Het Gotham Café - Stephen King Homepage

[voorblad]

[biografie]  [nieuws] [boeken] [films] [naslag] [stelling] [artikels] [internet] [colofon] [forum] [mail]

De films van Stephen King
"The book was scarier" (1/3)
[overzicht van alle verfilmingen] ["The book was scarier"]

Ironisch genoeg heeft Stephen King zijn succes te danken aan het medium film. Zijn carrière werd immers pas goed gelanceerd toen Brian De Palma de roman Carrie naar het witte doek bracht. Goed vijfentwintig jaar later is zowat elke King-roman al verfilmd. De kwaliteit varieert van wanhopig slecht tot magistraal goed. Ook King heeft zijn favorieten (Stand By Me, Carrie, The Stand) en de films waar hij absoluut niet van houdt, zoals Children of the Corn en The Tommyknockers. Daarover zegt hij: "There is no movie that can ruin a book. They can embarras a writer - sort of like showing up at a party with your fly open - but these things pass, while the books remain." (The Films of Stephen King). Het is een feit dat de meeste verfilmingen niet het niveau van het boek halen. Eén van de meest geciteerde King-quotes is dan ook: "The book was scarier."

Carrie (1976)Toen van King eerste roman Carrie een respectabele 13.000 exemplaren verkocht werden, was één van de kopers filmregisseur Brian De Palma. Het enorme succes van de verfilming werd dan ook aan hem toegeschreven; Kings naam had niet eens op de cover van het boek gestaan. Dat veranderde na de release van de film (1976), die (met twee oscarnominaties voor Piper Lauri en Sissy Spacek) een grandioos succes was. Er werden op korte tijd twee miljoen paperbacks verkocht. Stephen King kon dan ook niet anders, dan De Palma, wiens grote voorbeeld Alfred Hitchcock is, toejuichen: "Carrie was terrific. He [De Palma] handled the material deftly and artistically, and got a fine performance out of Sissy Spacek. In many ways the film is far more stylish than my book. (The Films of Stephen King). In 1999 kreeg Carrie een (ondermaats) vervolg: Rage, waarin het nichtje van Carrie White de hoofdrol speelt.

Carrie werd gevolg door de vier uur durende televisiefilm 'Salem's Lot (a.k.a. Blood Thirst) uit 1979, geregisseerd door genrespecialist Tobe Hooper, die eerder een cultstatus had verworven met The Texas Chainsaw Massacre (1974) en later met Steven Spielberg samenwerkte voor de klassieker Poltergeist (1982). Ondanks het scenario van Paul Monash, dat op een getrouwe manier de sfeer van Kings roman opriep, bleek de film geen succes.

The Shining (1980)De verfilming van The Shining (1980) werd de meest controversiële. Hoewel King steeds zijn bewondering voor Stanley Kubrick heeft uitgesproken (de man maakte in 1968 de definitieve sf-film met 2001: A Space Odyssey), vindt hij de film alles behalve geslaagd. Kubrick maakte een technisch knappe film (zo gebruikte hij voor het eerst een steadicam, die Danny volgde op zijn fietstochtjes door het hotel), maar hij had geen feeling voor het horrorgenre. "I'd admired Kubrick for a long time and had great expectations for the project, but I was deeply disappointed in the end result. Parts of the film are chilling, charged with a relentessly claustrophobic terror, but others fall flat. (...) The real problem is that Kubrick set out to make a horror movie with no apparent understanding of the genre." (The Stephen King Companion). King schreef dan ook zelf het scenario voor de remake, die in 1996 als mini-serie door ABC werd uitgezonden en veel getrouwer de verhaallijn van de oorspronkelijke roman volgde.

In 1982 zag Creepshow het licht, een unieke samenwerking tussen drie horrorlegenden: King (scenario), George A. Romero (regie) en Tom Savini (effects). Creepshow werd een ode aan de horrorcomics uit de jaren vijftig, zoals Vault of Horror, Vault of Fear en Tales From the Crypt. Het was tevens het eerste originele screenplay van Stephen King dat verfilmd werd. Creepshow bestond uit vijf segmenten: Father's Day, The Lonesome Death of Jordy Verrill, The Crate, Something to Tide You Over en They're Creeping Up On You. Zowel King (als Jordy Verrill) als Kings zoon Joe (als Billy) speelden een rol. De volgende verfilming was die van Cujo, een jaar later, door Lewis Teague. Hoewel de film met een mini-budget werd opgenomen, vindt King het één van de meest angstaanjagende films die hij ooit heeft gezien. Don Carlos Dunaway en Lauren Currier herwerkten Kings eigen screenplay.

[verder]