1959 - Tot over de grenzen : exportbieren

_______________________________________________________________________________________

 

Daar het eind de jaren 50 niet meer zo makkelijk was om een nieuw depot te vestigen of een

verdeler voor eigen bier te winnen, zochten vele brouwers in hun expansieplannen naar nieuwe

afzetmarkten. Door de toenemende concurrentie was de bierhandelaar veeleisender geworden.

 

Daarbij kwam dat Deense, Duitse en later ook Engelse brouwers hun specialiteiten van "over

there" naar hier brachten. De bikkelharde concurrentie kwam alvast de zorg om kwaliteit voor

de verbruiker ten goede.

 

Ook Anglo Belge had de boodschap begrepen om de landsgrenzen over te steken. De eerste

contacten met Sprl Balaguer uit Parijs hadden plaats in oktober 1959 (zou leiden tot verdeel-

centra in Charenton en Montrouge).

Typische duitse 50-cl fles >

 

 

Reinbrau bierstube in Duitsland

Ook de goede reputatie van de goede belgische bieren en het feit dat Frankrijk

dichtbij is zorgden voor exra verdeelcentra in Pas-de-Calais, Picardië en later in

Normandië.

 

Maurice De Beer, neef van Ignace Versele, wende z'n contacten in Duitsland

aan en zorgde voor een verkoopsnet en verdeelcentra in oa Düsseldorf.

Hierna is binnen Anglo Belge de dienst "Exportatie" onststaan. Jan Jaspaert zal

eind 1963 deze service leiden. Aan deze dienst werd aan het gamma "Everest"

toegevoegd (gewone pils dat na botteling gepasteuriseerd werd om langer

houdbaar te zijn).

 

De uitvoer naar de Nederlandse markt (met enkel Anglo Pils) was niet rendabel.

De export richting Duitsland (met vooral Rossbräu, Reinbräu en Zultebräu) en

Frankrijk (met vooral Rossbräu en Reinbräu, soms ook Oud Bruin en later limona-

des) waren wel lonend.

 

Brouwerij Anglo Belge speelde vlug in op de buitenlandse trends : in Duitsland

werd al vlug overgeschakeld naar de 50 cl-flessen en op het etiket werd de

vermelding "nach Reinheitsbegot" (bier brouwen met enkel gerstemout, hop,

gist en water) . Daar de brouwerij hierin niet zuiver op de graad was (leveren

mindere kwaliteit) en het wegvallen van topvertegenwoordiger zorgden voor de

teloorgang van het Duitse cliënteel.

Stand op de handelsfoor van Saarbrucken in 1963.

______________________________________________________________________________________

Ga naar de vorige rubriek in de geschiedenis (1957 - Eerste Grote Rossbräu Prijskamp) > klik hier

Ga naar de volgende rubriek in de geschiedenis (1960 - Groei in de zestiger jaren) > klik hier