Ruim 100 pagina's Antwerps nieuws

  Cultuur in Antwerpen
Tentoon
• Beste paginaweergave in Google Chrome •



Werkt een link hiernaast niet?
Zit dan niet te sakkeren, maar
klik even hier!


Aankondigingen van uw tentoonstellingen in het Antwerpse op deze pagina zijn gratis, maar a.u.b., bezorg ze ons wel een beetje tijdig: 8 werkdagen is onze deadline. Ze moeten ook in het Nederlands zijn. Engels is de voertaal in Londen, niet in Antwerpen. Wij doen uw werk niet: we vertalen niks en anderstalige mededelingen gaan zonder pardon onmiddellijk richting prullenbak! Wie ons helemaal niks laat weten, komt er ook niet in. We schrijven geen affiches her en der over.
Hoe stel ik een goed persbericht op?


 
Beeldhouwwerk Fotografie/Video Edelsmeedkunst/
Glaswerk/Keramiek
Art-Fort/Fort-Art
Johan Creten
Wouter Verbeylen
Kim De Molenaer
Work in Progress
Droogdokkenpark in beeld
Thalen & Thalen
Grafische kunsten Historisch Mixed Media
Eugeen Van Mieghem
Christus en de overspelige vrouw
Eugeen Van Mieghem
Tentoonstelling op Schoonselhof
Kunst in de Groote Oorlog
Antwerpse forten 1914
50 jaar migratie
Antwerpen koekenstad
Amsterdamse weesmeisjes
Het gulden cabinet

---

Schilderijen Textiele kunsten Divers
Eugeen Van Mieghem
Ilse Simons

---

 Caravaggio
 Dino Adventure
Sporting MAS
Expokalender Antwerpen
Meer cultuur op:
Cultuur DiversCultuur FolkoreCultuur LiterairCultuur MonumentenCultuur Muziek & PodiumCultuur Theater
***
Nuttige links:
Openbaar vervoer in Antwerpen Parkeren in AntwerpenOfficieel stratenplan Groot-Antwerpen





Eugeen Van Mieghem, oorlogsvluchtelingen.
(foto © Eugeen Van Mieghem Musuem)

    De Groote Oorlog van Eugeen Van Mieghem
In de KBC-toren loopt een uitzonderlijke tentoonstelling. 'Eugeen Van Mieghem en de Groote Oorlog' toont werk van de Antwerpse havenartiest en van belangrijke tijdgenoten. "De Antwerpenaar krijgt maar een keer de kans om al deze werken samen te zien", legt curator Erwin Joos uit.
Erwin Joos: "Eugeen Van Mieghem (1875-1930) is de enige kunstenaar die tijdens de bezetting van Antwerpen bleef werken. Als artistiek observator aan en rond de Schelde tekende hij honderden taferelen en bracht zo het harde dagelijks leven in beeld. Het empathisch vermogen van Eugeen Van Mieghem is haast tastbaar in zijn werk. Hij schetst realistisch en feitelijk, zonder franje. Ondanks de harde weergave maakt hij met zijn tekeningen geen politiek statement".
Schilderen was gevaarlijk
"Tekenen en schilderen in bezet gebied was gevaarlijk. Van Mieghem verstopte regelmatig zijn materiaal voor controlerende soldaten. Zijn oorlogsoeuvre overleefde gelukkig en geeft ons een uniek beeld van een stad in oorlogstijd."
Menselijke kijk
"In 1919 exposeerde Van Mieghem zijn eigen werk en al snel kreeg hij lovende kritieken. Bekende kunstcritici vergeleken zijn werk toen al met de kunstenaars Steinlen en Forain. Terwijl Steinlen en Forain eerder patriottistisch zijn, primeert bij Van Mieghem de menselijke benadering. Zijn werk 'De soepbedeling' beklijft en laat de toeschouwer als getuige achter."
Indrukwekkende collectie
"De expo toont het volledige oeuvre van een oorlogskunstenaar tijdens WO I. Ik haalde ook bruiklenen naar Antwerpen van het Flanders Fields Museum, het museum Plantin-Moretus, collectie Prentenkabinet, de Algemene Centrale ABVV, de stichting Marten Melsen, de Stichting Eugeen Van Mieghem en binnen- en buitenlandse privé-verzamelingen. Van Eugeen Van Mieghem hangen er 125 werken: schilderijen, pastels, tekeningen en litho's. Naast deze getuigenissen hangen er ook werken van Käthe Kollwitz, Steinlen, Forain, Rik Wouters, Walter Vaes, Posenaer, Alfred Ost en Marten Melsen."
Ook tijdens pontonweekend
De expo is te bekijken op werkdagen, maar tijdens het pontonweekend (4 & 5 oktober) kunt u er ook op zaterdag en zondag naartoe.
Praktisch
Expositie 'Eugeen Van Mieghem en de Groote Oorlog', KBC-toren, Schoenmarkt 35, Antwerpen, van 15 september tot 27 november, elke werkdag van 9 tot 16.30 uur, gesloten tijdens het weekeinde. Toegang gratis.
>>> www.vanmieghemmusuem.com

KC/pm 23.9.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!









Sfeerbeelden van de oorlogsbegraafplaats Schoonselhof.
(foto © Elisabeth Verwaest)

    Tien verhalen uit de Groote Oorlog
Tentoonstelling op begraafplaats Schoonselhof
Sinds 29 augustus loopt gedurende een half jaar een gratis openluchttentoonstelling over 100 jaar Groote Oorlog in Antwerpen op de begraafplaats Schoonselhof. De expo kreeg de naam 'Schoonselhof '14-'18, ontdek het oorlogsgeheugen van Antwerpen'. Tien persoonlijke verhalen van militairen die stierven tijdens de Eerste Wereldoorlog vormen de rode draad van de openluchttentoonstelling. Voor bezoekers is er een gratis wandelgids beschikbaar.
Schoonselhof als oorlogsgeheugen van Antwerpen
Op weinig plaatsen in de stad is de Eerste Wereldoorlog nog zo tastbaar aanwezig en zijn de getuigenissen zo sprekend als op het Schoonselhof. De Groote Oorlog en deze begraafplaats zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elk graf vertelt een verhaal, tien verhalen werden uitgekozen voor de tentoonstelling. Soms zijn het verhalen van pijn en lijden, soms van moed en verzet.
Zo was de eerste persoon die ooit op het Schoonselhof werd begraven een Duitse soldaat. De begrafenis van cavalerist Otto Zschocke op 28 augustus 1914 zorgde ervoor dat het Schoonselhof, vroeger dan gepland, in gebruik werd genomen als stedelijke begraafplaats. Vele onfortuinlijke militairen uit Europa en ver daarbuiten volgden en kregen hun laatste rustplaats op de militaire ereperken. Hun tragische verhalen speelden zich allemaal af in en om Antwerpen. Hun graven maken van het Schoonselhof zonder twijfel het echte oorlogsgeheugen van de stad.
Laagdrempelige ontdekkingstocht
Kunsthistorica Annie-Mie Havermans zocht en vond in opdracht van de stad een tiental bijzondere verhalen over het Schoonselhof en de gesneuvelden die er rusten. Om het grote publiek op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met deze boeiende impressies van militairen op het Schoonselhof, staan er op de begraafplaats canvassen en infoborden.
Oude archieffoto's op grote canvassen tonen bezoekers hoe de begraafplaats er zo'n 100 jaar geleden uitzag. Tien persoonlijke verhalen van gesneuvelde militairen staan op kleine panelen aan hun graf. Zeven grote tentoonstellingspanelen in vier talen belichten zeven thema's uit de Eerste Wereldoorlog: van krijgsgevangenen en gefusilleerden tot de plannen van het Schoonselhof en de rol van de Groote Oorlog hierin. Zo worden bezoekers in woord en beeld ondergedompeld in de opmerkelijke geschiedenis van een eeuw geleden.
Praktisch
De tentoonstelling is vrij toegankelijk tijdens de openingsuren van de begraafplaatsen (in de zomertijd dagelijks van 8 tot 20 uur en in de wintertijd van 8 tot 17.30 uur). Een gratis wandelgids met uitleg en een gedetailleerde routebeschrijving is beschikbaar voor meer achtergrondinformatie. De gids is verkrijgbaar op het Schoonselhof, bij het infopunt van het Vredescentrum op het gelijkvloers van het stadhuis, en aan de infobalie toerisme op de Grote Markt. Ten slotte is het mogelijk om samen met kunsthistorica Annie-Mie Havermans een geleid bezoek te brengen aan de tentoonstelling.
Een rondleiding is mogelijk voor groepen tot 20 personen en kan men telefonisch boeken bij Anne-Mie Havermans op het telefoonnummer 03 665 0219. Een rondleiding duurt ongeveer twee uur.
>>> Meer info: www.antwerpen.be en www.antwerpen14-18.be.

KC/pm 23.9.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!







Rik Wouters, Zelfportret met groene hoed.
(foto © KMSKA/Lukasweb)


Titelpagina van De Feesten van Angst en Pijn, dichtbundel van Paul van Ostaijen (1921).
(foto © AMVC)


Oscar Jespers, De man met de trui, 1917, brons.
(foto © SABAM)

    Kunst in de Groote Oorlog
De Modernen
De Eerste Wereldoorlog zorgde voor een abrupte schok in kunst en literatuur. De tentoonstelling De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog toont aan de hand van persoonlijke belevenissen van zes centrale figuren — Jules Schmalzigaug, Rik Wouters, Cyriel Buysse, André de Ridder, Paul van Ostaijen en Emile Verhaeren — welke impact de oorlog had. De verhalen van de zes zijn het vertrekpunt voor de aangrijpende getuigenissen in woord en beeld van hun collega-kunstenaars.
Voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog suggereerden de futuristische werken van Jules Schmalzigaug vooruitgang, snelheid en techniek. Rik Wouters' kunst was een ode aan levenslust en -kracht. De Eerste Wereldoorlog bracht grote veranderingen met zich mee. Sommige kunstenaars en schrijvers vluchtten naar Nederland of Groot- Brittannië en kwamen daar in contact met buitenlandse bewegingen. Anderen probeerden het leven aan en achter de frontlinie vorm te geven. Bij allen liet de oorlog diepe sporen na.
Van Ostaijen zette de broers Oscar en Floris Jespers aan om nieuwe wegen te bewandelen. Hij verwerkte zijn trauma's in de experimentele bundels Bezette Stad en De Feesten van Angst en Pijn.
Bij het aanbreken van de 20e eeuw was Emile Verhaeren een gevierde dichter. Zijn werk getuigde van een vernieuwd geloof in de mens. Op het toppunt van zijn roem in Duitsland brak de oorlog uit. Verhaeren klaagde als pacifist de waanzin van de oorlog aan en publiceerde zijn gedichten in anti-Duitse geschriften.
Cyriel Buysse bracht de oorlog noodgedwongen grotendeels in Nederland door. Hij was actief in de vluchtelingenhulp en werkte mee aan diverse initiatieven om de soldaten aan het front te steunen. In 1916 bezocht Buysse het Frans-Vlaamse frontgebied, waar ook zijn zoon als oorlogsvrijwilliger was ingeschakeld.
De gerenommeerde futurist Schmalzigaug keerde in 1914 uit Italië terug naar zijn geboortestad Antwerpen. Van daaruit vestigde hij zich met zijn familie in Den Haag, waar hij zich echter geïsoleerd voelde en twee jaar later een einde aan zijn leven maakte.
Ook de Antwerpse Marthe Donas vertrok dat jaar naar Nederland, maar in tegenstelling tot Schmalzigaug was het voor haar een kans om uit te groeien tot een avant-garde kunstenaar van niveau, die later in Parijs bekend zou worden met haar kubistisch werk.
Ook het dramatische verhaal van Rik Wouters komt aan bod in deze tentoonstelling. Hij was soldaat, krijgsgevangene, en kwam terecht in een kamp in Zeist. Toen bleek dat hij kanker had, ging hij samen met zijn vrouw in Amsterdam wonen. De twee werken die hij kort voor zijn dood in 1916 schilderde — Zelfportret met de zwarte ooglap en Zelfportret met groene hoed — vormen een hoogtepunt in deze presentatie.
Indrukwekkende selectie
Kunst in de Groote Oorlog brengt 24 schilderijen en aquarellen, 31 tekeningen en vijf sculpturen samen van o.a. Marthe Donas, Oscar en Floris Jespers, Paul Joostens, Jan Kiemeney, Ramah, Jules Schmalzigaug, Jakob Smits, Gustave Van de Woestyne en Rik Wouters. Er is ook een indrukwekkende selectie handschriften en brieven, foto's, publicaties en persknipsels van Cyriel Buysse, André de Ridder, Jan van Nijlen, Paul van Ostaijen en Emile Verhaeren.
Praktisch
Kunst in de Groote Oorlog, van 20 september tot 11 januari 2015 in de Koningin Fabiolazaal, Jezusstraat 28, Antwerpen. Dinsdag tot zondag: 10-17 uur, zaterdag: 10-18 uur; gesloten op maandagen, 25 en 26 december, 1 en 2 januari.
De Koningin Fabiolazaal is toegankelijk voor andersvaliden.
• Prijzen
€ 4/ € 3 /€ 1 /€ 0
Weekend Pontonbrug: op vertoon brugticket gratis toegang in de tentoonstelling op 3, 4 en 5 oktober.
• Rondleidingen
Alle info over groepsrondleidingen en rondleidingen voor individulen bezoekers: www.kmska.be of e-mail.
• Bezoekersgids
Download de gratis bezoekersgids op www.kmska.be of vraag ernaar op de tentoonstelling.
• Kijk- en doeboekje
Download het gratis kijk- en doeboekje voor gezinnen op www.kmska.be of vraag ernaar op de tentoonstelling.

Belga/KC 22.9.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Dansers bij Meron, Reuven Rubin (1893-1974), Tel Aviv, Israël, 1926. Olie op doek.
(foto © Tel Aviv, Reuven Rubin Museum)


Madonna van Loreto, Michelangelo di Meresi da Caravaggio, ca. 1605. Olieverf op doek.
(foto © Rome, Basilica di Sant'Agostino)


Koran van Barqoeq, Caïro 1387.
(foto © Koninklijke Bibliotheek van België)

    Caravaggio naar Antwerpen

Heilige Plaatsen Heilige Boeken
'Heilige Plaatsen | Heilige Boeken' is een fascinerende tentoonstelling over drie wereldgodsdiensten: jodendom, christendom en islam. Ze verschillen van elkaar, maar er zijn ook opvallende gelijkenissen. Men neemt u mee op een boeiende ontdekkingsreis en gaat op zoek naar wat de heilige boeken en heilige plaatsen in onze tijd betekenen.
Het MAS | Museum aan de Stroom belicht de pelgrimage naar heilige plaatsen. U ontdekt heiligdommen die sinds eeuwen een magnetische aantrekkingskracht uitoefenen en treedt in het voetspoor van pelgrims. Volg hun belevenissen in zeldzame documenten en waardevolle kunstwerken uit de hele wereld. In de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience krijgt u een unieke inkijk in de vorm, de inhoud, het gebruik en de studie van de Tenach, Bijbel en Koran. Op de twee plekken hoort u ook persoonlijke verhalen over de betekenis van de pelgrimstocht en Het Boek voor gelovigen vandaag in Antwerpen. Ook in Antwerpen zijn het jodendom, het christendom en de islam ruim vertegenwoordigd. De tentoonstelling 'Heilige Plaatsen | Heilige Boeken' is een ambitieus project waar diverse erfgoedorganisaties en de drie geloofsgemeenschappen aan meewerken.
Heilige plaatsen, Museum aan de Stroom
Het MAS biedt een venster op de levende traditie van de pelgrimage. Joden, christenen en moslims voelen zich sterk verbonden met hun heilige plaatsen. Pelgrims leggen een lange reis af om er goddelijke krachten te ervaren. De tentoonstelling volgt hun reis van het vertrek en het bezoek aan het heiligdom tot aan hun thuiskomst. Waarom trekken bepaalde plekken mensen zo aan? Wat maakt plaatsen als Jeruzalem, Rome of Mekka zo bijzonder? Waarom bezoekt men het graf van heiligen? Reis met de pelgrims mee door de tentoonstelling en beleef hun gevoelens van hoop, extase en loutering.
Heilige boeken, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
De drie heilige boeken, Tenach, Bijbel en Koran, geven elk op hun manier zin aan de relatie tussen God en de mens. De goddelijke openbaringen werden eeuwen geleden in boekvorm gegoten. Deze tentoonstelling illustreert de complexe verbondenheid van de drie boeken en vertelt wat hun betekenis is voor miljarden gelovigen. De intieme sfeer van de Nottebohmzaal biedt het ideale kader voor de eeuwenoude, sacrale teksten, manuscripten en gedrukte boeken.
Praktisch
Heilige Plaatsen | Heilige Boeken
— 19 september-18 januari 2015, MAS | Museum aan de stroom
MAS | Museum aan de Stroom, Hanzestedenplaats  1, Antwerpen
www.mas.be
— 19 september-21 december 2014, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Nottebohm Zaal, Hendrik Conscienceplein 4, Antwerpen
www.consciencebibliotheek.be

KC/med 17.9.14

Voor het eerst sinds eeuwen komt er een een Caravaggio naar Antwerpen.
Voor de prestigieuze najaarstentoonstelling 'Heilige Plaatsen - Heilige Boeken' verhuist De Madonna van Loreto (1605) van de Italiaanse barok-schilder Caravaggio vanuit Rome naar het MAS. Dat dit kunstwerk zijn vertrouwde plek in de kerk van Sant'Agostino in Rome verlaat is een hoogst uitzonderlijke gebeurtenis. Bovendien is het 400 jaar geleden dat door bemiddeling van Rubens een Caravaggio naar Antwerpen werd gehaald. Ook uit de Sint-Pietersbasiliek komen enkele topstukken speciaal voor de expo naar het Museum aan de Stroom.
Het schilderij staat bekend als "het kunstwerk met de vuilste voeten in de geschiedenis", omdat de knielende pelgrim voor de Madonna met kind hele vuile voeten heeft. Het is het allereerste werk waarop pelgrims centraal staan. Hun geloof zorgt ervoor dat de Madonna aan hen verschijnt.
"Caravaggio toont in dit werk de essentie van de christelijke bedevaart", zegt curator Guus Van den Hout in De Standaard. "Het gaat over nederige mensen die na een tocht vol ontberingen het goddelijke ontmoeten."
Het was een huzarenstuk om het kunstwerk naar Antwerpen te halen. "Er ging heel wat diplomatie aan vooraf, gesprekken met de Italiaanse president en het Vaticaan bijvoorbeeld. Bovendien is het schilderij verzekerd voor 100 miljoen", zegt schepen van Cultuur Philip Heylen.
Iconisch werk over christelijke pelgrimage
De tentoonstelling "Heilige plaatsen - heilige boeken" presenteert het christendom, het jodendom en de islam met hun verschillen en overeenkomsten, onder meer op het vlak van pelgrimstochten. En daarin mocht het iconische werk van Caravaggio niet ontbreken. "Als je een tentoonstelling maakt met daarin een ingrediënt van de christelijke pelgrimage, dan heb je maar een droom: dat schilderij erbij hebben", zegt kunstkenner Bert Treffers.
Naast het werk van Caravaggio worden ook andere topstukken overgevlogen uit het Vaticaan, Jeruzalem en Istanbul. Het wordt het eerste grote tentoonstellingsproject van het MAS, sinds het museum in 2011 de deuren opende.
Expo in najaar 2014
Vanaf 19 september loopt in het MAS en de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience 'Heilige Plaatsen - Heilige Boeken': een fascinerende tentoonstelling over de drie wereldgodsdiensten: jodendom, christendom en islam. Ze verschillen van elkaar, maar er zijn ook opvallende gelijkenissen. Bezoekers gaan op ontdekkingsreis naar wat de heilige boeken en heilige plaatsen in onze tijd betekenen. Meer nieuws volgt te gepasten tijde én als de MAS-directie het ook aan de Antwerpse pers wil laten weten weten, iets waarin ze niet bepaald uittblinkt!
www.facebook.com/philipheylen
www.deredactie.be/cultuur
www.deredactie.be/videozone/

KC/med. 23.5.14

Cultuur Divers - Cultuur Expo

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Ilse Simons.
(foto mt)

    Ilse Simons
Bilder & Beelden
Kunstpunt-Vlaanderen organiseert in de maand juni een overzichtstentoonstelling van de Duitse kunstenares Ilse Simons in Het Landshuis in Lillo. Haar thema is 'ogenblikken', een woord dat zij zoals iedereen begrijpt als momentopnamen van gebeurtenissen, emoties en ervaringen. Maar ze gaat verder, zij distilleert het woord 'blikken' als zien naar de wereld en het interactief kijken van mensen naar elkaar.
Beelden zijn voor haar niet alleen het ideale middel om emoties, gevoelens en gedachten uit te wisselen, ze wil een totale vrijheid voor haar publiek om zelf naar de werken te kijken. Ook daar gaat ze weer veel verder. Ze beschouwt haar werken als lenzen waardoor de toeschouwer zelf naar de wereld kan kijken op een eigen en vooral 'vrije' manier.
Omdat 'vrijheid' haar kernwoord is, laat ze zich ook niet binden door een selectie van onderwerpen. Ze wil zich bevrijden door haar geest gevoelsmatig te laten confronteren met onderwerpen, die ze dan heel emotioneel in beeld brengt.
De tentoonstelling werd zorgvuldig gedurende maanden voorbereid. Het is een uiterst zeldzame selectie van topwerken die alle emotionele registers opentrekken. De kunstenares wil in geen geval haar kunnen presenteren, ze wil haar publiek laten wandelen in het spiegelbeeld van de wereld, als ode aan vriendschap, waardering en gevoelens.
Praktisch
Ilse Simons, Bilder & Beelden, elke zaterdag en zondag van juni, telkens van 13 tot 18 uur in Het Landshuis, aan de Havenmarkt 3 in Lillo. De toegang is gratis.
>>> www.kunstpunt-Vlaanderen.be

KC/pm 19.6.14

Cultuur Expo - Polder

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



(foto © Wouter Verbeylen)

    Wouter Verbeylen
Eizer
Eizer is het dorpje waar Wouter met zijn gezin woont. In de gelijknamige reeks, gestart in 2009, brengt hij de wereld van zijn drie kinderen in beeld. Je ziet er beeld na beeld hetzelfde interieur, dezelfde omgeving waarbinnen de kindertijd zich uitstrekt, waardoor het gevoel ontstaat dat elke dag zichzelf herhaalt in stabiele geborgenheid. De buitenwereld schijnt hooguit door de ramen als een zonnige mist, of is bedekt met een laagje sneeuw, of verdwijnt in de duisternis van de nacht. Beelden in de tuin tonen een gelijkaardige afgesloten wereld, de kinderen zijn er omringd door struiken of een blinde muur. De foto's bouwen een verhaal op van een (geïdealiseerde? valse?) kindertijd, ze zetten een aantal lijnen uit over herinnering, privacy, onschuld, spontaneïteit en kwetsbaarheid.
De kijker herinnert zich zo de eigen kindertijd en wordt tegelijk doordrongen van het onvermijdelijke verlies ervan, hij ziet de schoonheid van de jeugd, die nooit is los te koppelen van de vergankelijkheid ervan.
Opening maandag 23 juni om 21 uur bij Elcker-ik in Antwerpen; iedereen is welkom.
Praktisch
Wouter Verbeylen, van 23 juni tot 29 augustus dagelijks van 10 tot 17 uur en van 18 tot 23 uur (vrijdagavond, zaterdag en zondag gesloten).
in Elcker-Ik Centrum, Breughelstraat 31, Antwerpen. Hou wel rekening met de vakantieperiode!
>>> www.elcker-ik.be

KC/pm 13.6.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



(foto © Kim De Molenaer)

    Kim De Molenaer
Can I take a picture? The evolution of smile
Blijkbaar vinden veel personen het superleuk of spannend om zich voor imposante monumenten en uitzichten te laten fotograferen. De vraag is: willen ze hun belangrijkheid meten aan het gebouw of geldt de foto als bewijs van die uitstap?
Het zinnetje "Can you take a picture of us" hoor je vooral uit de mond van een groep Chinezen die op citytrip zijn.
Noch amusanter vindt de jonge Antwerpse fotograaf Kim De Molenaer het, om al die 'vaak gekunstelde' houdingen van de poserende maar ook fotograferende mensen vast te leggen.
Onopvallend gaat hij hierbij te werk. De personages in kwestie zijn zo druk en intensief met hun onderneming bezig dat ze niets van de metafotografie van De Molenaer in de gaten hebben. Zijn foto's resulteren in afdrukken waar je enerzijds de 'fotograaf' zich in bochten ziet wringen om de modellen optimaal op de foto te laten verschijnen. Anderzijds doen deze alvast moeite om het beste van zichzelf te laten zien. Het ludieke van Kims metafotografie ontdek je in zijn reeks "Can I take a picture ?"
Het humoristische aspect zet zich voort in zijn tweede reeks, 'The evolution of smile'. Deze reeks is als het ware een 'kortfilm' van een lach, langzaam wordt de glimlach verspreid over het hele gelaat.
Kim is een jonge Belgische fotograaf die studeerde in zijn thuisstad Antwerpen. Zijn hobby werd zijn werk en omgekeerd is zijn werk een hobby.
Zijn voorkeur gaat uit naar portretfotografie in zwart-wit uitvoering en vindt zijn neerslag vaak in zorgvuldig geënsceneerde studioportretten.
Praktisch
Kim De Molenaer, van 2 tot 20 juni dagelijks van 10 tot 17 uur en van 18 tot 23 uur (vrijdagavond, zaterdag en zondag gesloten).
in Elcker-Ik Centrum, Breughelstraat 31, Antwerpen.
>>> www.elcker-ik.be

KC/pm 13.6.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Christus en de overspelige vrouw door Jan I Breughel.
(foto © P. Hoogendijk)

    Christus en de overspelige vrouw
Eerste maal in 100 jaar te zien in Museum Mayer van den Bergh
In het Museum Mayer van den Bergh kan het grote publiek voor het eerst in honderd jaar Christus en de overspelige vrouw van Jan I Breughel gaan bekijken. Deze grisaille naar een ontwerp van Pieter I Bruegel bevindt zich al sinds 1903 in particuliere verzamelingen. De huidige Belgische eigenaar geeft het voor drie jaar in bruikleen aan het Museum Mayer van den Bergh. Het werk sluit naadloos aan bij de collectie van Fritz Mayer van den Bergh, die in de 19e eeuw een prominente rol heeft gespeeld in de herwaardering van het werk van Pieter Bruegel de Oude en zijn zonen Jan I en Pieter II.
Fritz Mayer van den Bergh
De fascinatie van Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901) voor Pieter Bruegel de Oude (1526/30-1569) begon al vroeg in zijn carrière als verzamelaar; op een moment dat het oeuvre van Pieter I Bruegel niet zo bekend was. Met tweeëntwintig kopergravures en wat later twaalf prenten kocht hij als beginnende collectioneur zijn eerste werken van Bruegel de Oude. In 1894 tikte hij op een veiling in Keulen het verloren gewaande schilderij Dulle Griet op de kop voor de belachelijk lage prijs van 488 Belgische franken. Vijf jaar later wist hij zijn collectie te verrijken met het paneel van de Twaalf Spreuken. Ook het werk van de zonen van Pieter I Bruegel ontsnapte niet aan de aandacht Fritz Mayer van den Bergh. Hij kocht er maar liefst zeven schilderijen van: De volkstelling in Bethlehem en Winterlandschap met vogelknip zijn van de hand van Pieter II Brueghel (1564-1638), en van Jan I Brueghel (1568-1625) bezit het museum vijf schilderijen. De rol van Fritz Mayer van den Bergh in de herwaardering van het oeuvre van de familie Brueghel in de 19e eeuw was dus niet gering.
Vanaf 11 juni stelt het Museum Mayer van den Bergh voor drie jaar Christus en de overspelige vrouw van Jan I Brueghel uit Belgisch privé-bezit tentoon. Het werk is een grisaille naar een ontwerp van Pieter I Bruegel en bevindt zich al sinds 1903 in particuliere verzamelingen.
Bewogen geschiedenis
Het kleine olieverfschilderij gaat terug op een origineel werk van Pieter I Bruegel dat dateert uit 1565 en zich in The Courtauld Gallery in Londen bevindt. Deze grisaille heeft Pieter I Bruegel nooit verkocht. Het bleef in de familie en werd geërfd door zijn zoon Jan I Brueghel. In 1579 heeft Pieter Perret er een gravure van gemaakt die door Pieter I de Jode werd uitgegeven. Deze maakt deel uit van de collectie van het museum en wordt tot eind augustus 2014 naast de bruikleen getoond.
Een grote bewonderaar van Pieter I Bruegel, kardinaal Federico Borromeo, liet Jan I Brueghel in 1609 weten dat hij zeer graag een werk van zijn vader wou kopen. Jan I Brueghel antwoordde dat spijtig genoeg alle werken reeds verkocht waren aan keizer Rudolf II. Maar hij had nog een werk in eigen bezit, de grisaille van Christus en de Overspelige Vrouw. Toen hij zijn einde voelde naderen, heeft hij per testament het werk aan kardinaal Federico Borromeo nagelaten. Deze laatste was zeer getroffen door de geste, maar voelde niet het recht dit werk te houden, temeer dat er geen andere originele werken van vader Bruegel in de familie waren. Hij liet er een kopie van maken en stuurde het origineel terug naar de zoon van de overleden Jan I Brueghel. Het is dit werk dat zich nu in Londen bevindt.
Zowel Jan I Brueghel als zijn broer Pieter II Brueghel hebben verschillende kopieën gemaakt van dit beroemde werk van hun vader. De vijftien bekende versies van Pieter II Brueghel zijn in kleur geschilderd, en specialisten veronderstellen dat hij zich op de gravure baseerde. De versies van zijn broer Jan zijn in grisaille uitgevoerd, net als het origineel dat hij in eigen bezit had en dus getrouw kon naschilderen. Een versie dat zowel qua compositie als qua afmetingen zeer nauw aansluit bij onze bruikleen wordt bewaard in de Alte Pinakothek te München.
Evangelie volgens Johannes
Het verhaal van Christus en de overspelige vrouw is gebaseerd op een passage uit het Evangelie volgens Johannes 7:53- 8:11. In de tempel brengen de farizeeën een vrouw die op overspel betrapt is tot bij Christus. De farizeeën vragen wat Christus vindt van de wet van Mozes waarin staat dat zulke vrouwen moeten worden gestenigd. Christus schrijft met zijn vinger op de grond "Die sonder sonden is / die" moet maar de eerste steen werpen. Op de grond liggen enkele stenen voor het grijpen. Toch beginnen links en rechts achteraan sommige toeschouwers al af te druipen. Op de gravure staat trouwens onder de voorstelling een citaat in het Latijn van de evangelietekst. Pieter I Bruegel gaf de vrouw weer als de meest elegante en bevallige figuur van alle aanwezigen. In tegenstelling tot de meer brute figuren die haar omringen, is zij gracieus en bescheiden. Zij staat centraal, helder belicht tegen de donkere achtergrond van de omstaanders, en wacht gelaten het verdict af. De drie sterk belichte hoofdpersonages — Christus, de jonge vrouw en de farizeeër — steken fel af tegen de massa anonieme toeschouwers die in de schaduw staan. Het geheel baadt in een sfeer van ingetogen mystiek.
Praktisch
Christus en de overspelige vrouw van Jan I Breughel, vanaf 11 juni voor drie jaar in de Bruegelzaal van het Museum Mayer van den Bergh. Tot eind augustus wordt ernaast de gravure van Pieter Perret naar het werk van Pieter I Bruegel getoond.
Museum Mayer van den Bergh, Lange Gasthuisstraat 19, Antwerpen
Openingsuren: van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur, gesloten op maandag.
>>> www.museummayervandenbergh.be

KC/med. 13.6.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!





De dino's zijn graag in Antwerpen: de tentoonstelling wordt nogmaals verlengd, tot het einde van de zomervakantie.
(foto © Birgit Ketele)


Hap, slik! Maar geen angst: deze vervaarlijke T-rex bijt niet echt…
(foto © Birgit Ketele)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het dino-paasei is wel 2 meter groot en gevuld met chocoladen paaseitjes.
(foto © Birgit Ketele)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Slapen tussen dino's… brrr!
(foto © Birgit Ketele)

 

 

 

 

 

 


Dinosaurusssen regeerden de wereld gedurende vele miljoenen jaren. Ze waren er in alle soorten en formaten, van dit plantenetend vestzakbeestje tot…
(foto mt)


…de indrukwekkende en vreesaanjagende, vleesetende tyrannosaurus rex, een van de grootste levende dieren ooit.
(foto © KC - Den Brabo)


Deze diplodocus was met pakweg 30 meter lengte en een gewicht van 10 ton nog een maatje groter. Maar hij was wel een rustige vegetariër.
(foto © KC - Den Brabo)


In een zandbak kunnen kinderen zelf op ontdekkingstocht naar fossiele resten van dino's.
(foto © KC - Den Brabo)

    Dino Adventure

Dino's krijgen zomereditie
De uiterst succesvolle expo 'Dino Adventure' op het Centraalstation van Antwerpen zal wegens overweldigende belangstelling ook de gehele zomervakantie geopend zijn. Inmiddels bezochten meer dan 100.000 enthousiaste kleine en grote bezoekers de expo waarin de prehistorie tot leven komt.
Veel nieuwe extra's
De 'Summer Edition' van Expo 'Dino Adventure' is helemaal afgestemd op ouders met kinderen die op zoek zijn naar een spannende familie uitstap in de zomervakantie. Met de aanleg van een 'Dino Beach' op het Kievitplein kunnen ouders bij mooi weer buiten op het zonneterras genieten van een drankje, terwijl de kinderen de rest van de expo bezoeken of spelen op het strand. Daarnaast is er een wereldprimeur: deze zomermaanden zal op de expo het allereerste torvosaurus model ter wereld te zien zijn. Het dier is een Europese neef van de T- rex, en recent door Christophe Hendrickx, een Belgische paleontoloog, gedetermineerd als 'nieuwste dinosaurus soort'!
Voorts brengt elke weekdag van de zomervakantie nieuwe verrassingen:
— Dolle Dino Dinsdag: bezoek de expo tegen speciale voordeelprijzen;
— Wetenschappelijke Woensdag: de mogelijkheid van een speciale rondleiding;
— Dino Doe Donderdag: knutsel dino cadeautjes in elkaar;
— Dino Dromen op Vrijdag: de mogelijkheid om een nachtje bij de dino's te slapen.
Op maandag is de expo gesloten.
Wat is er te zien en te belven?
Op de expo zijn 50 reusachtige en levensechte dinosaurussen te zien, waarvan de grootste, de diplodocus, maar liefst 23 meter lang is. De expo-bezoekers komen oog in oog te staan met een aantal van de bekendste dinosaurussen, waaronder natuurlijk de gevreesde T-rex en kunnen alles te weten komen over o.m. de iguanodon, de 'Belgische dinosaurus', wiens vondst in 1878 in een kolenmijn in Bernissart wereldnieuws was.
Volwassenen en kinderen krijgen ieder een eigen — gratis — audiogids voor de expo.
De kinderen worden bij binnenkomst 'dino-ranger' en doen mee aan een avontuurlijke speurtocht, waarmee ze kans maken op een levensechte dino voor thuis. Op het einde van het bezoek ontvangen ze een eigen op naam gesteld dino-diploma.
Er is een dino-lab, waar de kinderen samen dino-botten kunnen blootleggen, kennis kunnen opdoen over fossielen en nog een aantal andere dino-activiteiten kunnen ondernemen, terwijl de volwassenen genieten van een kopje koffie of een pintje in het Dino Café.
Kortom: redenen genoeg om bij mooi of slecht weer een bezoek aan de dino's te brengen.
De zomereditie van Expo Dino Adventure is de spannendste familie uitstap van deze zomer!
De expo is geopend van 25 juni tot 31 augustus. Alle dagen, behalve maandag, van 10 tot 17 uur.
Toegangsprijzen
Volwassenen: € 14,95
Studenten/Senioren: € 12,95
Kinderen 3 tot 18 jaar: € 12,95
Kinderen - 3 jaar: gratis
Familiekaarten: € 49,95
>>> Voor meer info & toegangskaarten www.expo-dino-adventure.be en www.sherpa.be.

KC/pm 13.6.14

Allergrootste dino-ei van België
Het ei van een gemiddelde tot grote dinosaurus was doorgaans 2 × zo groot als een struisvogelei. Met de paasvakantie in het vooruitzicht stunt Expo Dino Adventure met dit reuzenei van bijna 2 meter hoog, gevuld met chocolade paaseitjes. Aan de bezoeker om te raden hoeveel er precies in zitten.
Op Expo Dino Adventure, in het Centraalstation van Antwerpen, komt de prehistorie tot leven, waar u oog in oog kunt komen te staan met maar liefst 50 levensechte en soms reusachtige dino's.
Al meer dan 80.000 enthousiaste bezoekers bezochten de dinosaurussen waarvan de grootste maar liefst 23 meter lang is. Vanwege de grote belangstelling zal de expo ALLE dagen van de paasvakantie geopend zijn.
De expo-bezoekers ontmoeten de gevreesde T-rex en komen alles te weten over de Iguanodon, de 'Belgische dinosaurus', wiens vondst in 1878 in een kolenmijn in Bernissart wereldnieuws was.
Volwassenen en kinderen krijgen ieder een eigen — gratis — audiogids.
De kinderen ontvangen bij binnenkomst een 'Dino-ranger badge' en doen mee aan een avontuurlijke speurtocht, waarmee ze hun eigen dino voor thuis kunnen winnen.
Er is een dino-lab, waar de kinderen samen dino-botten kunnen blootleggen, dino-kleurplaten kleuren en nog een aantal andere leuke dino-activiteiten kunnen ondernemen, terwijl de volwassenen genieten van een kopje koffie of een pintje in het dino-café. Voor vertrek naar huis ontvangen de kinderen hun eigen op naam gestelde Dino-diploma.
Tijdens deze paasvakantie kunnen ze meeraden naar het aantal chocolade eitjes dat in een reuze dino-ei van bijna 2 meter hoog is verstopt. De winnaar krijgt de inhoud van het ei en kan tot ver in de zomer chocolade snoepen!
Praktisch
Expo Dino Adventure is tijdens de paasvakantie alle dagen geopend en nog slechts te zien tot zondag 4 mei.
Openingstijden
Alle dagen geopend tijdens de paasvakantie van 10 tot 17 uur.
Voor en na de paasvakantie:
— woensdag van 12 tot 17 uur
— vrijdag van 10 tot 15 uur
— zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur.
Laatste toegang telkens een uur voor sluiting.
>>> www.expo-dino-adventure.be

KC/pm 4.4.14

Dino's blijven nog wat
Meer dan 1.000 kinderen probeerden de afgelopen weken via een wedstrijd kans te maken op een exclusief nachtje tussen de dino's.
In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 maart beleefden de 50 stoere winnaars een onvergetelijke avontuur door te blijven slapen tussen de dinosaurussen.
Dat de belangstelling ook voor het reguliere expo bezoek groot is blijkt uit het feit dat dit weekend de 75.000e bezoeker werd ontvangen.
De organisatoren van Expo 'Dino Adventure' kondigen de laatste verlenging aan: de xpo 'Dino Adventure' zal nog te zien zijn tot zondag 4 mei, maar dan valt definitief het doek.
Praktisch
Openingstijden: alle dagen geopend tijdens de paasvakantie van 10 tot 17 uur; tevens geopend donderdag 1 mei (Dag van de Arbeid) en vrijdag 2 mei.
Voor en na de paasvakantie:
— woensdag 12-17 uur
— vrijdag 10–15 uur
— zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur
Laatste toegang telkens een uur voor sluiting.
Toegangskaartjes aan de kassa of via sherpa.be; voor kaartjes of info: www.expo-dino-adventure.be.

KC/pm 19.3.14

Dino's veroveren Centraalstation
Van zondag 15 december tot vrijdag 21 maart 2014 komt de prehistorie tot leven in het Centraalstation van Antwerpen. Op de expo zullen 50 reusachtige en levensechte dinosaurussen te zien zijn waarvan de grootste zelfs 23 meter lang is.
Er worden al een aantal honderden jaren exposities over dinosaurussen georganiseerd en de wetenschap doet telkens weer nieuwe ontdekkingen over het leven van honderden miljoenen jaren geleden. Sommige afbeeldingen van de dino's van nu zijn dan ook nauwelijks te vergelijken met die van 100 jaar geleden.
Men heeft gekozen voor modellen die zo goed mogelijk bij de wetenschappelijke kennis van nu aansluiten en getracht om de dieren af te beelden in taferelen die zo veel mogelijk overeenkomen met hun biotoop van toen. Daarom werd samengewerkt met een paleontholoog, een fossielenkenner, zeg maar.
Waarheidsgetrouw
Op basis van fossielen — overblijfselen van planten of dieren — bepalen wetenschappers hoe de wereld er lang geleden uitzag. Echt helemaal zeker is niemand, maar voor heel wat dieren, planten en landschappen hebben wetenschappers toch al een behoorlijk juist beeld. De dino's van Expo 'Dino Adventure' zijn waarheidsgetrouw gemodelleerd naar de laatste wetenschappelijke inzichten.
De dino's zijn niet alleen waarheidsgetrouw gemaakt, ze zijn ook gepositioneerd in een zo realistisch mogelijke setting, rekening houdend met de periode waaruit ze afkomstig zijn.
In Expo 'Dino Adventure' ontdekt de bezoeker de dino's terwijl hij/zij door vier verschillende tijdperken wandelt, te beginnen met Perm, de laatste periode uit het Paleozoïcumtijdperk, zowat 300 tot 250 miljoen jaren geleden. De hele wereld vormde toen nog een reuze continent en bestond grotendeels uit woestijn, met enkel aan de kust moerasgebieden. Door langdurige vulkaanuitbarstingen verdween maar liefst 70% van het leven op aarde. De natuur had maar liefst 10 miljoen jaren nodig om zich te herstellen.
Tijdens de periode van 250 tot 200 miljoen jaar geleden, Trias genaamd, gingen de overlevende soorten zich aanpassen aan de nieuwe levensomstandigheden. Zo ontstonden er zeereptielen, maar ook vliegende reptielen en… 230 miljoen jaren geleden de eerste dinosaurussen.
Tijdens het Perm en Trias vormde de wereld nog een groot continent maar dat veranderde zo'n 200 miljoen jaren geleden, in het tijdperk Jura. Het klimaat veranderde, het werd iets koeler, oceanen bedekte gebied dat ooit land was geweest en de uitgestrekle woestijn maakte plaats voor weelderige wouden. En er leefden vele soorten dinosaurussen die enorm groot konden worden.
In het Krijt, de periode van 145 tot 65miljoen jaren geleden, word het nog een beetje koeler dan in het Jura tijdperk.
De wereld nam langzaam aan zijn vorm aan zoals we die vandaag kennen met de verschillende continenten. Daardoor ontwikkelde de dinosaurussen zich op het ene continent helemaal anders dan op een ander continent.
Tijdens het bezoek aan de expo ontdekt de expo-bezoeker dino's uit deze verschillende tijdperken met een focus op de laatste twee, waaruit bijvoorbeeld ook de diplodocus (Jura) en T.rex (ofte tyrannosaurus rex) (Krijt) afstammen.
Film
In een kortfilm wordt heel de aardse wordingsgeschiedenis met de opkomst en de val van nu eens niet het Romeinse, want zeer lang voor er van de mens ook maar enig vermoeden kon zijn, maar het dinorijk op een voor iedereen bevattelijke manier uit de doeken gedaan. Geschiedenis en aardrijkskunde en zelfs biologie gaan hand in hand met data en cijfers, jawel, maar geen saaie data en cijfers. Als u het ons vraagt, en anders ook: nogal wat interessanter en boeiender dan afstompend en geestdodend voetbalgedoe!
Kinderen
Kinderen en dino's, ze lijken wel voor elkaar gemaakt. Dino's oefenen immers een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op kinderen. Daarom heeft men getracht het voor de jonge bezoekers zo interessant mogelijk te maken door hen bij binnenkomst Dino Adventure Ranger te maken, ze deel te laten nemen aan een speurtocht en ze bij vertrek een op naam gesteld Dino Diploma mee te geven als tastbare herinnering aan een hopelijk leuk, spannend en educatief bezoek.
Kinderen zullen hun bezoek aan Expo 'Dino Adventure' niet snel vergeten. Het is prettig, spannend en ze leren veel over een van de meest fascinerende dierensoorten ooit. Bij binnenkomst ontvangen ze een audio-gids op hun maat en hun Dino Adventure Ranger badge op naam, waarna ze goed voorbereid de wereld van de dino's betreden.
Spelenderwijs ontdekken ze alles over de dino's m.b.v. een speurtocht.
Aan het einde van de expo kunnen ze zich in het 'Dino Lab' als een ware paleontoloog in wording wagen aan het blootleggen van dinobotten, een dinokleurplaat maken of spelen met een aantal van de opgesteldo baby-dino's, terwijl de begeleiders genieten van een kopje koffie in het Dino Café.
Voor het naar huis gaan ontvangt elk kind zijn/haar eigen persoonlijke Dino-diploma.
Extra dagen
Omwille van de vele aanvragen van scholen kan de organisatie nu al aankondigen dat de expo ook zal openen op vrijdagen 17, 24 en 31 januari voor scholen en het algemene publiek.
 Voor schoolbezoeken dient u te reserveren via info@expo-dino-adventure.be.
Praktisch
De expo is te zien van zondag 15 december tot vrijdag 21 maart 2014.
Expo 'Dino Adventure' is de gehele kerstvakantie geopend, met uitzondering van 25 december. Daarna zal de expo zijn geopend op:
— woensdag 12-17 uur
— vrijdag 10-17 uur ( speciaal voor schoolgroepen)
— zaterdag 10-17 uur
— zondag 10-17 uur
• Toegangsprijzen
— Volwassenen € 14,90
— Studenten/Senioren € 12,90
— Kinderen van 4-18 jaar € 12,90
— Kinderen tot en met 3 jaar gratis
— Familiekaarten € 44,90
>>> Voor meer info en kaartjes: www.expo-dino-adventure.be.

KC/pm 13.12.13

Cultuur Expo - Kinderen

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Drie 'Wachters' van Camiel Van Breedam.
(foto mt)


Boars' Head is een grote sculptuur van Caroline Coolen.
(foto mt)


Kim de Ruysscher presenteert Verleden in Wording.
(foto mt)

    Art-Fort/Fort-Art 2014
De vijfde editie van Art-Fort/Fort-Art, manifestatie met hedendaagse beeldende kunst in open lucht op drie locaties in de Antwerpse Fortengordel, loopt van zaterdag 10 mei tot eind juni 2014. Drie kunstenaars leveren hun bijdrage in de Forten van Edegem, Mortsel en Wilrijk.
Ze kozen elk 'hun' Fort, dat ze als locatie gebruiken voor een groot, monumentaal werk. Zo willen ze krachtig inspelen op de eigenheid en het karakter van de Fortengordel zelf.
In Fort 4 van Mortsel plaatste Caroline Coolen de grote sculptuur 'Boars' Head' aan de ingang van het binnenFort (www.carolinecoolen.com).
In een loods in Fort 5 in Edegem installeerde Kim de Ruysscher het werk 'Verleden in Wording': het bestaat uit gigantische schroeven en bouten, bewerkt met gemalen koffie (www.kimderuysscher.com).
In Fort 6 in Wilrijk plaatste Camiel Van Breedam drie 'Wachters', die het Fort bewaken (www.camielvanbreedam.com).
In de schitterende, ruwe ruimtes op de eerste verdieping van het binnenfort in Edegem tonen de drie kunstenaars elk nog een serie kleinere en grotere werken. In een deel van die ruimtes is Bolwerk gevestigd, centrum voor kruisbestuiving tussen kunstenaars, ondernemers en bedrijven: ook in die lokalen worden enkele werken tentoongesteld.
Alle drie de kunstenaars vinden zo'n Fort een fascinerende locatie, door zijn geschiedenis, zijn bewogenheid, de massieve onbeweeglijkheid, de stilte, het spel van licht en donker. De werken willen een dialoog aangaan met de omgeving, de omwonenden en passanten.
Art-Fort/Fort-Art zoekt de combinatie van opmerkelijke hedendaagse beeldende kunst met het merkwaardige Belgisch erfgoed dat de Antwerpse Fortengordel onmiskenbaar is.
De drie deelnemende kunstenaars zijn sterke namen in het Belgische en internationale hedendaagse beeldende kunstcircuit. Zij werden geselecteerd door gelegenheidscurator Marc Ruyters, hoofdredacteur van het kunstmagazine H ART.
Art-Fort/Fort-Art is een initiatief van Orfeoproducties vzw, in samenwerking met de deelnemende gemeenten Edegem, Mortsel en Wilrijk en het provinciebestuur van Antwerpen.
Fietsroute
In het kader van Art-Fort/Fort-Art is in samenwerking met het Provinciebestuur van Antwerpen een fietsroute uitgetekend, gebaseerd op bestaande fietsknooppunten.
De route leidt u langs de drie forten in Mortsel, Edegem en Wilrijk en Huis Hellemans. Ter plaatse kunt u de werken bekijken en informatie over de kunstenaars opvragen.
In Fort 5 kunt u ook de gemeenschappelijke expositie bezoeken op de eerste verdieping van het binnenfort.
In Fort 6 ontdekt u ook een reeks permanente kunstwerken in en rond de gebouwen van de Universiteit Antwerpen. Zo ontmoet u de werken van Bruyninckx, Moeschal, Bilquin, Gentils, Van Kerckhoven en Van Soom.
Op de parkdomeinen zelf wordt u langs de kunstwerken geleid met gemarkeerde pijlen met het Art-Fort/Fort-Art-logo.
Er worden tevens een aantal begeleide fietstochten georganiseerd.
Praktisch
Art-Fort/Fort-Art tot 30 juni; info over locaties en openingstijden: www.orfeo.be.

KC/pm 19.5.14

Cultuur Expo - Edegem - Mortsel - Wilrijk

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Johan Creten, Pliny's Sorrow.
(foto © Jean-Jacques Lorin)

    Johan Creten
De Storm
In 2014 maakt het Middelheimmuseum plaats voor een in Parijs levende Vlaamse kunstenaar: Johan Creten (1963, België). Johan Creten brengt voor de tentoonstelling De Storm nieuw en bestaand monumentaal werk samen op Hortiflora.
'De Storm' verkent in vier delen de relationele en emotionele stormen die bij elke persoonlijke ontwikkeling horen én de grotere stormen die woeden binnen de samenleving.
Het werk van Johan Creten maakt deel uit van collecties over de hele wereld, en blijft overal hevige reacties oproepen. Relatief onbekend bij ons, maar een grote naam in het buitenland: hij was de eerste levende Belgische beeldend kunstenaar die in het Louvre mocht tentoonstellen. Net als Schütte en Fontana is Creten altijd een voortrekker geweest om traditionele materialen zoals brons en keramiek terug te brengen in de hedendaagse kunst.
Is Johan Creten een freak, een outsider, een weirdo die al klei ademend eet en slaapt? Neemt hij een anachronistische positie in binnen de hedendaagse kunstscène? Ogenschijnlijk onschuldige, haast naïef ogende figuratieve beelden blijken complexe metaforen te zijn. Recent zijn de beelden abstracter geworden en verbeelden ze de chaos van de hedendaagse werkelijkheid.
Het Middelheimmuseum toont met deze tentoonstelling hun actuele zeggingskracht aan. Dit in relatie tot andere tendensen in de hedendaagse beeldende kunst en in relatie tot de eigen collectie.
Praktisch
Johan Creten, De Storm, van 24 mei tot 14 september (openingsuren afhankelijk van het seizoen - zie de webstek), Openluchtmuseum Middelheim. Introfilm in de hal van het kasteel; gratis bezoekerstekst in NL, FR, ENG. Catalogus in NL, ENG. Toegang gratis.
>>> www.middelheimmuseum.be

KC/pm 19.5.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!




 

 

 

 

 

 

 

    Antwerpse forten 1914
Grote belevingstentoonstelling in KBC-toren
Bij de bekendmaking van de tentoonstelling 'Antwerpse forten 1914' is een en ander in het honderd gelopen. Zo ontvingen wij nu pas, twee maanden na de opening van de tentoonstelling, de nodige persinformatie. Maar goed, beter laat dan nooit.
Nog tot woensdag 25 juni loopt in de KBC-toren (Boerentoren) in Antwerpen de spectaculaire overzichtstentoonstelling Antwerpse Forten 1914.
Met de Antwerpse forten als rode draad biedt de tentoonstelling een indrukwekkende beleving van de Duitse belegering in 1914.
Een schat aan uniek beeldmateriaal, objecten en documenten schetsen in een onvergetelijk kader het dagelijks leven van de bevolking, de harde strijd Vesting Antwerpen en de bezetting van Vlaanderens grootste havenstad. De tentoonstelling biedt tevens een interactief infopunt met informatie over de Antwerpse fortengordel en wat er te bezoeken en te beleven valt.
Antwerpse forten hoofdrolspelers bij uitbreken Groote Oorlog
De Duitse artillerie slaagde erin met de Dikke Bertha's acht forten en drie schansen van de imposante Antwerpse fortengordel uit te schakelen. Eenmaal de fortengordel doorbroken was het lot van Antwerpen snel beslecht. Maar de weerstand in Antwerpen zorgde er wel voor dat het leger zich naar de Westhoek kon terugtrekken, met een uiteindelijke overwinning tot gevolg.
In een verrassend kader ontdekken de bezoekers het Antwerpen van net voor het uitbreken van de Groote oorlog, de Duitse inval, de belegering van de Antwerpse forten en de stad, de capitulatie en de bezetting.
Antwerpse forten zijn er nog (bijna) allemaal
Het sluitstuk van de tentoonstelling legt de nadruk op de forten vandaag. De hoofdrolspelers zijn er immers nog allemaal. Ze hebben de bezoeker heel wat te bieden, als stille getuigen van de geschiedenis maar vooral als tot de verbeelding sprekende cultuur-toeristische attracties.
Praktisch
Antwerpse forten 1914, tot 25 juni, maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.30 tot 16.30 uur, donderdag tot 18 uur, zaterdag van 10 tot 18 uur; in de KBC-Toren, Schoenmarkt 35, Antwerpen.
De toegang is gratis.
Groepen en scholen kunnen een gegidste rondleiding reserveren, ook in combinatie met een onvergetelijk fortbezoek.
>>> www.forten1914.be
Boek
Bij de tentoonstelling hoort vanzelfsprekend een begeleidend kijk- en leesboek met de voor de hand liggende titel Antwerpse Forten 1914. De vernielingen aan de forten werden tijdens de Groote Oorlog door de Duitsers grondig gedocumenteerd en gefotografeerd. De oorspronkelijke documenten werden nauwgezet bestudeerd en herwerkt tot een prachtig kijk- en leesboek onder redactie van Robert Gils.
De rol van Antwerpen in de landsverdediging, de uitrusting van de versterkingen en het verloop van de belegering komt aan bod, gevolgd door de geschiedenis van de elf betrokken forten en schansen. Het geheel wordt gestoffeerd met talloze historische maar ook prachtige actuele foto's.
Een ideale smaakmaker om kennis te maken met de forten, een tot de verbeelding sprekend erfgoed.
Praktisch
Antwerpse forten 1914, redactie Robert Gils, fotografie Stijn Bollaert; uitgeverij Lannoo i.s.m. Simon Stevin V.V.C., 25 × 29 cm, 240 pagina's, gebonden in hardcover met wikkel; ISBN 978-94-0141-74-19; € 40.Het boek is verkrijgbaar op de tentoonstelling en via de webstek (€ 47,20, verzendingskosten inbegrepen).
Van zodra ons het beloofde recensie-exemplaar bereikt, vindt u op onze boekenpagina een meer uitgebreide bespreking.
>>> www.forten1914.be

KC/pm 19.5.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Azzouz @ MAS.
(foto mt)

    In Antwerpen
50 jaar migratie in MAS
Sinds 28 maart brengen Marokkaanse en Turkse Antwerpenaren op de vijfde verdieping van het MAS hun verhaal over werken, wonen en opgroeien in Antwerpen. Aan de hand van persoonlijke getuigenissen en voorwerpen blikken ze terug op 50 jaar migratie in de stad. De opstelling vormt het nieuwe sluitstuk van het niveau +5 Wereldstad, dat het verhaal vertelt van Antwerpen in de wereld en de wereld in Antwerpen.
Vijftig jaar geleden nodigde België Marokkaanse en Turkse arbeiders uit om hier — vaak zwaar — werk te verrichten. Een aantal van hen koos Antwerpen als definitieve bestemming om te wonen, te werken, kinderen groot te brengen en een heel nieuw leven uit te bouwen.
Het MAS vertelt het verhaal van Marokkaanse en Turkse gastarbeiders die werk en een huis zoeken in een onbekende stad. Over liefde op afstand, reizen naar het geboorteland en uiteindelijk een nieuw leven opbouwen in Antwerpen. Aan de hand van persoonlijke getuigenissen en voorwerpen zoals familiefoto's, een postzegel, arbeidskaarten, een liefdesbrief, een buurtkrant en oude filmpjes blikken Antwerpenaren terug op die ingrijpende ervaringen.
'In Antwerpen' wordt voor minstens een jaar het sluitstuk van de opstelling Wereldstad op +5. Het MAS vertelt hiermee verhalen over 50 jaar migratie als Antwerps erfgoed, als deel van de geschiedenis van de stad. Het is een perfecte aanvulling op het verhaal dat op de vijfde verdieping verteld wordt en trekt de geschiedenis van Antwerpen door tot op de dag van vandaag.
'In Antwerpen' kwam tot stand in het kader van 50 jaar migratie en in samenwerking met de 'Spoorzoekers', een project waarin een aantal Antwerpenaren op zoek gaan naar Marokkaanse sporen in de stad; de Unie van Turkse Verenigingen, de Federatie van Marokkaanse Verenigingen, de Federatie van Actieve Verenigingen van België, Atlas en Red Star Line Museum.
>>> Meer info staat op www.mas.be.

KC/pm 9.4.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!





Collage Work in Progress.
(foto © Lutgard Heyvaerts)

    Work in Progress
Foto-expositie in Kamp Noord
Zaterdag 26 en zondag 27 april loopt in Blok I1 van Kamp Noord nabij het vliegveld in Brasschaat een opmerkelijke tentoonstelling. 12 studenten fotografie van Academie Noord tonen er een selectie foto's van hun eigen project onder de titel 'Work in Progress'. Iedereen kan gratis een kijkje komen nemen.
Wat houdt hen als fotografen bezig? Waarin bijten zij zich vast? Hoe brengen zij dat in beeld? Op welke manier komen hun foto's het best tot hun recht?
Allemaal vragen waarop de 12 fotografen stapsgewijs een antwoord proberen te vinden. Het is een zoektocht die mits uitproberen, experimenteren, desnoods van richting veranderen… hopelijk ergens toe leidt.
De exposanten zijn Sophie De Laet, Viviane Gabriels, Lutgard Heyvaerts, Ilse Janssens, Kurt Speltincx, Hedwig Van Roost, Robert Vannietvelt, Chris Fagard, Nicole Hermans, Vincent Hillegeer, Ronny Janssens en Marc Luyckx. 12 fotografen, 12 projecten: eigen werk dat voor elk van hen nog in volle ontwikkeling is. Het vormt nog geen afgerond geheel. Work in Progress dus…
Laat u als bezoeker meevoeren in dit fotografisch proces, bekijk de verschillende stappen die al genomen zijn. Hopelijk wordt u door deze expositie geboeid, verwonderd en verrast. Zo ja, missie geslaagd!
Iedereen van harte welkom op 26 en 27 april in Kamp Noord (blok I1), Licht Vliegwezenlaan (voorheen Bondgenotenlei, aan het vliegveld) in Brasschaat. De tentoonstelling is zaterdag en zondag gratis toegankelijk van 11 tot 18 uur.
>>> Meer informatie: de12vanbrasschaat.wix.com - www.facebook.com.

KC/pm 8.4.14

Brasschaat - Cultuur Expo

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Droogdokkenpark in beeld.
(foto mt)

    Droogdokkenpark in beeld
Het Droogdokkeneiland verbindt twee boeiende werelden: de stad en de haven. Deze plek biedt een uniek zicht op de stad. Je vindt er ook oude havengebouwen en prachtige natuur. In de toekomst komt in deze Scheldebocht een park. Het wordt een groene oase met een uitwaaiplek aan de Schelde.
De expo 'droogdokkenpark in beeld' is het resultaat van de gelijknamige fotowedstrijd waaraan 60 fotografen deelnamen. Ze gingen in op de uitdaging van Programma voor Stad in Verandering om het unieke karakter van het gebied tussen haven, stad en Schelde op hun eigen manier in beeld te brengen.
Het was geen klassieke wedstrijd waarbij vooral technische vaardigheden primeerden, maar een zoektocht zonder restricties (alle types camera en bewerking waren toegelaten) naar een toekomst- en droombeeld van de Scheldebocht, door de lens van de fotograaf. Het leverde een mooie verscheidenheid aan inzendingen op.
De jury maakte voor de expo een selectie uit meer dan 300 beelden die elk een unieke kijk geven op het kruispunt van haven, stad, park en Schelde. De jury bestond uit Theo Beck (fotograaf), Hilde Van den Berge (Argus Milieupunt van Kbc en Cera), Nikki Huts (Nationale vereniging voor beroepsfotografen) en Karel Geukens (Centrum voor Beeldexpressie).
Praktisch
Fototentoonstelling Droogdokkenpark in beeld, Ontmoetingscentrum Het Stadsmagazijn, Keistraat 5-7, Antwerpen, van 11 maart tot 3 april, dinsdag en woensdag 12 tot 18 uur, donderdag en vrijdag 12 tot 23 uur, zaterdag 14 tot 18 uur. Gratis toegang.
>>> www.stadsmagazijn.be

KC/med. 12.3.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!

KC/pm 18.2.14

Cultuur Expo - Schipperskwartier






    Antwerpen koekenstad
In het Centraalstation loopt van 25 januari tot 3 maart de tentoonstelling Antwerpen koekenstad. In meer dan 100 m² panelen ziet u de historiek van twee eeuwen Antwerpse industriële en ambachtelijke confiserie-, biscuit-, koekjes- en chocoladeproductie.
Naast de historie van Antwerpen Koekenstad, belicht men Parein en De Beukelaer van bij de vernieling door de V1 en V2-bommen op het einde van WO II tot het heropbloei einde jaren 50 en de fusie tot General Biscuits. U zult verwonderd zijn door zoveel bijna verloren erfgoed.
In de vorige eeuw waren er binnen de grote ring van stad Antwerpen bijna 20 koekjes- en chocoladefabrikanten. Elk treinstation had zijn specifieke odeur: Parein aan het toenmalige Zuidstation, De Beukelaer bij het Centraalstation en Biscuits Phoenix aan het Ooststation verspreidden koekjesgeur. Aan Berchem en het Damstation domineerde de chocolade van Martougin en Meurisse. Als de wind goed zat, rook heel de stad lekker. Wie in Antwerpen dus met de trein aankwam werd bedwelmd door de zoete stad.
De expositie bevat exclusief materiaal uit de collectie van Dimitri Parein (achterachterkleinzoon van de stichter), de collectie van De Beukelaer (Mondelez International), het archief van Frans Lauwers en stads- en bedrijfsarchieven.
Smakelijke verhalen
Heeft u beelden (foto's, postkaarten enz.), films of andere informatie over bakkerijen, patissiers, koekjes- of chocoladefabrieken in Antwerpen, neem dan contact op met dit mailadres. Men is nog steeds op zoek naar materiaal. Alle weetjes en prettige of boeiende anekdotes zijn welkom. (Nvdr: op de Antwerpse facebookgroep Antwerpen in foto en film vroeger en nu kunnen en zullen ze al heel veel vinden… Maar opgelet! Deze pagina is uitermate verslavend!)
Geschiedenis van Antwerpen Koekenstad
De geschiedenis van Antwerpen Koekenstad is te uitgebreid om in een boekdeel vast te leggen. Antwerpen Koekenstad wordt een reeks. In deel 1 komt Biscuits Parein aan het bod met als surplus het catalogusgedeelte van de tentoonstelling Antwerpen Koekenstad 2014. Dit boek (in kleur, 148 bladzijden) is vanaf 25 januari voor € 20 verkrijgbaar bij de Stadswinkel, Grote Markt, Antwerpen.
Praktisch
Geschiedenis van Antwerpen Koekenstad in het Centraalstation, van 25 januari tot 3 maart.
>>> www.antwerpenkoekenstad.be - www.facebook.com/antwerpenkoekenstad

KC/med. 24.1.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Vader Rob en zoon Jaap Thalen.
(foto © Thalen & Thalen)


(foto © Thalen & Thalen)


(foto © Thalen & Thalen)

    Thalen & Thalen
Sterckshofopdracht 2013
Door de drukte van de eindejaarsperiode enerzijds en een verdiende vakantie anderzijds een beetje aan onze aandacht ontsnapt, maar geen nood: er is nog tijd.
Op 15 december 2013 startte in het Zilvermuseum Sterckshof Provincie Antwerpen een tentoonstelling rond het kunstenaarsduo Thalen & Thalen. Het Zilvermuseum organiseert deze expo naar aanleiding van de Sterckshofopdracht 2013. De Sterckshofopdracht is een initiatief van het Zilvermuseum om zijn collectie hedendaags zilver gericht aan te vullen. Jaarlijks wordt een zilversmid gekozen om in opdracht van het museum een specifi ek object te vervaardigen Deze creatie wordt dan opgenomen in de verzameling van het museum.
Tot 1 mei presenteert het Zilvermuseum de meest recente Sterckshofopdracht van vader Rob en zoon Jaap Thalen. Rob Thalen (*1954 Schaesberg) volgde de opleiding Zilversmeden aan de Vakschool in Schoonhoven, Jaap Thalen (*1984 Heerlen) is architect van opleiding. De Sterckshofopdracht wordt samen met een unieke selectie uit het oeuvre van Thalen & Thalen tentoongesteld. Voor hun creaties gebruiken ze uitsluitend fijnzilver.
Fijnzilver
Fijnzilver is zilver in zijn meest pure vorm, dat veel industriële toepassingen kent. Hoewel zilver harder is dan goud, is zilver in zijn pure vorm nog altijd zeer zacht en buigzaam. Een vork van bijvoorbeeld tweede gehalte zilver (835/1000) is makkelijk te buigen. Zou deze vork van fijnzilver gemaakt zijn, dan is het niet meer evident om de vork te hanteren omdat ze bijna té zacht en bijgevolg plooibaar is. Toch is dit precies wat het duo Thalen & Thalen doet: experimenteren met het maken van objecten in fijnzilver én er over waken dat ze bruikbaar blijven: een huzarenstukje!
In functie van de Sterckshofopdracht 2013 namen Thalen & Thalen de uitdaging aan om te zien hoever ze met twee kilo fijnzilver kunnen gaan. Ze lieten hun hamers het zilver leiden tot een vorm die nog net zijn eigen gewicht kan dragen. Het resultaat is een hoge, eerder spits ovale vorm waarvan de bovenrand tot bijna nul uitloopt en het als het ware verdwijnt in de lucht. Het oppervlak van deze vorm lijkt bovendien op gedroogde klei in een rivierbedding…
Achter deze summiere omschrijving schuilt de wereld van vader en zoon Thalen. Die wereld bestaat uit objecten wiens oppervlaktestructuur geïnspireerd lijkt door landschappen, rotspartijen en gescheurde kleilagen in een rivierbedding. Alsook het teruggrijpen naar simpele vormen, die heel toegankelijk zijn en gemaakt (b)lijken om aan te raken. Het duo gaat er ook echt vanuit dat zilveren objecten 'gelast' zijn om te worden aangeraakt. Fijnzilver heeft volgens hen een onwaarschijnlijke tactiliteit, die bijna 'sexy' aanvoelt.
Aangezien Thalen & Thalen mensen willen verwonderen en blij maken met zilver, mag u bovendien de nodige grapjes verwachten. Zo maakten ze een melkkannetje uit vijftien kilo fijnzilver dat meer dan 80 cm hoog is. Of wijnbekers met daarin uitgezaagd een tekst: op de ene beker stond 'Don't drink here' en op de andere 'Nor here'. Mocht de gebruiker toch aan de gezaagde kant drinken, wacht hem/haar een natte verrassing.
Kort samengevat, zoekt het kunstenaarsduo het contact met het materiaal op: ze communiceren met zilver, respecteren de mogelijkheden ervan en hebben gaandeweg ontdekt dat de grenzen van het mogelijke veel verder liggen dan algemeen wordt aangenomen. Rob en Jaap Thalen zijn beeldende kunstenaars die zilver als uitdrukkings- of communicatiemiddel met liefde hebben omarmd.
Wedstrijd
In het kader van de expo organiseert het Zilvermuseum samen met Thalen & Thalen een wedstrijd waarbij u een zilveren champagnebeker van dit kunstenaarsduo kan winnen. Deelnemen is eenvoudig: het enige wat u hoeft te doen, is een vraag over de expo rond Thalen & Thalen juist beantwoorden en het invulformulier deponeren in de kubus aan de museumbalie.
Praktisch
Thalen & Thalen, Sterckshofopdracht 2013, in het Zilvermuseum Sterckshof in Deurne tot 1 mei. Openingsuren: dinsdag tot zondag, van 10 tot 17.30 uur. Gesloten op maandag tenzij paasmaandag. Gratis, behalve tijdens de Zilvermarkt op 1 mei.
Naar aanleiding van deze tentoonstelling verscheen er een publicatie ter waarde van € 25.
>>> www.sterckshof.be

KC/pm 9.1.14

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!





Amsterdamse weesmeisjes.
(foto mt)

    Amsterdamse weesmeisjes
Van de Amstel tot de Schelde
Het Maagdenhuismuseum pakt opnieuw uit met een tijdelijke tentoonstelling: 'Van de Amstel tot de Schelde. Verborgen schatten van het Amsterdamse meisjesweeshuis'. Deze keer is het Amsterdamse Maagdenhuis te gast. Aan de hand van foto's, dagboekfragmenten, handwerkjes en andere ontroerende herinneringen blikt de tentoonstelling terug op bijna vier eeuwen wezenzorg.
De tentoonstelling is een gemeenschappelijk project van het Antwerpse en Amsterdamse Maagdenhuis. Het publiek maakt kennis met de vaak ontroerende levensverhalen van de Amsterdamse weesmeisjes, die in woord en beeld geïllustreerd worden.
Een van de vele getuigenissen: "Je ouders waren pas gestorven en je ging naar het weeshuis. Ineens moest je tegen vreemde heren en deftige mevrouwen vader en moeder zeggen. Als weeskind had je ontelbare vaders en moeders" (bron: Vele vaders en moeders. Herinneringen aan het Maagdenhuis als weeshuis. E.M. Soethout. 1990).
Praktisch
Amsterdamse weesmeisjes, van zaterdag 14 december tot zondag 29 juni 2014 in het Maagdenhuismuseum, Lange Gasthuisstraat 33, Antwerpen. Toegang: € 7 (zie tarieven op de webstek www.ocmw.antwerpen.be/maagdenhuismuseum).
Toegangskaarten kunnen gereserveerd worden via e-mail.

KC/pm 13.12.13

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



In het MAS kunt u een jaar lang de verbroedering tussen kunst & cultuur en sport bekijken.
(foto © MAS)

    Sporting MAS
Cultuur en sport verenigd
Antwerpen is in 2013 Europese Sporthoofdstad en ook voor culturele activiteiten zoekt Sporting A een sportieve invulling. Sporting MAS brengt vanaf 16 mei een jaar lang sport, cultuur en geschiedenis samen in een sportieve tentoonstelling in de wandelboulevard van het MAS.
Aan de ene kant brengt de expo de erfgoedstukken van Antwerpse sportclubs onder de aandacht. Het MAS en Sporting A gingen daarvoor bij meer dan veertig kleine en grote Antwerpse sportclubs op zoek naar hun erfgoedstukken. De scenografen Eva Moulaert en Marie Sledsen maakten er een fotocollage van die te zien is in de vitrines langs de roltrappen van het MAS. Het resultaat is een boeiend en verrassend kijkstuk dat het verhaal vertelt van de Antwerpse sport in al zijn verscheidenheid.
Daarnaast toont Sporting MAS werk van de gerenommeerde Nederlandse fotograaf Hans van der Meer. Hij bezocht bijzondere Antwerpse amateurvoetbalvelden en voetballers uit verschillende Antwerpse ploegen. Een originele impressie van deze voetballandschappen en portretten is te zien op de grote lichtwanden en in de wandelboulevard van het MAS.
De tentoonstelling loopt van 16 mei 2013 tot 18 mei 2014 en is gratis te bekijken in de wandelboulevard.
>>> Meer info vinden geïnteresseerden op www.mas.be.

KC/pm 6.5.13

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!



Het Gulden Cabinet toont de weelde van de verdwenen Antwerpse kunstkamers.
(foto © Rockoxhuis)

    Het gulden cabinet
Weelde van verdwenen Antwerpse kunstkabinetten
Sinds 2 februari krijgt de bezoeker in het Antwerpse Rockoxhuis een impressie van de weelde van verdwenen Antwerpse stadspaleizen uit de zeventiende eeuw.Topstukken uit het gesloten Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en de belangrijkste kunstwerken uit het Museum Rockoxhuis toveren de patriciërswoning van de oud-burgemeester om tot een luxueus kunstkabinet.
Evocatie
Antwerpen telde in de zestiende en zeventiende eeuween aantal van 's werelds meest vermaarde kunstcollecties. Van die rijke kunstverzamelingen blijft vandaag helaas maar weinig over, want ze geraakten door de eeuwen heen verspreid.
De tentoonstelling 'Het Gulden Cabinet. Koninklijk Museum bij Rockox te gast' dompelt de bezoeker onder in de leefwereld van de rijke burgers uit de zeventiende eeuw. Hoe de woning van oud-burgemeester en mecenas Nicolaas Rockox eruitzag, weten we dank zij zijn boedelbeschrijving en het schilderij 'Het kunstkabinet van Nicolaas Rockox' door Frans II Francken (nu in de Alte Pinakothek in München). Met meer dan 100  opwerken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), dat gesloten is voor renovatie, en de belangrijkste werken uit de verzameling van Museum Rockoxhuis, wordt Rockox' woning aan de Keizerstraat ingericht als een rijke Antwerpse kunstverzameling uit de Gouden Eeuw: Het Gulden Cabinet. Er hangen schilderijen van onder meer Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Hans Memling, Peter Paul Rubens en Antoon van Dyck.
Het Gulden Cabinetneemt vijf zalen van de patriciërswoning in. De eerste twee vertrekken zijn gewijd aan de laatmiddeleeuwse schilderkunst, met veel aandacht en ruimte voor de kunstwerken an sich. Voor de inrichting van de volgende salons of saletten, lieten curatoren Hildegard Van de Velde (Museum Rockoxhuis) en Nico Van Hout (KMSKA) zich inspireren door barokke kunstkamers. Het behang aan de muren verwijst naar het voormalige goudleder en de kamerszijn tot aan het plafond gevuld met schilderijen, zoals dat toen de gewoonte was. Schouwstukken verraadden de oorspronkelijke functies van de opeenvolgende zalen: keuken, ontvangstkamer, studeervertrek,… Precieuze meubelen, bustes in marmer, ingebonden boeken met gravures, schelpen en zeldzame hebbedingetjes illustreren dat Antwerpen hét productie- en handelscentrum voor luxeartikelen was.
Dicht maar dichtbij
Nadat het Koninklijk Museum zijn topwerken gedurende 18 maanden heeft tentoongesteld in het gloednieuwe MAS, presenteert het een andere selectie oude meesters in een nieuw concept in het Antwerpse Museum Rockoxhuis. Op die manier blijft de museumcollectie dichtbij én toegankelijk.De modernen uit de collectie van het KMSKA zijn te zien in de Koningin Fabiolazaal, terwijl oude altaarstukken pronken op hun plaats van herkomst, de Onze-Lieve Vrouwekathedraal.
Praktisch
Het Gulden Cabinet. Koninklijk Museum bij Rockox te gast, van 2 februari tot eind 2016 in Museum Rockoxhuis, Keizerstraat 12, Antwerpen.
Open: dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur; gesloten: maandag, 1 en 2 januari, Hemelvaartsdag, 25 en 26 december.
• Toegangsprijzen: € 6, € 4, € 1 en gratis; elke laatste woensdag van de maand is het museum gratis toegankelijk.
Het Museum Rockoxhuis is toegankelijk voor mensen met een beperking.
>>> www.rockoxhuis.be

KC/pm 11.2.13

Uw activiteit gratis in
Den Brabo?
Kijk hier hoe!

 


Naar inhoud


Reageer


Vraagje?
Mail ons!


Help!


Het weer
in Antwerpen


Officieel stratenplan
Groot-Antwerpen


Zoek snel in






Geactiveerd door FreeFind

Zoek snel op het net
Google



© 1995 TOT 2014 DEN BRABO: WEBBEHEERDER KOEN BRABO
Anti-Spam
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Free counter and web stats