De droom (Corvette '76) die tijdelijk een nachtmerrie werd.  

 

Het begon op de technische controle (waar anders?). 

Groene kaart met vermelding “Roest remleiding”.  Wat doe je aan een troeteldiertje waar je trots op bent? 

Juist, streven naar een groene kaart zonder een Opmerking.

 

Hop naar de shop voor, jawel, roestvrijstalen rembuizen.  Na wat heen en weergesleutel en de nodige ontluchting hadden we een frisse kijk op de glanzende tubes.

Je kijkt natuurlijk ook naar andere attributen als je een maal onder de bolide ja nestje hebt gemaakt.  Dus een draai van 180 graden.  Wat zie je dan?

Ja natuurlijk, de benzineleiding, en als je dacht dat deze vrijwaart zou blijven van de natuurwetten dan ben je wel een beetje naïef.  Dus los maken die bouten van chassis naar carrosserie om makkelijk te kunnen werken.

Hier begint het horrorgedeelte: krak…krak,. 

De eerste twee bevestigingen waren sito presto weg, samen met de droom van morgen weer lekker te gaan snorren.  Dit voorval bracht me dus op het lumineuze idee om het paardje dan maar helemaal uit te benen. 

Onderweg vond ik natuurlijk nog meer van die onaangename botjes en knoken, maar uiteindelijk is de afbraak redelijk vlug verlopen. 

Trailer arms diende te worden uitgeboord, nieuwe bevestigingen voor koetswerk aan chassis diende gelast te worden, een nieuwe bodem voor de driver side werd gemaakt in polyester, enz… .  Het chassis werd op het werk gezandstraald, samen met alle andere onderdelen die ook volledig uit elkaar zijn gehaald, van startmotor tot ruitenwissermotor.  Van ‘power window’ motor tot stroomverdeler. 

Ook van deze attributen is elk onderdeel lichtjes gezandstraald en gespoten.  Nadat het chassis in verschillende lagen twee componenten lak gespoten, en weer veilig thuis is gebracht.  Vervolgens zijn we begonnen aan een wedersamenstelling van het geheel.  Natuurlijk werden alle bushings, fuseekogels, raam en deurrubbers, ruiten en vele andere nieuw aangekocht om ter zijne tijds geplaatst te worden. 

Ook werden alle mogelijke bouten vervangen door RVS-bouten .  trailer-arms werden “gemaakt” in RVS omdat ook deze in zeer slechte staat verkeerden.  (er zijn trouwens nog 2 paar beschikbaar).  Ook de metalen draagplaatjes van: achterste dragers van carrosserie, ruitenwissers, lichtsignaal, gaspedaal, enz. werden vervangen door RVS-plaat.  Nu begint het (aangename) moment van montage, welke kan gebeuren met desnoods witte handschoenen.  Dit project zal nog wel het volledige jaar opslorpen, maar het eindresultaat zal er best mogen wezen. 

Foto’s zullen ook aan de redactie toekomen zodra deze ontwikkeld zijn.  Wenst iemand informatie?  Je mag altijd beroep doen op de opgedane ervaring.  Je kan heel wat uurtjes besparen door vijf minuten te bellen.

 

Rudy Wuyts 03/677.20.01