Transformerend ademen ADCOMI

Start Feedback Inhoud Personal Coach Contact  

      ADCOMI :   “Ademkracht   Mieke Cox        

 

Ademworkshop 1
Ademworkshop 2
Ademworkshop 3

Transformerend ademen

Transformational Breathing™

 “Hoe” je ademt geeft weer hoe je in het leven staat.

 Transformational Breathing™, transformerend ademen, wordt verder TB genoemd.

Officiële site Transformational Breath foundation: www.breath2000.com

Mieke en Judith Kravitz, 

Judith is de grondlegster van Transformational Breathing™ en doctor in de metafysica

Waarom Transformational Breathing™?

Onze adem hebben we altijd bij ons!

Onze adem is onze grootste bron van levenskracht vanwege het enorme belang van voldoende zuurstof voor iedere lichaamscel.

… meer energie, gezond lichaam, gezond zelfbeeld, vanuit sterk zelfvertrouwen kunnen ‘zijn’, anderen laten zijn, in hun waarde, het oordelen makkelijker loslaten, meer genieten, grotere levensvreugde, leven uitgaande van mogelijkheden, vanuit eigen balans kwaliteiten ten dienste stellen van anderen,...

Bewust zijn van de adem maakt het mogelijk een grote verantwoordelijkheid voor kwaliteit van leven te nemen, wat ook de situatie is.

Wat is Transformational Breathing™?

Transformational Breathing™ (TB) is een ademtraining die

· een positieve invloed heeft op lichamelijk, mentaal-emotioneel en spiritueel vlak

· het gehele ademsysteem opent

· het mogelijk maakt: 

1. in contact te komen met bewust en onbewust opgeslagen negatieve gevoelens, herinneringen en trauma’s 

2. hier doorheen te “ademen”

3. transformatie en integratie tot stand te brengen:

· je dichter bij ‘kunnen zijn’ wie je bent, bij wat je wil (vanuit verbinding met jezelf en in het groter geheel), op een hoger niveau van bewustzijn.

Hoe gebeurt Transformational Breathing™?

Transformational Breathing™ (TB) gebeurt in sessies van ongeveer 45’.

Vanuit het voelen van de adem wordt de techniek ingeschakeld en uiteindelijk doet de adem ’het werk’

· met gemak ‘toelaten’ bij het inademen (werking van het middenrif!)

· makkelijk, ontspannen uitademen

· verbonden ademen

Iedere sessie wordt gestart met een duidelijke intentie.

Gedurende de sessie wordt geademd met open mond.

Toepassingen zijn mogelijk bij:

lichamelijke klachten allerlei door een tekort aan zuurstof, een strak middenrif, stress en bovenborstademen, hyperventilatie, astma, balans denken-voelen uit evenwicht, balans geven-ontvangen uit evenwicht, wantrouwen, overdreven controle, schuldgevoelens, angsten, schaamte, vernedering…

Het middenrif (diafragma) en ademen

1) Waarom bewustworden van onze adem?

Bewust en/of onbewust leveren allerlei situaties in de hedendaagse leefwijze veel stress. Dit kan resulteren in beperkt ademen, o.a. borstademen. Het middenrif wordt dan onvoldoende gebruikt. Vooral de tussenribspieren, ook nek- en rugspieren gaan dan meer ‘meehelpen’ om te ademen. Deze manier van beperkt ademen, soms borstademen genoemd, vult slechts een deel van de longen én vraagt meer energie.

Dit levert extra spierspanning op in de schouders, nek, rug en in het gebied tussen navel en onderste uiteinde van het borstbeen (solar plexus). Het middenrif is strak en gespannen. Dit wijst op het vasthouden van ongewenste emoties zoals angst schuld, twijfel,.. die zich vaak uiten in hoofdpijn, spierkrampen, spijsverteringsklachten

2) Longen en hart zijn omsloten door ribben, borstbeen en wervelkolom.
De belangrijkste spieren bij het ademen zijn vooral het middenrif, bijgestaan door de tussenribspieren. Zij hebben de taak de ruimte binnen de borstkas te vergroten. Het middenrif is als een bodem voor hart en longen en een dak voor de buikorganen. Het is een grote koepelvormige spierplaat tussen borstholte en buikholte, die verbonden is aan de binnenzijde van de 6 onderste ribben, het borstbeen en de wervelkolom.

Als we inademen trekt het koepelvormige middenrif zich samen. De koepel wordt iets platter en beweegt hierbij omlaag. De ruimte binnen de borstkas wordt groter. De longen volgen deze beweging en vullen zich. Lucht wordt naar binnen gezogen. Het volume in de buikholte wordt kleiner en de buikwand komt iets naar buiten.

Uitademen gebeurt spontaan door gewicht van de ribben en de elasticiteit van longen en buikwand. De ademspieren ontspannen. Het middenrif herneemt soepel de oorspronkelijke koepelvorm. De druk in de borstholte vergroot en we ademen uit.

3) De beweging van het middenrif geeft een effect van massage op alle boven- en onderliggende organen. Massage betekent bevorderen van bloeddoorstroming, zuurstofvoorziening, afvoer van afvalstoffen,…De beweging van het middenrif bevordert de goede werking van de organen.

4) De diepe buikadem activeert de rustfunctie van het lichaam via het parasympatisch zenuwstelsel.

5) Besluit: Het is belangrijk te begrijpen dat als het ademen ruim en soepel gebeurt, het effectiever is en een essentiële bijdrage levert voor lichamelijk, mentaal-emotioneel welzijn.

Trainen van ruim ademen vanuit de buik versterkt het immuunsysteem en heeft een gunstige invloed op meerdere fysieke en mentale aandoeningen, zoals o.a. hypertensie, hartritmestoornissen, chronische angst, spierkrampen, hoofdpijn, … 1/4 van de opgenomen zuurstof gaat naar de hersenen.

U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan dirkodeurs@hotmail.com.
Laatst bijgewerkt: 04 augustus 2010