Blijft  het  terugsturen van pakjes gratis?



Ongeveer de helft van de Belgen zou zijn onlie aankopen aanpassen als hij 5 euro zou moeten betalen om bestellingen terug te sturen.

Dat blijkt uit een studie in opdracht van minister van Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V).

We vinden bewustzijn rond klimaat belangrijk, maar retourneren wel massaal, 

zei  de minister tijdens een werkbezoek aan het distributiecentrum van schoenenwinkel Torfs in Temse. 

Als klanten online schoenen bij Torfs bestellen, dan keert een op de vier schoendozen terug.

Gratis retour is daardoor niet houdbaar.  

Als je dan tien paar schoenen bestelt en je stuurt er negen terug, loopt de rekening wel op.

Bij Zalando spreken ze van 50 of 60 percent.  Deze situatie is moeilijk vol te houden, aldus Wouter Torfs.

De top 4 van de  webwinkels wordt gevormd dor de groten: Bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue.

Volgens de CRB ( Centrale Raad voor het Bedrijfsleven)  zou de "last mile"  verantwoordelijk zijn voor 75% van de levering (inclusief terugzending).

Vooral jonge consumenten zenden meer goederen terug.

Er valt niet te verwachten dat de voorkeur voor thuislevering fundamenteel zal wijzigen, zodat de uitdaging is de last mile te verduurzamen.

Om die verduurzaming te realiseren is samenwerking tussen alle beleidsniveaus nodig.

Zoiets kan niet op Belgisch niveau geregeld worden , want het grootste deel van de e-commerce in ons land komt uit het buitenland.

Onlineshoppen gebeurt in een internationale context.  Maatregelen moet ook op dit niveau worden bekeken.

Dus zou Europa aan de bedrijven dienen op te leggen dat ze een extra prijs moeten vragen als klanten hun pakjes terugsturen.