Anthony's Märklin Sprint Site
Start Baanstukken Racewagens Toebehoren

   Geschiedenis:

    Het begin van de Märklin Sprint autoracebaan gaat terug  naar het jaar 1934. Toen reeds werden "spoor-" of "slotgebonden" modelauto's met elektrische aandrijving gebouwd en te koop aangeboden. Mede door een meedogenloze concurrentie (Märklin was toen ook al aan de dure kant, maar wel zeer degelijk) en te weinig speelmogelijkheden nam Märklin deze racebanen in 1938 weer uit de catalogussen. Tegenwoordig zijn deze racebanen zeer gegeerd (want uiterst zeldzaam) op de antiekmarkt en de prijs die men hiervoor betaalt, is navenant. Onlangs stond er eentje te koop op Ebay Nederland en de prijs bedroeg 1 153 euro (24 februari 2003). 

    Aangepast aan de speelgoedtrends uit die tijd begon Märklin dan in 1967 met de productie van de Sprint racebanen. Ten gevolge van tegenvallende verkoopcijfers (ook voor racebanen in het algemeen)  werd de productie zowat eind 1979, begin 1980 stopgezet. In 1982 was het volledig gedaan en in de algemene catalogus van 1983 verscheen dan ook geen reclame meer voor dit product. Ook bij de handelaars was weldra niks meer te vinden en zo leek dit merk een stille dood te sterven.


                     Catalogussen                                       Startverpakkingen          


      Racewagens              Baanstukken             Toebehoren               Prijslijsten

    Volgens mij kwam Märklin met de productie van dit systeem net iets te laat op de markt. In de jaren zestig was slotracen enorm populair (ook nu weer trouwens). In bijna elk gezin kon je een racesetje vinden. Toen ook Märklin met het Sprintsysteem op de proppen kwam, hadden veel mensen al een set van een andere producent gekocht (o.a van Fleischmann, Carrera of Scalextric).

    Märklin heeft in het totaal 32 verschillende slotcars geproduceerd. Van bijna elk model bestaan ook verschillende uitvoeringen (meest opvallend hierbij is een andere kleur, naast kleinere aanpassingen zoals andere "decals". Je zou 73 verschillende modellen moeten kunnen vinden (en verzamelen). Wat ook bijzonder was (is) aan de modellen van Märklin Sprint is de beweegbare vooras en de zeer degelijke  motoren., zelfs na meer dan 30 jaar behoeven die enkel een druppeltje olie op de juiste plaatsen en een paar nieuwe koolborstels om weer als nieuw te zijn. De stroomopnemers (de sleepcontacten) bestaan bij deze wagentjes uit twee koperen plaatjes (deze hoef je ook niet zo vaak te vervangen).

    Alhoewel Märklin Sprint nu al meer dan twintig jaar "officieel" niet meer te verkrijgen is, wordt het systeem nog altijd gebruikt door wel erg fanatieke slotracers. De modellen zijn echte verzamelobjecten geworden en dus erg duur. Ook wisselstukken (nog steeds verkrijgbaar, maar soms "repro" of namaak) zijn wat aan de dure kant, maar wie op zoek gaat in het wereldwijde web, kan misschien wel een koopje doen? Je moet maar eens een kijkje nemen bij de "Favorieten".

    Veel succes op je speurtocht, Anthony.