Aprilia Tuono1000R 2006 : de donderse klanken uit Noale zijn terug         
 

Na jarenlang viercylinders te hebben bereden, ben ik dit jaar overgeschakeld naar het tweecylinder en naked-bike kamp en dit bij het uitbrengen van de nieuwe Aprilia Tuono1000R. Alhoewel, Naked Bike ?  Deze categorie is eigenlijk veel te vaag. Een 'Muscle-Bike' zou hem beter af staan.Een motorfiets met spierballen , want dat is hij zeker en vast ! Een donders raspaard kun je hem noemen .

Aprilia, het befaamde en stijlvolle motorfietsmerk uit Italië, heeft dus een volledig nieuwe Tuono 1000 R uitgebracht, met een nog spraakmakender ontwerp, met nog meer vermogen en met een nog dynamischer karakter dan zijn voorganger. Hij is dan ook gebaseerd op de ultrasportieve RSV.

De Aprilia Tuono is niet alleen een naked bike, maar ook een echte 1.000 cm3 superbike, die kan bogen op vele sportsuccessen. De nieuwe 2006 uitvoering van de Tuono beschikt over alle sterke punten van zijn voorganger, maar is nog dynamischer geworden met nog hogere prestaties. De nieuwe uitvoering is moderner gestyld en kan bovendien vertrouwen op de nieuwste technieken, waarmee Aprilia de voorsprong op de concurrentie verder vergroot.

Daarmee blijft de Tuono de meest high-tech naked bike op de markt en de absolute topper in het tweecilinder segment. De nieuwe Tuono is dan ook de snelste naked bike op zowel de openbare weg als op het circuit. Maar net als bij de RSV, waar hij van afgeleid is, staat ‘total ridability’ bij de Tuono 1000 R voorop en dat is altijd een kenmerk geweest van Aprilia voor haar sportieve uitvoeringen. Het Italiaanse prestigemerk neemt dan ook een onderscheidende positie in, met geheel eigen stijlkenmerken. Hoe kan het ook anders als de ontwerpafdeling in Italië staat. Maar het uiterlijk is zeker niet ondergeschikt gemaakt aan de techniek en het dynamische rijkarakter.

Hierbij verder wat technische gegevens , commentaar en foto's van mijn privé motorfiets, in gebruik genomen 01/08/2006 ( besteld Mei 2006 ) maar die het wachten zeker en vast de moeite was !

De belangrijkste noviteiten van de nieuwe Aprilia Tuono 1000 R zijn:

Motorisch gezien is de Tuono sterker dan ooit. Het maximum vermogen op de krukas bedraagt nu 98 kW (133 pk) en het maximum koppel van 10,4 kgm (102 Nm) komt al vrij bij 8.750 tpm. De Aprilia Tuono behoort daarmee tot de allersterkste naked bikes en is uiteraard de meest krachtige tweecilinder op de weg.

Design

Het ontwerp van de nieuwe motorfiets is onmiskenbaar Aprilia en onmiskenbaar Tuono. De vorm van de nieuwe, agressieve neus, waarin de dubbele koplampen dicht tegen elkaar zijn geplaatst, is in de windtunnel tot stand gekomen. Hij biedt de berijder effectieve bescherming en voorkomt ‘lift’ bij hoge snelheden, met maximale precisie en controle als sterke pluspunten.
 
Bij het ontwerp van de Tuono 1000 R speelden prestaties en comfort de hoofdrol. De twee spoilers opzij zien er bijvoorbeeld niet alleen fraai uit, maar hebben ook een belangrijke aërodynamische functie. Ze zorgen er voor dat de motorfiets ook bij hogere snelheden stabiel blijft en houden de benen van de berijder uit de wind.
In tegenstelling tot de concurrentie is de Tuono de enige naked bike die is uitgerust met een dynamische luchtinlaat die direct onder de neus is geplaatst. Het luchtkanaal voert de rijwind door het frame heen naar de airbox.
 
De nieuwe Tuono 1000 R is ten opzichte van zijn voorganger compacter, lager en smaller geworden. Het stuur is wat lager ontworpen en de voetsteunen zijn verder naar achteren geplaatst, waardoor de rijpositie sportiever en effectiever is geworden.
De motorfiets kan bovendien snel worden omgebouwd van een single-seater naar een duo-seater door een passagierszitting te monteren waarin de handvatten zijn geïntegreerd, voor meer comfort en een veilige grip.
 
Techniek
 

De nieuwe V60 Magnesium 1.000 cm3 stamt rechtstreeks af van de RSV 1000 R en wordt algemeen erkend als de beste tweecilinder productiemotor ter wereld. Hij voldoet aan de Euro 3 normen.
 
Een aangepaste ECU, ontwikkeld in samenwerking met Siemens VDO, zorgt voor een geïntegreerd motormanagement en wordt gevoed door 15 sensoren. De krachtbron functioneert dan ook perfect onder alle omstandigheden.

Net als bij de RSV is het uitlaatsysteem van de Tuono het resultaat van Aprilia’s ervaringen in het Superbike en Superstock racen. Het systeem bestaat uit een 2-in-1-in-2 constructie en is geheel uit roestvast staal vervaardigd. Vooraan is een volledig instelbare Showa upside down voorvork gemonteerd, en achter eveneens een instelbare Sachs monoshock achterdemper.

De nieuwe Tuono 1000 R is uitgerust met Brembo Gold radiaal remzadels die voor optimale remkracht zorgen en is tevens voorzien van een stuurdemper.
 
Het dashboard is een gecombineerde (digitaal-analoge) unit met tal van instelmogelijkheden ( trip 1/2, 4 opneembare rondetijden , etc..) en het koplampcluster herbergt vier lampen. De achterverlichting betreft led's die in drie standen kunnen worden gezet (medium/normal/high).

De contactsleutel is voorzien van een interne code en het contactslot is standaard uitgerust met een startonderbreker.
 
De Tuono 1000 R wordt leverbaar in drie kleurcombinaties: Silver, Black en Fluo Red. Er wordt eveneens 4 jaar fabrieksgarantie gegeven !!

De Tuono 1000R weegt vanaf 2006 slechts droog –en zonder batterij- 185 kilogram. Wie dit beestje wil temmen kan dus maar beter van goeden huize komen...

grtz

JC

APRILIA TUONO 1000 R Technische Specificaties
 

Motor
 
V60 Magnesium, in lengte geplaatste 60o V-twin, viertakt, watergekoeld met drieweg drukcircuit, dubbele bovenliggende nokkenassen, gecombineerde tandwiel/ketting overbrenging, vier kleppen per cilinder, gepatenteerde dubbele AVDC antivibratie tussenas.
 
Brandstof
 
Euro 95 ongelood
 
Boring x Slag
 
97 x 67,5 mm
 
Cilinderinhoud
 
997,62 cm³
 
Compressieverhouding
 
11,8:1
 
Max. vermogen op de krukas
 
98 kW (133 pk) bij 9.500 tpm
 
Max. koppel op de krukas
 
10,4 kgm (102 Nm) bij 8.750 tpm
 
Brandstofsysteem
 
Geïntegreerd elektronisch motormanagement systeem, indirecte elektronische multi-point injectie, 57 mm diameter gasklephuizen.
 
Ontsteking
 
Digitale elektronische ontsteking, geïntegreerd met injectiecontrolesysteem, 1 bougie per cilinder.
 
Starter
 
Elektrische starter
 
Uitlaatsysteem
 
Twee dempers met drieweg katalysator en Lambdasensor (Euro 3).
 
Dynamo
 
12 V – 500 W
 
Smering
 
Dry sump met gescheiden oliereservoir, dubbele excentrische pomp met oliekoeler, stalen oliereservoir.
 
Versnellingsbak
 
6 versnellingen, overbrengingen:
1e 34/15 (2,27)
2e 31/19 (1,63)
3e 26/20 (1,3)
4e 24/22 (1,091)
5e 24/25 (0,96)
6e 23/26 (0,88)
 
Koppeling
 
Dubbele platen in oliebad met gepatenteerde PPC hydraulische bekrachtiging, versnellingskabel van gevlochten metaal, radiale hoofdcilinder met 15 mm zuiger.
 
Initiële overbrenging
 
Tandwielen met rechte vertanding, overbrenging: 60/31 (1,935:1).
 
Eindoverbrenging
 
Ketting
Overbrenging: 40/16 (2,5:1)
 
Frame
 
Dubbel boxframe van aluminiumlegering.
 

 

Achterwielophanging
 
Dubbele aluminium ‘banana’ swingarm, APS (Aprilia Progressive System) multilink, hydraulische Sachs monoshock met verstelling voor veervoorspanning en uitgaande demping, 133 mm veerweg
Remmen
 
Voor: dubbele, zwevende Brembo schijf van staal, Ø 320 mm, Brembo “triple bridge” remklauw met vier 34 mm zuigers en vier gesinterde remblokken, remkabel van gevlochten metaal.
 
 
 
Achter: stalen Brembo schijf, Ø 220 mm, remklauw met twee zuigers, 32 mm diameter zuigers, gesinterde remblokken, remkabel van gevlochten metaal.
 
Velgen
 
Aluminium
Voor: 3,50 x 17"
Achter: 6,00 x 17"
 
Banden
 
Radiaal tubeless
Voor: 120/70 ZR 17
Achter: 190/50 ZR 17 (alternatief: 180/55 ZR 17 en 190/55).
 
Afmetingen
 
Maximum lengte: 2.025 mm
Maximum breedte: 830 mm (bij de handvatten)
Maximum hoogte: 1.100 mm (bij de handvatten)
Zithoogte: 810 mm
Handvathoogte: 1.020 mm bij de uiteinden
Wielbasis: 1.410 mm
Stuurhoek: 25°
 
Leeggewicht (zonder accu)
 
185 kg
 
Tank
 
Inhoud 18 liter, reserve 4 liter
 
Kleuren
 
Silver, Black, Fluo Red.
 

 

Test Tuono1000R door Motorfreaks magazine -> http://www.motorfreaks.nl/index.php/review/3657/1

Hieronder wat foto's ( de originele uitlaten werden vervangen door GPR race exemplaren )

                                                                           

 

                                                                           

 

 

     

 

                                                                               

 

  

 

                                                                                                                                      terug naar homepage

**************************************************************************************************************************************************