kortingcodes

Hoe en waarom van korting via kortingcodes

kortingcodes zijn al veel ouder dan het internet. Indien je dus enkel kortingcodes kent op het internet, besef dan dat deze marketingtechniek (want dat is het) al zou oud is als het concept van winkels (retail zelf). Het was zelfs Coca-cola dat in het begin van haar bestaan vooral gebruik maakte van kortingcodes en dat vooral onder de vorm van kortingsbonnen.

Ht blijft een heel efficiŽnte manier van promotie voeren omdat je heel gericht kan werken en je heel wat zaken onder controle hebt. Indien er een type code is dat beter werkt dan kan je deze actie gemakkelijk opnieuw opzetten (bijvoorbeeld periodiek zoals Kerstmis, moederdag,...)

kortingcodes versus kortingsbonnen

Tussen kortingcodes en kortingsbonnen is er soms verwarring. Dat is ook normaal daar de twee begrippen elkaar wat overlappen. Bij een kortingscode moet je effectief gebruik maken van een code om de korting te bekomen. Dat kan een gepersonaliseerde code zijn zoals (TGK986UK) of een generieke code zoals 'vaderdag'.
Bij kortingsbonnen is de bon op zich al voldoende en hoef je niet apart over een code te beschikken.
Maar een kortingsbon kan uiteraard een kortingscode bevatten en dan is het vooral een kortingscode :-) Maar op zich allemaal niet zo veel uit, zolang er maar korting is. Uiteraard zal je je wel aan de spelregels moeten houden of je zal de volle pot moeten betalen en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Offline kortingcodes

Deze worden vaak verspreid via allerlei printmedia. Dat kan zijn via kranten (heel oud systeem, maar nog altijd effectief omdat je niet voor de verspreiding hoeft te zorgen. Je gebruikt de verspreiding van de krant als kanaal. Je hoeft dus enkel een code aan te leveren. Je kan hier wel geen specifieke code gebruiken omdat je (vooralsnog) geen krant kan personaliseren.

Een ander kanaal kan zijn via folders bij de verspreiding van reclamebladen.

Online kortingcodes

Deze kortingcodes worden vaak verspreid via de webshop zelf (naar vast klanten via mailings) maar dit kan ook gebeuren via advertentinetwerken of via nieuwsbrieven van partners.

Producten of diensten

De codes kunnen gebruikt worden voor zowel producten als diensten. Dit kan tijdelijk zijn of permanent. Voor vast klanten of nieuwe klanten. De mogelijkheden zijn in feite onbeperkt. Het enige waar je rekening moet mee houden is dat de korting uiteraard van de winst van de aanbieder gaat, het is een marketingkost. Er zijn op het internet producten te vinden waar er altijd wel een korting voorhanden is en je nooit de volle prijs betaald.

Deze worden ook als promotiecodes aangeduid, maar dit is hetzelfde.

kortingcodes