Witte achtergrond
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 

Bij model fotografie wordt heel dikwijls gebruik gemaakt van een witte achtergrond.
Het is echter niet eenvoudig om een witte achtergrond egaal wit te maken in een studio.
Bij een witte achtergrond tracht men de volledige achtergrond (meestal 2,7m breed) van boven tot onder egaal te belichten met 2 lichtstops hoger dan waarmee het model wordt verlicht
Bedoeling is om het gereflecteerd licht op alle plaatsen van de achtergrond met minder dan 1lichtstop verschil, egaal wit te belichten

Licht meten:
Om te controleren of de belichting van de achtergrond voldoende egaal is maakt men gebruik van een Flits-licht meter, men meet het gereflecteerde licht (met de heldere lens van de lichtmeter), vanop de plaats waar de camera is opgesteld.

Achtergrond flitsers en Flitslicht diffusers

Meestal gebruikt men 2 (+/- 400Ws) studioflitsers om de achtergrond te verlichten.
Het licht moet zo egaal mogelijk over het ganse oppervlak van de achtergrond verspreid worden, daartoe plaatst men diffusers op de studioflitsers.
De flitsers worden kruiselings naar 1/3 van de overkant van de achtergrond gericht.


Speciale achtergrond diffusers


Deze diffuser is specifiek ontworpen voor achtergrond verlichting. Het geeft een ellipsvormige verlichting op de achtergrond.
Erg geschikt voor portret en close-up, moeilijker om een volledige achtergrond hiermee egaal te belichten.
Eventueel 4 flitsers en 4 diffusers gebruiken.
Voordeel: weinig strooilicht naar de omgeving, geen strooilicht op het model. Weinig risico op overstraling in de lens
Je kan er ook filters op monteren.

 

Doorflits paraplu

Een doorflits paraplu geeft de meest egale verspreiding van het licht op de achtergrond, op voorwaarde dat hij op een voldoende afstand +/-1.5m van de achtergrond opgesteld staat.
Nadeel is dat ook de omgeving en het model belicht wordt. Doorflits paraplu's zijn erg goed bruikbaar bij een voldoende grote studio, waar de paraplu's op voldoende afstand van de achtergrond opgesteld kunnen staan, en het model ook voldoende afstand (+/-2m) van de paraplu's kan opgesteld worden
Meestal wordt ook nog tussen het model en de flitser een afscherming geplaatst om overstraling in de camera en ongewenste belichting van het model te vermijden.
Een doorflits paraplu verzwakt het licht van de flitser met +/- 2stops, wat in de studio met 400Ws flitsers normaal geen probleem is.

Reflectie paraplu.


Bij een reflectie paraplu flitst men in de paraplu, de reflecterende zilver coating van de paraplu reflecteert het licht naar de achtergrond.
De buitenzijde van de paraplu is zwart. Ook hier wordt het licht +/-2 stops verzwakt.
Het geeft ook een heel mooie egale belichting van de achtergrond.
Indien het model op voldoende afstand van de flitsers opgesteld staat wordt het model door de achtergrond flitsers niet belicht wat een voordeel is t.o.v. een doorflitsparaplu. Staat het model te dicht bij de flitsers dan kunnen ook hier afschermingen tussen het model en de flitsers geplaatst worden.

Striplight softbox

2 verticale striplight softboxen met grid ,120x30cm, worden op de achtergrond gericht.
Voordeel hiervan is dat het achtergrond scherm egaal belicht wordt zonder dat het model belicht wordt door de achtergrond flitsers.
Ook het risico op overstraling in de lens is kleiner dan met doorflits of reflectie paraplu's.
Is beter geschikt voor kleinere studio's omdat de flitsers dichter bij de achtergrond kunnen opgesteld worden.
Ook hier kan eventueel schermen tussen het model en flitser worden geplaatst.

Striplight softbox met dubbel achtergrond doek

Op 50 cm voor de witte (papier) achtergrond wordt een doorzichtige witte doek gespannen, een wit gordijn of wit douche gordijn zijn erg geschikt.
Tussen beide achtergronden worden de striplicht softboxen opgesteld, ditmaal zonder grid.
Met deze opstelling verkrijg je een zeer egale achtergrond belichting, doordat het licht gedeeltelijk weerkaatst op het 2de achtergrond doek.
Het 2de achtergrond doek moet wel mooi opgespannen zijn zonder dat plooien of rimpels zichtbaar zijn.

Deze opstelling laat toe om in een relatief kleine studio toch een egale full body achtergrond verlichting te krijgen.
De flitsers moeten wel iets hoger ingesteld worden voor een vergelijkbare achtergrond belichting het verlies aan belichting is ongeveer -4 stops.(t.o.v. -2stops bij refl. paraplu.

Licht Schermen

Bedoeling van lichtschermen bij achtergrond belichting is er voor te zorgen dat het model niet door de achtergrond verlichting belicht wordt en dat de achtergrond verlichting niet rechtstreeks instraalt in de lens.

Lichtschermen zijn eenvoudig zelf te maken.

* Een stuk PU schuim 120x 40cm aan de ene kant met mat-zwarte acrylverf (latex) beschilderd , de andere zijde met een witte glanzende latex of olieverf beschilderd. De zwarte zijde naar het model gericht.

* Een stuk karton, de ene zijde wit de andere zijde zwart geschilderd

* Een zwarte doek:
Recent zag ik een leuke oplossing waar een zwarte doek op een rail aan het plafond was bevestigd.
Door het doek dicht te schuiven kon de achtergrond flitser meer of minder afgeschermd worden van het model.

Overstraling/ instraling

Bij instraling of overstraling , komt gereflecteerd, resp. direct licht van een lichtbron in de camera terecht.
Dit licht geeft een witte waas op de foto, waardoor het beeld minder contrastrijk wordt.
Soms is dit een gewild effect , v.b. bij modelfotografie in de natuur met tegenlicht.
Maar in de studio is dit meestal accidenteel, dus niet gewild.

Hoe overstraling/ instraling vermijden
* Gebruik een zonnekap op uw lens
* Zorg er voor dat de achtergrond max. 2stops meer belicht is dan het model.
Normaal staat een camera in de studio ingesteld met een diafragma: f9 tot f11 (ISO :100; s:1/125sec)
Voor een witte achtergrond mag op de achtergrond dus max. : f18 tot f22 gemeten worden.
Voor de achtergrond belichting wordt het reflecterend licht gemeten met een lichtmeter (doorzichtige lens van de lichtmeter), gemeten vanop de plaats van de camera naar de achtergrond gericht.
* Gebruik lichtschermen om rechtstreekse instraling te vermijden.
*Zorg ervoor dat de achtergrond zo egaal mogelijkbelict is (geen hotspots)
*Vermijd het gebruik van lens beschermingsfilter is de studio (risico op lensflare- zie rubriek lenzen)

© Beertje 11/12/2015

 

site stats