Anthony's Märklin Sprint Site
Start Omhoog

    Restauraties:

    Op deze pagina komen normaal gezien enkele restauratiewerken aan oude karretjes. De bedoeling is om aan de hand van enkele foto's te laten zien hoe ik daarbij te werk ging.

    Laat ik maar beginnen met de Lola T222, op de foto's zie je (hopelijk) duidelijk het verschil tussen oud en nieuw. Wat ontbrak of stuk was aan de oude Lola, is de spoiler (nogal vaak het geval als je dit wagentje op Ebay ziet staan) en de "Überrolbügel". Deze laatste heb ik nagemaakt met wat "soldeersel" (STANNOL) van 1,5mm. De spoiler is een replica. De beschadigde "Decals" werden opgefrist met een fijn penseeltje en wat passende verf (voor modelbouw).

         

         

    Het tweede restauratieproject betreft een zilverkleurige Porsche Carrera 6 cabrio (1313). Deze wagen had waarschijnlijk al heel wat kilometers afgelegd en was dan ook niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen; er waren heel wat krassen op het koetswerk, de "decals" ontbraken of waren beschadigd, iemand had met een zwarte stift wat extra "versieringen" aangebracht en de motor gaf geen kik. Op de foto hieronder ziet u het aanbod zoals het op Ebay stond, de rode BMW 1600 werd aangekocht en ondertussen onder handen genomen door Michael Jung.

   De kleine motor (nr. 24000) werd vakkundig hersteld door Michael, al bij al bleek het probleem niet zo ernstig te zijn als aanvankelijk gevreesd. Enkele fijne koperdraadjes (windingen) van het elektromotortje waren losgekomen en dienden vakkundig weer vastgezet te worden, hiervoor moet het motortje wel helemaal open en vergt het heel wat precisiewerk om de juiste eindjes aan elkaar te knopen. Michael noemt zoiets een "kleine" herstelling. Ik noem zoiets eerder "dramatisch".
    Na deze operatie was het koetswerk aan de beurt, de bedoeling was om de carrosserie eerst wat schoon te maken met een tandenborstel en... wat tandpasta. Dat moet nogal straf spul geweest zijn, want na wat gewreven te hebben, kreeg ik de lak er toch wel af zeker en kwam hier en daar de zwarte kunststof tevoorschijn (foto 1). In al mijn ijver brak ik daarna ook nog eens het raampje in twee. De carrosserie moest dus een nieuwe laag krijgen en hiervoor gebruikte ik "Revell Color emailverf (zilvermetaal)" (foto 2).

         

    En daarna was het tijd voor de "decals". Nieuwe startnummers werden met de computer in "Word" gemaakt: lettertype "Haettenschweiler, grootte 44 ptn. (foto 3). Voor de afdruk gebruikte ik "HP premium photo paper glossy". De rondjes werden afgetekend met een knoopje, diameter 13 mm (foto 4). Voor de zwarte streepjes gebruikte ik dun, glanzend zwart papier (foto 5). De dikke streep heeft een breedte van 3 mm, de dunne streep... Nou ja, zo dun mogelijk. En daarna alles opkleven (foto 6, 7 en 8).

         

         

         

    Daarna moest ik nog een piloot zien te vinden, een achteruitkijkspiegeltje en een paar schroefjes. Het raampje werd geplakt, een drupje olie op de juiste plaatsen en... het feest kon beginnen (foto 9, 10, 11 en 12).