MARC's
MOTORBELEVENISSEN

 Suzuki V-strom of DL1000
Eén van mijn hobby's is motorrijden. Dat is zo'n microbe waar ik nooit van afgeraakt ben. Het begon op mijn veertiende, toen ik voor een prikje een Honda kon kopen. Dat die al vijfdehands was kon mij niet schelen. Ik wist dat er ook werk aan was. Aangezien ik nog te jong was om op de baan te rijden, oefende ik in de velden, op de boerenwegjes en de pistes. Een vriend had toen een oude BSA met crossbanden. Als we die aan de praat kregen, kon je daar werkelijk een veld mee ploegen. Sindsdien kom ik altijd wel ergens op onverhard uit, als ik ga toeren. Ik heb echter een hekel aan poetsen en neem mij steeds voor om de motor netjes te houden om hem niet opnieuw te hoeven poetsen. Maar de onbewuste drang naar onverhard is steeds bijgebleven.

Nu zijn we heel wat jaartjes verder, evenals een Ciao, een Puch, een Yamaha, Honda's 500 XL, 600 XLR, 250 XR. Met die laatste twee maakten we prachtige off-roadritten in de Spaanse Pyreneëen.
Ik bleef een paar jaar motorloos, maar opnieuw kwam de microbe opzetten. Deze keer kocht familie: 3 BMW's, 2 V-Strom's, 1 Varadero...ik een Suzuki Burgman 400. Deze was bedoeld voor woon-werkverkeer, maar leende zich ook voor het grotere toerwerk. Ik kon er meer dan 1000 km per dag mee afleggen, dus op dat vlak was het geen doetje. Grootste nadeel was echter de beperkte grondspeling en het geringe motorremvermogen bergaf. Ook hiermee raakte ik regelmatig op het onverhard en dat werd wat duur. De onderdelen van zo'n maxiscooter waren daar niet echt op berekend. Ondertussen  schaften verschillende anderen in de familie zich ook één en ander aan. Op bijstaande foto ontbreken er nog twee.
 

Zo komen we aan de motor waarmee ik 8 jaar gereden heb. Woon-werkverkeer + toeren + onverhard: het moest dus een 'dual-purpose' worden. Heel wat literatuur doorgenomen, opzoekingen gedaan op het internet en een top-5 opgemaakt. Een tweedehands GS was wat te breed, te zwaar (de 1200 bestond nog niet in 2003) en te duur. Voor dezelfde prijs (er was net een speciale promotie) kon ik een nieuwe Suzuki V-Strom DL1000 kopen mét toebehoren en een leeggewicht van 220 kg (zelf ben ik ook maar een lichtgewicht). Alle koffers erbij, een middenbok, valbaren en handvatverwarming... en zelfs 2 jaar garantie. Ik heb er zo'n 85.000 km mee gereden en het mij geen seconde beklaagd!

Intussen had ik 3 knieoperaties ondergaan en werd tereinrijden wat te belastend. Daarvoor heb ik mij
een 'flashy' Kawasaki 300 aangeschaft van vorige eeuw. Die gebruik ik regelmatig tussentijds.

In 2012 begon ik opnieuw een zoektocht naar een motor en die moest ook goed aan 30 km/uur kunnen rijden voor woor-werkverkeer. Na veel wikken en wegen ben ik overgeschakeld op de DL650 omdat er op dat moment geen 1000cc meer bestond. Voor mij terug een schot in de roos!.

 

Voor de onze avonturen in de Alpen 2004: klik hier >Suzuki DL650

Onze Alpen belevenissen 2005: klik hier >

Een ritje ter voorbereiding: 'Prelude 2005' >

12 mei 2006: een lenteritje met wat schade... >

Alpen 2006: vrij veel foto's die véél te laat geplaatst werden >

Slovenië 2007: hier een kort verslag >

laatste update: 11-04-2015
alpen 2006: plaatsen foto's

Marc (hier kun je ook een mailtje naar mij sturen)