11 juli 2010
Vandaag bezochten we Crater Lake national park;

Aan de ingang moesten we afremmen voor een paar herten die de straat over staken. Net echte bambi's.

Na een kort bezoekje aan het visitorcenter reden we naar het eerste uitzichtpunt. Daar werden we letterlijk overvallen door honderden muggen.De rode bobbels op onze ruggen en armen zijn er getuigen van. Het uitzicht was wel onweerstaanbaar, maar we hebben ons toch maar direct ingespoten met antimuggenmelk.

Crater Lake was een grote vulkaan ( meer dan 14000 feet hoog) die tijdens de laatste uitbarsting 7700 jaar geleden is ingestort. Daarna vulde de fumerale zich op met water. Er is geen natuurlijke in of uitstroom, al het water is smeltwater van de sneeuw die in het meer valt(of direkt errond). Buiten op een bepaalde hoogte is er een soort overloop zoals in het bad in een puimsteenlaag in de fumarole.

Op sommige plaatsen lag nog heel wat sneeuw.

Na een ritje rond het meer haalden we onze tickets voor de boottocht. Daarna daalden we een wandelweg af in de krater. Zowat 350 meter lager kwamen we aan de instapsteiger aan.

Toen iedereen ingestapt was(een 30tal mensen), voeren we naar Wizard eiland. Dat is een eiland in de krater, dat 1700 jaar geleden gevormd is door opstijgende lava. Deze minicrater barstte ook reeds uit en is dus echt een vulkaan in een vulkaan. Hieronder zie je Wizard eiland, met op de achtergrond de erg steile wanden van Crater lake.

Daar stapten we aan land op het eiland. De boot zal ons 3 uur later weer komen oppikken. Niemand mocht achterblijven!  Daarvoor hadden ze een heel systeem met dubbele tickets uitgedokterd waar ze een stuk van afscheurden.

We klommen omhoog tot op de top van het eiland ( lees vulkaan ). De bergflanken zijn ongelooflijk stijl: van aan het water tot aan de top gaan ze meer dan 45 omhoog. We stapten over de lavastenen naar boven. Een wonder dat hier nog zoveel dennenbomen groeien!

Na een halfuurtje geraakten we boven. Dan hadden we uitzicht op de krater van Wizard eiland. Deze was toch nog redelijk diep.
Dit is de enige vulkaan waar je in juli op de sneeuw kan glijden in de crater van een vulkaan die gelegen is in het midden van een 1943 feet(ong. 600 meter) diep meer  in de fumarole van een andere vulkaan.

Hier zie je de crater van Wizard eiland op zowat 250 meter boven het water. Joachim, Lieselotte en papa gingen helemaal tot beneden, Katalina enkel tot aan de sneeuw en mama had haar handen vol met opdringerige eekhoorntjes, die het op onze picknick in onze rugzakken gemunt hadden. Deze waren eerst wel leuk, maar je vindt ze zowat overal waar je komt! Zelfs dus op dit eiland waar nauwelijks iets kan groeien.

Daarna gingen we terug naar beneden. We waren te vroeg terug, dus gingen de 2 oudsten nog wat zwemmen in het ijskoude ( werklijk ijskoude ) water. Maximaal 10C!

Toen de boot er aan kwam, bleken er 2 personen vermist te zijn. Na meer dan een half uur wachten, en tellen, kwam er een andere boot aan die de 2 vermisten ging zoeken. Achteraf bleek dat het wellicht om een telfout ging! Of anders heeft er toch iemand moeten overnachten op het eiland.
Daarna bracht de boot ons, na een rondrit rond het meer, terug naar de oever.

Hier zie je het phantom ship, het tweede eilandje dat 400000 jaar oud is maar de laatste uitbarsting blijkbaar overleeft heeft.(of juist daardoor terug te voorschijn gekomen is). we zagen ook nog enkele kleine watervallen(cascades eigenlijk) die je enkel in juli ziet door het smelten van de laatste sneeuw op de flanken van de krater, en nog enkele speciale rotsformaties, zoals een gletsjervallei gevuld met lava, en een rode rots die eruitziet als een kasteel.

Onderweg werd het water wat ruwer en werden we helemaal nat.

Daarna moesten we terug de crater rim opklimmen, het equivalent van 70 trappen omhoog; en rusten was er niet bij, want dan werd je omringd door honderden , al leek het meer op duizenden stekende muggen. In plaats van een drinkbus wegens de hitte had ik voortdurend een spuitbus vast tegen de muggen! Ze leken zelfs door de kleren heen te (willen) steken.

Dan reden we naar onze overnachtingsplaats, een camping aan een mooi meer, maar buiten komen is er niet echt bij: na het doodslaan van 10 tallen muggen in onze RV gingen we slapen.

Een paar weetjes : Crater lake is maximaal 1943 ft diep(het diepste van Noord-Amerika) en gemiddeld 1148 ft diep, de lengte van het meer is 6 miles. Het meer bevindt zich op 6173 ft hoog en Wizard Island is 767 ft hoog. Gemiddeld valt er in dit gebied 44 ft sneeuw(zowat 13 meter denk ik) per jaar. Het water ziet er erg blauw uit omdat het het helderste water heeft van bijna de hele wereld; dit is omdat het enkel smeltwater bevat van de sneeuw die in het meer valt. Er is geen andere aanvoer van water. Je kan 55 meter diep zien! Het meer heeft een konstant niveau omdat het teveel via een poreuze grond net onder het wateroppervlakte weg kan lopen.