Restauratie Corvette 1978

De Vette van de kikkers.

Theo & Liliane Peeters - Van Engeland

De kikkers konden dit jaar eindelijk mee cruisen met de club...

...met een corvette Silver Anniversary uit 1978

Het verhaal van onze wagen begint al enkele jaren geleden. Als jonge kwaker, zat het vrouwtjeskikkertje al te kwaken achter in de wagen van haar ouders dat ze later een lange platte auto moest hebben.

Gelukkig trouwde ze een mannetjeskwaker die ook gek is van alles dat wielen en een motor heeft. Een wagen voor dagelijks gebruik hadden we al allebei. Daarna volgden de gemotoriseerde tweewielers.

Daarna begonnen we te denken aan een oldtimer voor onze ouwe dag, maar welke?   Het vrouwtjeskikkertje was altijd al gek geweest van Jaguar, dus begonnen we in die richting te zoeken. Welk model ?   Het E-type voor twee personen?   Het MK II - model voor een gezinnetje, wat wel geen lang plat model is?  Tot we in het automuseum van Bergeijk (NL) terecht kwamen en daar een corvette uit 1979 zagen staan.    Daar is de liefde voor Corvette ontstaan. De wagen die daar stond, zag er absoluut niet te best uit, maar daar is onze zoektocht naar onze wagen begonnen.

Op een dag zagen we een garage, met in de etalage 2 lange wagens van 6 meter met grote vinnen. We besloten even te stoppen en te vragen of ze nog andere Amerikaanse wagens verkochten. Had hij toch geen prachtige zilvergrijze Corvette uit 1978 achter in zijn privégarage staan. Liefde op het eerste gezicht, maar hij was niet te koop. Maar na een paar dagen een telefoontje dat hij toch eventueel wou verkopen, want hij had ergens een Camaro gezien, die hij eigenlijk wel zou willen. De rest laat zich al raden....

De auto was toen nog maar 20 jaar oud, en dus nog geen oldtimer. Maar wij zijn geduldige kikkers. Ondertussen werden we lid van de CCC en konden we al kennis maken met de leden. Die bekeken ons eerst een beetje argwanend : "Wat komen die hier met dat Hondake doen?"    Maar we hebben veel hulp gehad bij al onze vragen van onze restauratie.

De jaren dat hij stil stond, werden alle dichtingen die lek waren vervangen. De onderzijde en motorruimte en motor zuiver gemaakt  en in vier lagen geschilderd.   De binnenkant werd grondig gereinigd. De achterzijden van de stoelen waren stuk. Deze maakten we terug met polyester en werden terug rood gespoten.

 

 

 

Voor de kleinste kikker hebben we zelf een zitje gefabriceerd. Eerst werd een frame voor het zitje op het chassis vastgezet. Daarop monteerden we een confortabel stuk van een kinderstoel. Met delen van verschillende gordels van kinderstoelen maakten we een driepuntsgordel.

De verflaag van de body had op verschillende plaatsen veel van zijn charme verloren. Het effen grijs was zeer mooi, maar we waren ondertussen verliefd geworden op de speciale silver anniversary two paint-optie. Na een zwerftocht langs verschillende spuiters, met ellenlange wachtlijsten, kwamen we terecht bij carrossier Paul in Olen, die perfect spuitwerk levert met garantie.

Eerst werd de wagen goed bekeken, afgeschuurd en mooi passend gemaakt., speciale hechtingslaag,  plamuur en schuren en in de grondlak gezet.

 

Ondertussen waren we op zoek naar de juiste kleurcodes want wat bleek : 13-07 was een verouderde code en kon niet terug gevonden worden omdat deze niet in de computergegevens ingevoerd zijn. Na navraag in Europa en Amerika kon niemand ons verder helpen, tot een code van de Twin turbo’s en een paar codes die we zelf gevonden hadden, de carrossier toch de nodige link gaf om in een oud boek de juiste codes te vinden.Zo kon de lak van de binnenkant gespoten worden  en daarna de two tone en stripes. De vernis zorgt voor de finishing touch. 

 

Voor de eerste rit moesten we verstek laten gaan. De auto was net niet oud genoeg om naar de keuring te gaan. Na wat spannende momenten zijn we toch nog op tijd op de openingsmeeting in A’pen geraakt. Dit was meteen de eerste grote proefrit.

Tijdens het seizoen 2003, kwamen alle kleine kwaaltjes te voorschijn en werden verholpen door:

vervangen benzinepomp

ontsteking volledig vernieuwd

revisie carburator

benzinetank en alle filters zuiver gemaakt

4 nieuwe schokdempers

lager en as vervangen op linkerachterwiel

4 flexibele remleidingen vervangen

kruisjes cardannen vervangen

revisie differentieel

En zoals François ons reeds voorspeld had : als je alle ritten van de club meedoet, is de wagen na een seizoen tiptop in orde.

En zie hieronder het resultaat :

 

Speciale dank aan :

François Bervoets voor alle technische bijstand, professionele raad en hulp

Danny Cars voor onderdelen en revisie.

Carrosserie Paul en Dhr. Phillips voor het spuitadvies

and all the american friends for the reactions and pictures.