www.pixar.com

 

 

 

 

Charlien De Jonghe

6de leerjaar

 

8 maart 2004


Wat is PIXAR?. 3

Geschiedenis van het bedrijf 3

Tekenfilmtechnieken. 4

Hoe maakt men de film?. 4


Wat is PIXAR?

Pixar is een Amerikaans bedrijf dat is ontstaan uit het bedrijf Lucasfilm van filmmaker Georges Lucas (van de Indiana Jones films). Het was John Lasseter, die vroeger op de animatie-afdeling bij Disney werkte, die het bedrijf in 1986 mee oprichtte. Een andere bekende naam is de grote baas van Pixar : Steve Jobs, ook de baas bij Apple Computers. In het begin werkten er slechts 44 personen.

 

John Lasseter

John

Lasseter

Steve

Jobs

 

Nu is het bedrijf uitgegroeid tot meer dan 700 werknemers, en is het gevestigd in Californië (USA). Er wordt ook nauw samengewerkt met Disney, voor het samen maken van animatiefilms.

 

De naam PIX-AR is de samenvoeging van 2 engelse woorden:

  1. pixel, dit is beeldpunt op een computerscherm
  2. art, het engelse woord voor kunst

Geschiedenis van het bedrijf

 

Even opsommen wat de belangrijkste data zijn in de jonge geschiedenis van Pixar. Ik vermeld ook al de te verwachten films voor dit en volgend jaar:

 

1986  bedrijf wordt opgericht, hierna vele bekroonde kortfilms

1995  eerste film - Toy Story

1996  oscar voor Toy Story

1997  verbeterde technieken voor het weergeven van kleding en huid.

1998  een luizenleven

1999  Toy Story 2

2001  Monsters, Inc.

2003  Finding Nemo       

2004  the Incredibles

2005  Cars


Tekenfilmtechnieken

Een tekenfilm is in feite iets heel eenvoudig. Men maakt namelijk gebruik van de traagheid van het menselijk oog. Indien men een reeks tekeningen snel genoeg na elkaar toont, en als deze tekeningen bijna hetzelfde zijn op een beweging na, dan krijgt men de indruk dat deze beelden bewegen. Als men ongeveer 25 beeldjes per seconde gebruikt, heeft men een vloeiend resultaat. Het beste kan dit met voorbeelden worden aangetoond.

 

De eerste soort tekenfilm is de klassieke tekenfilm. Deze wordt volledig met de hand getekend, dus beeldje per beeldje. Deze techniek is al zeer oud. Zo is bijvoorbeeld Mickey Mouse, getekend door Walt Disney al 75 jaar oud. De techniek wordt ook nu nog veel gebruikt voor nieuwe films.

 

Een nieuw soort tekenfilm wordt gemaakt met de computer. Hierin heeft Pixar zich gespecialiseerd. Hierdoor wordt het mogelijk 3D achtige tekenfilms te maken. Dit is wel wat ingewikkelder om maken dan de klassieke tekenfilm, dus ga ik dit in de volgende rubriek stap voor stap uitleggen.

 

Hoe maakt men de film?

  1. Eerst moet men een goed idee kiezen, want het moet natuurlijk goed verkopen.
  2. Dan schrijft men verschillende korte teksten met de hoofdlijnen van het verhaal. Deze worden later verder uitgewerkt tot men een mooi en volledig verhaal overhoudt.
  3. Als dat klaar is, maakt men hiervan een stripverhaal. Er worden dus eerst tekeningen gemaakt met de hand.
  4. Daarna gaat men van alle figuren die in het verhaal meespelen, de stemmen uitproberen. Eerst gebeurt dit door medewerkers van Pixar zelf, daarna worden bekende acteurs gekozen voor de belangrijkste rollen.
  5. Het stripverhaal wordt ondertussen omgezet naar video om de juiste tijden te kunnen meten, zodat de film niet te kort of te lang wordt.
  6. Een belangrijke stap is dat de figuren verder worden uitgetekend. Ook dit gebeurt nog steeds met de hand! Ook de decors worden hier verder uitgewerkt.
  7. Indien men hiermee klaar is maakt men van de figuren, maar ook van de voorwerpen die in de film optreden, echte beeldjes en die worden met de computer als 3D beelden ingescand.
  8. Ook worden er 3D decors gebouwd, waarin de voorwerpen worden geplaatst, zodat dit er allemaal zo echt mogelijk uitziet, maar in feite kan je dit niet aanraken want het zit in de computer opgeslagen. Men noemt dit ‘’virtueel’.
  9. Ook virtueel worden de figuren dan in de decors gezet, en worden er virtuele camera's in verschillende hoeken opgesteld, om al de nodige ‘shots’ (opnames) te maken. (beeldje per beeldje)
  10. Doordat men de figuren kan bewegen met de computer, zoals marionetten of poppen aan draadjes, krijgt men de virtuele acteurs in beweging en ook dit wordt opgenomen. (beeldje per beeldje)
  11. Als een aparte laag worden op deze opnames de decors en figuren met schaduw aangekleed. Dit gebeurt doordat de computer de gekleurde vlakken opnieuw inkleurt.
  12. men verlicht het resultaat met digitaal (of virtueel) licht, alweer als een aparte laag. Zo krijgt men een steeds mooier en ‘echter’ resultaat.
  13. Nu moet men nog al deze lagen samenvoegen om zo beeldje per beeldje te berekenen. Hiervoor gebruikt men een supercomputer. Men noemt dit ook het ‘renderen’. Dit is iets wat heel lang kan duren. Ik heb dit even berekend.
    Als je weet dat:

dan heb je voor elke minuut film ongeveer één jaar nodig om dit met één supercomputer te berekenen. Een film van 90 minuten zou dus ongeveer 90 jaar duren op die manier. Er zijn dus vele supercomputers nodig om dit werk te doen op een kortere tijd.

  1. Op het einde voegt men nog de geluidseffecten, de stemmen en muziek toe en ook de speciale animatie effecten. Dit is de afwerking van de film.
  2. Van al die digitale beeldjes samen wordt dan een film opgenomen, en dan pas is de film helemaal klaar.

 

  1

Een goed idee uitkiezen

  2

De hoofdlijnen van het verhaal opstellen

  3

Een stripverhaal hiervan uitwerken

  4

De stemmen proberen

  5

van strip naar video

  6

De figuren tekenen

  7

3D figuren (beeldjes) inscannen

  8

3D decor opstellen (virtueel)

  9

- figuren in decor plaatsen (virtueel),

- eerste shots nemen (beeld per beeld)

10

- figuren bewegen met computer (virtueel),

- opnames, beeld per beeld

11

schaduw aanbrengen met de computer

12

Belichting toevoegen met de computer

13

renderen met supercomputers

14

effecten toevoegen (geluid en beeld)

15

Beeldjes opnemen en de film is klaar!