Voorkom ongelukken met ABS
Stel je voor: het regent pijpenstelen en ineens word je afgesneden door een auto. Keihard in je remmen knijpen durf je niet, want je bent bang dat je wielen blokkeren. Dan is het fijn te weten dat het Anti Blokkeer Systeem je in deze situatie te hulp kan schieten.

ABS
Simpel gezegd kun je met ABS maximaal remmen op glad, droog of hobbelig wegdek zonder dat de wielen blokkeren. Anderzijds geeft het ook de minder geroutineerde motorrijder de mogelijkheid de volledige capaciteit van het remsysteem van zijn motorfiets te benutten. Het Anti Blokkeer Systeem bestaat uit een modulator, tandkrans, opnemer en electronic control unit.

Tandkrans en opnemer
Daarnaast is op beide wielen een soort tandkrans aangebracht, die vlak langs een opnemer draait. Op het moment, dat een tandje langs deze opnemer draait, wordt een elektrisch pulsje opgewekt. Dat gebeurt 120 keer per omwenteling van elk wiel. Deze onderdelen registreren wanneer het wiel bijna gaat blokkeren.Het aantal pulsen per omwenteling blijft ten alle tijde 120.Dit is het aantal tanden per omwenteling en daar gebeurt niets mee. Ook niet als er geblokkeerd wordt.
De relatieve draaisnelheid tussen voor- en achterwiel, + de plotselinge afname van pulsen per tijdseenheid zullen de regelfactoren zijn om in te grijpen middels de modulator.

Modulator
In zowel het voor- als achterremcircuit is een modulator opgenomen. Deze modulatoren kunnen via de remhendel, respectievelijk het voetrempedaal de opgebouwde remdruk verlagen, constant houden of weer laten toenemen.

Electronic Control Unit
Verder bestaat het Anti Blokkeer Systeem uit een Electronic Control Unit, de computer. Deze krijgt signalen door dat het wiel gaat blokkeren en kan vervolgens de modulator inschakelen om dit te voorkomen.

Hoe werkt ABS?
Zodra je hard afremt op een glad wegdek loop je het gevaar dat de wielen blokkeren. De computer signaleert dit al via de tandkrans en de opnemer. Deze twee moeten 120 elektrische pulsjes opwekken per omwenteling van elk wiel. Zodra dit niet gebeurt, stelt de ABS- computer vast dat het wiel té plotseling langzamer draait en er kans is dat het wiel blokkeert.

De computer zorgt via de modulator dat dit niet gebeurt. De modulator verlaagt de remdruk zodra er blokkeergevaar is en kan de remdruk weer opvoeren als het gevaar is geweken.

De stapsgewijze toename van de remdruk zorgt dus ook voor het aftasten van de mogelijkheden voor een grotere remvertraging, als bijvoorbeeld de gladde plek gepasseerd is en het wegdek een betere grip biedt. Op deze wijze realiseert het systeem een remdruk, en dus een remvertraging, die dicht bij het maximaal mogelijke ligt.