Hallo, ik heet Carl DEVLIES, en ben geboren in Kortrijk op 29 juni 1958. Ik groeide op als landbouwerszoon in Moorsele (Wevelgem) samen met nog 2 jongere broers en 2 jongere zussen. In mijn kinderjaren was vrijwel alles wat we hadden aan machines van het merk International Harvester (IH) - McCormick, en dit vooral door toedoen van een sterke dealer voor dat merk, en de toch wel meer dan behoorlijke kwaliteit van de producten.

Vader was de vierde DEVLIES op rij die sinds 1850 de ouderlijke boerderij uitbaatte. Meer daarover, alsook over de hele familie Devlies, verneem je op de website van de stamboom DEVLIES, waar Roby DEVLIES onze flink uit de kluiten gewassen stamboom van 12 generaties op het net heeft gezet.
Roby is dé drijvende kracht achter onze stamboom, en als mede-organisator van de stamboomactiviteiten, kan ik u onze familie-site dan ook met grote fierheid ten zeerste aanbevelen.

Vaders gedrevenheid voor zijn boerderij en de landbouw in het algemeen maakte ook mij een blijvend geïnteresseerd iemand in de landbouwwereld, ondanks dat het mijn jongere broer Luc was die de boerderij over nam, en nu nog uitbaat.
 
 

De ouderlijke boerderij, anno 1974 en anno 2002.




Ik was meer bepaald gebeten door de techniek, vooral dan dieselmotoren, en alles wat zij in de landbouw aandrijven. Mijn eerste herinneringen aan dergelijke machines zijn vaders IH-Farmall van 22 pk op benzine/petroleum (1948), alsook de daarbij horende PTO-aangedreven pikbinder, eveneens van het merk IH. Van de Farmall herinner ik me niet zo veel meer, met uitzondering van de lange hoge neus, de naast elkaar lopende voorwieltjes, het bovenliggend vlak stuur, zijn afschuwelijk kleur en het feit dat hij regelmatig in gang moest worden getrokken door het paard dat we toendertijd nog hadden. Leuk vond dat paard dit in geen geval, vooral wanneer dit vergezeld ging met luide knallen (verzopen motor waarschijnlijk?).

De Farmall werd in 1962 - ik was toen amper 4 jaar oud - ingeruild voor een IH D-439 van 42 pk, die ik me ook veel levendiger herinner. Hier leerden we - tot grote ergernis van ons vader - onze eerste trucjes, zoals de batterij leegmaken door met de lichten te spelen. Ik leerde ook dat je om een band bij te blazen, je alléén het hoedje van het ventiel mag losdraaien, en niet het hele binnenwerk ervan. Het hoedje midden in het stuur, dat dienst deed als claxonknop heb ik ook stuk gekregen.

In 1963 kocht vader ook een kleine maaidorser van IH (ik denk dat de nummer iets was van D8-62, doch dat weet ik niet meer zeker). Hij lijkt in ieder geval veel op de D8-61 die ik vond op het internet. Hij had een 3-cilinder dieselmotor en een werkbreedte van 2.10 m. Daarbij kocht hij ook de enorm zware kleine-pakkenpers B-55T van IH, waar ik later úren heb mee gewerkt. Spijtig genoeg gaf deze pers nogal wat problemen met de knopers, maar ondanks dat werd die pers nog gebruikt tot in 1974. Ze werd toen ingeruild voor een oude trekker, een IH Super BWD-6, in de hoop dat die een aantal jaar de beregeningspomp zou kunnen aandrijven. Mocht er die tractor, die onbewaakt uren aan een stuk water moest pompen, iets overkomen (warm lopen bijv., of vastlopen), het zou zeker geen financiële ramp zijn.

In 1966 kocht vader een IH 624, om de veel te kleine D-239  te vervangen. Die was toen een primeur op de gemeente, met zijn Agriomatic S, waarmee je hydraulisch kon omschakelen van vooruit naar achteruit. In 1971 werd ook deze vervangen door een IH 724, eveneens met Agriomatic S, en daarbij werd de maaidorser van de hand gedaan. Deze laatste 2 tractoren heb ik dan ook zeer intens meegemaakt, vooral de laatste, die pas verleden jaar werd aan de kant gezet, omdat hij tot op de draad versleten is, maar nog steeds draaiende. (ongeveer 14.000 werkuren, weliswaar lichte arbeid de laatste 15 jaar).

Intussen ben ik wel getrouwd met Christine, en woon ik niet meer op de boerderij. Toch blijft het werk op de ouderlijke boerderij een van mijn favoriete vrijetijdsbezigheden. Ook in mijn beroepsleven heb ik de landbouw niet zo ver achter mij laten liggen. Mijn eerste beroepservaring was bij Volvo Trucks in Oostakker, vervolgens 10 jaar bij AVR aardappelrooiers, waar ik mede-verantwoorlelijk was voor de allom gekende zelfrijdende machines.

2 van mijn troetelmachines uit mijn tijd bij AVR: links een ARB230 2-rijige zelfrijdende aardappelrooier,
daarnaast een 26ZR, speciaal uitgerust voor het rooien van rode bieten. (Foto 1990)

Nadien werkte ik 7 jaar bij Vlamalin vlasmachines als productieverantwoordelijke, en nu bij EMV in Roeselare, een toeleverancier van onder andere allerlei hydraulische materialen en systemen voor landbouw, industrie en openbare werken.



Hierna volgt het verslag van de restauratie van mijn International Harvester SBWD-6, die vader kocht 'per kilo' voor het aandrijven van een beregeningspomp.
Enfin, kopen....; hij ruilde zijn oude pakkenpers B-55T voor die tractor, want ze wogen beide ongeveer evenveel, en als oud ijzer waren ze beide dus evenveel waard.

 
 

*  *  *  *  *  *

Ondertussen heb ik in 2004 ook een rondgaande palkastploeg aan de haak kunnen slaan.
Meer hierover: Ploeg IH, type F8.
 

Ook in het begin van 2004, terwijl ik op zoek was naar een heffing voor mijn Super BWD-6,
heb ik een IH B-450 ontdekt van het jaar 1963.
Oorspronkelijk enkel en alléén gekocht met de bedoeling zijn hefsysteem over te plaatsen (de motor zat immers vast),
ben ik uiteindelijk tóch begonnen aan de restauratie ervan.
Meer hierover: Restauratie IH B450

Wat later in 2004 werd mij een IH W4 van het jaar 1947 gepresenteerd door een
oud-verzamelaar, nu op pensioen.
Na wat twijfelen, gezien zijn prijs en de wat zwakke motor, heb ik hem dan toch gekocht.
De trekker had reeds 4-5 jaar niet meer gedraaid, maar verkeert in een vrij goede staat.
Meer hierover: International Harvester W4 - 1947.
 

Eind 2008, heb ik een Amerikaanse stroomgenerator kunnen op de kop tikken
die wordt aangedreven door een IHC motorunit, een UD-6 uit het jaar 1945.
Momenteel is hij volledig gerestaureerd, en een verslag van de perikelen kan je vinden op
Stroomgenerator IHC UD-6.
 

*  *  *  *  *  *

Eind 2013 botste ik op een oude lichte vrachtwagen,
een International Harvester Loadstar CO-1600.
Momenteel ben ik druk bezig aan de restauratie ervan, en mocht je dit willen volgen,
klik dan door naar Vrachtwagen Loadstar CO-1600.

*  *  *  *  *  *

Familiefoto half augustus 2010.