Dag 20 - Zaterdag 9/11/2002

Route: Hermanus - Franschhoek - Stellenbosch - Somerset West
Dagteller:
164 km
Overnachting: Helderbos - Bordeaux Close - SOMERSET-WEST

Vanmorgen aan het (nogal magertjes) ontbijt aan de praat geraakt met een andere gast. Na een tijdje in het Engels gepraat te hebben, vernemen we dat hij uit Leuven komt. De wereld is klein! Hij heeft de grote stap gezet (die wij nog niet aandurven): vijf jaar loopbaanonderbreking genomen, een huis gekocht in Mosselbaai hier in Zuid-Afrika en hij wil gids worden. Het moet niet makkelijk zijn om alles achter te laten en hier helemaal opnieuw te beginnen zonder de garantie of het wel zal lukken. Chapeau! We wensen hem heel veel geluk.

Het heeft geregend deze nacht en het is nu nog altijd bewolkt en koud. We vertrekken uit Hermanus om de wijnroute te doen. De weg naar Franschhoek is kronkelend door de bergen, we moeten weer eens traag rijden om te vermijden dat we onpasselijk worden, maar zo hebben we ook tijd genoeg om het schitterende landschap te bewonderen.

We rijden een hele eind door de bergen en ineens, als we helemaal boven een berg gekomen zijn, zien we het dal van Franschhoek: een prachtige vallei met allemaal wijnranken en de zon die erop schijnt: we hebben er geen woorden voor!

Franschhoek zelf is een mooi stadje vol leven. De fanfare stapt door de straten, er is een rommelmarkt en allerlei kraampjes met arts&crafts en overal proefhuizen. In één van de winkeltjes kopen we nog een klein T-shirtje (maar nu nog veel te groot) voor Flore, ons nichtje van bijna drie maanden.

Op de weg naar Stellenbosch stoppen we in het gekende wijnhuis 'Boschendal'. Een prachtige omgeving: een oprijlaan met imposante eiken en grote netjes geharkte grasvelden wijst ons de weg naar het hoofdhuis, een mooi kaaps-hollands huis in H-vorm. We kopen er wat rode wijn als souvenirs voor het thuisfront. Hopelijk geraken ze in één stuk thuis...

In Stellenbosch pauzeren we een paar uurtjes om er rond te wandelen, te genieten van de mooie huizen, een terrasje te doen en de botanische tuin te bezoeken. Het centrum is een gezellige plaats vol zaterdag-drukte, kort na de middag merken we wel dat alle winkels blijkbaar sluiten op zaterdagnamiddag. In het bureau voor toerisme boeken we meteen al een tocht naar Robbeneiland voor maandagmorgen 10 uur, dan moet dat niet meer gebeuren in de drukte van Kaapstad.

Van in Stellenbosch is het nog een kwartiertje rijden naar onze B&B in Somerset-West, 'Helderbos'. Onze gastvrouw is een praatgrage Zuid-Afrikaanse die 20 honden heeft, waarvan haar lieveling Sting is, een bull-terriër. Ze fokt bull-terriërs en rottweilers. We besluiten meteen dat we braaf gaan zijn... Na een kopje koffie gaan we nog even naar het aanpalende stadje Strand om, heel toepasselijk, een goede wandeling te gaan maken op het strand. De wind is nog steeds erg strak, maar het is wel helemaal uitgeklaard. Hopelijk hebben we nog wat goed weer voor de laatste dagen dat we hier zijn...

's Avonds eten we in restaurant 'Bobby McGees', iets wat onze gastvrouw aangeraden heeft. We nemen allebei een 'fillet Diane McGees' en die is echt delicious! Een goede malse steak zonder vet, met een laagje gesmolten kaas over, champignonsaus erbij, geserveerd met worteltjes, appelmoes en goed doorbakken frieten. Misschien niet meteen een typisch Zuid-Afrikaans gerecht, maar wel hemels lekker!