04/04/08

Home
TOP 10 AANPAS FLOWS
MONTAGE TIPS
DAGELIJKS ONDERHOUD
FRAME MATERIALEN
ZONNEGLAZEN
INTER LINKS

 

DAGELIJKS ONDERHOUD

Lijkt vrij van zelf sprekend, maar veel klanten zijn eigenlijk niet op de hoogte van hoe een bril degelijk onderhouden word+ waarop precies te letten bij algemeen gebruik,Ik raad aan om als startende optieker een onderhouds lijstje op te stellen voor de klant en mee te geven aan de klant bij aankoop bril, idealisme? mss wel, maar later zal je er wel op kunnen terugvallen bij twijfelachtige garantie gevallen en dergelijke , zodoende...

  • Als optieker zijn we hier niet onschulding aan, we besteden veel aandacht aan aankoop en refractie, minder aan de verkoops afwerking.

Wat valt onder dagelijks onderhoud?

  • De klant er op wijzen dat de enigste persoon die de bril aanpast de optieker is, beter van langs te komen dan zelf te experimenteren , bij een progressieve bril kan dit tot nefaste gevolgen lijden, (vb verplooien van neuspadjes en klant zie plots niks meer voor ver ( en legt het verband niet met de neuspadjes)+ voortijdig afbreken van onderdelen door continue verkeerde manipulatie.

  • Vooreerst: zorg ervoor dat een bril in het juiste etui zit: vb: teveel spanning zorgt voor voortijdige slijtage van de glazen + mogelijke vervorming telkens men het frame in het etui opbergt. Te weinig dat het frame schuift en meer schokken ondergaat dan hoogst nodig, best is in een microvezel zakje en dan in etui.

  • De manier waarop de bril in en uit etui wordt geplaatst / gehaald ( vb silhouette( ZIE FOTO), veel mensen halen de gekste dingen uit om de "springveerbril" in / uit etui te halen terwijl dit perfect met 1 hand kan

  • Hoe de bril op tafel leggen?

  • Met wat de bril reinigen? Wat mag en wat mag zeker niet,

  •                   vb  NIET- reinigingsdoekjes met reeds bestaand produkt in= veel te agressief voor onze coating

  •                         NIET- GEEN DETERGENTEN GEBRUIKEN om de bril te reinigen- dit is een rechtstreekse aanval op de coatings op lange termijn, niet vergeten  dat een coating niks meer en minder is als een opgedampt micron metaal laagje.

  •                         NIET-NOOIT MET WARM WATER REINIGEN- vele kunststof glazen beginnen reeds te vervormen boven 58

  •                        WEL- Reinigen met reinigingsvloeistof uit spuitje en bijgeleverd microvezel doekje (minimaal 1 * per week)

  •                        WEL-Reinigen met zuiver lauw water, de milde temp zorgt ervoor de transpiratie oplost en de acide werking wordt afgezwakt, telkens oppoetsen met microvezel doek.

  • Hoe de bril aandoen?Vooral de nadruk leggen op " steeds met 2 handen de bril aan en af te doen". de meest voorkomende oorzaak waarom veren afbreken is door het continue afnemen / aandoen van de bril met 1 hand, hierdoor gaat 1 veer extended  werken 'altijd maximaal gestretcht worden en de andere nagenoeg niks.Je kan zelfs bijna voorspellen of zo iemand links al dan niet rechts handig is.

  • Hoe de bril vasthouden? vb glasbril , de manier waarop men de bril reinigt bepaald veelal de levensduur van het frame mee.

  • De bril opbergen met etui: de plaats waar de bril word gestockeerd is ook van belang: vb menig klant laat zijn dagelijkse bril liggen op / in het dashbord bij het dragen van de zonnebril op voorschrift, door de extreme temperaturen die bereikt worden in een wagen kan een frame zwaar verplooien tot zelfs permanente schade oplopen ( sommige leggen de bril zelfs op de schoorsteen mantel)

  • Speciaal naar ACETAAT FRAME's: De klant uitleggen dat hij met een welbepaalde druk het frame mag oppoetsen, door deze druk ontstaat een natuurlijk polijst effect waardoor de bril langer "leven" uitstraalt

  • Bij polycarbonaat glazen :extra info meegeven dat deze niet tegen benzine kunnen ( vooral belangrijk bij motorrijders , hebben veelal de gewoonte van in de tank te kijken tijdens het benzine tanken( zie oakley))

     

Home | TOP 10 AANPAS FLOWS | MONTAGE TIPS | DAGELIJKS ONDERHOUD | FRAME MATERIALEN | ZONNEGLAZEN | INTER LINKS

This site was last updated 04/04/08