Untitled Document

 

 

MEDAILLES OF TOCH NIET?

Luc Vandamme

Naar aanleiding van het artikel Penningen of toch niet? van de hand van Raf Van Laere in de Beeldenaar 2016-6 graag mijn commentaar op het begrip medaille (in Vlaanderen) of penning (in Nederland).

Mij lijkt de term medaille een overkoepelende term te zijn waartoe o.a. de kunstmedaille, de jeton, de plaket en het medaillon behoren. Ik wil het hier duidelijk over de kunstmedaille hebben en het is een belangrijk element is dat zeker niet de vorm van het kunstwerk bepaalt of dit een medaille is of niet.

De penningkunst is gegroeid uit de economische noodzaak om portretten goedkoper en gemakkelijker transporteerbaar te maken. Logisch dat Pisanello, een schilder uit de Renaissance, op het idee kwam. Schilderijen dienden om, en dan vergelijk ik het nu met het hedendaagse “Tinder”, waarbij men louter op basis van het uiterlijk een echtgenoot of echtgenote zocht. De schilderijen waren moeilijk zonder schade te transporteren en zeer kostelijk in productie want soms moest men ook de waarheid wat geweld aandoen, vergelijk het met ons huidige ‘Photoshop”…

De medaillekunst is ook één der minst gewaardeerde kunsten, men heeft te weinig oog voor de artistieke waarde. Een medaille is immers een beeldhouwwerk met enorme beperkingen: en een klein werkvlak en een zeer beperkt reliëf. Het voordeel is het handformaat dat ervoor zorgt dat dit kunstwerk draagbaar is en men er dus op elk ogenblik kan van genieten. Men moet zich niet verplaatsen naar een museum of entreegeld betalen… men heeft zijn eigen collectie, groot of klein.