Psychology

Hoofdstuk 1: Wat is psychologie?


Belgische Federatie van Psychologen
http://www.bfp-fbp.be/
De Belgische Federatie van Psychologen is de koepelorganisatie die de verschillende psychologie organisaties in België verenigt. Ze wil de professionele en wetenschappelijke status van psychologie in België verbeteren door het beschermen van het statuut van psychologen alsook de rechten van hun cliënten.

Nederlands Instituut van Psychologen
http://www.psynip.nl/
Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) is de beroeps- en belangenvereniging van en voor psychologen. Het is een vereniging die de belangen van alle psychologen in Nederland behartigt. Deze vereniging geeft ook het tijdschrift 'De Psycholoog' uit.

Belgische Vereniging voor Psychologie
http://www.baps.be
Het doel van de Belgische Vereniging voor Psychologie is het promoten van wetenschappelijk onderzoek in alle domeinen van de psychologie, met inbegrip van fundamenteel onderzoek zoals mathematische en cognitieve psychologie, neuropsychologie en cognitieve neurowetenschappen, maar ook meer toegepaste domeinen zoals klinische, ontwikkelings-, arbeids- en organisatie en sociale psychologie. Deze vereniging geeft het tijdschrift 'Psychologica Belgica' uit.

Nederlandse Vereniging voor Psychonomie
http://psychonomie.nl/
De Nederlandse Vereniging voor Psychonomie is opgericht ter bevordering van het Psychonomisch onderzoek in Nederland.

American Psychological Association
http://www.apa.org/
De APA is een wetenschappelijke en professionele organisatie voor de vertegenwoordiging van psychologie in de Verenigde staten. Met meer dan 155,000 leden is ze de grootste (en meest dynamische) vereniging van psychologen wereldwijd. Deze organisatie geeft een twintigtal tijdschriften uit, waarvan ze de belangrijkste artikels op haar website plaatst.

Overzichtsstek naar Klinische Psychologie in België (en Nederland)
http://user.online.be/allemeesch
Een wegwijzer voor Klinisch Psychologen naar websites betreffende organisaties van psychologen, gezondheidsorganisaties, universiteiten, overheden, uitgeverijen van boeken, tests en software en tenslotte een selectie van sites over een vijftigtal topics uit de klinische psychologie.

Snuffel in de teksten van Darwin
http://darwin-online.org.uk/
Alle teksten van Darwin zijn vrij beschikbaar op deze website. Lees hier zijn ideeën over de evolutie en zijn werk over de uitdrukking van emoties.

Belgische en Nederlandse pioniers van de psychologie
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/organisatie/statbel/quetelet/
http://www.mhsgent.ugent.be/nl-plat.html
http://www.nici.ru.nl/~ardiroel/Rts.htm
De eerste website vertelt meer over het leven en het werk van Quetelet; de tweede over Plateau. De derde website handelt over Donders.

Historische figuren
http://elvers.us/hop/
Als je op zoek bent naar een bepaalde persoon die van belang geweest is in de geschiedenis van de psychologie, dan heb je veel kans om hem/haar hier te vinden, samen met de belangrijkste links.

Museum of the history of psychological instrumentation
http://tomperera.com/psychology_museum/museum.htm
Deze link toont de eerste apparaten die psychologen gebruikten bij hun onderzoek (bijv. voor het meten van reactietijden en het aanbieden van stimuli). Een deel ervan is gewijd aan de geschiedenis van de mentale chronometrie.

De cultuurverschillen volgens Hofstede
http://www.geert-hofstede.com/
Op deze stek kun je de waarden voor veel verschillende landen vinden op de vier dimensies van Geert Hofstede (zie pp. 20-21 in het boek)

Meet je eigen reactietijd
http://www.exploratorium.edu/baseball/reactiontime.html
Deze stek bevat een eenvoudige applet waarbij je zo snel mogelijk op de muis moet drukken wanneer de bal gegooid wordt. Je reactietijd wordt on-line weergegeven. Dit geeft je een idee van hoe reactietijden sinds Donders gebruikt worden om iets af te leiden over de processen die nodig zijn om een taak goed uit te voeren.

Ethische overwegingen bij psychologisch onderzoek
http://www.fsw.leidenuniv.nl/pedagogiek/onderwijs/reglementen/protocol-ethiek.html
De belangrijkste ethische overwegingen bij psychologisch onderzoek zijn dat de proefpersoon uiteraard geen schade ondervindt van het experiment, vrijwillig deelneemt op basis van voldoende informatie (informed consent) en op elk moment tijdens het onderzoek kan stoppen. Wie een beter overzicht wil hebben van alle ethische factoren die een rol spelen bij onderzoek, vindt hierboven een link naar de protocollen die momenteel gebruikt worden aan de universiteit van Leiden.

Krantenartikels over psychologie
http://www.psycholoog.net
http://www.psycholoog.net Op deze stek vind je een selectie van de artikels over psychologische onderwerpen die nagenoeg dagelijks in de pers verschijnen. Hou hierbij wel voor ogen dat het gewoonlijk om "spectaculaire" bevindingen gaat die meestal ook niet helemaal objectief weergegeven worden. Als je er echter met een kritische geest tegenaan kijkt, kun je er interessante weetjes opdoen over ideeën die tegenwoordig verkocht worden en onderzoek dat gebeurt.

De moord op Kitty Genovese
http://www.crimelibrary.com/serial_killers/predators/kitty_genovese/1.html
De moord op Kitty Genovese in 1964 is een klassieke gevalsstudie in de sociale psychologie. Op deze stek vind je een vlot lezend overzicht geschreven in 2004.

Hoofdstad Weesp
http://www.npo.nl/hoofdstad-weesp-psychologie-van-alledag/POMS_S_NTR_100527
In het najaar van 2006 zond de Nederlandse educatieve omroep Teleac een reeks afleveringen uit over psychologie van alledag. Deze kun je nog altijd op het internet bekijken. Vooral leuk als kennismaking met de verschillende onderwerpen die in het boek aan bod komen. Ook na het leren van het boek is het interessant om deze reeks nog eens te bekijken. Gewoon om te zien waar het allemaal toe leidt.

Een overvloed aan proefschriften
http://www.narcis.nl/
In Nederland worden alle doctoraatsproefschriften tegenwoordig op het net gezet. Dit betekent dat je hier over veel onderwerpen diepgaande informatie kunt vinden. Niet voor beginners, maar wel voor de fijnproevers.

Ethische kwesties bij praktijkpsychologen
https://www.compsy.be/deontologie/
IErkende psychologen zijn gebonden door een deontologische code. Hier vind je informatie over de inhoud van de code.


Hoofdstuk 2: De biologie van het gedrag


Neuroscience for kids(!)
http://faculty.washington.edu/chudler/neurok.html
Een aanschouwelijke website over de hersenen en het centrale zenuwstelsel, geeft een heleboel informatie en leuke weetjes op een aantrekkelijke, speelse manier.

Inleidende websites over hersenen en zenuwstelsel
http://medtropolis.com/virtual-body/
http://www.psych.ualberta.ca/~ITL/brain/
Twee websites die vorm en functie van de voornaamste hersendelen weergeven. De eerste geeft algemene, eenvoudige achtergrond met de grote, voornaamste hersenindeling, voorgesteld in eenvoudige tekeningen. En de tweede is een studiemodule die de aaneenschakeling van de verschillende hersendelen aanschouwelijk voorstelt.

Brain Model Tutorial
http://pegasus.cc.ucf.edu/~Brainmd1/brain.html
Toont de verschillende delen van de hersenen en hun functie. In droge, kernachtige tekeningen en uitleg wordt op een beknopte manier de essentie van de verschillende hersenonderdelen gegeven.

Hyperbrain
http://library.med.utah.edu/kw/hyperbrain/main.html
Een overzicht van de verschillende delen van de hersenen, met echte foto's en afbeeldingen. Interessant als je browser het toelaat.

Medische beeldvorming
http://www.npowetenschap.nl/specials/Patient-in-beeld.html
Op deze stek vind je een leuke inleiding tot de verschillende manieren waarop men in het lichaam en de hersenen kan kijken. Een goede aanvulling tot het gedeelte over de hersenscantechnieken in hoofdstuk 2.

Conversations with Neil's brain
http://www.williamcalvin.com/bk7/bk7.htm
Dit online boek over een epilepsiepatient is geschreven door een neurofysioloog en een neurochirurg, met oog voor de belevingswereld van zowel de patiënt (Neil) als de wetenschappers zelf. Het leest als een roman en geeft naast duidelijke uitleg over de hersenen en hersenoperaties een aanvoelen van het belang van neurologische studies voor de klinische realiteit.

Hersenen bij verschillende diersoorten
http://brainmuseum.org/index.html
http://serendip.brynmawr.edu/exchange/brains
Vergelijking van vorm en grootte van hersenen van verschillende diersoorten. De eerste website geeft naast foto's en uitleg over de verschillende hersen-grootten en -vormen ook mooie animaties van hersendoorsnedes. En de tweede bevat een aantal leuke weetjes over hersenen in het algemeen.

Online Biology Book
http://www.emc.maricopa.edu/faculty/farabee/BIOBK/BioBookTOC.html
Algemene Biologie handleiding, met onder andere een hoofdstuk 'The Nervous System'. Dit hoofstuk bespreekt het centrale zenuwstelsel aan de hand van afbeeldingen en een online biologie-woordenboek. Aan te raden voor wie iets dieper wil ingaan op de biologische achtergrond.

Tweelingenonderzoek
http://www.tweelingenregister.org/
Dit is de homepage van het Nederlands Tweelingen Register, opgericht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam om te onderzoeken in welke mate verschillen tussen mensen beïnvloed worden door erfelijke of omgevingsinvloeden. Bevat een korte beschrijving van tweelingen en tweelingenonderzoek, een aantal interessante rapporten en links naar andere stekken over tweelingen.

Video over spiegelneuronen
http://www.npowetenschap.nl/programmas/noorderlicht-tv/2002/spiegel-in-het-brein.html
Programma van Noorderlicht waarin de ontdekking van spiegelneuronen besproken wordt. Spiegelneuronen zijn neuronen in de motorische cortex die reageren wanneer we andere mensen (of dieren) handelingen zien stellen. Blijkbaar herkennen we handelingen tot op zekere hoogte met de neuronen die we gebruiken om die handelingen zelf uit te voeren. Wetenschappers vermoeden dat spiegelneuronen ook een rol kunnen spelen bij het herkennen van emotionele en sociale aanwijzingen.


Hoofdstuk 3: Gewaarwording


Sensation and Perception Tutorial
http://psych.hanover.edu/Krantz/tutor.html
Op deze pagina vind je links naar verschillende domeinen binnen psychologie, onder andere de link naar de Sensation and Perception Tutorial. Deze handleiding, geschreven door de auteur van de Handleiding voor Neurale Basisprocessen, bevat basisbegrippen van de gewaarwording en de waarneming, alsook een inleiding in de verwerking van binnenkomende ruimtelijke informatie door de hersenschors.

Focussen van het visuele beeld
http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/eyeball/index.html
Dit is een zeer eenvoudige stek die aangeeft hoe de grootte van het retinale beeld verandert in functie van de afstand van het voorwerp tot de ogen. Let op de accommodatie van de lens, die ervoor zorgt dat het beeld steeds mooi gefocust wordt op de retina.

Gelijktijdig contrast
http://www.cs.ubc.ca/nest/imager/contributions/flinn/Illusions/BW/bw.html
Met deze applet kun je nagaan hoe sterk het effect van de ruimtelijke context op de waargenomen lichtheid bij jou is (zie Figuur 3.14).

Vision and Color Vision Phenomena
http://exs.exploratorium.edu/exhibits/
mogelijkheid om deel te nemen aan on line demonstraties, bevat deze homepage korte verklaringen voor de verschijnselen. Een van de demonstraties die bijzonder goed werkt, gaat over kleurnabeelden.

Kleuren mengen
http://www.exploratorium.edu/exhibits/mix_n_match/
http://mc2.cchem.berkeley.edu/Java/absorption/Java%20Classes/absorption.html
http://lite.bu.edu/vision-flash10/applets/Color/ColorSpace/ColorSpace.html
Deze drie websites laten je toe om op een interactieve manier kleuren beter te begrijpen. Op de eerste stek kun je additief de primaire kleuren (blauw, groen en rood) mengen. De tweede stek laat je toe om dit subtractief te doen door middel van filters die lichtstralen tegenhouden. De derde stek geeft je de mogelijkheid om voor alle tinten van de regenboog de helderheid en de verzadiging te manipuleren.

Hoe klinken tonen?
http://www.phy.davidson.edu/fachome/dmb/DecibelSize/Decibelsize.html
Gebruik deze webstek om een idee te krijgen hoe tonen met een verschillende toonsterkte en toonhoogte klinken.Test welke frequenties jij wel nog kunt horen en welke je ouders niet meer kunnen horen (bijv. 15000 Hz). Jongeren kunnen hogere tonen horen dan ouderen, wat door sommigen gebruikt wordt voor hun mobiel.

Het gehoor
http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.php?topic=17
http://www.neurophys.wisc.edu/animations/
http://www.exploratorium.edu/exhibits/vocal_vowels/vocal_vowels.html
http://www.hoorzaken.nl
De eerste webstek bevat een eenvoudig applet dat je toelaat om sinusgolven met een verschillende amplitude en frequentie te genereren, en de bijbehorende toon te horen. Op de tweede webstek staan een aantal eenvoudige animaties van wat er zich in het oor afspeelt. De derde geeft het effect op de klank van een lokfluitje voor eenden als men het de vorm geeft die het menselijk spreekorgaan aanneemt bij het uitspreken van klinkers. De vierde stek tenslotte biedt Nederlandstalige informatie over alles wat met gehoor en gehoorverlies te maken heeft.

Effecten van reukverlies op de smaak
http://www.ruikenenproeven.nl/
Dit is de webstek van de Anosmie Vereniging, een zelfhulpgroep van mensen die hun reuk- en/of smaakvermogen verloren hebben. Hier vind je allerhande informatie over de problematiek en een on-line forum waarin leden hun ervaringen beschrijven.

De poortcontrole theorie over pijn
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps.jsp?zap=gate_control
Deze demonstratie geeft meer uitleg over de mechanismen die een rol spelen bij de poortcontrole theorie.

Video over fantoompijnen
http://www.npowetenschap.nl/programmas/noorderlicht-tv/1999/het-gedachte-lichaam.html
Deze documentaire van Noorderlicht bespreekt een aantal mensen met fantoompijnen en andere ervaringen in ledematen die er niet meer zijn. Ondertussen wordt ook een en ander besproken van de somatosensorische cortex (hoofdstuk 2).

Meer informatie over parapsychologie
http://www.parapsy.nl
http://www.parapsych.org
http://www.skepsis.nl/
Op deze stekken vind je alle informatie over wetenschappelijk onderzoek naar buitenzintuiglijke perceptie en psychokinese in Nederland en internationaal. De eerste twee stekken zijn van parapsychologische organisaties. De laatste stek is van een kritische vereniging die de beweringen nagaat op hun wetenschappelijke waarde.


Hoofdstuk 4: Waarneming


Sensation and Perception Tutorial
http://psych.hanover.edu/Krantz/tutor.html
Deze handleiding geschreven door de auteur van de handleiding voor Neurale Basisprocessen (zie Psychologie op het internet, Hoofdstuk 2), bevat enkele basisbegrippen van de gewaarwording en de waarneming, evenals een grondige bespreking van het begrip "Receptieve velden".

Grootteconstantie
http://psychlab1.hanover.edu/Classes/Sensation/SizeConstancy/index.html
Een eenvoudige maar overtuigende demonstratie van hoe onze hersenen rekening houden met de afstand van de stimulus om de grootte van mensen in te schatten. Merk op dat de illusie hier puur gebruik maakt van monoculaire diepteaanwijzingen (het scherm van de computer is plat).

Visuele Illusies
http://www.kecl.ntt.co.jp/IllusionForum/ja/html_index.html#visual
http://www.michaelbach.de/ot/
http://www.exploratorium.edu/exhibits/changingill/
http://www.grand-illusions.com/acatalog/Illusion-Gallery.html
Er bestaan honderden stekken over visuele illusies. Hier hebben we een selectie gemaakt van vier sites die om de een of andere reden eruit springen. De eerste stek bevat een goede inleiding tot zowel auditieve als visuele illusies en geeft verder alle klassiekers. De tweede stek is vooral interessant omwille van de mooie lay- out en de weetjes die erbij staan. De derde stek is interessant omdat ze je toelaat na te gaan hoe groot de illusie bij jou is. De laatste stek herhaalt veel van de vorige, maar bevat ook praktische toepassingen en breinbrekers.

Beweging waarnemen
http://www.georgemather.com/MotionQT.html
http://www.liv.ac.uk/~marcob/Trieste/
Een onderwerp dat moeilijk in een boek behandeld kan worden is de perceptie van beweging (omdat papier geen bewegende beelden toelaat). Deze webstekken bevatten een aantal mooie illustraties van hoe beweging kan helpen bij de perceptuele organisatie en hoe dit soms tot illusies aanleiding geeft.

Bewegingsparallax
http://psych.hanover.edu/Krantz/MotionParallax/MotionParallax.html
Deze stek bevat een eenvoudige maar overtuigende demonstratie van de bewegingsparallax.

Biologische beweging waarnemen
http://www.bml.psyc.queensu.ca/Demos/BMLwalker.html
Op deze stek zie je een "persoon" lopen die slechts uit 15 stippen bestaat. Door de positie van de stippen te veranderen, kun je van de "persoon" een man of een vrouw maken.

Auditieve illusies
http://www.kecl.ntt.co.jp/IllusionForum/ja/html_index.html#auditory
http://www.faculty.ucr.edu/~rosenblu/VSMcGurk.html
Illusies bestaan niet alleen in het visuele domein. Auditieve illusies zijn echter heel wat minder bekend omdat ze niet zo gemakkelijk in een boek te beschrijven zijn. Een aantal belangrijkste auditieve illusie is te vinden op de eerste stek. Een belangrijke illusie is het McGurk-effect, waarbij je afhankelijk van de mondbewegingen een andere klank hoort dan de klank die uitgesproken wordt. De tweede stek biedt hier een bijkomende illustratie van.

Het Doppler effect
http://physics.wfu.edu/demolabs/demos/3/3b/3B40xx.html
http://www.sciencejoywagon.com/physicszone/otherpub/wfendt/dopplerengl.htm
Deze websites geven een mooi beeld van het Doppler effect. Op de eerste stek vind je een mpg- video die het effect illustreert wanneer een toeterende auto voorbijrijdt. De tweede stek bevat een applet dat illustreert waarom de toonhoogte daalt als de auto van je weg rijdt.

De wereld van Escher
http://www.mcescher.com/gallery/
Veel kunstenaars hebben inspiratie gezocht in de waarnemingspsychologie en de bevindingen over visuele illusies. Niemand deed dit beter dan de Nederlander Escher. Zijn grafieken zijn wereldbekend en worden vaak als illustratie gebruikt in boeken. Op deze stek vind je een galerij van zijn belangrijkste werken.


Hoofdstuk 5: Aandacht en bewustzijn


De Stroop-taak
http://epsych.msstate.edu/deliberate/Stroop/index.html
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/stroop.res/frames.html
Op deze stekken kun je nagaan in hoeverre je aan het Stroop effect onderhevig bent wanneer de woorden in het Engels (stek 1) en het Nederlands (stek 2)aangeboden worden. Eventueel de proef een paar keer herhalen tot je snel genoeg het antwoord kunt aangeven.

Blind voor veranderingen
http://www.cs.vu.nl/~cogsci/cogpsy/theeuwes/nattech.pdf
http://www.dansimons.com/videos.html
http://nivea.psycho.univ-paris5.fr/ECS/ECS-CB.html
Onze aandacht stelt ons in staat om ontzettend vlug veranderingen in de omgeving te zien. Toch heeft ze beperkingen. Zo werkt ze niet goed als veel tegelijk verandert (zoals bij een filmcut), als er tijdelijk een storing in het beeld is (artificieel opgewekt of ten gevolge van een oogbeweging), of als de verandering heel traag gebeurt. Dit fenomeen staat in de literatuur bekend als "change blindness" en hier vind je een aantal demonstraties ervan. De eerste link verwijst naar een Nederlands artikel van Theeuwes en Verstraten over het verschijnsel (verschenen in Natuur en Techniek). De tweede link bevat verschillende filmpjes over het fenomeen en de vierde link verwijst naar een goede overzichtstekst met een aantal bijkomende demos.

ADHD
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=292
Lees op deze stek meer over ADHD. Er zijn ook een aantal links naar andere interessante plekken.

Slaap
http://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mdspecialismen/Longziekten/Gentse%20Universitaire%20Slaapkliniek/Paginas/Slaaplaboratorium.aspx
Deze webstek (van het slaaplaboratorium van de Universiteit Gent) geeft bijkomende informatie over slaap en slaapstoornissen.

Waarom slapen we?
http://www.npowetenschap.nl/specials/slapen-extra/In-Morfeus-armen.html
Dit is een dossier van het Nederlandse wetenschapsprogramma Noorderlicht over de diverse ideeën i.v.m. de slaap.

Slapen en leren
http://www.npowetenschap.nl/programmas/noorderlicht-tv/2001/de-wijze-slaper.html
Een documentaire van Noorderlicht over het effect van slapen op het opslaan van informatie in de hersenen.

Zelfcursus beter slapen
http://educatie.ntr.nl/beterslapen/
De Nederlandse educatieve omroep Teleac heeft in 2005 een reeks over slaapproblemen uitgezonden, die nu op het internet te bekijken is. Een belangrijk onderdeel hiervan was het verbeteren van de eigen slaapgewoonten. Een interessante mogelijkheid voor mensen met slaapproblemen.

Filmpjes over de werking van psychoactieve middelen
http://www.jellinek.nl/brain/index.html
http://www.learner.org/channel/courses/biology/units/neuro/images.html
http://www.thirteen.org/closetohome/animation/coca-anim-main.html
http://www.utexas.edu/research/asrec/cocaine.mov
Op deze websites vind je animaties over de werking van psychoactieve middelen ter hoogte van de synaps.

Droomonderzoek
http://www.dreamresearch.net/
Op deze website vind je allerhande informatie over wetenschappelijk droomonderzoek en de resultaten die men hierbij bekomt.

PSYCHE: An interdisciplinary journal of Research on Consciousness
http://www.vvgg.be/psyche
"PSYCHE … is een elektronisch tijdschrift gewijd aan de ondersteuning van interdisciplinair onderzoek naar de eigenschappen van het bewustzijn en het verband tussen het bewustzijn en de hersenen. PSYCHE publiceert informatie die voor dit onderzoek relevant is, vanuit perspectieven ontleend aan de cognitieve wetenschappen, de filosofie, de psychologie, de fysica, de neurologie, de kunstmatige intelligentie en de antropologie. Interdisciplinaire discussies worden in het bijzonder gestimuleerd".


Hoofdstuk 6: Conditionering en leren


De klassiekers van de conditionering
http://psychclassics.yorku.ca/Tolman/Maps/maps.htm
http://psychclassics.yorku.ca/Breland/misbehavior.htm
http://psychclassics.yorku.ca/Watson/emotion.htm
Lees de oorspronkelijke artikels van Tolman (1948) over de cognitieve kaart, Breland & Breland (1961) over hun problemen om dieren te conditioneren, en -last but not least!- Watson en Rayner (1920) over het conditioneren van de kleine Albert.

Ga zelf aan de slag met de hond van Pavlov
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/klassiekconditioneren.res/frames.html
http://www.uwm.edu/People/johnchay/oc.htm
Niets is zo goed om een concept te leren als het zelf uit te proberen. Op de eerste stek word je gevraagd om een hond van Pavlov te conditioneren. Op de tweede stek kun je een vogeltje conditioneren om op een sleutel te pikken. Ervaar vorming via successieve benadering en de overgang van continue naar partiële bekrachtiging aan de levende lijve. Succes ermee!

Het gebruik van klassieke en operante conditionering bij het trainen van dieren
http://www.bernersennenhond.nl/wordpress/rasinfo-en-fok/gedrag-en-opvoeding
http://www.dogweb.nl/gedrag/inhoud.html
Iedereen kent de hond van Pavlov. Maar klassieke en operante conditionering zijn ook nu nog belangrijke principes bij het opvoeden van honden. Op deze webstekken vind je allerhande adviezen die scholen en verenigingen geven aan mensen met honden. Lees ze en ga na welke conditioneringsprincipes gebruikt worden!

Proef over impliciet leren
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/implicietleren.res/frames.html
Doe mee aan deze proef over het impliciete (onbewuste) leren van een ingewikkelde regel. Merk op dat deze procedure een grote gelijkenis vertoont met operante conditionering, ook al worden geen tastbare bekrachtingen gegeven.


Hoofdstuk 7: Onthouden en vergeten


Doe de proef van Brown en Peterson
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/brownpeterson.res/frames.html
Hoe lang kun je 3 namen onthouden wanneer je ondertussen andere informatie moet verwerken? Doe mee aan deze klassieke proef over het verval in het korte termijn geheugen.

Doe de proef van Sperling
http://www.ulb.ac.be/psycho/fr/docs/museum_en/Experiments/Sperling-exp.html
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/partial_report.res/frames.html
Deze links laten je toe om de proef van Sperling (pp. 267-268) aan de levende lijve te ervaren, zowel de conditie waarin alles gerapporteerd moet worden als de conditie waarin slechts een deel van de letters gegeven moet worden. Bij de eerste link zijn de instructies in het Frans, maar de proef zelf zou geen probleem mogen opleveren. Als je het niet gelooft, ga dan onder de tweede link die volledig in het Nederlands is.

Ebbinghaus en Miller
http://psychclassics.yorku.ca/Ebbinghaus/
http://www.musanim.com/miller1956/
Lees hier de Engelse vertaling van het beroemde boek van Ebbinghaus (1885) en het artikel van Miller (1956) over de capaciteit van het korte-termijn-geheugen.

Geheugensteuntjes
http://memory.uva.nl/training/geheugenverbetering/
http://www.ezelsbrug.nl
Verdere voorbeelden van geheugensteuntjes vind je op deze twee Nederlandse stekken.

Het belang van oproepaanwijzingen
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/onthouden_en_vergeten.res/frames.html
Doe mee aan deze proef om te ondervinden hoe belangrijk goede aanwijzingen zijn om geheugensporen terug te vinden.

Hoe gemakkelijk krijg je een valse herinnering?
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/false_memory.res/frames.html
Hoe beïnvloedbaar is jouw geheugen? Neem deel aan deze proef om het te weten te komen.

Maak je eigen seriële positiecurve
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/serielepositie.res/frames.html
Kijk hoe jouw seriële positiecurve eruit ziet. Heb je een recentheidseffect? En een voorrangseffect?

Meet de spanne van je kortetermijngeheugen en je werkgeheugen
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/memoryspan.res/frames.html
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/operationspan.res/frames.html
Er wordt beweerd dat mensen met een grote KTG capaciteit intelligenter zijn dan mensen met een kleine spanne. Hoe groot is die van jou? Doe de proef uit de eerste link om het uit te vinden. Doe daarna de proef uit de tweede link om te zien hoe het werkgeheugen tot verschillende metingen geleid heeft. Hier zul je merken dat het werkgeheugen veel meer belang legt op actieve verwerking van informatie.

Ondervind het belang van de context bij het leren
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/encodingspecificity.res/frames.html
Wanneer we een geheugenspoor opslaan, dan slaan we daar altijd informatie over de context bij op. Ga na in hoeverre jij daaraan onderhevig bent.

Verdrongen herinneringen
http://faculty.washington.edu/eloftus/
http://www.apa.org/topics/trauma/memories.aspx
http://www.skepsis.nl/pseudoherinneringen.html
Verdrongen herinneringen blijven nog altijd emoties oproepen. Een van de belangrijkste onderzoekers in dit gebied is Elizabeth Loftus. Op haar webstek vind je de integrale tekst van haar belangrijkste artikels. Het officiële standpunt van de American Psychological Association vind je op het tweede adres. Tot slot nog een skeptisch artikel uit het Nederlandse tijdschrift Skepter (waarin trouwens wel meer interessante artikels over de minder wetenschappelijke kant van de psychologie staan).


Hoofdstuk 8: Taal


Interessante reportages over taalonderzoek
http://taalschrift.org/reportage/index.html
Dit tijdschrift interviewt onderzoekers over hun bevindingen. Vlot geschreven reportages over interessante onderwerpen zoals taalverwerving bij kinderen, de gevolgen van meertaligheid of taal bij doven.

Lexicale decisie
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/lexicaledecisie.res/frames.html
Veel onderzoek over woordherkenning gebeurt a.d.h.v. de lexicale-decisietaak. Neem deel aan deze proef om een idee te krijgen van deze taak.

Hoe kunnen we kinderen best leren lezen?
http://www.psychologicalscience.org/journals/pspi/pdf/pspi22.pdf
The American Psychological Society, een wetenschappelijke vereniging, publiceert drie maal per jaar een overzichtstekst voor het grote publiek, waarin wereldvermaarde onderzoekers hun mening geven over maatschappelijk relevante thema's. In de link hierboven vind je de huidige stand van zaken over het onderzoek naar de beste leesmethode(s).

Video over ontwikkelingsdyslexie
http://www.npowetenschap.nl/programmas/noorderlicht-tv/2001/dyslexie.html
Een documentaire van Noorderlicht over onderzoek naar lees- en schrijfproblemen bij kinderen met een normale tot hoge begaafdheid.

Het leren van concepten
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/conceptformatie.res/frames.html
In het boek staat beschreven dat psychologen oorspronkelijk dachten dat mensen concepten definieerden o.b.v. regels (p. 336). Neem hier deel aan een proef uit die traditie.

Zinsverificatie
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/zinsverificatie.res/frames.html
De proef over zinsverificatie is lange tijd gebruikt geworden om de organisatie van het semantische systeem te bestuderen. Neem deel aan een dergelijke proef om te ervaren waarover het gaat.

Gebarentaal
http://taalschrift.org/reportage/000088.html
Lees hier meer over de gebarentaal in Vlaanderen en Nederland.

Communicatie bij dieren
http://crocodilian.com/cnhc/croccomm.html
http://www.pbs.org/wgbh/nova/bees/dancesdire.html
Hoewel dieren geen taal hebben zoals mensen waardoor zij nieuwe woordcombinaties kunnen vormen en over dingen spreken die er niet zijn, hebben ze wel signalen om met elkaar te communiceren. De eerste stek leert je de taal van krokodillen te begrijpen. Kijk op de tweede stek voor voorbeelden van de bijendans.


Hoofdstuk 9: Denken


Misconcepties
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/misconcepties.res/frames.html
Neem deel aan deze proef en ervaar hoe misconcepties een invloed kunnen hebben bij het oplossen van problemen.

Problemen oplossen en beslissingen nemen in de economie
http://www1.fee.uva.nl/creed/pdffiles/oratie.pdf
Deze stek is een oratie uitgesproken door de hoogleraar Schram (Universiteit van Amsterdam), waarin gepleit wordt voor het gebruik van psychologische experimenten in de economie om het nemen van beslssingen beter te begrijpen.

Doe de Wason selectietaak
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/wason.res/frames.html
Hoe goed ben jij in het oplossen van problemen?


Hoofdstuk 10: Motivatie en emotie


Seksuele oriëntatie
http://www.apa.org/topics/lgbt/orientation.pdf
Dit document, samengesteld door de Amerikaanse Vereniging voor Psychologie, geeft antwoorden op vragen als: Wat is seksuele oriëntatie? Waardoor krijgt iemand een bepaalde seksuele oriëntatie? Kan de seksuele oriëntatie via therapie gewijzigd worden?

Eetstoornissen
http://www.weet.info/
http://www.anbn.be/
http://www.eetstoornis.be/
De Nederlandse Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa geeft voorlichting over ontstaan, verloop en behandelmogelijkheden van anorexia en boulimia. Ze heeft tevens een zelfhulpgroep. Een Vlaamse tegenhanger is de Vereniging AN-BN. Beide stekken bevatten naast nuttige informatie ook links naar aanverwante organisaties en bieden de mogelijkheid om met lotgenoten te chatten. Een andere interessante stek in Vlaanderen is eetstoornissen.be. Deze stek wordt onderhouden door een psychotherapeute verbonden aan de 'Broeders Alexianen' in Tienen.

Studiemotivatie
https://www-dsz.service.rug.nl/bss/so/topics/tests/csmset.htm
http://www.leidenuniv.nl/ics/sz/so/webexpert/websmart.html
http://www.klasse.be/ouders/21053/liever-lui-dan-dom/
Als je van jezelf vindt dat je niet genoeg gemotiveerd bent om te studeren, kun je eventueel eens de Checklist Studiemotivatie van de Universiteit van Groningen (link 1) of Leiden Universiteit (link 2) invullen. Je krijgt er on-line informatie over je antwoorden doordat die vergeleken worden met het gemiddelde profiel van antwoorden. Wie meer wil meten over studiemotivatie en faalangst bij schoolkinderen (en -leraars) vindt een goede ingangspoort bij de derde link (naar het tijdschrift Klasse).

Emoties herkennen
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/herkennen_emoties.res/frames.html
http://www.cio.com/article/2451808/careers-staffing/facial-expressions-test.html
Neem deel aan deze proeven over het herkennen van de gezichtsuitdrukkingen van emoties.

Darwin en de uitdrukking van emoties
http://darwin-online.org.uk/EditorialIntroductions/Freeman_TheExpressionoftheEmotions.html
Hier vind je het boek van Darwin over de stelling dat de uitdrukkingen van emoties op basis van een evolutieproces tot stand gekomen zijn en dus aangeboren zijn.

Emoties bij een robot
http://www.ai.mit.edu/projects/humanoid-robotics-group/kismet/kismet.html
De grootste uitdaging voor psychologische theorieën ontstaat misschien wel wanneer psychologen proberen om hun ideeën te implementeren in andere systemen. Zo kan men de ideeën over gezichtsexpressie van emoties toetsen door na te gaan of ze volstaan om robots emoties te laten weergeven en ook om die te herkennen bij mensen. Op deze link vind je pogingen aan het MIT om een robot, KISMET, emotioneel te laten interageren met mensen.


Hoofdstuk 11: Intelligentie


De WISC III
http://www.testpracticum.ugent.be/index.php?position=1x1x1
In 2002 werd de nieuwste versie van de Nederlandstalige WISC intelligentietest voorgesteld. Zoals bij de vorige uitgave ging het om een gezamenlijk Vlaams-Nederlands initiatief. Aan de Vlaamse kant werd het onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Gent. Lees op deze webstek hun voornaamste bevindingen.

SON-R
http://www.testresearch.nl/
Deze website wordt onderhouden door Peter Tellegen aan de Universiteit van Groningen. Hij is de persoon die de SON-R voortzet en ook duidelijke posities inneemt aangaande intelligentie-onderzoek.Een zeer goede site om een kijkje te krijgen achter de schermen van IQ-tests.

Test zelf een paar intelligentietests uit
http://www.123test.nl/iq/
Op deze webstek vind je verschillende would-be intelligentietests. Ze zijn niet onderzocht op betrouwbaarheid en validiteit zoals een echte test (en hebben wellicht ook geen echt goede normen), maar ze geven je een beeld van wat het inhoudt om een intelligentietest af te leggen.

Veel gestelde vragen over tests
http://www.apa.org/science/programs/testing/find-tests.aspx
Deze stek geeft antwoord op een aantal vragen met betrekking tot de selectie en verwerking van psychologische tests. Voorbeelden van vragen die hierin beantwoord worden: Hoe kan ik tests vinden die specifieke vaardigheden meten? Hoe kan ik informatie vinden om psychologische tests te evalueren? Wat moet ik doen als ik een test wil vinden voor een onderzoeksgebied waarover nog geen gepubliceerde gegevens bestaan?

Hoogbegaafdheid
http://www.ru.nl/its/cbo/
http://www.exentra.be/
http://www.skepsis.nl/hoogbegaafd.html
https://my.vanderbilt.edu/smpy/files/2013/01/PsychScience2006.pdf
http://www.psychologytoday.com/files/attachments/56143/creativity-and-occupational-accomplishments-among-intellectually-precocious-youths.pdf
Aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen bestaat een Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (met een uitloper naar de Universiteit van Antwerpen; zie de tweede link). Dit centrum stelt zich ten doel wetenschappelijk onderzoek naar hoogbegaafdheid te bevorderen; in het bijzonder onderzoek naar het ontwikkelen van mogelijkheden voor optimale ontwikkeling van hoogbegaafden en naar de moeilijkheden die hoogbegaafden ondervinden - thuis en op school. Voorts wil het CBO ertoe bijdragen dat deze kinderen en adolescenten, zowel als hun ouders en opvoeders, op een verantwoorde manier worden begeleid. Deze stek bevat ook links naar andere organisaties die rond dit thema werken. Zoals gesteld in het Psychologie boek (p. 527) denken nogal wat mensen ten onrechte dat intellectueel begaafde mensen op sociaal en emotioneel vlak slechter functioneren. Daarom drie stekken die dit beeld wat bijstellen. De derde link verwijst naar een artikel uit het tijdschrift Septer; de vierde en vijfde verwijzen naar een lopend longitudinaal onderzoek dat honderden verbaal en/of wiskundig zeer begaafde jongeren volgt (geschatte IQs boven 180). Op de laatste twee stekken wordt de levenssituatie van wiskundig hoogbegaafde mannelijke en vrouwelijke kinderen beschreven wanneer zij 33 jaar zijn.

Zelfhulpgroepen
http://www.zelfhulp.be/zoek/
http://www.npcf.nl/
Voor heel wat problemen (bijv. mentale retardatie) bestaan zelfhulpgroepen, groepen van mensen in eenzelfde situatie. Deze twee stekken bieden je een overzicht van de verschillende groepen in Vlaanderen en Nederland, samen met hun contactgegevens. Veel zelfhulpgroepen hebben hun eigen stek met meer informatie over de problematiek.


Hoofdstuk 12: De persoonlijkheid


Doe mee aan een impliciete associatietest
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/stereotypen.res/frames.html
Op p. 561 wordt de impliciete associatie test beschreven om de persoonlijkheid te meten. Op deze stek kun je aan zo'n test deelnemen. Hij gaat wel over stereotypen en niet over persoonlijkheidsonderzoek. Het principe blijft echter hetzelfde.

Kanttekeningen bij het meten van de persoonlijkheid
http://www.psychologicalscience.org/journals/pspi/1_2.html
The American Psychological Society is een wetenschappelijke vereniging van psychologische onderzoekers en publiceert drie maal per jaar een overzichtstekst voor het grote publiek, waarin autoriteiten hun mening geven over maatschappelijk relevante thema's. In de eerste link vind je hun rapport over het gebruik van projectieve technieken (Rorschach, TAT, figuur tekenen) bij persoonlijkheidsonderzoek.

Persoonlijkheidsstoornissen
http://www.moeilijkemensen.nl/
http://www.hulpgids.nl/informatie/ziektebeeld/persoonlijkheidsstoornissen/
http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/persoonlijkheidsstoornissen
Op deze stekken vind je allerhande bijkomende informatie over persoonlijkheidsstoornissen.


Hoofdstuk 13: Psychopathologie


Meer informatie over mentale stoornissen
http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid
Op deze stek vind je bijkomende informatie over de verschillende mentale stoornissen.

On being sane in insane places
http://psychrights.org/articles/rosenham.htm
Lees hier de oorspronkelijke tekst van Rosenhan.

Video over Autisme en Aspergersyndroom
http://www.npowetenschap.nl/programmas/noorderlicht-tv/2002/schrijven-met-de-verkeerde-hand.html
Documentaire van Noorderlicht over mensen met autisme en het syndroom van Asperger (door sommigen een lichtere vorm van autisme genoemd).

Psychopathologie in Nederland
http://www.trimbos.nl/over-trimbos/over-ons
Het Trimbos Instituut is een Nederlands kennisinstituut dat de geestelijke gezondheid van mensen wil bevorderen. Geregeld geeft dit instituut onderzoeksrapporten uit.

Zelfhulpgroepen
http://www.zelfhulp.be
http://www.npcf.nl/
Voor veel van de stoornissen die in dit hoofdstuk beschreven werden, bestaan zelfhulpgroepen. Deze twee adressen bevatten een overzicht van deze groepen voor Vlaanderen en Nederland. Elke groep heeft meestal een eigen webstek met uitleg over allerhande theoretische en praktische vragen.

Verdrongen herinneringen
http://faculty.washington.edu/eloftus/
http://www.clinicalcognitionlab.com/pdf/Geraerts_et_al_2005_CC.pdf
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0402n.pdf
Lees hier meer over het probleem van verdrongen en teruggevonden herinneringen. De eerste stek bevat links naar verschillende artikels. De tweede is een recent artikel over de problematiek vanuit de Universiteit van Maastricht. Tot slot is er nog het rapport "Omstreden herinneringen" voor Nederlandse Gezondheidsraad.


Hoofdstuk 14: Therapieën


Verdere informatie over psychotherapie
http://www.psychotherapie.nl
http://www.vvp-online.be/secties.php?s=Psychotherapie
http://psycholoog.be/
Verdere informatie over psychotherapie vind je op deze adressen. Het eerste adres bevat een overzicht van de verschillende vormen van psychotherapie aangepast aan de Nederlandse situatie. Het tweede adres bevat nagenoeg dezelfde informatie, maar aangepast aan de Vlaamse situatie. De derde stek is interessant omdat ze ook een lijst van zelfstandige psychotherapeuten bevat die door de Belgische Psychologencommisie erkend zijn.

Overzichtsstek naar Klinische Psychologie in België (en Nederland)
http://user.online.be/allemeesch
Een wegwijzer voor Klinisch Psychologen naar websites betreffende organisaties van psychologen, gezondheidsorganisaties, universiteiten, overheden, uitgeverijen van boeken, tests en software en tenslotte een selectie van sites over een vijftigtal topics uit de klinische psychologie.

Gedwongen opname
http://users.pandora.be/marc.demeulenaere/wetinl.htm
http://www.hulpgids.nl/recht/wettelijke-regelingen/gedwongen-opname-in-het-psychiatrisch-ziekenhuis/
https://www.ggzdrenthe.nl/ervaring/psychose/
Soms moet iemand noodgedwongen in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen worden, omdat men vreest dat de persoon een gevaar betekent voor anderen. Een gedwongen opname (ook collocatie genoemd in Vlaanderen) is een moeilijke evenwichtsoefening tussen de rechten van het individu en de rechten van de samenleving. Daardoor ligt de wetgeving nagenoeg voortdurend ter discussie. Op de eerste twee adressen vind je meer informatie over de huidige stand van zaken in Vlaanderen (link 1) en Nederland (link 2). Voor een praktijkvoorbeeld (met fictieve namen) zie onder link 3.

Sites van diensten voor geestelijke gezondheidszorg
http://www.cggwaasendender.be/
http://www.ggzdrenthe.nl/
Veel steden hebben een dienst voor Geestelijke Gezondheidszorg. De meeste hiervan hebben een zeer beperkte webstek, behalve die van Dendermonde en Drenthe. Op deze stekken vind je niet alleen een overzicht van de belangrijkste problematieken en therapieën, maar ook zelftests en voorbeelden uit de praktijk.

Vind hulp in je buurt
http://www.zorg-en-gezondheid.be/uploadedFiles/NLsite_v2/Rapporten/p_v_i_im_045_e101_overzicht%20centra%20geestelijke%20gezondheidszorg%20met%20vermelding%20van%20uitbatingsplaatsen%20en%20antennes.pdf
http://www.hulpgids.nl/
http://www.tele-onthaal.be/
http://www.korrelatie.nl
Op de eerste twee adressen heb je veel kans om een dienst voor geestelijke gezondheidszorg in je buurt te vinden (in Vlaanderen en Nederland). Indien je liever eerst met iemand spreekt, is Tele-onthaal de gemakkelijkst te bereiken dienst in Vlaanderen. Voor Nederland is dit Korrelatie. Om beide addressen kun je ook on-line terecht.


Hoofdstuk 15: Gedrag en gezondheid


Cijfers over gezondheid
http://www4.vlaanderen.be/sites/svr/Cijfers/Pages/Excel.aspx
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/
Allerhande gegevens over de gezondheid in Vlaanderen (klik eerst op gezondheid en dan op toon de resultaten) en Nederland.

Social Readjustment Rating Scale
http://www.uccs.umn.edu/oldsite/lasc/handouts/socialreadjustment.html
http://www.uccs.umn.edu/oldsite/lasc/handouts/lascpdf/socialreadjustment.pdf
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Stress/oorzaken.html
Op deze stekken vind je meer informatie over de SRRS.

Stress en burnout
http://www.dmoz.org/World/Nederlands/Gezondheid/Geestelijke_Gezondheid/Stoornissen/Stress_en_Burnout/
http://www.leren.nl/rubriek/gezondheid/geestelijk/stress/
Op het eerste adres vind je een lijst van organisaties en individuen die werkzaam zijn rond stress en burnout. Niet alles is even wetenschappelijk onderbouwd (iedereen kan er zijn/haar website op zetten), maar als je er met een kritieke geest tegenaan kijkt, kun je hier veel informatie vinden over deze problematiek. Hetzelfde geldt voor de tweede site, waar trouwens een aantal adressen terugkomen).

Stress Management
http://www.counselingcenter.illinois.edu/self-help-brochures/stress-and-anxiety/stress-management/
Deze site geeft definities van stress, controlelijsten van symptomen en tips om met stress om te gaan.

Progressieve relaxatie
http://www.health-psychology.com/ontspanning/tekst2.html
Op deze stek vind je geluidsbanden die je kunt downloaden.

Gezondheidspsychologie
http://www.health-psych.org
http://www.bps.org.uk/networks-and-communities/member-networks/division-health-psychology Gezondheidspsychologie is wellicht het gebied in de psychologie dat de afgelopen tien jaren de grootste groei heeft. Deze tak onderzoekt welke gedragingen de gezondheid bevorderen en ziektes helpen voorkomen of draagbaar maken. De links hierboven geven toegang tot dit gebied. De eerste link verwijst naar de divisie Health Psychology van de American Psychological Association; de tweede naar haar zusterdivise bij de British Psychological Society.

Chronische vermoeidheid
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=15391
http://www.uzleuven.be/cvs
https://www.radboudumc.nl/Zorg/Pages/default.aspx
Een drietal sites over chronische vermoeidheid.

Seksueel overdraagbare aandoeningen
http://www.soaaids.nl/
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=565
Twee stekken over de vaakste voorkomende seksueel overdraagbare aandoeningen.

Preventie en gezondheid
http://www.health.tno.nl/homepage_pg.html
Een van de grootste Nederlandse organisaties die onderzoek doen op het gebied van gezondheid en preventie Preventie en Gezondheid. Hier vind je hun webstek, waar verschillende interessante rapporten gedownload kunnen worden.


Hoofdstuk 16: Sociale psychologie


Algemene stekken over sociale psychologie
http://college.cengage.com/psychology/brehm/social_psychology/4e/students/weblinks.html
http://psych.athabascau.ca/html/aupr/social.shtml
De eerste stek hoort bij een inleidend boek over de sociale psychologie (Brehm et al.), waarin per hoofdstuk een vijftal links vermeld worden. De tweede stek gaat uit van een Canadese universiteitsbibliotheek en bevat per link een uitstekende samenvatting.

Aantrekkelijke gezichten
http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/phil_Fak_II/Psychologie/Psy_II/beautycheck/english/index.htm
Lees hier over een project over het aantrekkelijker maken van foto's van modellen door hun gezichten te morphen.

Stereotypen
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/stereotypen.res/frames.html
Neem deel aan deze proef over stereotypen.


Hoofdstuk 17: Toegepaste psychologie


Omgevingspsychologie
http://www.psicopolis.com/Psycosphere/careersenvipsy.htm
http://www.ulb.ac.be/ceese/meta/cdsnl.html
http://web.uvic.ca/~apadiv34/contents/envlinks.html
http://www.scp.nl/
Omgevingspsychologie is de studie van de relatie tussen de omgeving en het gedrag van mensen. Ga naar de eerste link voor een korte beschrijving van wat een beroep als omgevingspsycholoog allemaal inhoudt. Als je op zoek bent naar informatie over een onderwerp in verband met het milieu, zul je bijna zeker een toeganspoort vinden op de tweede stek. Deze bevat namelijk informatie over meer dan 500 onderwerpen. Andere links vind je op het derde adres, van de APA divisie Population and Environmental Psychology. Andere voorbeelden kun je (na wat zoeken) vinden op de stek van het Nederlands Sociaal en Cultureel Planbureau.

Schoolpsychologie
http://school-psychology.org/
http://www.caleidoscoop.be/
http://www.ond.vlaanderen.be/clb/clb-medewerker/Contactgegevens_andere_organisaties.htm
Een drietal interessante webstekken over leerlingbegeleiding.

Selectieprocedures in A&O
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/selectieprocedure.res/frames.html
Op deze webstek kun je ervaren hoe een IQ-test eruit ziet (zie ook hoofdstuk 12 voor andere stekken i.v.m intelligentie).

Verkeersveiligheid
http://www.swov.nl/
http://www.rws.nl/over_ons/organisatiestructuur/water_verkeer_leefomgeving/
http://www.verkeerskunde.nl/
http://www.bivv.be
Een instituut in Nederland dat veel onderzoek doet over verkeersveiligheid is het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Een andere interessante stek in Nederland is die van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (tweede link). Hier vind je bijvoorbeeld allerhande cijfers over verkeersveiligheid en over ongevallen. "Verkeerskunde" is een tijdschrift over verkeer en vervoer. Op hun website vind je on-line artikels en samenvattingen over allerhande aspecten die verband houden met het verkeer en de verkeersveiligheid (derde link). Het meeste onderzoek over verkeersveiligeid in België wordt gecoördineerd door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Kijk ook op hun stek (vierde link) voor allerhande statistieken over verkeersveiligheid in België.

Ergonomie
http://www.baddesigns.com/examples.html
Gewoonlijk valt het ons niet op hoe goed dingen ineen steken omdat ze gemakkelijk te gebruiken zijn. Pas wanneer we geconfronteerd worden met slecht geconcipieerde toestellen, worden we er ons bewust hoe belangrijk ergonomie is. Iemand die al jaren allerhande voorbeelden van slecht design verzamelt, is Michael Darnell. Op dit adres vind je zijn ondertussen al indrukwekkend bestand.