Eerst draad trekken en oogjes plooien en de griffen maken om de steen mee vast te zetten. Let op de ronde griffen,  deze werden conisch gemaakt. Lengte griffen 12 mm. Dikte 1.2 mm.
De driehoekvormige grif staat al vast op het oogje .
Hier zie je één afgewerkte chaton en één die nog uit losse draadjes bestaat.
Nadat alle onderdelen samen twee chatons vormen zetten we beide chatons aan elkaar vast in de juiste stand.
Ondertussen zijn we al enkele uren zoet geweest.
De eigenlijke ring maken we uit een balk goud. Deze balk wordt gemaakt met een pletwals die plaat of balkjes kan walsen.
Het gebruik van een elektrische wals is hierbij een handig toestel.
De balk wordt vierkant getrokken in een trekplaat waarna we de balk rondplooien met een speciale tang. vroeger deed men dit met twee tangen en heel veel kracht.
Na het dichtsolderen, (of liever lassen )rondkloppen  en in vorm vijlen van de omtrek bekomen we al bij benadering de ring.
We houden alles nog lekker dik.
Hier zie je dat de ring ook op driehoeksvorm gezet is en volledig op vorm komt.
Vervolgens zagen we de ring open in het midden en wordt de chaton ingepast in de ring. een werkje dat heel precies gebeurt en altijd moeilijk blijft. Alleen de beste goudsmeden maken nog deze klassieke ringen. Met de stand van de chaton valt of staat het ontwerp, niemand wil immers een scheve ring dragen.
Ook moet je er nu op letten dat de ring op maat komt. De maat v/d ring nadien aanpassen zou de fragiele chaton doen vervormen.
De chaton staat er in. Er dienen enkel nog gaatjes in de band te worden geboord . Nadien kan de ring bezet worden met de stenen en gepolijst worden.
Het resultaat! Een perfecte ring gezet met halfedelstenen en een band bezet met brilliant.
De ring zelf zal een goeie goudsmid altijd dik of zwaar genoeg laten zodat je een echt stevige ring bekomt. In het fabriek zal men er juist voor zorgen dat ieder grammetje dat weg kan effectief ook weg is. Het gevolg, heel fragiele ringetjes die snel vervormen en heel veel winst voor de fabrikant. Een gram meer of minder op een handgemaakte ring zal de prijs niet zo erg doen stijgen, uw ring wordt er enkel sterker van en dat moet.Uw ring is immers zo uniek dat hij generaties lang zal gedragen worden mits je er natuurlijk wat zorg voor draagt.
Soms word deze band alvorens rond te plooien eerst nog gedeeltelijk gewalst ,maar bij deze ring wil ik een naad onderaan vermijden en dus gaat de rest van het metaal met de vijl (nr 00)er vlot af. bovenaan waar de ring het dikste blijft    zit de naad. dit "naadstuk" valt nadien dan weg want daartussen komt de chaton te zitten.
Beknopte uitleg van een klassieke toi et moi.
De strepen en krassen die je op de ring ziet zijn merktekens van de passer zodat alles tot op 0.1 mm juist afgewerkt is aan beide zijden.
Het zetten der stenen.
Dit werk wordt met de grootste zorg uitgevoerd. Slecht zetwerk kan een juweel volledig verknoeien.
Staat er één steentje scheef, dan zal je het zelfs op een foto zien.
(niet echt op deze foto's, deze foto's werden gecomprimeerd om plaats te besparen). Het vergt enorm veel voorbereiding en tientallen foto's om een goeie foto te maken van een juweel. Deze pagina werd echter heel snel samengesteld met zo min mogelijk werk aan de foto's om toch te tonen hoe een ring vervaardigd word.
Terug
Oorringen
Ringen
Trouwringen
Hangers
Contact
How it's made
Biografie
How it's made
Parelringen
Home