Introductie                       
    De Provence                   
    Dorpen                            
    Eten en Drinken               
  Reisweg
    Documentatie                  
    Trekpleisters                   
    Site Map                          
    Wijzigingen                      
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Autotrein                         
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Autotrein                         
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               
   
    Vliegen                            
    TGV                                 
    Autotrein                         
    Auto, rechtstreeks          
    Auto, Ardennen              
    Auto, Vercors                 
    Auto, Les Baronnies       
    Auto, Guédelon               

La Buisse-en-Provence

Mail naar de webmasterBob Ver Meylen GastenboekGastenboek
BookmarkToevoegen aan favorieten
Lijn
Gele lijn Reisweg Gele lijn
Lijn Met het vliegtuig Lijn
  Vliegen

Vanuit Zaventem zijn er dagelijks rechtstreekse vluchten naar Marseille. Raadpleeg Brussels Airlines of Air France voor meer inlichtingen of contacteer een reisagentschap. De luchthaven van Marseille ligt op ongeveer 150km van La Buisse-en-Provence.

Daar een auto onontbeerlijk is om de streek te verkennen, kan je best op voorhand een auto huren. Alle bekende autoverhuurfirma's zijn vertegenwoordigd op de luchthaven.

LinkAir France

LinkBrussels Airlines


Lijn Met de TGV (hoge snelheidstrein) Lijn
  TGV

De TGV brengt u in ongeveer 6 uur van Brussel-Zuid naar Avignon. Reserveren is verplicht. Zorg dat u een plaats aan een tafel hebt. Deze zijn veel comfortabeler.

Er zijn verschillende reisformules, die een aardig stuk in prijs verschillen. Controleer of u niet van deze speciale formules gebruik kunt maken.

Daar een auto onontbeerlijk is om de streek te verkennen, kan je best op voorhand een auto huren. Alle bekende autoverhuurfirma's zijn vertegenwoordigd in het station.

LinkTGV


Lijn Met de auto, rechtstreeks Lijn
  Route rechtstreeks

La Buisse-en-Provence ligt op iets meer dan 1000 km van Brussel. Behalve de laatste 50 km brengen snelwegen je tot in Apt, dat centraal in de streek ligt.

Neem in Brussel de E411 naar Namur, Arlon en Luxembourg.

Neem de E25 naar Metz en daar de E21-A6 naar Nancy.

Volg de E21-A6 naar Langres, Dijon, Chalon-sur-Saóne, Tournus, Mâcon en Villefranche-sur-Saóne.

Hier heb je twee mogelijkheden: de rocade (ringweg rond Lyon) of de tunnel onder de stad. De rocade is een omweg van ongeveer 40 km.

Buiten de spitsuren is de tunnel de beste keuze. Via de tunnel kom je aan de Rhône, waar de A6 overgaat in de A7. Kies je voor de rocade, dan kom je iets voor Vienne op de A7.

Volg de A7 naar Tournon, Valence, Montélimar, Orange en verlaat de A7 bij Cavaillon. Neem de D2 naar Coustellet en de N100 naar Apt.

Buiten de drukke periodes en bij goed weer moet je ongeveer 12 uur reistijd tellen.

Op het Internet vind je genoeg routeplanners waar je een kaart en reisbeschrijving kunt opvragen.

LinkViaMichelin, routeplanner


Péage

In Frankrijk moet je op de meeste snelwegen tol betalen.

Voor heel het traject is dit ongeveer 40 Euro.

Op de website van de SAPRR vind je alle informatie over evenementen (juli, augustus), werken, tolgelden, ...

LinkAPRR


Lijn Met de auto, Ardennen Lijn
  Monthermé

Verlaat in Namur de snelweg en rij door de Belgische / Franse Ardennen en Lorraine naar Bourgogne.

Volg de oevers van de Maas naar de Franse grens bij Givet en verder naar Monthermé, waar de Semois in de Maas uitmondt. Nog verder de Maas volgen brengt je in Charleville-Mézières, Sedan en Verdun.

Hier is naast de Maas een kanaal aangelegd: het Canal de l'Est. Tot in Montigny-le-Roi blijf je steeds in de buurt van de Maas, die hier nog enkel een beekje is.

Rij verder naar Langres en Dijon. Dit is een reisweg van ongeveer 600 km.

Onderweg kom je door LinkDomrémy-la-Pucelle, geboorteplaats van Jeane d'Arc.

LinkToeristische Federatie van de Provincie Namur

LinkComité Départemental du Tourisme des Ardennes

LinkTourisme en Lorraine

LinkSite officiel du tourisme bourguignon


Lijn Met de auto, Vercors en Drôme Lijn
  Foto Palais Idéal

Verlaat de péage na Lyon en rij door de Drôme en de Vercors naar de Provence. Hier verandert het noordelijke, gematigde klimaat geleidelijk in het mediterane.

Neem de afslag bij Chanas en rij over Beaurepaire naar Hauterives. Hier bouwde postbode Ferdinand Cheval zijn droompaleis, het LinkPalais Idéal du Facteur Cheval.

Tijdens zijn ronde verzamelde hij stenen en schelpen. Hij gebruikte deze om in zijn tuin een eigenzinnig bouwwerk op te trekken. Het is een kruising tussen een kasteel, tempel, moskee en chalet.



Foto Combe Laval

Rij verder naar Romans-sur-Isère, waar het LinkParc régional du Vercors begint.

Het park is vooral bekend om zijn grotten. Op het einde van de tweede wereldoorlog was de "Maquis", de Franse verzetstrijders, er zeer actief.

Er zijn verschillende mogelijkheden om door het park te rijden. De meeste wegen zijn er zeer bochtig en smal.

Mis in ieder geval "Combe Laval" niet en verlaat de streek door de tunnel onder de Col de Rousset. Hier is de overgang naar het mediteraanse klimaat zeer abrupt. De loofbossen zijn plots vervangen door pijnbomen, dwergeiken en lavendelvelden.

Via Die, Serres, Sisteron en Manosque ben je zo in La Buisse-en-Provence.

Als je in de Vercors de smaak voor de bergen te pakken hebt, rij dan verder naar de Mont Ventoux.

LinkComité Departemental du Tourisme de la Drôme


Lijn Met de auto, Baronnies in de Drôme Lijn
 
Lijn
Foto Baronnies
Lijn

Verlaat ergens rond Montélimar de péage en rij richting Nyons / Buis-les-Baronnies. Je zit hier in het centrum van de Baronnies.

In de Michelin-gids 'Alpes du Sud' staan enkele rondritten uit deze streek. De NCRV (Nederlandse tv-omroep) maakte in 1996 een reportage over de Drôme. In het boekje 'Weg van de snelweg 96', staat deze beschreven.

Michelin Alpes du Sud ISBN 2-6-030205-6

Weg van de snelweg 96 ISBN 90-242-7196-7

Tussen de 'Diois' in het noorden en de 'Montagne de Lure' in het oosten, ligt een verzameling hoge heuvels en mooie valleien te bakken in de Provençaalse zon. Zij vormen de Baronnies en zijn afwisselend beplant met aromatische planten en fruitbomen. Er lopen twee rivieren door deze prachtige streek: de Eygues en de Ouvèze. Zij hebben zich een weg uitgesleten door de poreuze rotsen en zo enkele betoverende, wilde ravijnen gevormd.

De Baronies zijn het koninkrijk van de lindeboom. Meer dan 80% van de Franse lindeoogst komt uit deze streek. Vanaf 10 juni tot 10 juli, afhankelijk van de hoogte, wordt deze geoogst. In Buis-les-Baronnies wordt elk jaar het internationale 'Foire internationale du Tilleul' gehouden op de eerste woensdag van juli.

LinkComité Départemental du Tourisme de la Drôme

LinkBuis-les-BaronniesLinkPays de Nyons

Foto Le Poët Laval
Foto Molans-sur-Ouvèze
Foto Nyons
Foto Areyrac
Foto Taulignan

Aan de oevers van de twee rivieren, maar ook op rotsachtige uitlopers van het hoger gelegen landschap, liggen enkele schilderachtige dorpen. Aanraders zijn 'Le Poët-Laval', 'Taulignan' met zijn zijdemuseum, 'Molans-sur-Ouvèze' en 'Rochebrun'. Dit laatste dorpje is zeer speciaal gelegen op een rotsrichel.

Foto Rochebrun

Sla ook 'Buis-les-Baronnies' niet over, met zijn gezellig centrum.

Nyons is de grootste stad in de Baronnies en is bekend om zijn olijven en olijfolie. In het oude centrum kun je een wandeling maken langs de verscheidene bezienswaardigheden zoals de overdekte galerij in de 'Rue des Grands-Forts'.

Klim naar de top van de 'Tour Randonne'. Op de top is een kapel gebouwd en heb je een mooi uitzicht over de daken van Nyons.


Foto Areyrac

In de buurt van Aleyrac ligt een kerkruïne uit de 12e - 14e eeuw.

Ze is niet makkelijk te vinden. Kom je vanuit La Bégude via de D9 naar Aleyrac gereden, dan moet je, juist voorbij het dorp links de D809 nemen. Hier staat de ruïne aangegeven.

Na 600 meter rechts indraaien en voorbij een modern kerkhof nog 300 meter verder naar beneden rijden en je ziet de ruïne in een kom liggen. Het was ooit de kerk van een benedictinessenklooster. Uit de noordelijke muur ontspringt een wonderbron.


Lijn Met de auto, Guédelon in Bourgogne mei 2006 Lijn
 

In het departement Yonne in Bourgogne, tussen St.-Sauveur-en-Puisaye en St.-Amand-en-Puisaye bouwt men een middeleeuws kasteel.

Lijn
Foto Tonnerre, Fosse Dionne
Foto Tonnerre, Eglise St.-Pièrre
Lijn

We verlaten de A31 in Langres en rijden via Châtillon-sur-Seine naar Tonnerre. In de Michelin-gids "Bourgogne - Jura" staat een stadswandeling beschreven.

De Fosse Dionne, een cirkelvormig bassin met mooi blauwgroen water, werd als wasplaats gebruikt. Zij wordt gevoed door een springbron.

La Ferme de la Fosse Dionne, ligt er net langst. Het is een antiekzaak / wijnhandel / chambres d'hôtes, waar ze lekkere koffie serveren.

Boven de fosse ligt de kerk St.-Pierre op een heuvel. Via een zeer lange trap klim je tot aan de kerk, waar je een prachtig uitzicht hebt over het stadje en de omgeving.

Op de ruïnes van een Romeinse vesting werd in de 11e eeuw een Romaanse kapel gebouwd. Zij onderging verscheidene verbouwingen en in de 16e eeuw werd de vierkante toren opgetrokken. Het orgel uit 1679 is heel bekend in de streek.

Via een bospad kan je terugwandelen naar het stadje.

Linkweb-site: Office de Tourisme, Tonnerre

De D965 brengt ons via Chablis, Auxerre naar Tourcy. Hier nemen we de D955 naar St.-Sauveur-en-Puisaye en St.-Amand-en-Puisaye.

De middeleeuwse bouwwerf van Guédelon ligt langs de D955, op 6 km van Saint-Sauveur-en-Puisaye.

Lijn
Foto Guedelon
Foto Guedelon
Foto Guedelon
Lijn
Foto Guedelon

Michel Guyot,eigenaar van het Château de St.-Fargeau, is de initiatiefnemer van dit gekke idee. Hij is bezeten van oude stenen en oude ambachten. Op 20 juni 1997 werd de eerste steen gelegd en op 1 mei 1998 werd de bouwwerf opengesteld voor het publiek.

De planning loopt over 25 jaar. Hier, midden in het bos, is al het bouwmateriaal te vinden: hout, water, steen, aarde en ijzer.

Foto Guedelon

45 ambachtslieden bouwen hier een middeleeuws kasteel volgens de technieken uit die tijd.

Een bewegwijzerde wandeling en een plattegrond die je aan de inkom krijgt, brengen je langs de verschillende werkplaatsen.

LinkWebsite Guédelon

Niet al te ver weg van deze bouwwerf loopt het "Canal de Briare". We maken nog een korte omweg om de 7 sluizen en de kanaalbrug te bezoeken.

In St.-Fargeau nemen we de D90 naar Bléneau en Rogny-les-Sept Ecluses.

Lijn
Foto Canal de Briare, Les 7 Ecluses
Foto Canal de Briare, Pont Canal de Briare
Foto Canal de Briare, Pont Canal de Briare
Foto Canal de Briare, Pont Canal de Briare
Lijn
Foto Canal de Briare, Les 7 Ecluses

Het Canal de Briare werd aangelegd in het begin van de 17e eeuw. Het is het eerste Europese kanaal dat een waterscheiding overwint: deze tussen het Loire-bekken en het Seine-bekken. Het kanaal maakte de hoofdstad beter bereikbaar uit het Zuiden.

Onder leiding van ingenieur Cosniers werkten er twaalfduizend arbeiders aan dit project. Oorlogen zorgden voor vertraging en het kanaal werd pas in 1642 opgeleverd.

De vijftig kilometer kanaal tussen Briare en Montargis kostten toen een half miljoen pond, wat overeenkomt met één miljard oude Belgische franken.

Bij de opening van het kanaal kwamen de schepen bij Briare via een sluis in de Loire terecht.

In de 18e eeuw werd er, evenwijdig met de Loire een nieuw kanaal gegraven: "le Canal Latéral de Loire", dat ook in Briare met de Loire was verbonden, maar op de andere oever.

De oversteek van het ene naar het andere kanaal nam gemiddeld drie tot zes uur in beslag.

Aan het einde van de 19e eeuw bracht men hier verandering in en ingenieurs kozen voor een elegante maar gewaagde oplossing: een verbinding via een reusachtige kanaalbrug.

Met een lengte van 662m en een breedte van 11m (met de jaagpaden) is deze brug het langste aquaduct ter wereld. Het geheel rust op 15 gemetselde pilaren en heeft een diepgang van 2,2m.

LinkWebsite van Briare

Via de A77 / N7 / N79 rijden we naar Nevers / Moulins en Macon-Sud, waar we terug de "Autoroute du Soleil" nemen.

lijn
© Bob Ver Meylen, 2000 -   Laatste wijzigingen: Lijn