Studio belichting
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 

1. Standaard verlichting

- Het model zit centraal en kijkt naar de camera.
- Hoofdverlichting (keylight) staat ter hoogte van het gezicht van het model, links op 45 ° t.o.v. de camera, op 1m van het model
- De invul-verlichting staat ter hoogte van het gezicht van het model, rechts op 45 ° t.o.v. de camera, op 2m van het model
- De sterkte van de belichting wordt ingesteld en gemeten met een lichtmeter.
- De intensiteit van hoofd en opvullicht zijn gelijk, maar door de dubbele afstand zal de belichting van het invullicht 2stops lager liggen dan het keylight.
- Het diafragma van de camera staat ingesteld op de waarde van het keylight.
- Eventueel bijkomende verlichting:

    • haarverlichting : (1-1.5m) boven / achter het model
    • achtergrond verlichting: rechts en links achter het model een kleine straler met softbox of straler met Barndoors die de achtergrond achter het model doet oplichten, zonder dat het model erdoor wordt opgelicht.
      Door de achtergrond verlichting komt het model los van de achtergrond.
      De gereflecteerde f waarde van de achtergrond staat 1 stop hoger dan de op de camera ingestelde diafragma waarde.

- Op deze wijze krijgt men een risicoloze portret belichting, met een perfect witte achtergrond.
- Door de intensiteit van het opvullicht aan te passen, creëert men meer of minder schaduwen.
- De achtergrond mag ook zwart zijn, dan wordt meestal niet de achtergrond maar wel het model van langs achteren belicht om het model los te maken van de zwarte achtergrond

 

 

2.  Rembrandt (driehoek) verlichting

- Het model zit centraal en kijkt naar de camera
- Het keylight staat  links (1m ) van het model,  45 ° t.o.v. het model, en belicht van boven af naar beneden onder een hoek van 45 °
- Het keylight is een softbox of beauty disk met grid.
- De opvulverlichting staat links op 45 ° t.o.v. het model, op dezelfde hoogte als het model.
- Het invullicht  kan een reflectiescherm zijn, of een softbox.
- De kracht van het invullicht is 1-2 stops lager dan het keylight.
- Bij een juiste hoofdverlichting (zonder hulpverlichting) is 3/4 van het gezicht belicht en verschijnt aan de schaduwzijde van het gezicht, onder het rechteroog een helder driehoekje (punt naar beneden) .
- Met de opvul verlichting worden de schaduwen aan de linkerkant afgezwakt.
- Eventueel bijkomende verlichting:

    • haarverlichting boven / achter het model
    • achtergrond verlichting : rechts en links achter het model een softbox of barndoors kleine straler die de achtergrond achter het model doet oplichten

     

3. Butterfly lighting

- Het model zit centraal en kijkt naar de camera
- Het model wordt frontaal belicht door de hoofdverlichting , de belichting komt van boven af onder een hoek van 45 °
- Bij een juiste belichting is een kleine vlinderachtige schaduw zichtbaar onder de neus van het model.
- De schaduwen onderaan het gezicht / kin worden afgezwakt door een reflectiescherm dat voor het model staat .
- Dit reflectie scherm staat een stuk lager dan het gezicht van het model en reflecteert het licht van de hoofdverlichting op het gezicht van het model.
- De foto tussendoor de softbox en het reflectiescherm genomen.
- Butterfly belichting leent zich vooral voor "glamour " fotografie omdat rimpels en oneffenheden op het gezicht minder opvallen.
- Eventueel bijkomende verlichting:

    • haarverlichting boven / achter het model
    • achtergrond verlichting: rechts achter het model een kleine straler die het model langs achter doet oplichten, zodat ze loskomt van de zwarte achtergrond
      Witte achtergrond kan ook, dan moeter er 2 kleine softboxen achter het model de achtergrond oplichten

     

4. Edge/Split  lighting  (zij belichting)

- De hoofdverlichting staat ter hoogte van het gezicht van het model, en op 90 ° t.o.v. de camera, slechts de helft van het gezicht is belicht.
- Het invullicht (reflectie scherm of hulpverlichting) staat ter hoogte van het gezicht op 45 ° t.o.v. de camera, en verzacht de schaduwen.
- Het vermogen van de hulpverlichting is de helft van de hoofdverlichting en staat op dubbele afstand  in vergelijking met de hoofdverlichting :-2stops .
- Met edge lighting wordt een meer dramatisch effect bekomen , wordt vooral gebruikt bij mannelijke modellen, ook als "Lowkey " verlichting.
-Voor dit soort belichting wordt dikwijl een zwart-wit foto toegepast.
- Eventueel bijkomende verlichting:

    • haarverlichting: boven (1-1.5m) / achter het model
    • achtergrond verlichting: eventueel achter het model een kleine straler die het model losmaakt van de achtergrond

5. Highkey belichting

-Een highkey foto bestaat hoofdzakelijk uit wit en lichtgrijze tinten.
-De hoofd bestanddeel van de belichting ligt in de rechterhelft van het belichtings histogram
-Bij een studio-highkey foto werkt men met veel verschillende diffuse lichtbronnen.
-Een highkey foto is meestal in zwart-wit.
-Bij highkey is het model wat meer opgemaakt (ogen donkerder, lippen felrood) zodat ogen en lippen sterker doorkomen op de foto.
-De foto wordt in RAW genomen helderheid en contrast worden verder naar behoefte bijgewerkt met Photoshop, waarbij de huidstructuur net nog iets zichtbaar is.
- Hier kan een doorflitsparaplu wel als achtergrond verlichting omdat het licht mag rondgestraald worden

 

6. Lowkey belichting

- Bij low-key verlichting wordt vooral met tegenlicht gewerkt.
- Men spreekt van low-key wanneer meer dan 50 % van de beeldinhoud zich aan de linkerkant van het histogram bevind.
- Lowkey foto's zijn meestal in zwart/wit
- Lowkey leent zich vooral voor naaktfotografie waar enkel het silouwet van het model in beeld komt
- De belichting komt hoofdzakelijk van achter het model (beautydisk met grid) , de softbox en reflectiescherm dienen om het gezicht lichtjes op te lichten.
- De zwarte reflectieschermen dienen om overstraling van het keylight in de cameralens te vermijden.

 

 

7. Opmerkingen en aanbevelingen:  

Studio:
- Plaats de achtergrond best 2m of meer achter het model
- Wil men het model tegen een egaal witte (overbelichte) achtergrond, geeft men de achtergrond verlichting 1 stop meer dan de hoofdverlichting.
Waarbij reflecterend licht van de achtergrond wordt gemeten vanaf de plaats van het model in de richting van de achtergrond.
- Opgelet, niet te fel verlichten anders krijgt men reflectie van de achtergrond in de lens (haze of overstraling).
- Indien last van overstraling kunnen zwarte kartonnen scheidingswanden tussen belichting en camera helpen.
- Hoe dichter de hoofd verlichting bij het model, hoe meer kans op overbelichte oppervlaktes.
- Hoe verder de hoofdverlichting van het model, hoe meer contrast in de schaduwen, en hoe minder belichtingsintensiteit (de lichtbron wordt kleiner)
- Hoe kleiner de lichtbron hoe harder de schaduwen

Op deze site: Strobox staan vele voorbeeldfoto's met de bijhorende belichtingsopstelling

Camera
- Gebruik een grijskaart bij de eerste foto, om later de witbalans juist te zetten, fotografeer altijd model foto's in RAW
- Controleer de juiste belichting met het histogram van de foto.
- Hoe kleiner de hoek van de hoofdverlichting met de camera, hoe minder contrast / schaduwen in het gezicht.
- ISO zo laag mogelijk (100-200), sluitertijd: 1/125s
- Regel de flits intensiteit voor een diafragma tussen   f8.0-f11
- Gebruik geen groothoek lens (<50mm), het doet de gezichten, handen of delen van het gezicht (neus) opzwellen.
- De beste brandpuntsafstand van de lens voor modelfotografie ligt tussen 70-135mm (full frame)
Eigenlijk hangt het resultaat af van de afstand tussen de camera en het model, hoe groter de brandpuntsafstand hoe kleiner de beeldhoek, dus hoe verder de camera van het model staat voor dezelfde beeldvulling.
De voorbeeld foto's zijn van een FF camera, met een crop verkleint de beeldhoek met de crop factor, die moet men hier dan in rekening brengen.

Model:
- Symmetrische houdingen zijn zelden mooi, zittend op een stoel is meestal ook weinig succesvol, laat het model iets doen.
- Stel altijd scherp op het oog dat dichtst bij de camera is
- Probeer het model parallel met de camera te houden zodat delen van het lichaam niet vergroot afgebeeld worden weergegeven (handen -voeten,..)
- Zorg voor voldoende fundatiën ( font-de-teint ) op het gezicht (voorhoofd-neus-kin) en het lichaam om glimmen van de huid te vermijden.
- Zorg er voor dat er geen grote kleurverschillen zijn tussen het gezicht en de rest van het lichaam (handen) wanneer dit in beeld is.
- Zorg, in geval van flitsen als hoofdverlichting, voor voldoende verlichting in de studio, anders staan de oog pupillen van het model wijd open.
- Zorg er voor dat bij een zijdelingse portret foto de neus binnen de contouren van het gezicht blijft.
- Met een ventilator kan je de haren laten opwaaien voor een meer glamoureuse foto, vraag eerst of het model contactlenzen heeft, in geval van contactlenzen  drogen de snel ogen uit door de luchtstroom, met pijnlijke ogen tot gevolg.
- Wanneer de schaduwzijde van het gezicht naar de camera gericht is, versmalt het gezicht, het gezicht is voller als de belichte kant van het gezicht naar de camera is gericht, houd hiermee rekening als het model een uitgesproken mager of vol gezicht heeft. (zie voorbeelden)
-Controleer voor het fotograferen steeds of de kledij goed zit, bh bandjes niet gedraaid, ..enz., het vermijd heel wat Photoshop werk achteraf.
Vraag echter altijd eerst toelating aan het model voor je haar aanraakt, een goede verstandhouding tussen fotograaf en model is absoluut noodzakelijk.
-Let er op dat de kledij er fris en ongekreukt uit ziet.
-Als het model op blote voeten loopt, zorg er voor dat als de voeten in beeld komen, het loopvlak van de voeten netjes is.

 


    © Beertje

    Versie 1/12/2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

site stats