De stadsguerilla


Deel 1: Ken je Vijand

Elke ochtend zie je hem weer passeren, strak zwart lederen pak, zwarte bike, donker vizier, als een aal flitst hij tussen de ochtendspits door met maar één doel, overleven in de jungle van asfalt, plastic en blik. Iedereen heeft hem al zien rijden doch niemand die hem kent.
Dit is het verhaal van de Stadsguerrilla, de motorrijder die je zal leren overleven in de oorlog van de weg: Wie is je vijand? Welke technieken gebruik je ertegen? Gouden tips in de wereld van de rijdende chicanes, blinde bejaarden en pubers in opgefokte koekblikken.

De grootste natuurlijke vijand in de verkeersoorlog is de auto, hard en pijnlijk om te ontmoeten, ze duiken overal op en de voerders stammen bij tijde nog uit het stenen tijdperk, voldens het verkeersreglement mag iedereen met een papiertje met een auto rijden, blind zijn mag daarbij geen uitzondering zijn.

Zoals reeds gezegd kan de auto overal opduiken, maar de ene plaats is gevaarlijker dan de andere, een van de gevaarlijkste plekken zijn de grote wegen met veel winkels, dit is de nachtmerrie van iedere motorrijder. De snelheid ligt vrij hoog, de mensen zijn op zoek naar een bepaalde winkel en letten op alles behalve wat achter/voor/naast hen gebeurt. Blijf lekker zo ver mogelijk links rijden en let op elke in/uitrit van de parkings. Dit geldt ook op andere grote wegen, let steeds op in- en uitritten. Supermarkten scoren een hoge gevaarfactor: als je totaal onbekwaam bent om nog te rijden kan je nog altijd naar de supermarkt gaan, voor sommige mensen is dit ook de enige route die ze ooit in hun leven afleggen. Ook invoegen op een expressweg met een volledige Ikea slaapkamer in je Suzuki Alto is niet echt makkelijk.

Nog een van de gevaarlijke plekken zijn scholen, vooral rond 8 en 16 uur, uiteraard zijn er de lopende en overstekende kinderen, die kun je niks kwalijk nemen maar het grote gevaar schuilt zich in de ouders: driedubbel parkeren, deuren openflikkeren en vertrekken zonder te kijken, hier geldt eveneens: veelal onervaren en/of onbekwame chauffeurs in de buurt.

Wat veel mensen weten is dat een wagen de persoonlijkheid van de voerder vertegenwoordigt, maar weinigen weten dat dit ook de rijstijl vertegenwoordigt. Zo hebben we verschilende categorieën:

De leasebak: meestal in de categorie VW Golf, Opel Astra. Chauffeurs zijn meestal ervaren doch het is hun wagen niet, deuken zijn voor de verzekering en andere schade voor de leasingmaatschapij. Herkenbaar aan sticker van de leasingfirma op de koffer.

Het minibusje/ monovolume: Meestal volgeladen met kinderen, de voerder is meestal bezig met veel meer dringende zaken dan het verkeer, kinderen afrossen, braaksel uit zijn nek vegen of cola van de vloermatten dweilen, uiterst onvoorspelbaar.

De terreinwagen: levensgevaarlijk, zitten hoog en hebben goed verkeersoverzicht doch hebben daar het schijt aan gezien hun auto toch de sterkste is. Extra aandacht voor de modellen met ‘voetgangersschep’ vooraan.

De sportwagen: Nooit vragen om een sprintje te trekken, de eigenaar weet dat hij met zijn veel te dure bak gaat afgaan als een gieter. Bestuurder is meestal te druk bezig om te kijken of iedereen hem gezien heeft. Kan ook parkeren op elke mogelijke plaats, bij voorkeur dubbele file of voetpad.

Het bouwvakkersbusje: in de ochtendspits zijn alle twaalf inzittenden meestal aan het slapen (chauffeur inclusief) in de avondspits zijn ze alle twaalf bezopen (chauffeur inclusief). Nooit ruzie mee zoeken, meestal stevige jongens met een bus vol bouwmateriaal.

De Volo/Saab categorie: kort maar krachtig, deze eigenaars kopen de veiligste auto omdat ze weten dat ze een ongeval gaan hebben. U bent gewaarschuwd.

De Mercedes/BMW categorie: Als je een auto koopt van deze prijsklasse koop je meteen ook de weg erbij, alles is van hen. Kijk ook uit bij filerijden, deze eigenaars lezen al eens een krantje en vinden hun (verwarmde/asferische) spiegels enkel nuttig om hun haar goed te leggen

De Mercedes/BMW terreinwagen: kun je je wel voorstellen, om te janken

De brommer auto: Herkenbaar door de 40KM/U sticker achteraan, bestuurder heeft meestal zijn heil in dit gezocht omdat hij te stom en/of onbekwaam is om een echt rijbewijs te halen of is zijn rijbewijs permanent afgenomen door regelmatige verkeersinbreuken (nee, geen snelheidsinbreuken, die gaan nog liever te voet) waaruit we kunnen concluderen dat de gemiddelde bestuurder hiervan seniel/stom/blind/straalbezopen is. Gelukkig door zijn beperkte snelheid meestal achtergelaten aan het laatste verkeerslicht.

Algemeen: steeds opletten voor alles wat op de aanwezigheid van bejaarde wijst, dus oude nummerplaten, hoed in de wagen of een rol toiletpapier op de hoedenplank zijn goede indicatoren. Let ook op kinderen in de wagen, zonneblinden, dierenstickertjes etc. Deze chauffeurs zijn veel afgeleid. Als je ruzie hebt met een automobilist check dan steeds eerst op stickers zoals ‘I love karate’ of ‘Sportschool Anabolia’ of de aanwezigheid van een dakantenne of politieuniform voor je een deuk in zijn deur trapt.

Waarbij we op het punt ‘deuken’ komen: Een deuk is een herinnering aan een fout uit het verleden, sommigen dragen zichtbaar een verhaal met zich mee. Een mooie hoek in de bumper: paaltje, dus stekeblind. Deuk in de rechterflank: geeft geen voorrang, in de linkerflank: neemt zijn voorrang, kapotte achterbumper: remt onverwacht, kapotte voorbumper: remt nooit. Beschadigd helemaal rond: verzekeringsfraudeur.

De basisregel is: ga er steeds van uit dat je niet gezien bent, in veel gevallen wordt de enkel koplamp van een motor aanzien als een brommertje, automobilisten staan er niet bij stil dat je tegen +100 aankomt. In het rijdende verkeer bv. Tijdens het filerijden kun je in de meeste gevallen aan de reaktie van de wagens zien of ze je opgemerkt hebben (een open uitlaat, een lage versnelling en 10.000 toeren kunnen volgens Stadsguerilla hierbij helpen) Twijfel je, matig dan je snelheid en bereid je voor op het ergste.

Uiteraard is Stadsguerilla weer op geen enkele manier verantwoordelijk voor het uitvoeren van zijn tips: alles gebeurt op eigen risico.

lees het vervolg hier