5 juli 2010
Vandaag belden we eerst naar de verhuurmaatschappij. Daar wist iemand ons te vertellen waar de zekering zat van de generator, zodat we terug onze broodrooster, microgolf en airco konden gebruiken.
Na het ontbijt buiten(bij10C) tussen de vogeltjes en de eekhoorntjes(geen beren gezien) vertrokken we richting Giant Forest. We reden tussen 10tallen reuze grote sequoia's tot aan het visitor center. Daar namen we de shuttle verder tot bij Moro rock. Dat was meteen goed voor onze ochtendgymnastiek: zowat 250 treden tot op de top. Het was het uitzicht wel waard.

Op de terugweg was er brand- expres aangestoken om het kreupelhout en dennennaalden te verwijderen zodat later ergere bosbranden voorkomen worden.
Mama en papa zagen ook een zwarte beer.
Ondertussen was het zo druk geworden dat we een verder bezoek aan Giant forest maar lieten voor wat het was.
Daarna gingen we op weg naar Yosemite nationaal park.
Eerst moesten we terug tot beneden in de vallei om direct daarna terug de bergen in te rijden. Onderweg stopten we in oakhurst om inkopen te doen. We aten iets in de McDonalds want verder waren er- zoals overal hier in de buurt-enkel pizzeria's en mexicaanse restaurants.
Toen we aan de ingang van Yosemite kwamen en David zijn Annual pass voor de natuurparken en zijn paspoort moest tonen, wou het raampje aan de kant van de bestuurder maar niet opengaan, ondanks bijna wanhopige pogingen. Dus ik naar buiten en naar de rangers toe. Het eerste wat beide dames vroegen, was: 'Waara komen jullie vandaan' want het leek hen blijkbaar dat wij leken waren in het RVgebeuren. De pas moesten we zelfs niet meer tonen. Binnengekomen kregen we de slappe lach om de idiote indruk die we achtergelaten hadden. Gelukkig kennen ze ons hier niet!

Onderweg zagen we nog een paar herten de straat oversteken.
Vlak voor de vallei moesten we door een tunnel van 1 mijl lang. Plots stond er: maximumhoogte: 10feet en 3 inches. Dat was wel schrikken, want de onze was 13,5 voet hoog! Gelukkig ging het toch nipt zonder problemen(rondrijden zou 150km kosten), als ik maar niet te dicht langs de kant reed.

Rond 6 uur kwamen we op de campground aan. De vallei is echt wel mooi: heel wat echt grote watervallen die langs alle zijden langs veelel loodrechte wanden naar beneden donderen.
Ons staanplaatsje was wel mooi aan de rivier gelegen op de ietwat rustigere camping hier, want het is hier wel echt hectisch, zoveel volk dat hier bijeen zit. Echter, onze mooie plaats was wel erg nipt gemeten. Probeer maar eens achteruit te parkeren tussen 2 bomen in waar je links en rechts maar 30 cm overhebt, maar waarvoor je eerst wel een bocht van 80 moet maken en waarbij langs de overkant van de smalle weg bomen en rotsen in de weg staan. Gelukkig geeft 200 km over bergwegjes wel wat ervaring en lukte het wonderwel al na enkele keren proberen.

De kinderen gingen nog in het ijskoude water- het is immers allemaal smeltwater uit de bergen.