Inleiding
Spelpersonages
Omgevingen

Fantasy

Inleiding

ADVANCED DUNGEONS & DRAGONS is een wereld. Natuurlijk is die wereld niet compleet. Ze heeft organisatoren en avonturiers nodig om ze te ordenen en te verkennen. Ze heeft jou nodig!

Een fantasie rollenspel is een oefening in verbeelding en persoonlijke creativiteit. De organisator, de "Dungeon Master", moet het systeem gebruiken om een individuele en unieke wereld in het leven te roepen. In deze wereld van eigenaardige monsters, vreemde volkeren, vele staten, en fabelachtige schatten van waardevollen voorwerpen en machtige magie schrijden de onbevreesde avonturiers voort - jij en je medespelers. Onervaren en met maar weinig macht in het begin, maar gevormd door harde gevechten en snuggere daden, zullen deze avonturiers hun vermogens ontwikkelen en machten worden om rekening mee te houden - hogepriesters of -priesteressen, heersers, aartsmagiërs en meesterdieven. De vermogens van elke avonturier liggen vast, maar zelfs eigenschappen als lichaamskracht, intelligentie en wijsheid zijn muteerbaar in een fantasiewereld. Door middel van samenwerken in groep en individuele prestaties kan een avonturier steeds machtiger worden. Zelfs de dood verliest veel van zijn beet, want dikwijls kan het personage worden verrezen, of gereïncarneerd. En moest dat falen dan is er altijd de optie om te herbeginnen met een nieuw personage.

Dus, ADVANCED DUNGEONS & DRAGONS heeft, zoals de meeste rollenspellen, een open einde. Er is geen "winnaar", geen einddoel, en de campagne groeit en verandert naarmate ze rijpt.


[Top] [Inleiding] [Spelpersonages] [Omgevingen]

Spelpersonages

In de basisregels kiezen de spelers een ras en een klasse uit degene die hierna worden opgesomd. Klasses komen uit één van de vier groepen. Elke AD&D campagne omgeving biedt daarenboven zijn eigen variantes van spelpersonage rassen en klassen aan.

AD&D rassen en klassen
    Klassen
Rassen   Warrior Priest Wizard Rogue
Dwarf
Elf
Gnome
Half-Elf
Halfling
Human
  Fighter
Paladin
Ranger
Cleric
Druid
Mythos Priest
Mage
Abjurer
Enchanter
Evoker
Conjurer
Diviner
Illusionist
Necromancer
Transmuter
Thief
Bard


[Top] [Inleiding] [Spelpersonages] [Omgevingen]

Omgevingen

Naast de generische "high fantasy" omgeving van de basisregelboeken zijn er een aantal specifieke omgevingen beschikbaar in het AD&D spel. Hier zijn de omgevingen waarvan ik persoonlijk minstens één boek van in bezit heb, maar er zijn er zelfs nog meer dan degene hier opgesomd.

[Al-Qadim] [Dark•Sun] [Dragonlance] [Forgotten Realms] [Greyhawk] [Lankhmar] [Oriental Adventures] [Planescape] [Ravenloft] [Spelljammer]

AL-QADIM - Arabian Adventures

Vliegende tapijten, mensenetende schoonheden, geesten die uit het zand rijzen in een wervelwind van smook en vuur - zulke wonderen, in verhalen gegoten door de befaamde Sheherazade, hielden een koning duizendenéén nachten in hun ban.

De AL-QADIM omgeving zal rollenspelers in zijn ban houden voor nog duizendenéén meer.

DARK•SUN

Temidden van de dorre woestijnen van Athas liggen verscheiden stadstaten verspreid, elk in de greep van zijn eigen, tyrannieke tovenaar-koning. Hun eigen positie verdedigend met duistere magie eisen ze absolute gehoorzaamheid. De rusteloze massa's worden met brood en spelen rustig gehouden - de arena's lopen over van de toeschouwers die soelaas zoeken van hun harde levens.

Het land buiten de steden hoort niemand toe. Wilde elfen zwerven door de woestijn terwijl de insectoïde thri-kreen hun bloedlust botvieren. Dwergen zwoegen aan projecten groter dan de mens kan bereiken en woeste halflingen liggen in hinderlaag.

Athas is een land van dodelijke magie en machtige paranormaal begaafden dat geen belofte op glorie of zelfs overleving biedt. Zij die niet de sluwheid hebben om het leven op Athas het hoofd te bieden zullen zeker omkomen - niets dan blekende botten achterlatend in de verzengende stralen van de Duistere Zon.

DRAGON LANCE ADVENTURES

DRAGON LANCE sage enthousiastelingen en AD&D spelers overal vinden hier informatie over de bekende door de draken en hun legers verwoeste wereld. De achtergronden voor de Ridders van Solamnia, de magiërs van Hoge Toverkracht, knutselkabouters, kender, en veel meer worden hier gedetailleerd uit de doeken gedaan, samen met hun AD&D spelregels. De strijd voor het lot van Krynn wacht!

FORGOTTEN REALMS

Een omgeving gelijkend aan de Aarde van de 13e en 14e eeuw. Het grootste deel van de Vergeten Rijken was tot recent bedekt met wilde bossen en onbevolkte graslanden. Beschaving is nog een nieuwigheid in veel van deze wereld, zelfs de oudste steden op de Inland Sea, of de oprichting van Waterdeep, de grootste stad van het Noorden, leven nog in de herinnering van de oudste levende elfen van Evermeet.

WORLD OF GREYHAWK

Treedt een wereld binnen van wonderen en intrige, een wereld waar roverkoningen roven vanuit hun afgelegen burchten; een wereld waar nobele elfen woeste indringers bestrijden en waar dappere ridders oorlog voeren tegen de terreur van Iuz; een wereld getekend door een enorme Zee van Stof, waarover vergeten herinneringen van het vreselijke, vergeten verleden dwarrelen.

LANKHMAR - City of Adventure

LANKHMAR... stad van dieven, stad van de nacht, stad van avontuur. De thuis van Fritz Leibers befaamde helden, FAFHRD en de GRIJZE MUIZER; grootste avonturiers in de wereld van Nehwon.

Bezoek het befaamde Regenboogpaleis, wandel langs de bedrukkende straten van de oude stad, pingel op de markt en waag je in het doolhof van de Tenderloin. Van de dokken en scheepswerven tot de donkere riolen van deze machtige metropool, LANKHMAR begeleidt je op je tocht.

ORIENTAL ADVENTURES

De mysterieuze en exotische Oriënt, land van kruiden en krijgsheren, heeft zijn poorten geopend voor het Westen.

PLANESCAPE

Ontdek het multiversum! Treed de oneindige unversums van oneindige variëteit binnen, werelden voorbij de primaire materiële omgevingen van het AD&D spel. Verken Sigil, de Stad der Deuren, gevuld met portalen naar elke laag van elk bestaansvlak. Al wat je nodig hebt is de juiste sleutel.

RAVENLOFT

Ravenloft is een rijk van terreur voor AD&D avonturen dat zijn wortels heeft in de Gothische traditie. Het is een half-bestaansvlak van vrees en verlangen, een wereld wiens mistige vingers kunnen reiken tot in elke andere campagne omgeving en nietsvermoedende helden in zijn midden kan sleuren. Eens ze hen in zijn ijzige omhelzing houdt, zal ze hen wellicht nooit meer laten haan...

SPELLJAMMER - Adventures in Space

Een veelvoud van werelden wentelen door Wildruimte. De kristallen schalen die hen omvatten dobberen en drijven in een turbulente regenboogoceaan die de hele kosmos vult. Koppige kooplui, vermetele piraten, en heldhaftige verkenners wagen zich in de grote, onbekende uitgestrektheid van het universum, op zoek naar rijkdom en avontuur.


[Top] [Inleiding] [Spelpersonages] [Omgevingen]

v5.00 © 2002-2005 David Boucherie (david.boucherie@telenet.be)