Viet-nam, het land van de rijzende draak (2000)



globe

Klik voor vergroting foto

Klik voor vergroting op de foto's


Ligging:
Vietnam grenst aan China, Laos en Cambodja met de Zuid-Chinese Zee. Het land heeft een langgerekte S-vorm over een 2500 km lange kuststrook, die nog maar een 50-tal km voorzien is met toeristische hotels. De naam Viet Nam is ontstaan tijdens het bewind van keizer Gia Long. Het betekent zoiets als hereniging van het nieuwe land (Viet Thuong) en het oude land (An Nam).

Reisroute:
Touroperator: Best Tours.
Vertrek via Brussel - (Zurich) Singapore zie vliegrecensie Singapore Airlines - Hanoi.
15 vlieguren met 6 uur verschil.
Reisdocumenten:
Internationale reispas en visum.
Voor visum Belgie:
Floridalaan 130 te Brussel tel 02-3749133.
Beste werkwijze: eerst fax sturen 02-3749376 met de vraag om x- aantal invulformulieren op te sturen en de openingsuren vragen! De ambassade is namelijk slechts 3 namiddagen open!
Buiten deze openingsuren nemen ze de telefoon niet op!!
Per persoon heb je 1 invulformulier nodig, dit neem je mee naar de ambassade met een recente pasfoto en een reispas die minstens 6 maand geldig is na de Vietnamreis. De aanvraag mag niet te lang voor de afreis gebeuren, deze is namelijk beperkt geldig vanaf datum afgifte. Het visum wordt in de reispas gekleefd en kan pas 1 week later afgehaald worden. Je kan dit door het reisbureau laten doen, maar vraag dan of er extra kosten bij komen. In onze groep heeft er iemand 5000 Bef extra bovenop de prijs van de visum moeten betalen en bij anderen is het gratis gedaan!!! Toch de moeite om dit even te vragen.

Klimaat:
WolkenpasHet noorden is subtropisch en het zuiden heeft een tropisch klimaat. Je gaat over de wolkenpas (centraal Vietnam) letterlijk van het ene klimaat in het andere met 16 graden verschil!
Het noorden heeft wel het lastigste klimaat, immers het zweet loopt van je lichaam, ook al schijnt de zon niet! Toeval of niet?maar deze vakantie heb ik de meeste regen gezien van al mijn Azie rondreizen. Je moet rekening houden met het feit dat je het ganse jaar door regen zult hebben in Vietnam, in die mate zelfs dat de gids spreekt van 90 keer op 100 dat je de Halongbaai in de regen zult afvaren en de wolkenpas volledig in de wolken zult zien. Voor filmapparaten is bescherming tegen regen constant bij de hand nodig! Gebruik minstens 200 tot 400 ASA voor filmrolletjes (grijze soms donkere achtergrond). In oktober/november zijn er altijd moesson regenvallen met grote overstromingen tot gevolg. De temperatuur schommelt tussen de 30 a 35░C.

Politiek:
Veel mensen vragen me: hoe kom je er in godsnaam bij om naar Vietnam te reizen? Bij velen hangt het toch nog recente oorlogsverleden als een doembeeld voor ogen. Een beeld van vernieling en landmijnen. Inderdaad, Vietnam heeft een woelig en lang verleden achter de rug o.a. Chinese, Franse, Amerikaanse en Cambodjaanse inmenging hebben er voor gezorgd dat het land nog maar vanaf 1989 rust kent. Het toerisme is zelfs maar de laatste 5 jaar op gang gekomen doordat bij mondjesmaat de Communistische Partij de regelingen versoepelen en inzien dat toeristen geld in het laatje brengen. Het opstarten van buitenlandse bedrijven wordt ook meer en meer gestimuleerd. Men zoekt ook naar oplossingen om o.a. rendabelere oogsten te hebben. Zo is de rijstteelt niet meer in handen van de Partij. De regering verhuurt grond aan de rijsttelers die dan op de opbrengst belast worden naargelang de gezinstoestand. Sinds dit systeem toegepast wordt is de oogst met 30% gestegen! Thailand is exportland voor rijst nummer 1, Vietnam 2, en Amerika 3. Corruptie blijft een groot probleem, alhoewel de regering openlijk dergelijke praktijken verwerpt. Voor vergunningen van overheidsinstellingen is dikwijls "een betaling" vereist. Men werkt ook met twee maten en gewichten. Zo moet de toerist voor een vliegtuigticket altijd het dubbele betalen dan de Vietnamees zelf.
Een Vietnamees kan niet zo maar naar het buitenland. Ze hebben ook een visum en een paspoort nodig, maar dit wordt niet zomaar uitgereikt. Enkel rijke handelaars hebben de mogelijkheid om bijvoorbeeld reizen te maken. Er wordt een groepsleider aangeduid die verantwoordelijk is en die moet er voor zorgen dat de documenten bij terugkeer worden afgegeven aan de overheid. Zij staan daar persoonlijk voor in.

Bevolking:
De stedelingen leven op straatVietnam heeft door de aanhoudende oorlogen een zeer jonge bevolking en dit merk je ook. Ouderlingen zie je bijna niet, 2/3 van de bevolking is jonger dan 25 jaar!
72% van de mensen werken in de rijstbouw en slechts 11 % in de industrie. De Vietnamezen zijn is zeer vriendelijk en zijn harde werkers. De armste zijn de landbouwers en de mensen die op de sampans wonen.
De stedelingen leven op straat en gebruiken hun huis enkel om te slapen en om op het gelijkvloers goederen te verkopen. Een doorsnee dag van een stedeling ziet er als het volgt uit: zeer vroeg opstaan, in het park fitnessen, een kleinigheidje rijst kopen op straat, gaan werken ofwel in de eigen zaak ofwel in de prive, 's middags weer een kleinigheidje rijst kopen op straat, na een half uurtje terug werken tot 18 uur, langs de markt gaan om verse groenten en vlees te kopen voor 's avonds,en nadien op straat rond hangen alvorens te gaan slapen. Elke familie zorgt voor elkaar en wonen steeds bij elkaar in een huis. Wordt er een brommer gekocht is die niet voor een gezinslid, maar wordt door elk lid gebruikt. Soms wel met vieren op een brommer! De Vietnamees huurt niet graag, maar spaart voor een eigen huis ,dit met alle gezinsleden samen. Het is wel zo dat de grond altijd eigendom blijft van de staat. Worden er wegen aangelegd of verbreed dan worden de huizen die in de weg staan zonder pardon afgebroken. Het gemiddeld officiele inkomen bedraagt 2000 Bef per maand per persoon. Men kent het vrij huwelijk vanaf zijn 14 - 15 jaar. De oudste zoon is het hoofd van de familie, meisjes gaan altijd bij de jongen inwonen. De opbrengst van de eigen winkel is in 't zwart en wordt aangewend als spaargeld. De inkomsten van die winkels zijn oncontroleerbaar voor de overheid.
De rijsttelers verbouwen zeer primitief de rijst. Zo verloopt de irrigatie nog steeds manueel mandje per mandje en gebruikt men de os om te ploegen want machines zijn er niet.
Deze mensen staan elke dag van 's morgens tot 's avonds in het water, zes dagen op zeven, soms zeven op zeven.
De sampanbewoners, zelfs kleine kinderen, halen zand of stenen boven in de rivier en varen dit naar de haven om te verkopen.
Het verschil tussen noord en zuid is groot. Het noorden is zeer arm, terwijl het zuiden al enige vorm van rijkdom laat zien, zo hebben in het zuiden de meeste mensen in de stad reeds tv. Op tv zijn er enkel de drie staatsposten te bekijken, die gecensureerd worden. Het internet wordt met lede ogen toegelaten en is zelfs spotgoedkoop. In Vietnam is telefoneren zowat het duurste van heel de wereld, voor zo'n twee minuten ben je al gauw meer als 500 Bef kwijt. Het is dus aan te raden om de thuisbasis via internet te contacteren, er staat vaak zelfs geen minimum tijdsverbruik op.
Er zijn enkel Vietnamese films in de cinema's maar de mensen zijn vindingrijk. De rijken die naar het buitenland kunnen, nemen bijvoorbeeld in een cinemazaal een recente film op en kopieren die voor het thuisfront. Het zwarte circuit tiert dan ook weelderig voor de thuiscinema.
In principe is er geen seks voor het huwelijk, vandaar wordt er vroeg gehuwd. Scheidingen komen zelden voor. Kinderen zijn beperkt tot twee, anders worden de ouders meer belast.
Vietnam is een veilig land waar relatief weinig diefstallen of gewapende overvallen gebeuren.

Vietnamese taal:
De taal bestaat uit eenlettergrepige woorden, die op hun beurt op zes verschillende manieren worden uitgesproken. "Ma" kan naargelang de intonatie betekenen: geest, kikker, graf, lengtemaat, wang of jong rijstplantje. Hierdoor is het voor ons bijna onmogelijk om op korte tijd enkele woorden of zinnen te leren.

Vietnamese keuken:
Levend gevilde kikkersBij veel Aziatische volkeren zie je vaak met bloed doorlopen ogen te wijten aan sterke kruiden in het eten. Hier merk je dit niet. Het eten, hoofdzakelijk rijst uiteraard, is vrij zacht gekruid en bijzonder lekker. Van noord naar zuid is er variatie. Het vlees is bijzonder mals en uitmuntend van smaak! Hormonenpreparaten zijn hier duidelijk nog niet aanwezig. Als je verwacht om de beroemde Vietnamese loempia's te eten, kom je bedrogen uit! Dit bestaat niet in Vietnam! Er zijn wel "springrolls" met ongeveer dezelfde vulling (groenten). Je moet geen schrik hebben om kat of hond voorgeschoteld te krijgen?die dieren zijn er haast niet! Qua hygiene moet ik zeggen dat we al veel en veel ergere dingen hebben gezien elders! Slotsom:
In Vietnam is het zeer lekker eten, een aanrader!

Aankomst in Singapore:
Singapore doet alle moeite om toeristen, omdat ze veelal via Singapore Airlines naar Azie reizen, te lokken en dit lukt nog aardig ook. De vlieghaven van Singapore is niet voor niets een van de mooiste ter wereld uitgeroepen. Je vind hier werkelijk alles, zeer ruim, ordelijk, van bioscoop tot speelgoedwinkel, van een rustige junglehoek met bijpassend geluid tot een openlucht terras waar men de vliegtuigen ziet vertrekken.Het jaar 2000 werd dan ook als promotiejaar uitgeroepen. Al wie via Singapore Airlines reist en een redelijke wachttijd heeft voor zijn volgende vlucht krijgt de kans om voor 1500 Bef een hotelovernachting rondrit Sia Hop-On Bus met gratis zes themaparken te bezoeken. Best Tours heeft daar op in gespeeld en dit mee in zijn programma opgenomen. Concreet komt het er wel op neer dat je een keuze moet maken tussen een van de zes themaparken (Sentosa, Singapore Zoological Gardens, Night Safari, Jurong National Orchid Garden, Singapore River Boat Tour). De keuze van hotel (Concorde) is niet denderend, so what. Wij hebben gekozen voor een rondrit in Singapore om een indruk van de stad te krijgen. Wat direct op valt zijn de hoge buildings met hun eigen dakstijl, bij voorbeeld verschillende schuine daken, wat nog mooi oogt ook.

Vietnam van noord naar zuid:
Hai Phong
Vervoer van ananassenHai Phong is de op twee na grootste stad en op een na de belangrijkste haven van Vietnam.
Verkenning met de cyclo in de stad. Men krijgt hier meteen een onbeschrijfelijk gevoel van het verkeer in Vietnam. Mensen die in China geweest zijn verzekeren me dat Vietnam's verkeer nog tweemaal erger is dan dit in China. Er zijn weinig auto's, maar honderden fietsen en brommers die kris kras, rechts en links door elkaar wriemelen. Op elk kruispunt denk je dat je wel ergens zal tegen ploffen, maar niets is minder waar. Iedereen ontwijkt iedereen. Je ziet het meest vreemde gekronkel om rond , naast en door elkaar te rijden. Als voetganger wacht je niet, je gaat gewoon over:de fietsers, brommers zullen je wel ontwijken. Achterom kijken kan niet:gewoon doen en verder rijden of gaan.
Vrachtwagens (Russische makelij) van 50-60 jaar oud zijn geen uitzondering met gaten of geen koetswerk over de motor. Vaak worden de motors manueel afgekoeld met een darmpje van de bestuurder tot de motor waar hij water over sproeit als afkoeling. Overal zie je dan ook vaten met water hangen, zodat de chauffeurs kunnen bijvullen. Benzine wordt vaak in gewone flessen verkocht langs de weg, tankstations zijn zelden.
Met een bus rijden we een stukje verder naar het noorden op autoweg nr 1. Dit is de enige autoweg die van noord naar zuid naast het spoorwegspoor het ganse land doorkruist.
Opnieuw sta ik versteld: er is soms een stukje fiets- brommerpad afgeschermd aangelegd naast de "autoweg",dit wordt zo goed als niet gebruikt! Fietsers, brommers en auto's rijden over de volledige rijbaan door elkaar, witte lijnen zijn op de rijbaan als versiering aangebracht. Op de twee weken Vietnam hebben we dan ook vijf ongevallen gezien, waarvan twee zeer ernstig met open bloedende gewonden. Nu mag de Vietnamees wel denken dat hij na de dood terug komt als iemand anders, erg medelevend zijn ze niet. Gewonden laten ze gewoon liggen, er is niemand die hulp biedt. Verzekering is zo goed als onbestaande. Is er een ongeluk tussen auto en brommer, zal de automobilist de schade betalen, tussen brommer en voetganger, de brommer, gewoon volgens het principe de kapitaalkrachtigste betaalt. Agressie merk je eigenlijk nooit. Rijden bijvoorbeeld twee fietsers op elkaar dan staat men gewoon recht, bekijkt de schade, knikt even naar elkaar en rijdt gewoon verder, zonder gevloek of verbaal geweld.

Baai van Ha Long en de eilanden Cat Ba:
Baai van HalongSinds kort worden er in eigen land korte vakantietrips gedaan door de Vietnamees. Men gaat op "hotel" op het eiland om de baai van Ha Long te bezichtigen. In het weekend is het hier dus wel druk!
Boottocht tussen de 366 eilandjes met prachtige strandjes en rotsformaties. Men treft hier ook de parelkwekerijen aan. Deze worden dag en nacht bewaakt van op een vlot tussen de oesterbollen.

Etnische minoriteiten en Mai Chau:
BergzichtIn de bergachtige gebieden leven ruim vijftig etnische minderheden, merendeels in stamverband. Zeer langzaam integreren zij zich met de Vietnamees. Wij bezoeken na een zeer lange busrit in de bergen een Thaise minderheid, Mai Chau. We eten lekker Thai-food op de grond en krijgen een dansgroep van de familie te zien. Met behulp van een lange rietstengel proeven we de zelf gebrouwen rijstwijn. Op de terugweg genieten we van prachtige rijstvelden.

Ha Noi:
Boottocht Ninh Binh tussen de rijstveldenHa Noi is de huidige hoofdstad van het herenigde Vietnam. Het prachtig hotel Meritus Westlake ***** ligt langs de oevers van de Rode Rivier:deze ziet inderdaad rood!!
Boottocht tussen prachtige rijstvelden van de S- vormige Ninh Binh. Meisjes kammen de haren met de handen terwijl ze roeien met:de voeten. We varen onder enkele grotten door.
De verkoopsters van de boot zijn hier voor de eerste keer opdringerig.
Bezoek Hoa Lu en de tempels van Dinh Tien Hoang en Le Hoan.
's Avonds een bezoek gebracht aan het enige waterpoppentheater in de wereld. De spelers staan onzichtbaar tot hun borst in het water en laten de poppen met lange bamboestokken bewegen. Het 2 uur durende spektakel beeld het dagelijkse werk van de Vietnamees uit. Hou er rekening mee: voor video en of fotocamera is extra betalen.

Hue:
Keizerlijke stadParfumrivier en de keizerlijke graftomben en keizerlijke stad:
De parfumrivier heeft zijn naam te danken aan heerlijk geurende bloemen die na een onweer met honderden op de rivier dreven. De bloemen zijn echter verdwenen, de heerlijke geur eveneens. De drijvende sampans roept meteen het beeld op van Willy Vandersteen's Suske en Wiske stripverhaal met gelijknoemende titel. We varen een groot deel van de parfumrivier af en kunnen langs de waterzijde de keizerlijke graftombes bezoeken. De monniken onderhouden de gebouwen. De auto waarmee een monnik in het nieuws is gekomen door zichzelf in brand te steken uit protest tegen vervolgingen van monniken staat hier als stil protest. We bezoeken de keizerlijke stad en ik kan me indenken dat dit vroeger een immense pracht en praal moet geweest zijn. Ik heb me op de plaats gezet waar de keizer op de troon zijn mandarijnen toesprak. Veel van de keizerlijke gebouwen zijn echter in de oorlog met de Amerikanen met de grond gelijk gemaakt:kogelinslagen in het houtwerk zijn hier de stille getuigen van.
Bezoek aan een familie die de kegelvormige witte vietnam-hoeden maakt. De hoed beschermt tegen wind, regen en zon voor het werk op de rijstvelden.
Langs de weg zien we kraampjes waar de wierookstokjes worden gemaakt in alle kleuren en vormen.
Bezoek aan een familie die slangenelixer maakt. We krijgen een indrukwekkende verzameling te zien van flessen in alle maten en vormen waarin een of meerdere slangen (cobra) zitten op sterke drank. De slang wordt levend in de fles gestoken ,met een klop bewusteloos getikt ( hierdoor hangt de tong uit de bek) en dan overgoten met sterke drank, aangevuld met kruiden (ginseng). Dit brouwsel blijft minstens 5 jaar rijpen op fles. Het smaakt naar Stroh rhum van 90░. We konden het niet laten een fles als souvenir mee te brengen. Pas echter op!! Bij de douane in Belgie zijn we (voor de eerste keer in al die jaren) tegengehouden. Als men ziet dat je van Vietnam komt (meestal aan de hoedsouvenirs) vraagt men dat je geen slangendrank meegebracht heeft. Doe zoals ik: zeer eerlijk zijn en toegeven. De dame heeft de fles bekeken, er op gewezen dat ze eigenlijk de fles moet afnemen omdat dieren (dood of levend) invoeren verboden is, maar uiteindelijk mochten we het souvenir behouden. Neem dus geen te grote fles mee, want deze worden gegarandeerd afgenomen!

Wolkenpas:
Overvolle autobus van noord naar zuidVia de Wolkenpas ga je van noord naar zuid. Je voelt meteen het verschil van sub- naar tropisch klimaat met 16 graden verschil. Bovenaan heb je een overzicht langs de ene kant noord en de andere zuid Vietnam. De gids vertelde me wel dat de Wolkenpas meestal ook effectief in de wolken zit,maar wij hadden geluk en langs beide zijden open weer. De Vietnamees kan zich ook vrij van noord naar zuid bewegen en doet dit meestal met de bus. De bussen zitten en staan overvol, bagage tot fietsen toe liggen bovenop de bus.

Marble montain:
BeeldhouwkunstBezoek aan een marmerfabriek op weg naar Hoi An.

Hoi An:
Hoi AnPittoresk dorpje waar we voor de eerste keer winkeltjes zien, afgestemd op de toeristen, met t- shirts, postkaarten etc. Het dorp is te voet te bereiken via een Japanse brug over de rivier. Regelmatig treedt de rivier uit zijn oevers en de huizen zijn hierop ook voorzien. Er zijn twee etages, zodanig dat bij overstroming alle materialen op de bovenverdieping kunnen geplaatst worden. In Hoi An kun je internetten aan een spotprijsje!


Ho Chi Minh:
OperaHo Chi Minh, het vroegere Saigon, dankt zijn huidige naam aan de gelijknamige president van de Democratische republiek Vietnam. Hij streed voor een onafhankelijk Vietnam, maar heeft zelf de eenmaking van noord en zuid niet meer meegemaakt.
Ho Chi Minh is het economisch hart van Vietnam. De meeste luxe zie je hier. Er zijn mooie gebouwen ten tijde van de Franse bezetting. Dankzij de Fransen zijn er in Vietnam scholen en wegen.

Mekongdelta en de Thanh Mieu tempel:
Than Mieu tempelBoottocht over de Mekong, een van de langste rivieren ter wereld. De Mekong ontspringt op de Tibetaanse hoogvlakte en stroomt door China, Birma, Laos, Cambodja en Vietnam.
Bezoek aan de man die de eerste fruitbomen langs de Mekong plantte. Met stijgend succes worden er nu meer en meer rijstvelden omgebouwd tot de fruitteelt.

Tunnels Cu Chi:
Tunnels Cu ChiDe tunnels zijn berucht door de overwinning op het Amerikaanse leger.
Met de bouw van de tunnels werd tijdens de Franse bezetting begonnen.Zij werden verder uitgegraven tijdens de Amerikaanse oorlog. Ze bestaan uit drie verdiepingen onder elkaar, verbonden met smalle gangen en voorzien van ontsnappingspistes via de rivier. Voor de toerist zijn er enkele doorgangen breder gemaakt. Je krijgt een goed beeld van hoe de kleine Vietcong moet geleefd hebben onder de grond. Er liep zelfs een tunnel tot in het Amerikaanse kamp! De Amerikanen hebben ontbladeringstechnieken gebruikt om de tunnels trachten bloot te leggen. Gevolg hiervan is dat er nog altijd zeer weinig dieren te bespeuren vallen. Zo heb ik geen enkele mus gezien in Vietnam!
Men krijgt de kans om tegen 1 dollar per kogel verschillende geweren uit te proberen op een schietstand. Vermits er geen soldaatplicht meer is in Belgie, heeft mijn zoon ook eens de kans gekregen om met een vuurwapen om te gaan.


Cao Dai tempel:
Cao Dai tempelDeze merkwaardige sekte verenigd verschillende geloven in een, dit merk je dan ook aan de exotische bouwstijl van de tempel. Het symbool van Cai Dai is een door zonnestralen omringd oog.Ze is ontstaan door Ngo Van Chieu die ge´nteresseerd was in spiritisme en occultisme. Tijdens een seance openbaarde zich een "hogere entiteit" aan hem als Cao Dai, dat letterlijk Opperste Wezen betekent. Viermaal daags wordt er gebeden voor het altaar van het Opperste Wezen. Oorspronkelijk waren er veel aanhangers van deze sekte, maar door inmenging in de politiek via seances heeft de Cai-Daisekte veel aanzien verloren.


Vertrek van Ho Chi Minh naar Siem Riep in Cambodja Cambodia is een verhaaltje apart


Meerdere tips Vietnam
Back to startpagina