Balslooning Team

2020

Hoe werkt een ballon…

Wel heel eenvoudig, een warmeluchtbel wordt gevangen in een stuk stof, in dit geval nylon.

We weten dat warme lucht stijgt, dus het stuk stof waarin die warme lucht zit, gaat omhoog.

Zo simpel is het!


Wat doen we eerst. We vullen de ballon eerst met koude lucht met behulp van een grote ventilator. Eenmaal goed gevuld, krijgt de ballon al zijn mooie vorm, maar hij ligt nog op de grond. Om hem van de grond te krijgen, gaan we die koude lucht verwarmen.








En zoals reeds eerder gezegd, warme lucht stijgt, dus wat gaan we doen? De koude lucht in de ballon verwarmen met de brander die gemonteerd staat op de mand. Binnen enkele minuutjes verwarmt de lucht in de ballon tot 70 graden celsius. En de ballon komt nu mooi recht.









Nog een beetje meer verwarmen en de ballon gaat de lucht in.


Eenmaal in de lucht, volgt de ballon de windrichting en de snelheid wordt ook bepaald door de wind. Winden kunnen op verschillende hoogtes andere richtingen en snelheden aannemen, en op deze manier kan de ballon door verschillende hoogtes te kiezen toch een beetje sturen en wat sneller en langzamer varen. Uiteraard is dit niet steeds hetzelfde, het weer en de winden veranderen dagelijks, de ballonvaarder gaat iedere dag het weer controleren en bepalen of het weer en zeker de wind gunstig zijn om veilig een ballonvaart te kunnen doen.

De hoogte van de ballon wordt geregeld door de lucht in de ballon iets meer of minder te verwarmen. Op een zomerse dag kan de temperatuur in de ballon oplopen tot 120 graden.

Er komen geen zandzakjes aan te pas, dat is voor een ander type ballon, de gasballon. Deze ballon is gekenmerkt door zijn pingpongbal-vorm en wordt gevuld met helium of waterstof.


De meest gunstige en rustige winden krijgen we vanaf 2 uur voor de zon ondergaat 

en net bij zonsopgang, in de zomer. Vandaar dat je ballonnen rond die periode ziet, 

want we willen graag bij een zacht briesje landen. De wind wordt zeer rustig net 

voor zonsondergang en is ook nog steeds rustig tot een tweetal uurtjes na 

zonsopgang, nadien gaat de wind stilaan onrustiger zijn.


Na de landing wordt de ballon plat geduwd, alle lucht eruit en wordt hij netjes opgeplooid.

De branders worden van de mand gedemonteerd, de gasflessen (gevuld met propaangas) gaan uit de mand. Alles wordt nadien opgeborgen en klaar voor de volgende vaart…