Trip naar de 24 Uren van Le Mans

Door Laurent Verheyen

Verleden jaar ging ik voor de eerste maal naar de 24 uren van Le Mans ,  iets waar ik al vele jaren aan dacht, maar er nog nooit van gekomen was.  Toen vertrokken we met z’n vieren ; Ronald, Marc, Francis en ik, met een mobilhome. Deze uitstap viel letterlijk in het water daar het de ganse race regende (zeg maar stortregende). Maar de Corvette’s behaalden wel de eerste en tweede plaats in hun klasse ( GTS)

 

 

Dit jaar zouden we terug gaan naar de 24 uren van Le Mans met dezelfde groep.  Uiteindelijk vertrokken we maar met zijn tweetjes. Ik (Laurent) en Francis Van Lathem. Daar we maar met z’n twee waren hadden we besloten om met de Chevrolet te rijden in plaats van met een mobilhome, en te vertrekken op vrijdag,  4 uur s’morgens (man wat was dit vroeg opstaan).

Na Francis opgepikt te hebben in Dworp (nabij Brussel) en hier nog een paar tassen koffie naar binnen te hebben gegoten, vertrokken we richting Parijs en zo verder naar Le Mans.

Om 11.00 uur arriveerden we aan het circuit van Le Mans en na het ophalen van de nodige tickets ,  zijn we bij één van de sponsors een drankje gaan drinken.(la sarthe)

Het vinden van de parking (op ons ticket)  was geen probleem, maar er geraken zou iets anders zijn.  De parking was namelijk aan de binnenkant van het circuit (geen probleem zou u denken, maar… )   We moesten alsmaar de groene pijlen volgen. Deze gingen eerst een paar kilometers van het circuit vandaan, om dan een grote boog rond het circuit te maken en via het Bugatti-circuit kwamen we uiteindelijk op de (groene) parking.  Wel een ritje van anderhalf uur (en het was er druk hoor).  De plaats waar we stonden was wel zeer goed , slechts 100 meter verwijderd van de perstribune.

 

Vrijdagavond was er  een parade in het centrum van Le Mans,  waar de deelnemende piloten van de 24 uren worden rondgereden (mag men zeker niet missen).   Wij dus s’avonds naar de parade.  In het centrum aangekomen was het grote probleem om de auto ergens te parkeren.  Eerst gaan zoeken in het oude stadsgedeelte ,maar dit hadden we beter niet gedaan ! Blijkbaar hebben ze - een paar honderd jaar geleden - er geen rekening mee gehouden dat hier twee Vlamingen gingen doorkomen met een Chevrolet om een parkeerplaats te zoeken.  De straatjes waren  zeer smal en de kasseien lagen er bij alsof ze van ver tegen elkaar waren gegooid.  Volgens mij hadden ze toen nog niet gehoord van een waterpas.    Na enige tijd en uit deze doolhof te zijn geraakt,  besloten we wijselijk  om een ondergrondse parking op te zoeken.  Na de wagen hier gestald te hebben en nagecheckt dat de parking wel 24 uur op 24 open was, konden we met een gerust hart verder gaan (dachten wij)    

Te voet  verder naar de Kathedraal van Le Mans - niet om te bidden -  maar om de opstelling van de wagens te zien van de parade.   De Franse Corvette club was hier aanwezig met enkele Nederlandse en Britse Corvette‘s.

Verleden jaar waren hier Amerikanen die met hun C5 waren overgekomen. Maar met de gebeurtenissen van 11 september was dit uitgesteld.   Het honderdjarig bestaan van Cadillac werd hier ook gevierd (wat mij ook zeer beviel)

Na alles goed bekeken te hebben - en niet alleen de auto’s -  trokken we richting centrum om te genieten van de parade die enkele uren duurde.   

 

 

 

 

 

 

Je zou van minder dorst  krijgen en wat moet men dan doen….  Juist,  een paar stevige pinten gaan drinken en bij de Mc Donalds een hamburger gaan eten. Dit uit noodzaak daar alle restaurants volzet waren.

 

Na het buikje gevuld te hebben , gingen wij terug naar de ondergrondse parking.   Daar aangekomen bleek deze te zijn gesloten (shit !!)   Er stonden al wat Britten en Denen van hun kloten te maken.  Eén stond er met zijn duim op de bel te drukken en loste deze niet meer.   Enkele minuten later kwam dan de eigenaar van de parking  - op zijn duizendste gemak - aangewandeld en deed het hek open. Met z’n allen opgelucht de trap af naar de wagens.   Bleek hier het volgende probleem zich voor te doen. De automaat om te betalen werkte niet en hierdoor ging de slagboom weer niet omhoog (Man…man…man…man, wat een miserie).     Na wat gepruts van de eigenaar lukte het dan toch en wij vol gas naar boven.  Was het nu al van vermoeidheid of van het franse bier (heineken ??),  maar de uitgang bleek smaller dan ik dacht en de spiegels klapten met een slag naar binnen (how… zeker).

 

‘s Nachts aangekomen op de parking zaten we met een dilemma ; wat gaan we  doen,  in de auto, of gewoon buiten slapen (lagen er daar nog naast hunne 2 PK te slapen) of in het tentje dat we bij hadden.  Na beraad besloten we toch maar het tentje op te zetten.  Dit was echter  vergeefse moeite,  daar het ineens zo hard begon te waaien dat het geen doen meer was , dus sliepen we maar in de auto.

Na enkele uren begon het me daar te stortregenen (we dachten al aan verleden jaar).  Man… wat gaat dit hier een miserie worden als het tijdens de 24 uren weer zo’n weer wordt als verleden jaar . Francis die aan de kant lag van de slagregen, moest zich ‘s morgens niet meer  wassen.  Hij was die nacht al nat genoeg geworden, daar we de ruiten een beetje hadden opengezet (het regent niet binnen in de auto hoor)

 

We werden al vroeg gewekt door de aankomende racefans. Man,  wat hebben die een lawaai bij. Snel een kattewasje gedaan en op naar het circuit. (nog even vermelden dat het  prachtig weer was en dit zou de ganse 24 uren zo blijven)

 

Hier deed zich een probleem voor.  We zouden en moesten bij de piloten geraken in de pitstraat maar hoe ?  Hier liet men alleen mannen door met een dikke nek (heb ik ook wel) of schoon vrouwvolk (ben ik niet), maar na lang proberen en toen het wat te druk werd voor de controleurs,  glipten wij mee binnen.(dit was al gelukt).

 

Na het aanschouwen van de verschillende race wagens , gingen we een goede dag  zeggen bij het CORVETTE TEAM,  waar ook Dave Hill (ontwerper van de C5) rondliep.  

 

 

 

Na een kort gesprek en een paar foto’s genomen te hebben, moesten we onze trukkendoos terug openen, vermits we weer langs een paar baanposten moesten lopen om langs het circuit te kunnen blijven (voor de draad waarachter de toeschouwers staan).  Dit lukte aardig… gewoon doorlopen en doen alsof je een belangrijke persoon bent. (is dat dan niet zo ? .....Bigboss.)

 

Om 16.00 uur werd de start gegeven.

 

De Corvette nr. 63 had de tweede tijd gereden tijdens de trainingen,  achter de nr. 58 ;  de Ferrari 550.  De tweede corvette nr. 64 had de 4de tijd in klasse GTS . Het bleek al duidelijk dat de Ferrari een te duchten tegenstander zou worden voor de beide Corvette’s. en dit bleek al duidelijk na 1 uur wedstrijd.

 

 

De Ferrari had toen al een voorsprong van 1 minuut en hij zou zijn voorsprong nog verder blijven uitbouwen. Na 7 uur wedstrijd : de Ferrari 550 op kop,  op 3 ronden gevolgd door Corvette 63 en de tweede Corvette nr. 64 op 5 ronden.

 

Om 23.00uur besloten we om een kijkje te gaan nemen naar de kermis die zich binnen het circuit bevond , en naar de verschillende standhouders (en zeer belangrijk !  de innerlijke mens moet men ook voorzien van het nodige vocht en frieten).

 

Op een gegeven moment zien we bij een van de standhouders een schilderij hangen van de winnende Corvette van verleden jaar.  Ik zeg tegen Francis ; “dat zou nog iets zijn om boven uwe jukebox te hangen”,maar de prijs was nogal aan de hoge kant (900euro).   Francis stond echt te twijfelen om dit mee te nemen.  Ik zeg tegen hem ; “kom we gaan verder zien we zullen er nog wel tegen komen die zulke schilderijtjes bij hebben”  en ja hoor iets verder… é voila… daar nog zo ene met van die schilderijen en dan nog wel met de twee Corvette’s op, die dit jaar meereden.  Maar man.. man.. man.. wat een prijs : 4.000 euro! .   Vlug nog wat pinten gaan drinken en eens gaan zien hoe de Corvette’s er voor stonden.

 

Om 03.00 uur - na 11 uren wedstrijd in de GTS klasse -  (de rest interesseerde ons weinig) ;

Op de eerste plaats de Ferrari 550,   op de 2de  plaats de Corvette nr. 63 op 2 ronden, de 3de plaats de Corvette nr. 64 op 3 ronden , de 4de plaats Viper nr. 52 op 5 ronden  en de 5de plaats de Saleen op 6 ronden.  Na het weten van de stand enkele uren gaan maffen in de auto.

 

Na deze welverdiende maar korte nachtrust (het is hier toch niet te doen met al dat lawaai)  terug naar het circuit  en wat blijkt ; om 06.00 uur,  de Corvette’s aan de leiding in de GTS klasse ! De Ferrari had tijdens de nacht een brandje gehad en was uitgevallen (de andere Ferrari’s de Mondena’s zouden later allemaal uitvallen met hetzelfde probleem).

 

De twee Corvette’s zouden de ganse race geen problemen kennen en eindigen om 16.00uur - net zoals verleden jaar -  op de plaatsen 1 en 2 in de GTS klasse ! Proficiat !!

 

   

Zondag, om 17.30uur na de uitreiking van de trofeeën,  voor de laatste maal naar de parking om de terugweg aan te vangen (na eerst wat Red Buls te hebben gedronken om onderweg niet in slaap te vallen,  en het helpt)

Rond de ring van Parijs nog enkele uren in de file staan (zoals bij de heenrit) en we kwamen content en voldaan terug thuis

 

Dave Hill verzekerde ons dat het Corvette-team volgend jaar terug zou deelnemen aan de 24 uren van Le Mans,  om te strijden voor een  derde duo-overwinning .    De Corvette’s die dit jaar Le Mans gereden hebben stoppen ermee.  Eén zou er naar het Corvette museum gaan en de andere zou verkocht worden (prijs is door ons niet geweten spijtig ).

 

Laurent Verheyen

 

Ook dit is  LE MANS !