Digitaal beeld versus analoog


Leopold Beosierlaan 43/11
3010 Kessel-Lo
België

Tel : +32(0)16/25 18 83
Mob : +32(0)486/43 55 28
danny@brison.be
Skype : dannybrison

 HOME Activiteiten, Historiek Nuttige Links Posters, Drukwerk Privacy op

Het digitaal bestand dat gebruikt wordt dient beschouwd te worden als vervanging van de dia (Ekta) die vroeger in het analoge (zilverhoudende) tijdperk gebruikt werd.

Dit wil zeggen dat de digitale opname rechtstreeks uit de camera geen afgewerkt beeld of een fotogravure-bestand is, maar dat een digitale nabewerking nog altijd noodzakelijk blijft.

Het bestand is in RGB en dient eventueel aangepast te worden naar CMYK in functie van het uiteindelijke doel. Eventueel moet tevens densiteit en kleurengamma (levels) aangepast worden
 

www.pbase.com/dannybrison

Fotobewerking - PhotoShop

Een belangrijke factor bij de correctie van een digitaal beeld is het behouden van de details in alle partijen. Hieronder wordt verstaan : het lichte (witte), midden en donkere (zwarte) gedeelte van een foto.

Meestal gebruik ik de volgende instellingen :
Op de camera onderbelicht ik mijn beelden met 1/3 of 1/5 stop, naargelang de mogelijkheden van het toestel. Dit om zoveel mogelijk details te houden in de lichte partijen van de foto. De donkere partijen zijn meestal gemakkelijker te corrigeren dan de lichte, dus als deze iets onderbelicht zijn is dat niet zo erg. Daarentegen als in de lichte partijen geen details meer aanwezig zijn, komen die er ook niet door met een correctie achteraf.
De witbalans (kleurtemperatuur) laat ik automatisch door de camera bepalen omdat dit sneller werkt en over het algemeen vrij correct is.
Instellingen op de camera zoals "portret, landschap, enz." gebruik ik niet. Nachtopnamen wel omdat dit meestal details in de nachtopnamen beter weergeeft. Ik gebruik liever de instellingen achteraf in PhotoShop (of een ander programma) omdat de mogelijkheden hier uitgebreider en beter zijn dan deze van de camera.

In de fotobewerking op de computer zijn er veel verschillende manieren van werken. U kan bijvoorbeeld het beeld automatisch laten optimaliseren door het programma en soms valt dat goed mee.
Hetgeen ik meestal doe is mijn foto in drie lagen splitsen. Eén voor de lichte, één voor de midden en één voor de donkere partijen.
Elke laag kan dan boven de originele foto geplaatst worden en individueel bewerkt (densiteit, contrast, kleur, scherpte, enz.)
Naargelang het gewenste resultaat en onderwerp kunnen bepaalde delen van die aparte lagen verwijderd worden waardoor de onderliggende laag (originele foto) zichtbaar wordt.
Uiteindelijk kunnen de aparte lagen samengevoegd worden wat een contrastrijke foto geeft maar met detail in alle gebieden.

Deze manier van werken geeft een beter resultaat inplaats van de totale foto te bewerken in één laag (bv. contrast) want dan verliest u detail in de lichte en donkere partijen, terwijl de middenpartijen wel goed zijn.

Het is iets omslachtiger werken, maar het is juist een van de vele voordelen van digitale fotografie. In het zilverhoudende tijdperk was er alleen maar zacht en hard papier en daar moest men het mee doen.


 

 HOME Activiteiten, Historiek Nuttige Links Posters, Drukwerk Privacy op