, meditatie opgestegen meesters, spirituele meditatie, meditatie edelstenen, workshop meditatie, helende meditatie engelen, helende meditatie, kristallen meditatie, meditatie aartsengelen, meditatie natuur, workshops, lichtwezen, licht meditatie, integratie, engelentherapie, therapie, heling, aartsengel michael, aartsengel chamuel, aartsengel rafael, aatsengel raphael, aartsengel jophiel, aartsengel haniel, aartsengel metatron, aartsengel zadkiel, aartsengel uriel, aartsengel gabriel, aardengel melchicedek, aardengel water, aardengel lucht, aardengel kristal, aardengel aarde, aardengel boom, aardengel vuur, lichtwesen produkten, lichtwesen, spiritueel, lichaam hart ziel, oneindige almacht, god, integrated energy therapy, beschermengel, engeltje, engeltjes, engelen kinderen, aartsengel michael, aartsengel chamuel, aartsengel rafael, aatsengel raphael, aartsengel jophiel, aartsengel haniel, aartsengel metatron, aartsengel zadkiel, aartsengel uriel, aartsengel gabriel, aardengel melchicedek, massage holistische, meditatie

 

 

Vorige Up Volgende
Copyright © 2006 levensvreugde. All rights reserved