Afgeronde rechthoek: Honda CB600F Hornet minisite

De mooi ogende tellerpartij van de Hornet.

Introductiepagina

 

De Hornet kwam in 1998 op de markt en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij ten opzichte van een alsmaar beter en beter wordende concurrentie, behoorlijk begon te verouderen.

En dat is toch een serieuze smet op het blazoen van een constructeur die zich graag de rol van een echte voorloper toemeet.

Toen was de scherpgelijnde en agressieve roadster, met roots in de CBR, een heuse nieuwigheid.

Uiteraard waren er tussentijdse facelifts, maar die veranderden niets aan de basis. Tijd voor vernieuwing dus.

De Hornet werd grondig vernieuwd. Het model 2007 werd volledig herontworpen en heeft werkelijk niets meer te zien met zijn voorganger, enkel het originele recept werd behouden.

De motor komt nog steeds uit de CBR, maar het is geen oudje maar wel degelijk het blok van de CBR600RR anno 2007. Het vermogen kreeg 5 pk’s extra en het koppel steeg met 0,5 Nm slechts lichtjes en haast niet voelbaar.

 

Net als de concurrentie maakt Honda bij het chassis ook de overstap naar aluminium, maar bleef wel het “ruggengraat”- principe van zijn voorganger behouden. Logischer wijze is ook de achterophanging uit hetzelfde materiaal gegoten.

 

De wielbasis groeide met 15 mm, wat de stabiliteit ten goede komt. De lichtmetalen velgen met drie spaken werden door exemplaren met vijf spaken vervangen. De upside-downvoorvork werd net als de monoshock achteraan van de vorige versies overgenomen, maar de afstelling werd verfijnd. Buiten de mogelijkheid om voor ABS te opteren evolueren de remmen haast niet.