Terug naar de startpagina titel pagina technisch - Zen Dojo Leuven
Zen Dojo pagina - praktisch
Zen Dojo pagina - nieuwtjes
Zen Dojo pagina - impressies
Zen Dojo pagina - leesvoer
Zen Dojo pagina - vragen
Zen Dojo pagina - zazen
Zen Dojo pagina - technisch
Tekst van de week Lees het tekstje van de week

Deze tekst gaat meer in op het technische aspect van zazen.

Zitten in zazen

In welke houding je benen ook geplaatst zijn, het is essentieel dat je knieën een stevig contact hebben met de grond. Samen met je staartbeen vormen ze een driehoek die de stevige basis is waarop je zit. Je bekken is enigszins voorover gekanteld waardoor je onderbuik wat de neiging heeft naar voren te komen. Dit licht voorover kantelen kan maar op een ontspannen manier gebeuren als je gewicht verdeeld is over je drie steunpunten. Het punt iets onder je navel, dat ook wel hara genoemd wordt, is dan boven het middelpunt van je steundriehoek gelegen.

Vanuit de druk van het staartbeen op het kussen of bankje, strekt de ruggenwervel zichzelf de hoogte in, tot aan het achterhoofd. Het is alsof het staartbeen de aarde wegduwt, je achterhoofd de hemel. Automatisch zal je kin zich dan wat intrekken. Het uitgestrekt zijn van je wervelkolom is erg belangrijk voor de kwaliteit van je zitten, het bepaalt hoe wakker je bent. Dit is niet zo eenvoudig. Soms merk je misschien dat je toch weer inzakt, zet je dan gewoon weer recht. Na verloop van tijd, als je rug wat aansterkt, gaat het makkelijker.

De aangezichtsspieren zijn een spiegel van je gedachten. Deze ontspannen helpt de geest helder worden. Je kijkt met half open ontspannen ogen naar een punt ongeveer een meter voor je op de grond. Je blik fixeert niets in het bijzonder. Sluit de ogen niet, tenzij in het begin als het je helpt te arriveren. Altijd met gesloten ogen zitten kan echter een exclusieve, inerte zazen teweegbrengen. Met open ogen is lichter, en je slaapt niet zo makkelijk in.

Ontspan verder je schouders, je armen, en leg je linkerhand in je rechter, de uiteinden van je linkervingers aan de wortels van je rechter. Je duimen raken elkaar licht. Samen vormen je handen een ovaal.

Je adem is erg belangrijk maar erg kwetsbaar. Tracht haar haar gang te laten gaan, en forceer vooral niets. Met de tijd zoekt zij haar eigen ontspannen weg. Men zegt wel eens dat tot in het bekken ademen, rustig en vol, belangrijk is, maar nogmaals: niets forceren.

De mentale kant van de oefening bestaat erin kijken naar alles binnen en buiten jezelf, met een aandacht zonder onderscheid. Veroordelen hoeft echt niet ! Merk je dat je toch het een en ander afkeurt, een gedachte, een fantasie, een verdoofde voet, je buur,.. kijk dan naar de veroordeling, want ze is er !

Deze tekst is opgesteld als hulp of opfrissing, niet om bron te zijn van nog meer oordelen. Eenieder zoekt in de houding immers zijn eigen weg.