web counter

Analoge servosturing

Digitale servosturing

Digitale servosturing via Marklin Motorola protocol

Wissels aansturen met een MS1

S88 Terugmelders


Zelfbouw LocoNet projecten

Contact:
Geert.Giebens(at)gmail.com



 

Het realistisch vullen van een kolenwagon met eenvoudige middelen.



Er zijn vele merken stortgoedwagens verkrijgbaar in de handel, maar zelden zijn ze gevuld met bijvoorbeeld levensecht uitziende kolen. Kolenwagons, zoals ik ze nu ga noemen, hebben een typerend vulpatroon. Meestal zijn ze niet egaal gevuld, maar hebben ze één of meerdere vulbergjes. Deze vulbergjes ontstaan bij het storten van kolen in de wagon.

Om kolen natuurgetrouw na te bootsen kan je vanzelfsprekend kolen zelf gebruiken. Maar alledaagse kolen zijn niet verkrijgbaar in zeer kleine afmetingen. Een zeer geschikt en gemakkelijk verkrijgbaar alternatief zijn actieve kool korrels die o.a. gebruikt worden om water en lucht te zuiveren. Hiervoor kun je terecht in een dierenspeciaalzaak/aquariumwinkel, drogist of apotheek. Door de kleine korrelgrootte, ±1mm, heb je een realistisch uitziende kolenvulling die bruikbaar is in verschillende schalen.

Je kunt met deze korrels de wagon volledig vullen, of je kunt ze vast aanbrengen op een drager die dan los in de wagon geschoven kan worden. De methode met de drager heeft als voordeel dat het totale gewicht beperkt blijft, en dat we veel minder korrels nodig hebben. Het is deze methode die we hier gaan beschrijven.

Als drager gebruiken we styrofoam isolatieplaat dat gemakkelijk te bewerken en zeer stevig is. Deze platen zijn verkrijgbaar in bv. bouwhandels. Voor ons doel gebruiken we een isolatieplaat met een dikte van 2cm. (dikte is afhankelijk van type wagon en gebruikte schaal)

Voor het kleven van de korrels op de drager, en voor het nabootsen van de vulbergjes gebruiken we zwarte mastiek. Het handigste is mastiek dat opgespoten kan worden met de bekende siliconenspuit.

De volgende foto’s geven de werkwijze weer hoe de vulling van de kolenwagens eenvoudig nagebootst kan worden.
 


Foto 1: Alles begin met het opmeten van de juiste maten.
 


Foto 2: Van de isolatieplaat zagen we repen af met een breedte die past in de wagon.
 


Foto 3: Deze repen worden verder verzaagd in blokjes die net in de wagon geschoven kunnen worden.
 


Foto 4: De blokjes isolatie steken nog wel uit de wagon. Er moet hier en daar aan de onderkant van het blokje wat weg gezaagd worden.
 


Foto 5: Een zicht op de binnenkant van de wagon geeft weer waar het blokje wat aangepast moet worden om een perfect passende drager te verkrijgen.
 


Foto 6: De drager ziet er na enkele bewerkingen er zo uit.
 


Foto 7: Uiteindelijk hebben we een stevige drager die net niet boven de wagon uitsteekt en netjes op zijn plaats blijft liggen.
 


Foto 8: De zwarte mastiek die we gaan gebruiken voor het kleven van de korrels en voor het nabootsen van de vulbergjes worden aangebracht op de drager. Omdat we drie vulbergjes willen imiteren, brengen we op drie plaatsen wat meer mastiek aan.
 


Foto 9: Met een spatel smeren we de mastiek wat uit over de drager. De vulbergjes worden nu ook ruwweg gevormd.
 


Foto 10: Direct na het aanbrengen van de mastiek duwen we de drager in een bakje met de korrels. Best duw je eerst de 4 zijkanten van de drager in de korrels gevolgd door de bovenkant. Hierna kan je met je vinger de vulbergjes wat bijwerken zodat ze er zeer realistisch gaan uitzien.
 


Foto 11: Na het uitharden van de mastiek kan het zijn dat de zijkanten hier en daar wat weg geschuurd moet worden om overtollige mastiek en korrels weg te krijgen.
 


Foto 12: Uiteindelijk hebben we zo op een eenvoudige wijze en met heel weinig middelen, een kolenwagon gevuld.
 


Foto 13: Indien we tevreden zijn met het exemplaar, dan kunnen we met deze techniek overgaan tot het vullen van meerdere kolenwagons.