Onze Pössl camper… en wat er allemaal komt bij kijken
Sinds 2009, jaar na jaar ook bijgewerkt met de nieuwe ontwikkelingen

 

Merk en type:  Pössl 2 Win (gemonteerd bij Dethleffs) - Bouwjaar 2009 - 3,3 Ton

Nieuw gekocht en voor het eerst ingeschreven op 16/03/2009

 

 

 

overzicht1.jpg

 

Wij kochten onze Pössl in maart 2009

bij Alpha Motorhomes in Temse

 

Website van de Duitse leverancier:  Pössl

in Ainring (nabij Oostenrijkse grens)

Email: info@poessl-mobile.de

 

FIAT-ducato:  series, types en korte geschiedenis

Auto alarmsystemen

- Voertuig: Fiat–Ducato III type 250

- Motor : Diesel multijet 2,21 HDI

  120 pk (88 Kw)

- Verbruik bij 90/u 8 liter; bij 120/u: 10 liter

- 125 liter dieseltank (goed voor 1.250 km)

- vulstop diesel naast deur van de voerder

- Euro 4

- L 5,99m B 2,05m H 2,70m (Satschotel incl)

- Elektrische buitenspiegels  (B: 2,35m)

- 6 versnellingen + achteruit

- Fiat code-system (= VV1 alarm)

- ABS (Anti Blokkering System)

- ASR (Anti Slip Regulator) uitschakelbaar

- ESP (Electronic Stability Program)

- EOBD (Europ. On Board Diagnost. emissie)

- DPF (Diesel Particulate Filter)

- 2 Airbags

- Manuele airco

- Cruise control

- Stuurbekrachtiging

- verstelbaar stuur

- In hoogte verstelbare frontlichten

- Digitale display

- Toerenteller

- Boordcomputer - Trip computer

- ontijzing inklapbare buitenspiegels

- Dodehoek spiegel

- Electrische ramen in stuurcabiene

- in alle richtingen verstelbare voorzetels

- voorzetels met verstelb. armsteunen

- Radio (met smartcard voor eigen muziek)

- DVB-T  LCD-flatscreen televisie 15”

- Koelvak voor drankjes, enz, in dashbord

- Centrale deurvergrendeling buiten

- Centrale deurvergrendeling bij slapengaan

- Aparte startbatterij en gel-woonbatterij

- Automatische brandstofafsluiter bij ongeval

- Reservewiel (achteraan onder de koffer)

- Metalic kleur

Opgelet: De motor van deze Fiat Ducato heeft geen distributieketting maar een distributieriem die na 180.000 km moet vervangen worden of indien men niet zoveel km rijdt om de 5 jaar (518 euro, montage incl. in 2014).

Het max. aantal km en/of aantal jaren waarna vervanging nodig is hangt af van het motortype.

 

tuv.jpg

In Duitsland kreeg onze Pössl in 2009 de GROENE milieustikker toegekend door de TÜV.

Dit voertuig mag in Duitsland in ALLE milieuzones binnen. 
De groene, gele en rode milieuzones zijn ontstaan sinds 2008 en er komen er gestadig bij.  Ze zijn bedoeld om fijn stof te bestrijden. Oudere wagens krijgen geen stikker en mogen in die zones niet binnen. De stikker is ook verplicht voor buitenlanders die een milieuzone doorkruisen, tenzij ze op de autobaan blijven.    Zie: 
Milieusticker of TÜV

Met dank aan Albert Grundig, een Duitse vriend, die voor ons alle administratie regelde met de Duitse TÜV en ons de milieustikker zelfs cadeau deed en hem ons ook nog toestuurde.

 

De campers worden onderverdeelt in 4 types.  Onze Pössl camper is een metalen ‘Van’ type.

campertypesj.jpg

 

Alkoof: Heeft een polyester woonruimte mét een slaapplaats boven de stuurcabine, voor grotere gezinnen of om de lengte beperkt te kunnen houden (nadeel: grote luchtweerstand). De woonruimte is meestal breder dan de stuurcabine. De slaapruimte boven de stuurcabine steekt er vooraan meestal een stuk over.  Vanwege de hoge luchtweerstand (lees brandstofverbruik) niet meer zo geliefd.

Semi-integraal: Boven de stuurcabine geen slaapplaats maar een minder hoge bergruimte; ook een minder hoge polyester woonruimte die meestal breder is dan de stuurcabine.

Integraal: De stuurcabine heeft dikwijls slechts één deur (aan de bestuurderskant) en vormt één geheel met de woonruimte die even breed en hoog is.  Soms is er achteraan zelfs een garage voor een kleine auto. Geen aparte polyester woonruimte en zelden een slaapplaats boven de stuurcabine. Hogere prijsklasse.

Van: Door een camperconstructeur ingerichte Camionette (of busje). Woonruimte en stuurcabine vormen meestal één geheel en zijn meestal even breed en hoog. In Duitsland noemt men het een ‘kastenwagen’, in Nederland een ‘buscamper’.

Het max. toegelaten gewicht van onze Pössl VAN-camper is 3.300 kg en dus nog geschikt voor rijbewijs type B (er bestaat ook een 3,5 T die ook nog geschikt is voor type B).

 

Er zijn 4 zitplaatsen met veiligheids-gordel maar om in de Pössl ook langere tijd te verblijven is de ruimte volgens ons slechts geschikt voor 2 personen (liefst zonder ook nog een kind erbij).

 

De schuifdeur aan de rechter kant geeft toegang tot de woonruimte en er is een elektrische opstap ‘Omni Step’. Vergat men de opstap in te trekken dan hoort men bij het starten van de motor een zoemer.

 

Via de dubbele achterdeur heeft men toegang tot de ruime koffer, gelegen onder de slaapruimte, maar die koffer  is ook vanuit de woonruimte toegankelijk.

 

- Manuele Omnistor luifel type 6002,  3,65m lang, 30 kg, met Alaska grey doek en een uitval van 2,5 m.
Leverancier in onze buurt:
Americantruck

 

- fietsenrek: Fiamma Carry Bike 200 DJ voor Ducato’s na 2006 (voor 2 fietsen tot samen max. 35 Kg).

We beschikken over alu-vouwfietsen (14 kg/st) die we desnoods ook in de koffer kunnen steken. Gekocht bij www.Fietskopen.be in Aarschot.

De Carry Bike zelf weegt 9 kg.

 

overzicht4.jpg

image046.jpg

In het instrumentenbord is aan de kant van de begeleider een koelvak aangesloten op de airco.  Daarin kunnen drankjes, enz koel gehouden worden tijdens het rijden en  moet je dan niet naar de frigo.

 

In een geventileerde gasbun in de koffer, is plaats voor twee grote huishoud-gasbonbons van elk 10,5 kg gasinhoud; nodig voor:

Klik voor méér info en afbeelding:  Dometic gasfornuis

Klik voor méér info en afbeelding:  Dometic 4281 frigo met absorptietechnologie

Klik voor méér info en afbeelding:  Truma combi4 / waterboiler/ ringchaufage

 

De Truma ringchaufage, gestuurd door een thermostaat in de woonruimte, verdeelt warme lucht via regelbare openingen, 3 openingen in de woonruimte, 1 in de badkamer en 1 onder de slaapruimte, zo wordt ook de koffer mee verwarmd.

 

Gedurende de zomer kan men propaan of butaan gebruiken; tijdens de winter moet het propaan zijn (bevriest niet).

Gasverbruik frigo per 24 uren: 2,5 Kw  of 270 gr gas.  Kan 40 etmalen continue werken op een gasfles met 10,5 kg vulling.

Gasverbruik 2pits-gasfornuis per uur: 200 gr gas.  Goed voor 50 uren koken met 2 bekken op een gasfles met 10,5 kg inhoud.

Gasverbruik Truma-combi4 per uur: 160–320 gr gas.  Goed voor +- 5 etmalen continue verwarming tijdens de winter, op een gasfles met 10,5 kg inhoud.

NB: Als je in een camperzone over 230V beschikt, verbruikt de frigo geen gas en kan je evtl. een elektrische kookplaat benutten om gas te sparen. Bij draaiende motor werkt de frigo op 12V.  Een vulling van 10,5 kg propaangas kost +- 21 euro (in 2011); de gasfles zelf betaal je éénmalig +-15 euro.  De propaangasfles weegt leeg (= tarra) +-15,5 kg en vol +-26 kg. Met een weegschaal kunt ge dus gemakkelijk nagaan hoeveel gas er nog in de gasfles zit.

Terloops: Onze eerste Propaanbonbon hadden we van april 2009 in dienst, ze was pas leeg in oktober 2010. Wij sluiten ons bovendien slechts zelden aan op 230V,  de frigo werkt bij ons hoofdzakelijk op gas. In de winter reizen wij echter niet met de camper dan wordt uiteraard ook geen gas verbruikt voor de verwarming, die in het voor- en naseizoen ’s morgens en ’s avonds wel benut wordt.
Als je voor 230V apart moet betalen dan werkt de frigo meestal goedkoper op gas; reden waarom we ons maar zelden op 230V aansluiten (soms zit 230V echter WEL in de prijs voor de staanplaats, dan wordt gas gespaard).

probu.jpg

1fles.jpg

In een van de leefruimte afgesloten maar naar onder toe geventileerde gasbun, aan de linker kant van de koffer van de Pössl, is plaats voor 2 gasflessen; één in gebruik en evtl. één in reserve.
Chaufage, boiler, frigo en kookvuur zijn via één gezamenlijke ontspanner aangesloten op één gasfles.

Ontspanner type EN71  C€0036

PS 16bar    Mg=1,2kg/h    pd=30mbar ‘PRV’

 

In Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Portugal, Noorwegen en Finland kun je de Belgische omruilflessen niet krijgen.

Een oplossing hiervoor is een grotere vaste LPG-tank of een LPG-fles met een verplicht vaste vulstop op de camper.

Voor méér info zie: http://www.vanmeenen.com

Je gebruikt dan op je vuldarm de specifieke vulnippel voor elk land:

   - Europanippel:

België, Duitsland, Groot-Brittannië, Luxemburg, Noord-Ierland, Rep. Ierland, Schotland, Zwitserland en Polen.

   - Nederland nippel

   - Frankrijk nippel

   - Italië nippel

Voor LPG moet de camper voorzien zijn van een vulstop vast op het chassis; de fles rechtsreeks via een slang op een vul-installatie aansluiten mag niet. Bij het vullen moet personeel met kennis over de vul-installatie aanwezig zijn.

lpgtank.jpg

LPG-fles

Voordelen :

- bijna 50% goedkoper gas

- handig ; vullen aan een tankstation

- zuiverder verbranding (geen zwarte potten)

- met inhoudsmeter

- je betaalt enkel voor wat je vult (geen flesrest)

- overdrukventiel

 

WIJ maken nog geen gebruik van LPG vermits we tot hiertoe toch maar één tot anderhalve fles propaan per jaar verbuiken.

De camper bestaat enerzijds uit het voertuig (Fiat Ducato chassis) en anderzijds uit de ombouw en inrichting tot een camper. Voor al wat met het voertuig samenhangt moet je naar een Fiatgarage (onderhoud motor, enz); voor al wat met de ombouw samenhangt kan je terecht bij de leverancier van de camper. Ook de garantie (2 jaar) is zo opgedeeld. Fiat biedt gedurende 2 jaar gratis camper-assistentie in gans Europa.

Het attest voor de verzekering voor het VV1-alarm moet men vragen in de Fiatgarage (gebaseerd op het chassisnummer).

Het Fiat Ducato Motorhome chassis heeft als voordeel een gering verbruik (tot 100 km/u) en weinig motorlawaai.

Fiat is de enige autoconstructeur die een aparte lijn heeft voor camper-chassis.

Website Fiat Ducato Camper (productinfo, garantie, bijstand, enz):

http://www.fiatcamper.com

Untitledfiatgif.gif

In België willen de meeste verzekeringsmaatschappijen een camper slechts verzekeren als je al minsten één andere wagen bij hen verzekerd hebt; zo niet betaal je er een fors hogere premie voor. Aangezien we nog een auto bij dezelfde verzekeraar hadden,  kostte de kleine omnium ons 832 euro (in 2010).

Voor de Belgische verkeersbelasting valt de camper onder de gunstige categorie ‘kampeerwagens’ (132 euro in 2011). Je kunt echter ook gebruik maken van de beperkte rittenkaart, het aantal dagen dat je dan IN België mag rijden wordt beperkt, maar je betaalt dan ook geen verkeerstaks.  Er is ook geen in bedrijf stellingtaks van toepassing.

overzicht2.jpg

Vooraleer je in België voor je camper een nummerplaat kunt aanvragen moet hij eerst naar de technische keuring, waar hij ook wordt gewogen.  De brandstoftank en de watervoorraadtank moeten daarbij volledig gevuld zijn en er moet ook één gevulde gasbonbon aanwezig zijn.

Onze camper woog 2.900 kg (= tarra).

Het max. toegelaten gewicht (volgens de fabrikant) is 3.300 Kg (= MTM)

Voor personen wordt 75 kg gerekend.

Het aantal plaatsen werd vastgesteld op 3 + de voerder.

Het nog nuttig laadvermogen is dan :

MTM – Tarra - (3 pers x 75 kg) - 75kg voerder = 100 kg

3.300 – 2900 – 225 – 75 = 100 kg

Dit wordt vastgelegd in het ‘Identificatieverslag’.

Er mag dan max. 100 kg aan verdere uitrusting, proviand en kledij geladen worden.

Als je slechts met 2 personen bent i.p.v. 4 dan win je 2x75kg en mag je 250 kg laden.

Terloops: de leveranciers laten de campers soms wegen vooraleer ze bvb een luifel en/of een carry bike monteren. Het gewicht daarvan moet je dan in feite ook nog van je overblijvend laadvermogen aftrekken.

Vervolgens wordt dan een ‘verslag van Technische keuring’ opgesteld.

De camper moet elk jaar naar de technische keuring (vanaf het eerste jaar al).

 

In 2009 was er spraak van dat de campers ELK jaar terug zouden gewogen worden tijdens de jaarlijkse technische keuring, omdat velen achteraf nog dingen bij inbouwen. Het teveel aan gewicht zou dan leiden tot minder personen mogen meenemen, wat tevens in  een nieuw identificatie-verslag zou moeten vastgelegd worden. Deze maatregel is echter voorlopig opgeschort.

 

Let op het totaal gewicht:

We lieten onze Pössl op 01 juni 2011 in geladen toestand wegen zonder iemand aan boord bij het transportbedrijf VandenBroeck; onze Pössl woog kompleet geladen 3.020 Kg. Dat was 120 kg méér dan zijn tarragewicht van 2.900 kg en zo bleef er een laadcapaciteit van 3.300 kg  - 3.020 kg = 280 kg (incl. personen). Voor elke persoon wordt 75 kg geteld. Met 2 personen aan boord restte als laadcapaciteit: 280kg – 150 kg = 130 kg.

Het wegen kostte 4 euro.
Lading bij het wegen: Dieseltank gevuld (125 l), watertank gevuld (100 l), 1 volle gasbonbon (26 kg), geen reserve gasbonbon, vuilwatertank leeg, WC-cassette leeg, luifel + draaistang (30 kg), luifeltouwen en pinnen (samen 1,2 kg), fietsenrek (9kg) echter zonder fietsen, TV, gps, gsm, radio, fototoestel, 2 kanisters drinkwater van elk 5 l,  frigo gevuld met voedingswaren incl. 10 kleine flesjes drank, kasten gevuld met conservedozen, voedingswaren en boeken (camperstaanplaatsen, campings), complete huisraad (potten, pannen), bestek, elektrische waterkoker, 2 pits elektrisch kookvuurtje + 3m verlengdraad (om evtl. buiten te koken), kledij, ondergoed, reserveschoenen, was- en elektrisch scheergerief, 2 slaapzakken, deken, kuisgerei, plastic emmertje, bus reserveolie, bus Aqua Kem, handleidingen van de Pössl, 2 campingzetels + plooitafel (6 kg), vulset = waterslang 10 m (1,5 kg), 2 stroomkabels van elk 25 m (2x 3kg), 2 wielkeggen (2x 0,8 kg), vuilbakje, rugzak met 2 paraplu’s en regenjassen, autokrik, reservewiel, blusapparaat, gevarendriehoek, verbanddoos, reflecterende vesten, werkregenpak (broek + vest), moersleutels + tang + schroevendraaier (samen 1,2 kg), plooibaar opstapje als hulpmiddel om fietsen op het fietsenrek te plaatsen (0,8 kg), banden luchtpomp.

 

Nadat we ondermeer een automatische schotelantenne Satenne R2 68 (-+ 16 kg), een DVBT-antenne en een Satellietontvanger (Denson DS500) hadden geplaatst, werd de Pössl op 7 mei 2012 officieel herwogen in geladen toestand zonder iemand aan boord in de autokeuring te Mechelen (13,70 euro).

Lading bij het wegen: Dieseltank gevuld (125 l), watertank gevuld (100 l), 1 volle gasbonbon (26 kg), geen reserve gasbonbon, vuilwatertank leeg, WC-cassette leeg, een bijkomende lege reserve wc-cassette.  luifel + draaistang (30 kg), luifeltouwen en pinnen (samen 1,2 kg), fietsenrek (9kg), 2 vouwfietsen (samen 28 kg), TV, gps, gsm, radio, fototoestel, 2 kanisters drinkwater van elk 5 l,  frigo gevuld met voedingswaren en 4 flessen drank van 1,5 liter, 4 kleine flesjes in de kast, kasten gevuld met conservedozen, voedingswaren en boeken (camperstaanplaatsen, campings, samen 2,5 kg), complete huisraad (potten, pannen), bestek, elektrische waterkoker, 2 pits elektrisch kookvuurtje + 3m verlengdraad (om evtl. buiten te koken), kledij, ondergoed, reserveschoenen, was- en elektrisch scheergerief, 2 slaapzakken, deken, kuisgerei, plastic emmertje, bus reserveolie, bus Aqua Kem, handleidingen van de Pössl, 2 campingzetels maar geen plooitafel, vulset = waterslang 10 m (1,5 kg), 2 stroomkabels van elk 25 m (2x 3kg), 2 wielkeggen (2x 0,8 kg), vuilbakje, rugzak met 2 paraplu’s en regenjassen, autokrik, reservewiel, blusapparaat, gevarendriehoek, verbanddoos, reflecterende vesten, regenpak (broek + vest), moersleutels + tang + schroevendraaier (samen 1,2 kg), multimeter, plooibaar opstapje als hulpmiddel om fietsen op het fietsenrek te plaatsen (0,8 kg), banden luchtpomp.

Vooras: 1.580 kg, achteras: 1.500 kg = 3.080 Kg.

Zo blijft een laadcapaciteit van 3.300 kg – 3.080 Kg = 220 kg (incl. voerder + passagiers).

Voor elke persoon wordt 75 kg geteld. Met de voerder + 1 passagier aan boord restte als laadcapaciteit: 220 kg – 150 kg = 70 kg; maar dan is de Pössl inzake uitrusting en lading ook wel zeer kompleet.

 

We moeten er dus vanuit gaan dat onze 3.300 Kg Pössl bij complete uitrusting en lading en tevens gans gevulde water- en dieseltank (evtl nog + reserve gasfles), slechts 2 personen aan boord mag hebben. 3 of 4 personen kan slechts als je voor minder lading minder uitrusting of geen compleet gevulde diesel- en/of watertank en/of of geen reserve gasfles en geen fietsen zorgt.

 

Alhoewel beide assen samengeteld technisch meer dan 3.300 kg aankunnen, mag het voertuig kompleet geladen, incl. personen, nooit meer dan 3.300 Kg wegen.

 

Als men na enige tijd de watertank gedeeltelijk terug aanvult, kan men best ook de vuilwatertank meteen laten leeglopen, zo niet vergroot immers het totaalgewicht.

 

reich.jpg

Er bestaan draagbare digitale weegschalen zoals bvb. deze van Reich, waarmee je wiel per wiel het gewicht kunt meten en zo het totaal gewicht van de mobilhome en zijn lading zelf kunt vaststellen.

Maar in praktijk blijkt zo een weegschaal zelden accuraat want de meting moet gebeuren op een absoluut horizontale en vlakke ondergrond. De 4 wielen moeten tijdens de meting op een gelijke hoogte blijven (dus niet op een schuine oprit, of een van de wielen in een putje). Bovendien moet je heel traag wiel na wiel over de weegschaal rijden. Soms worden er plankjes vóór en achter de weegschaal gelegd om het op- en afrijden vlotter te laten verlopen, maar als die te dichtbij liggen staat het wiel misschien nooit enkel op de weegschaal, wat de meting vervalst. Een hulpmiddel maar niet echt handig.

De ramen van het woon-, keuken-, badkamer- en slaapgedeelte zijn allemaal uit getint dubbel plexiglas (= isolatie).  Je onderhoudt ze met bvb ‘Silico 123 Polish’. Ze zijn ook allemaal voorzien van verschuifbare zonneweringen (tevens nachtgordijnen) en muggenramen (zogenaamde combirollo’s).

Van buiten uit kan men nagenoeg niet binnen kijken.

 

Niet alleen de ramen, maar ook de niet getinte koepels (in de woonruimte, badkamer en slaapruimte) zijn voorzien van verschuifbare muggenramen en zonneweringen die tevens dienst kunnen doen als nachtverduistering.

 

De voorruit heeft eveneens een zonnewering die ook dient als nachtgordijn en die ingebouwd zit in de raamstijlen.

 

De 3 koepels op het dak en de plexi ramen kunnen in verschillende standen opengezet worden.

koep.jpg

De camper beschikt over een ringverwarming op gas gecombineerd met een warmwaterboiler (40° voor douche, 60° voor keuken). De ringverwarming functioneert ook zonder dat de boiler met water moet gevuld zijn.

water.jpg

Er is aan de rechterkant van de koffer een watervoorraad van 110 liter met een vulstop (op slot) op de rechterflank van de Pössl en in de koffer twee toegangsdoppen om de watertank te kunnen reinigen.

overzicht3.jpg 

 

Onder de Pössl is er een vuilwatertank van 100 liter.

 

De cassette van het chemisch toilet Thetford C200 (waar je met 2 personen 3 tot 4 dagen mee voort kunt) kan via een klep in de linker flank verwijderd worden om ze te ledigen.

 

Ook de 230V aansluiting en de buis-in-buis schouw van de ringverwarming, zitten op de linker flank.

 

Tijdens het rijden werkt de 80L frigo op 12V en bij stilstand kan dat op 230V, maar de frigo kan ook op gas werken. De frigo werkt totaal geluidloos (geen motor of compressor gebrom). Diepgevroren producten blijven in het vriesvak heel goed bevroren.

 

image073.jpg

De dompelpomp in onze watervoorraadtank is een Duitse Comet Lux-Plus (type 032406) met een debiet van 19 liter/min bij  0,85 bar. Website:  http://www.comet-pumpen.de  email: kontakt@comet-pumpen.de  Bij vervanging is een gelijkaardige pomp van een ander merk even goed.

 

Ze wordt boven op de tank aangesloten op één centrale waterdarm die verderop in de Pössl via vertakkingen naar de diverse kranen, de douchekop, de boiler, de WC en het vorstbeschermingventiel lopen. Opgelet, het vorstbeschermingventiel zorgt er niet voor dat ook de watervoorraadtank bij vorst leeg loopt, maar wel al de waterleidingen en de boiler.

 

Om de pomp goed onderaan in de tank te houden is de flexibele waterdarm tegen een stukje polyester buis bevestigd.

De voedingskabel van de pomp loopt door die buis en door een opening bovenaan in de tank naar de bovenkant van de watertank waar hij wordt aangesloten op een 12V leiding die via de microschakelaars in de kranen en op de WC stroom krijgt.
Let op de polariteit (vermeld op de pomp); de bruine draad is de +   de blauwe draad is de –

De pomp werkt ook als de polariteit niet juist is maar dit is toch te vermijden.

 

Op de pomp is een ontluchting opzetstuk gemonteerd en 15 cm hoger staat er ook nog een terugslagventieltje in de waterdarm. Op pompen van andere merken staat meestal geen ontluchting opzetstuk.

 

Als de pomp niet gans onder water staat loopt via de ontluchter een fijn straaltje water terug in de tank, dat is gans normaal.

De pomp houdt bij droogloop max. 2 uren stand.

 

Uit forums blijkt de pomp gemiddeld 3-4 jaar goed te functioneren. Ze is verkrijgbaar bij Pössl-dealers, maar ook bestelbaar via diverse kampeerwinkels.  Ik kocht een identieke RESERVEpomp bij JUGA . Ze koste 20 euro in 2012, en ik voorzag ze van een stuk darm (1meter lang, 10mm binnendiameter) zonder ontluchter maar wel een terugslagklep (dat werkt ook) maar met een verbindingstuk waarmee ik ze in geval van nood snel kan aansluiten op de waterleiding van de Pössl en op de door de kranen gestuurde 12V aansluiting. Ik hoef de reservepomp met 1m darm dan maar gewoon in de watertank te werpen zonder meteen een lastige demontage en terugmontage incl. terugslagklep en ontluchter te moeten uitvoeren; dat kan dan later thuis, maar ondertussen hebben we dan toch terug warm en koud water via onze kranen.

image007.jpg

Het keukenblok werd zodanig opgesteld dat je met gans geopende schuifdeur als het ware bijna buiten kookt.

Stahoogte van de loopruimte naast  het keukenblok en de tafel: 190 cm (in badkamer 180 cm, 190cm in douchekuip).


Als je in een servicezone of op een camping staat en 230V ter beschikking hebt (die je dan soms toch al forfaitair betaalt) spaar je gas door op een elektrisch vuurtje te koken en door een elektrische waterverwarmer te gebruiken. Koken op gas gaat echter sneller.

eurostek.jpg

De blauwe eurostekker is in service-zones en op campings nagenoeg overal ingeburgerd maar het blijft handig toch ook een verloopstekker voor je stroomkabel mee te hebben. 25 m kabel is soms net iets te weinig, je voorziet best ook een verlengkabel.

 

Het kleine werkblad links van het keukenblok kan neergeklapt worden.

 

Op het grijze controlepaneel boven het keukenblok kan je de spanning van de start- en de binnenbatterij controleren, alsook de inhoud van de watervoorraadtank en van de vuilwatertank.

 

Links tegen het keukenblok hangt een stoffen tas waarin een plastic vuilzak met klipsen kan bevestigd worden; wij gebruiken deze tas echter om boodschappen te doen.

We vonden het handiger om een klein vuilbakje te plaatsen in de kast onder de dubbele zetel.

 

In die kast bewaren we ook een voorraad dranken en twee kanisters met elk 5 liter drinkbaar water waarmee we koken en koffie of thee zetten.  Met die kleine kanisters beschikken we vlugger over vers drinkbaar water dan het drinkbaar water in de grote watertank van 110 liter dat veel langzamer verbruikt wordt en daardoor langer in de tank blijft vooraleer het aangevuld of ververst wordt.


Een tiental kleine flesjes drank gaan in de deurvakken van de ijskast; of mits verzetten van de flessenhouder ook 4 Grote flessen van 1,5 l.

 

PICT2625.JPG

In het keukenblok beschik je slechts over één spoelbak (rechts op de foto).

Het is handig als je elk stuk vaatwerk meteen na het afwassen ervan even kwijt kunt in een lege plastic kom, om vaatstuk na vaatstuk nadien af te spoelen onder de kraan van de afwasbak die je ondertussen hebt laten leeglopen.

Op camperzones of campings die over een afwasfaciliteit beschikken kan je dan die plastic kom tevens benutten om je vaatwerk te transporteren.

 

image046.jpg

inrichtingcamp.jpg

bedden2.jpg

Dubbel bed:

lengte 193cm

breedte aan hoofdeinde 145cm

breedte aan voeteinde 132cm.

De dubbele zetel kan samen met het dinette-tafeltje en de zetel van de voerder omgelegd worden tot één bijkomende slaapplaats van 160x90cm (met aan de voeten slechts de breedte van de voerderzetel 50cm).

 

b2.jpg

 

Als je de voerderzetel slechts 90° draait i.p.v. 180° geraak je aan een lengte van 170 cm.

Deze supplementaire slaapplaats is minder geschikt voor een volwassene; eerder geschikt voor een groot kind.  Enkel als noodoplossing want de ruimte in de Pössl is volgens ons slechts geschikt voor 2 personen.

onze possl1.jpg

Woonruimte met 4 zitplaatsen rond de tafel.

Achteraan een dubbel bed, hangkasten

en onderaan een grote koffer

onzepossl3.jpg

Keukenblok met 2pits-gasvuur, spoelbak,

warm en koud water, 2 pottenwagens, bestekschuif,

legkasten, inklapbaar werkblad, ijskast,

kelder.jpg

Onder de vloer (onder het tafeltje) hebben we een bergruimte voor bvb conservedozen, drinkbusjes, konfituurpotten, aardappelen, enz. Zulke dingen hebben meteen wat gewicht en leg je beter niet in de kasten bovenaan de camper; bovendien zitten ze onder de vloer veel koeler opgeborgen. Wij noemen het ‘ons keldertje’.


In een vak onder de vloer, vlak vóór het tafeltje, is plaats voor de wettelijke uitrusting.

 

vak.jpg

 

Badkamertje met chemisch  Cassette- toilet Thetford C200, spoelbak (warm en koud water), douche + douchegordijn en kastjes. Douchen kan ook buiten mits de sproeidarm door het venstertje te steken. Twee zeer grote spiegels (1 boven de WC en 1 op de deur (zo groot als de deur) en een kleinere spiegel boven de spoelbak.

Getinte ruit en een verluchtingskoepel in het dak.

image013n.jpg

Voorste zetels naar woonruimte draaibaar, en voor- of achteruit schuifbaar, zodat je ermee aan de tafel kunt zitten.

In hoogte regelbare armsteunen.

Zetels in luxe-Valencia bekleding.

Het tafeltje kan een twintigtal cm voor- of achteruit geschoven worden.

image014n.jpg

Het slaapkamertje met dubbel bed, hangkasten en individuele verlichting is achter in de camper gelegen, boven de kofferruimte.

Het is uiteraard rechtstreeks toegankelijk vanuit de woonruimte maar men kan er ook via de achterdeuren bij.

Als het zeer warm is kan je ’s avonds voor het slapengaan de slaapruimte goed verluchten door beide achterdeuren kortstondig open te zetten.

In de slaapruimte beschik je echter al over voldoende ventilatie: 3 getinte vensters met combirollo’s en een koepel in het dak met combirollo.

bedani.gif

De beddenbakken en matrassen van het dubbel bed (die dwars over de laadruimte van de camper liggen) kunnen desgewenst aan de linkerkant opgestapeld worden.

 

Maar dit is enkel noodzakelijk om bvb ook via de achterportieren toegang tot de GANSE Pössl te krijgen; normaal betreed men de woonzone immers steeds via de schuifdeur aan de rechter kant en dienen de achterportieren slechts als toegang tot de laadruimte onder het dubbel bed; je hoeft de matrassen dus niet telkens te stapelen; het dubbel bed blijft normaal altijd op zijn plaats.

 

Door het tussenshot tussen woonzone en laadruimte te verwijderen (gewoon uitschuiven), bekomt men een lange laadvloer doorheen de ganse Pössl (om bvb eens een ladder te verhuizen); ook dán hoeft men de matrassen niet te stapelen.

Met zijn watervoorraad, badkamertje, ringverwarming, boiler, chemisch toilet, vuilwatertank, keukenblok, 2-pits gasvuur, frigo (deze laatste kan zelfs op gas) en woonbatterij van 95 AH, is deze Pössl in lente, zomer en herfst 3 tot 4 dagen ‘self suporting’ en hoeft men dus NIET dagelijks langs een camper-servicezone te passeren of op een camping te verblijven.

 

Opmerking:

1.    Bij gebruik van de douche is de watervoorraad in een kleine camper vlug verbruikt en de vuilwatertank vlug vol. De douche wordt daarom in kleine campers weinig of niet gebruikt; slechts grote campers (zoals een integraal) beschikken over een zeer grote watervoorraad (400-500 liter) maar wegen ook daardoor nog meer (en > 3,5T vergt een zwaarder rijbrevet).

2.    Als in de winter de ringverwarming voortdurend werkt, vraagt vooral de ventilator veel stroom van de woonbatterij. Zonder een zonnepaneel of een brandstofcel kun je in de winter niet lang ‘self suporting’ blijven; een aansluiting op 230V is dan gewenst.

3.    Het water in de voorraadtank, in de leidingen, in de boiler, in de vuilwatertank en in de WC mag niet bevriezen, dit vergt maatregelen als je in de winter op reis gaat; de ringverwarming zal continue moeten werken en de vuilwatertank die onbeschermd onder de Pössl hangt zal moeten geïsoleerd en/of verwarmd worden. De gasfles mag echter niet geopend zijn tijdens het rijden, tenzij je over een speciale ontspanner beschikt. In de winter met de Pössl op reis gaan vergt dus heel wat bijkomende maatregelen.

 

 

Enkele voordelen t.o.v. normale (ook meestal grotere) polyester campers:

- Beperkte buitenafmetingen (zeker in de breedte en hoogte) met binnen toch alle comfort.
- Onze metalen Pössl vormt, net zoals een auto, een kooi van Faraday; tijdens een onweer ben je binnen veilig; dit is minder het geval met polyester campers.
- De grote schuifdeur op de rechter zijkant is erg handig want aan de dinette (keukentafeltje binnen) zit je, als je dat wilt, als het ware bijna buiten, of je kookt als het ware bijna in open lucht (vermits het gasvuur is opgesteld vlak achter de deuropening); maar met toch steeds een geïsoleerd dak boven je hoofd en dus goed beschermd tegen de zon zonder dat je een luifel dient open te draaien. De luifel benutten wij hierdoor bijna nooit.

- De schuifdeur op de zijkant zet je zo ver open of dicht als je zelf wenst, met de smalle scharnierdeurtjes op polyester campers is het alles of niets.

- Twee grote achterdeuren die, als je ze open zet evtl. samen met de brede schuifdeur op de zijkant, zorgen voor een heel goede ventilatie door de ganse Pössl of waardoor je bij hevige hitte vooral vlug het slaapkamergedeelte even kunt verluchten.

 

Zijn er ook nadelen aan ons type Pössl?

Nogal wat eigenaars prijzen hun camper, van welk merk of type ook, nogal gemakkelijk de hemel in. Maar aan elke camper valt wel iets aan te merken. WIJ geven dus ook de min-punten van ónze Pössl camper weer.

- Een metalen camper heeft wat meer koude bruggen naar binnen toe, dan een polyester camper. Isolatie van de Pössl: wanden 10-20mm, bodem 22mm, dak 38-43mm.

- Onze Pössl 2Win is met zijn Fiat-Ducato-Chassis van 5,99m toch iets te lang om binnen een gewone parkeerplaats te passen.

Er bestaan Pössls met een korter chassis maar die bieden dan misschien binnen iets minder mogelijkheden zoals bvb een kleinere koffer, kleiner kasten, kleinere of geen vaste slaapplaats, een kleiner keukenblok, minder ruimte rond de tafel.  Kortere types zijn bvb: Pössl Roadcamp 5,41m, Pössl Fortuna 5,65m, Pössl for2 5,65m.

- Moeilijk sluitende schuifdeur:

De schuifdeur is nogal zwaar en moet met een flinke zwaai naar voor dichtgeschoven worden, zo niet blijft ze al eens aan de achterkant op een spleetje staan en kan dan niet vergrendeld worden. Als je buiten staat kan je er aan verhelpen door de deur zachtjes dicht te schuiven tot ze achteraan bijna naar binnen gaat zwenken, en ze dat laatste stukje dan, met de hand tegen de zijkant, kort en krachtig binnenwaarts duwt.  Een laterale smak naar rechts van het plexi-raam in de deur, ten gevolge van een te bruuske stop na het dichtzwaaien, blijft dan uit en barsten in het raam worden vermeden.

deurgif.gif


- Bij modellen van voor 2008 kwam het af en toe voor dat de linker bovenhoek van het plexi raam (in de schuifdeur) afbrak ten gevolge van het dichtzwaaien van deze schuifdeur. Om dat te voorkomen wordt sedertdien een vijsje bijgeplaatst, waardoor vermeden wordt dat het plexi hoekdeel nog tegen de metalen raambevestiging kan botsen.

image084.jpg

 

Erger is het als je binnen staat. Je krijgt de deur dan enkel vergrendeld mits ze heel hard dicht te schuiven, wat dus niet zo goed  is voor die plexi-ramen. Als oplossing voor dit probleem heb ik een soepel handvat (type gordijnband) gemonteerd, tegen de binnenkant van de schuifdeur waarmee ze aan de achterkant naar binnen kan getrokken worden. Er hoeft niet geboord te worden, enkel een stukje gordijnband onder een bestaande vijs bevestigen. Met dat handvat kan de achterkant van de schuifdeur nu op het laatst ook kort en krachtig naar binnen getrokken worden nadat ze tot op dat punt rustig was dicht geschoven.
De soepele gordijnband belemmert het openschuiven van de deur niet.
  Vanaf 2014 kwam er een sluithulp voor de schuifdeur beschikbaar.

image082.jpg

- De grote metalen schuifdeur op de zijkant van de Pössl maakt bij het dichtklappen meer lawaai dan de smalle polyester deurtjes op de polyester campers. Een geautomatiseerde, kompleet op een elektrische motor dichtschuivende deur, bestaat ook; ze heeft wel als nadeel dat ze minder ver open schuift.
- De deuropening is NIET voorzien van een muggenraam (hor); als er één optie ontbreekt dan is het wel deze.  Ook bladeren kunnen via die enorme schuifdeur binnenwaaien. Onder bomen staan is echter met geen enkele camper erg verstandig (bliksem, vallende takken, sap, totsen, uitwerpselen van vogels, geen ontvangst van satelliet TV). Een HOR (muggenraam) voor in de schuifdeuropening van de Ducato is ondermeer verkrijgbaar bij
Juga (+- 130 euro).  Maar u kunt ook zelf een hor maken, zie bvb. de hor zelfbouw informatie naar een idee van de heer Eric Meuffels (NL).

Wij maakten een simpele hor die met velcro boven de schuifdeur gehecht wordt en die kan blijven hangen als we de schuifdeur geheel of gedeeltelijk openen of gans sluiten.

image060.jpg

 

Ondertussen (april 2012) heeft Pössl een horschuifdeur laten ontwikkelen. Het kader kan slechts geplaatst worden mits vloer en keukenblok een beetje naar achter verplaatst worden; het zal dus eerder terug te vinden zijn in nieuwe Pössls die er van bij de inrichting mee uitgerust werden.  Richtprijs (zonder aanpassing en plaatsing) 500 euro (2012).

SNAG_Program-2102.jpg

 

- Bij de meeste campers zit de deur op de zijkant t.o.v. de luifelvoorkant meer naar achter geplaatst, wat verder onder de luifel, dan bij de Pössl. De meeste deurtjes op andere campers zijn bovendien ook veel smaller.  De zon kan bij een Pössl, ondanks een luifel, helaas nog vóór die luifel in de deuropening schijnen, zodra de zon vooraan de rechter kant van de Pössl komt te staan (op de foto nog net niet het geval).  De beste opstelling is deze waarbij de achterkant van de Pössl naar het zuiden gericht is. ’s Morgens heb je dan de nog niet felle zon op de rechter flank. Tegen de middag staat ze op de achterkant. In de namiddag staat ze op de linker flank. De zon valt dan bijna nooit op de voorruit waardoor de temperatuur in de woonruimte een stuk lager blijft en ze schijnt dan ook alleen in de voormiddag op de kant waar de ijskast zich bevindt. Het probleem met de luifel is dan ook opgelost. De zon valt dan in de namiddag en de avond NIET in de schuifdeuropening en in de voormiddag wordt dat door de luifel verhinderd.

image080.jpg

 

Voor de steunpalen van de luifel hebben we plastic scharnierpunten op de flank van de Pössl geplaatst. Eens de steunpalen in die scharnierpunten vastgeklikt zijn en hun hoogte ingesteld werd, kunnen we de luifel in- en uitdraaien zonder ons nog met de palen te moeten bezig houden. Er zijn nu ook geen stagtouwen meer nodig om de luifel tegen een windstootje te beveiligen. De palen moeten bovendien niet meer met een pin in de grond op hun plaats gehouden worden. De luifel is 3,65m breed en heeft een uitval tot 2,5 m.

image063.jpg

 

- De zijkanten van de Pössl zijn aan de bovenkant, naar het dak toe, lichtjes naar binnen toe afgebogen; de opening van de schuifdeur is bovenaan eveneens afgerond, waardoor het daar, bij opengeschoven deur, gemakkelijker wat kan binnen regenen, over de volledige breedte van de deuropening, zelfs al is de deur niet gans open geschoven (zie blauw hieronder); de smalle deurtjes op de polyester campers vertonen bovenaan niet zo’n afronding, maar als de slagregen van de kant van de deur komt zal het ook bij de polyester campers, bij openstaande deur wel een klein beetje kunnen binnen regenen maar die deurtjes zijn allemaal erg smal gehouden. De deurtjes van Polyester campers zijn aan de binnenkant dikwijls ook uit polyester waardoor het niet erg is als ze blijven open staan terwijl het er op regent. De binnenkant van de Pössl-schuifdeur is echter met hout bekleed en als die deur open geschoven staat kan het op die binnenkant regenen (tussen de schuifdeur en de zijkant van de Pössl); bovendien is de deur van de Pössl veel groter om aan de binnenkant te moeten afdrogen. De brede schuifdeur van de Pössl geeft je bij mooi weer wel de kans om in het salon als het ware bijna buiten te zitten en vanaf het keukenblok bijna buiten te koken.

opening.gif

- Vermits het keukenblok halvelings voor de schuifdeuropening staat wordt meestal gekookt met geheel of gedeeltelijk open geschoven deur want de kookdampen kunnen dan meteen buiten. Maar als je de schuifdeur bij regen ook maar 1 cm open zet, drupt het regenwater vanaf de bovenrand over de totale breedte van de deuropening op het keukenblok en in de deuropening; de kookdampen kwijt geraken zal bij regen via een raam of een koepel moeten. Wij kleefden boven de schuifdeuropening een rubber u-profiel als gootje om het druppen te verminderen.

image031.jpg

- Bij regen open je de twee achterdeuren beter niet vermits het dan in de slaapkamer kan binnen regenen.

- Felle regen maakt een blekken geluid op het profiel met het remlicht boven de twee achterdeuren; dat profiel werd blijkbaar niet geïsoleerd (evtl. via de opening van het remlicht isolatie invoegen). Ook de hoekprofielen naast de achterportieren, waar de achterlichten in zitten, zijn niet geïsoleerd.

- Als je in de koffer moet zijn om een gasbonbon open of dicht te draaien of te wisselen, of om bvb je plooifietsen eruit te halen, moet dat steeds via die twee achterdeuren; polyester campers hebben daartoe meestal één kleinere deur op de zijkant naar een zogenaamde ‘garage’.

- De plexiramen op de achterportieren (en ook elders) komen een tweetal cm buiten die portieren; hierdoor kunnen de trappers van de fietsen op een ‘Ducato cary bike’ tot tegen die plexiramen komen en ze evtl. beschadigen. Onze plooifietsen hebben echter inklapbare trappers. Wanneer de camper voorzien is van een ‘Ducato cary bike’ kunnen de plexiramen op de achterportieren slechts op een kiertje opengeklapt worden.

- Campers zijn bijna altijd wit. De Pössl is echter verkrijgbaar in diverse kleuren; toch blijft wit een goede keus omdat deze kleur het beste de zonnestralen weerkaatst (minste opwarming). In een andere kleur valt de Pössl wel een beetje minder op als zijnde een camper, maar wordt dit niet eerder als een verkoopsargument gebruikt?

- Al de vensters en dakkoepels zijn in dubbel plexi (isolerend) maar de voorruit is dat uiteraard niet. Tijdens koude nachten (herfst, winter) condenseert de adem op die schuine ruit, zelfs bij ventilatie en verwarming,. Al de campers hebben hiermee een probleem, tenzij hun bestuurderscabine kan afgesloten worden van het woongedeelte, wat bij campers met naar het woongedeelte draaibare cabinezetels zelden het geval is. Om hieraan te verhelpen kan gebruik gemaakt worden van isolerende matten; bij de Pössl kunt ge dan best ook de twee achterdeuren van zulke matten voorzien.

- Het zitvlak van de frontzetels is aan de voor- en achterkant naar wens kantelbaar en in zijn geheel ook in hoogte verstelbaar. Door de onder de zetels aangebrachte draaiplateaus en de daar onder geplaatste elektronische voeding 230V/12V en een woonbatterij, is de laagste stand van het zitvlak nog vrij hoog, waardoor personen met korte benen wat moeilijk bij de pedalen zullen geraken.

da.jpg

- Als de Pössl (FIAT Ducato 250) met zijn wielen vooraan lager staat dan achteraan, kan tussen de dakribbels een beetje regenwater blijven staan, vooral tegen de achterkant van de voorste lichtkoepel,. Het regenwater moet naar achter en dan zijwaarts weg kunnen en dat is niet het geval als de voorkant van de Pössl lager staat dan de achterkant (wielkeggen benutten).

Als je bvb. een DVB-T of Satellietantenne monteert ligt de montage en afdichting boven op die afgeronde ribbels net iets ingewikkelder dan op een vlak dak. Het dak van de Pössl staat in het midden bovendien een beetje bol.

image052.jpg

Bij dergelijk schuin naar onder lopende kranen, zonder knik bovenaan, lopen altijd wel enkele druppels tot op de plaats waar de kraan op het houten tablet gemonteerd staat, met als gevolg dat het hout daar kan rotten.

Wij plaatsten een rubber ring rond de kraanhals waardoor de lekken nog in de spoelbak vallen i.p.v. verder tot op het tablet te lopen. Dat een gerenommeerd bedrijf zoals Dethleffs zulke kranen monteerde is niet te vatten.

Bij het openen van de kraan wordt in die kraan een microswitch geactiveerd die de waterpomp in gang zet; dit schakelaartje staat bekend als zwak onderdeel (oxidatie); zelf hadden we er tot hiertoe geen probleem mee.

draad.jpg

- Het motorcompartiment is onderaan de Ducato 250 niet afgesloten door een cache. Knaagdieren (marterachtigen, ratten, woelmuizen) kunnen gemakkelijk bij de kabelbomen en zijn blijkbaar verlekkerd op de plastic bescherming rond de bedrading; een gekend probleem bvb. in onze Ardennen. Zelfs dieselleidingen (tegenwoordig ook in een soort PVC), koeldarmen en remleidingen worden soms aangevreten.

Bij onze Pössl werd een stuk draadbescherming inclusief een stuk draad naar de alternator weg gevreten; de batterij laadde niet meer bij en de frigo werkte niet meer op 12V.  Het volstond de beide draadeinden met een bijkomend stukje draad te verbinden maar dat kon slechts als de Pössl boven een put of op een lift stond. We hebben een afschriktoestel van de firma Secorüt (D) onder de motorkap geplaatst. Marderachtige nachtdieren worden nu met ultrasoon (22 khz, 100db over 160°) en een lichtdiode afgeschrikt.  Verbruik: 20 mA.

 

- Bij levering van onze camper, was de motor van onze Ducato 250 gelukkig minstens reeds voorzien van een kunststof beschermkap tegen onder de motorkap druppend water, ondermeer om te vermijden dat de injectoren roesten.  Bij eerdere uitvoeringen van de Ducato 250 kon het regenwater van de voorkant (incl. voorruit) nog gedeeltelijk over de motor en andere onderdelen onder de motorkap lopen (zelfs over een zekeringkast). In recentere versies werden wat bijkomende maatregelen genomen, zoals afwateringsdarmpjes op de overigens veel te kleine afwateringsgaatjes (die vlug verstoppen) aan beide zijkanten van de goot onder de voorruit.

Er zijn verhalen bekend (bij nog niet aangepaste Ducatos 250), waarbij na regen of smeltende sneeuw, gevolgd door een felle vriesnacht, de generator, de tandriemen, het servostuur, enz., vastgevroren waren, met faliekante (kostelijke) gevolgen na het starten van de motor. Bij anderen speelde de telematica (computer) parten met foutmedingen door in de conrectoren van de kabelboom insijpelend regenwater (verminderd motorvermogen tijdens en/of na regenbui, niet starten, enz). De afwatering van de voorkant van Ducatos serie III, type 250, uit 2006 en kort erna, was een miskleun.

 

Is reizen met een camper duur?

Voorbeeld uit 2011: de aankoop van de camper NIET meegeteld en ZONDER één liter steeds duurder wordende diesel te tanken: rijtaks 132 euro, verzekering 856 euro, jaarlijkse autocontrole 41,50 euro, jaarlijks onderhoud (oliewisseling, filters, werk) 223 euro,  totaal: 1.252,50 euro.

Als je gezin slechts uit 2 personen bestaat is reizen met een camper zeker niet de goedkoopste oplossing. Voor wat je uitgeeft aan aankoop van de camper, jaarlijkse verzekering en rijtaks, onderhoud, kosten in de camperzones, jaarlijkse automobielinspectie, verbruik, enz, kan je gemakkelijk op hotel gaan.  Je betaalt voor een zekere vorm van vrijheid, je hoeft niets vooraf te boeken! Bepalend is ook of je wel voldoende vrije tijd zult hebben om van je investering te kunnen genieten; de meeste camperbezitters zijn op pensioen.

 

Wordt gemakkelijk al eens vergeten:

- 230V kabel afkoppelen en in de koffer steken vooraleer je ergens vertrekt (zoniet ruk je het aansluitingsarmatuur uit de zijwand van je Pössl).

 

- Sluit altijd alle dakkoepels als je de Pössl achterlaat want bij niet verwachte windbuien of regen, kom je anders na je afwezigheid voor onprettige verrassingen te staan !

 

Wij gebruiken een 90° eurostekker (blauw) die minder buiten de zijwand van de Pössl uitsteekt dan een gewone eurostekker. De kabel loopt daardoor ook dichter tegen de zijkant omlaag.

Bovendien kunnen we in die 90° eurostekker ook een gewone huishoudstekker pluggen als we eens 230V buiten de Pössl nodig hebben.

image074.jpg

dak.jpg

 

- Het gegolfd dak mag max. met 75 kg belast worden.

 

- Parkeer uw camper zo mogelijk met de snuit ergens tegenaan zodanig dat hij vooraan niet kan opgepakt worden om af gesleept (gestolen) te worden.

 

- Houdt bij de opstelling van uw camper rekening met het verloop van de zon zodanig dat ze zo min mogelijk op de verluchtingsroosters van de frigo schijnt, tenzij je natuurlijk de zon graag laat binnenvallen langs de open schuifdeur terwijl je aan tafel zit.

 

- Houdt rekening met de stand van de wind, zodanig dat deze niet via de grote schuifdeur rechtstreeks in uw salon binnenwaait. De zon staat ook best niet aan de kant waar de frigo  staat.

vouw.jpg

Kofferafmetingen: Breed 80cm,

Hoog 73cm, Diep 132cm.

Ook met 2 vouwfietsen erin is er nog ruimte vrij.

image025.jpg

De deuren achteraan, die toegang geven tot de koffer, kunnen ook geopend worden terwijl er fietsen op het fietsenrek staan.

Het fietsenrek ‘Fiamma carry bike 200 DJ voor Ducato’ op een Pössl, wordt gemonteerd op de rechter achterdeur zonder boren. De scharnieren van die deur moeten het bijkomend gewicht kunnen dragen. De ‘Ducato Carry Bike’ werd ondiep gehouden om het hefboomeffect op de scharnieren gering te houden; de fietsen staan dicht tegen elkaar en dicht tegen de deur. De fietsen beschikken best over inklapbare pedalen (zoniet één pedaal van achterste fiets demonteren). Het fietsenrek is vrij hoog gemonteerd; er komt wat hefwerk aan de fietsen bij kijken en het systeem laat niet gemakkelijk toe om de fietsen van een beschermhoes te voorzien.  De Carry Bike weegt 9 kg en kan max. 35 kg dragen.

Met de verbeterde Carry bike 200 DJ kan men het fietsdraagvlak desgewenst ook lager monteren (op 1m i.p.v. 1,5m), maar dan staan de fietsen wel voor de greep waarmee men de dubbele deur opent en bovendien wordt dan een bijkomende nummerplaathouder met verlichting noodzakelijk.

De Pössl is op zichzelf 5,99 m lang. Het fietsenrek is 40 cm diep (27 cm ingeklapt). Op ferry’s durft men daarom soms de prijs rekenen voor een voertuig langer dan 6m.

bike1.jpg

bike2.jpg

 

Op een camperforum vonden we foto’s van een door een fietsenrek beschadigde achterdeur.

Het gebeurde door te snel over een verkeersdrempel te rijden.

 

Als u een fietsenrek bevestigd op de achterdeur, plaats er dan zeker geen te zware fietsen op.

 

Sommigen geven de cary bike een extra steun met een spanlint naar de bovenscharnier van de linker achterdeur.

 

Wij rijden sinds april 2009 probleemloos met een Fiamma cary bike maar onze fietsen wegen elk slechts 14 kg.

Betere maar duurdere oplossing, bvb voor zwaardere elektrische fietsen, zie video: fietsenrek tot 80 kg

Deze “Busbiker” is te koop bij Buscamper Nederland, weegt 30 kg en heeft een Europese typegoedkeuring.

busbiker.jpg

Busbiker

Een vergelijkbaar model tot 80 kg, de “Biker-N-Joy”, is te koop bij camper-n-joy en kan met of zonder achterlichten geleverd worden (incl. stekkerdoos). De bedrading is weggewerkt in de drager. Er kan bovendien ook een trekhaak voorzien worden. Het geheel wordt op het chassis gemonteerd waardoor aan de bumper geen aanpassingen nodig zijn. Dit concept past op meerdere types campers; het is vlamverzinkt, gepoedercoat, het weegt ongeveer 50 kg en kan in elke kleur geleverd worden. De “Biker-N-Joy” is links- of rechtsdraaiend beschikbaar  (of maatwerk op wens van de klant).
Website van de productontwikkelaar:
b-clever-systems
Voor meer info stuur van hieruit een email naar de productontwikkelaar: info@b-clever-systems.nl 

 

w1.jpg

Biker-N-Joy

 

w2.jpg

Biker-N-Joy

w3.jpg

Biker-N-Joy

w4a.jpg

Biker-N-Joy

Tegenover de Fiama Carry bike die op de achterdeur gemonteerd wordt bieden deze fietsenrekken meerdere voordelen:

  - ze kunnen zwaardere fietsen dragen, in totaal max. 80 kg (i.p.v. slechts 35 kg bij de Fiama Carry Bike).

  - ze kunnen uitgebreid worden voor meer dan 2 fietsen

  - de deurscharnieren worden niet belast.

  - de fietsen moeten niet zo hoog getild worden.

  - de ramen in de achterdeuren kunnen geopend worden (iets wat de Fiama Carry Bike totaal verhindert).

  - er kan gemakkelijk een beschermhoes over de fietsen geplaatst worden.

  - de fietspedalen kunnen de ramen op de achterdeuren niet beschadigen (bij de Fiama Carry Bike is de kans daartoe redelijk groot).

Een andere mogelijkheid is de montage van een trekhaaksysteem, in combinatie met een gepaste kogelhals die laag onder de achterportieren moet blijven, waarop dan een neerklapbaar fietsenrek type ATERA-STRADA DL kan geplaatst worden.

w4.jpg

WESTFALIA trekhaaksysteem type 306 270

w3.jpg

 

w5.jpg

Van groot belang is de juiste kogelhals die laag onder de achterportieren moet blijven

w2a.jpg

Deze kogelhals blijft beneden de onderrand van de portieren

 

w1.jpg

Na het kantelen van het fietsenrek kunnen beide portieren geopend worden

 

De ontgrendeling gebeurt door een druk op een knop (eerste ontgrendeling), gevolgd door een trap op een voetpedaal (tweede ontgrendeling). Vervolgens kan men het fietsenrek van de portieren wegklinken, tegelijkertijd schuift het dan bovendien op twee glijbanen ook nog weg van de portieren. Kantelen + van de portieren wegglijden.
De ATERA-STRADA DL (DL = De Luxe) bestaat in diverse uitvoeringen: een fietsenrek van 12,5 kg voor 2 fietsen (max. draagkracht 47 kg in totaal) of een fietsenrek van 14,5 kg voor 3 fietsen (max. draagkracht 45 kg in totaal).

Het 12,5 kg rek (Atera-Strada DL2) voor 2 fietsen (Part-Nr. 022 658) is uitbreidbaar naar 3 fietsen (Part-Nr 022 610).

Het 14,5 kg rek (Atera-Strada DL3) voor 3 fietsen (Part-Nr 022 659) is uitbreidbaar naar 4 fietsen (Part-Nr 022 611).

Youtube-Videofilm 1

Youtube-Videofilm 2 (in het Duits).

Youtube-videofilm 3 (in het Duits).

Sit in 2012: een handig systeem voor gewone fietsen, maar minder geschikt voor elektrische fietsen (gezien de max. draagkracht). Er zullen in de toekomst waarschijnlijk wel gelijkaardige producten (ook van andere merken) ontwikkeld worden die de zwaardere elektrische fietsen wèl kunnen dragen.  Er is reeds een “Atera-Strada E-bike”, geschikt voor 2 elektrische fietsen (samen max. 60 kg), maar deze is alleen kantelbaar (schuift helaas niet ook nog weg van de achterportieren). 

 

 

 

7- of 13-polig ?


7-polige stekkers worden in de regel gebruikt bij gewone aanhangers, die niet blijvend stroom of een laadleiding nodig hebben.  Een wit achteruit-rijlicht aansluiten is hierbij niet mogelijk.
Met 13-polige stekkers is het mogelijk om een achteruit-rijlicht, continue stroom (bvb voor een koelkast in een caravan tijdens het rijden) en een laadleiding op de aanhanger te benutten.

 

 

 

7pol.jpg

In 2012 hebben we op diverse plaatsen LED-strips aangebracht.
We gebruikten daartoe LR-EASY04 LED-stips, te koop op een rol van 5 meter (+- 60 euro) en naar believen om de 5 cm op maat te knippen. Er moet dan telkens een 2-aderige voedingsdraad op de afgeknipte strips gesoldeerd worden. Uit één rol kunnen zo meerdere LED-strips op maat geknipt worden. Ze werken op 12V (voor gebruik op 230V was een voeding meegeleverd maar die is in de camper niet nodig). De LR-EASY04 heeft  60 LEDs per meter met warm-wit licht. De achterzijde is voorzien van M3-tape waardoor ze gemakkelijk te kleven zijn. We hebben bijkomende schakelaars geplaatst voor de LED-strips en de originele verlichting met schakelaars ook behouden.

 

ledstripkl.jpg

60 LEDS per meter    12 Volt

Verbruik: 4,8 watt per meter = 0,4 Ampère per meter  (6,6 mA per LED)

ledstuk.jpg

Het korste stukje dat kan afgeknipt worden is ongeveer 5 cm lang.

Mogelijke lengtes: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35cm, enz om de 5 cm tot max. 5 meter.

image040.jpg

 

Afmetingen: B 26,3  X D 17 X H 13 cm

Onze Pössl heeft onder de zetel van de chauffeur een elektroblock EBL99g dat ervoor zorgt dat de start- en woonbatterij opgeladen worden via 230V, of tijdens het rijden. Beide batterijen blijven van elkaar gescheiden. Het elektroblok zorgt tevens voor de stroomverdeling naar al de toestellen en de binnenverlichting in de Pössl. Het beveiligt de kringen via diverse zekeringen. De EBL99 heeft een aansluitmogelijkheid voor een zonnepaneel en voor een TV en is instelbaar  voor een lood-gel of lood-zuur woonbatterij. Het electroblock kan een AES-koelkast schakelen tussen gas, 12V en 230V (AES: Automatic Energy Selection).

Firma:   Schaudt gmbh   Daimlerstraße 5   88677 Markdorf  Duitsland

Tel.: 0049 7544 9577 (-0 of -16)    E-Mail: kundendienst@schaudt-gmbh.de

EBL handleidingen kunnen in pdf gedownload worden bij Schaudt gmbh.

DE EBL99 schakelt de woonbatterij af zodra haar spanning tot 10,5V daalt.

Zekeringen:  5A=oranje, 10A=rood, 15A=blauw, 20A=geel, 25A=wit

Een revisie EBL99 in ruil tegen een defecte kan men bij Schaudt gmbh (revisie +- 200 euro, nieuw +- 800 euro).

zekeringen.jpg

kreisgif.gif

Kreis 1:

lamp boven tafel, boven gangpad en in badkamer; Sat ontvanger Denson DS-500, Digital TV DQTW1506, DVB-T versterker (VHF+UHF)

 

Kreis 2:

lampen in slaapkamer en boven keukenblok (alarm niet incl.)

 

TV 10A: Satenne Sat-antenne

 

Kenmerken van onze startbatterij:

12V 95 Ah 800A (EN2/SAE)-520A(IEC)  L 34 X B 17 X h 17 cm
Deze batterij zit in een afgesloten vak onder de voetmat van de chauffeur.
De massaklem kan met een hendel (zonder gereedschap) van de min pool van de batterij worden los- en terug vastgemaakt; dit is handig bij het herladen van de batterij met een uitwendige lader, waarbij de minpool van de batterij van de massa van de Pössl moet losgekoppeld worden. Een compleet lege batterij herladen met 4 ampère duurt (95 : 4 =) 24 uren. 3 uren laden met 4 ampère volstaan om terug te kunnen starten.

 

Kenmerken van onze ‘Banner Running BullGEL-woonbatterij:

Producent: Banner Oostenrijk (geen vertegenwoordiging in België, wel in Nederland en in Duitsland)

Producttype: 595 901 085

12V  95Ah  850A(EN test)   AGM = Absorbent Glass Mat (gel)   L 35,4 X B 17 X H 19 cm

Toegelaten laadspanning: indien sporadisch tussen 14,1 en 14,4V; indien aanhoudend 13,5V.

Onder de rechter voorzetel is vlak naast deze woonbatterij nog plaats voor een identieke tweede woonbatterij maar wij hebben er slechts één.

 

Stroomverbruik van de woonbatterij:

- Grootste verbruikers: de ventilator van de Truma combi4 waterboiler/ringverwarming, de woonverlichting en de TV + Sat ontvanger.

- Kleinste verbruikers: het controlepaneel van de frigo, de waterpomp van de keuken- en badkamerspoelbak, de pomp voor spoeling van de WC, de niveau indicatie van de WC container, de thermostaat in de woonruimte, de gasdetectie- en de inbraak bewegingsdetector.

We benutten nog geen zonnepaneel of brandstofcel. Als we niet rijden of niet aangesloten zijn aan 230V wordt de woonbatterij dan ook niet bijgeladen.    Meer info over een brandstofcel    Efoy verdelers en installateurs in België

Als we de TV NIET gebruiken houdt de woonbatterij zonder bijladen méér dan een week stand (als de ringverwarming niet in gebruik is = in de zomer). Als we ook nog een uurtje per dag TV kijken houdt de woonbatterij zonder bijladen een vijftal dagen stand (als de ringverwarming niet gebruikt wordt = in de zomer).

 

Zonnepanelen voor campers:

Een paneel met 36 cellen levert bij voldoende licht ongeveer 17V belast (20V of meer onbelast). Elke silicium cel levert ongeveer 0,5V; er zijn 36 cellen nodig om aan voldoende spanning te komen om een batterij te kunnen laden.

CIGD: plooibaar, 7-8% licht-efficiëntie, dun (plat), duur.

Mono kristal silicium: 15% licht-efficiëntie, in aluminium kader, meest gebruikt.

Poly kristal silicium: 11-14% licht-efficiëntie, iets goedkoper dan mono kristal silicium.

Amorf silicium: 6-7% licht-efficiëntie, maar werkt ook bij weinig licht, intredende duisternis, schaduw (dus ook in winter).

Complete schaduw; bvb. een blad dat op één cel ligt, haalt de efficiëntie fors omlaag. Bij diffuse schaduw; bvb. door een boom op enkele meters afstand, wordt de efficiëntie ook beperkt maar minder.

Tussen het hoge noorden, midden Europa en zuid Europa is weinig verschil in laadcapaciteit, vermits in het hoge noorden de dagen langer zijn met minder krachtige zon, en in zuid Europa zijn ze korter maar met krachtiger zon.

Studie over zonnepanelen in campers door Guido Clinckemaillie

 

image052.jpg

TV in onze camper:

15” LCD met DVB-C tuner (kabel) en DVB-T tuner (Terestrial), Formaat 16:9

12V (ingebouwde gestabiliseerde voeding van 9 tot 24V); werkt ook op 230V.

Verbruik: 40 watt  (3,3A bij 12V).

Ingebouwde DVD-player (incl. spelen van audio CD).  Afstandsbediening.

EPG en teletekst.   PAL en SECAM.   HDMI.   Super video ingang.

USB-poort (daarmee kan men video’s en foto’s vanaf een stick of SD-card bekijken of mp3 muziek beluisteren).

Een satellietontvanger kan via scart of AV-kabel aangesloten worden.

CI-slot voor CA-module (voor betaaltelevisiekanalen).

Afmetingen: (39 x 29 x 6,5 cm). VESA 75 bevestigingbeugel.

We kochten deze DQT-W1506CI+DVD via internet bij  bij Nautic Gear (is thans niet meer te koop).

image054.jpg

Tona DVB-T 360° rondontvangst antenne

DVB-T ontvangst:

Wij hebben satellietontvangst, maar via de ingebouwde DVB-T (Terestrial) tuner in de TV en een rondontvangst DVB-T antenne, hebben we ook digitale ontvangst van lokale stations die uitzenden op VHF. In Vlaanderen op kanaal 22 (482 Mhz) of kanaal 25 (506 Mhz), één, een+, ketnet, canvas. In Walonië op kanaal 56 (754 Mhz) of op kanaal 66 (834 Mhz), la une, la deux, la trois, euronews. Nabij de landsgrenzen of in andere landen zijn uiteraard mits opnieuw scannen ook andere regionale DVB-T-zenders te ontvangen.  In het Frans spreekt men van TNT (Télévision Numérique Térestre) i.p.v. DVB-T.

In het buitenland ontvang je hun regionale zenders. In Duitsland worden zelfs een aantal kanalen die normaal alleen via satelliet te ontvangen zijn gratis op DVB-T aangeboden; in Keulen bvb ontvangen we een 40-tal kanalen in DVB-T, in Aken een 30-tal.

image063.jpg

Versie 2012

Was reeds geschikt voor de zwaardere compresssie MPEG4 en de bandbreedte besparende uitzendtechniek 8PSK.

Maar zijn gevoeligheid/selectiviteit liet voor de 8PSK-zendtechniek toch te wensen over.

 

 

We kregen in sept 2013, ter vervanging, de Denson 1010 road versie 2013
image083.jpg

Satelliet ontvangst:

DVB-S = Small Definition = SD

DVB-S2 = High Definition = HD

Omdat TV-Vlaanderen eind 2012 sommige kanalen verder compresseerde van MPEG2 naar MPEG4, sommige naar HD omzette en sommige (vooral deze in HD) op Astra 3 i.p.v. Astra1 ging uitstralen, kochten we in okt 2012 een DVB-S2 HD satellietontvanger; het werd een DENSON DS-1010 ROAD, de opvolger van onze DENSON DS-500; deze laatste was immers slechts voor DVB-S (SD) geschikt.  Van toen af werd het ook noodzakelijk om zowel Astra1 als Astra3 te kunnen ontvangen om al de kanalen van TV-Vlaanderen verder te kunnen bekijken.

Mits op de oude SD ontvangers de kanaallijst opnieuw in te scannen bleven de meeste kanalen in 2012 nog te ontvangen via Astra1; een HD ontvanger was toen nog niet noodzakelijk, maar de ontvanger moest wel voor een aantal kanalen reeds MPEG4 kunnen verwerken.

Terloops: Het nog méér compresseren van mpeg2 naar mpeg4 wordt niet alleen toegepast voor HD maar ook om plaats te maken voor bijkomende kanalen op SD.

Vanaf begin 2013 wordt voor TV-kijkers bovendien op sommige satelliet transponders gebruik gemaakt van de nieuwe uitzendtechniek 8PSK. 8PSK is 30% efficiënter inzake bandbreedtebesparing t.o.v. QPSK maar het signaal is wel minder sterk waardoor de schotelantenne nog exacter op de satelliet moet uitgericht worden of een grotere schotelantenne moet gebruikt worden. Zeker wie op de rand van het bereik van de Astra’s zit (bvb in Spanje) kan tengevolge van dat zwakker signaal problemen ondervinden. Voor de Sat-TV-aanbieders is 8PSK goedkoper omdat ze voor gebruik van de transponders moeten betalen naargelang de ingenomen bandbreedte.

 

Méér over 8PSK

 

Voor professionele toepassingen worden 16PSK en 32PSK aangewend.

Wie AL de kanalen van TV-Vlaanderen vanaf 2013 verder wil kunnen ontvangen moet dus rekening houden met 4 dingen:

1.     De sat-ontvanger moet mpeg4 compressie aankunnen.

2.     De Sat-ontvanger moeten geschikt zijn voor DVB-S2 ontvangst (= HD = High Definition).

3.     De sat-ontvanger moet het bandbreedte besparende 8PSK aankunnen waarmee satelliet-transponders nu sommige kanalen
uitzenden. 8PSK resulteert in een zwakker signaal waardoor de schotel nog exacter op de satelliet moet gericht staan, of een grotere schotel moet gebruikt worden.

4.     De satellietschotel moet op Astra1 en op Astra3 kunnen gericht worden of over een duo-LNB beschikken waarbij de schotel op Astra1 kan gericht blijven maar dan tevens Astra3 ontvangt.

Oudere DVB-S (SD) satellietontvangers die nog geen MPEG4, geen 8PSK en geen DVB-S2 (HD) kunnen verwerken, moeten een software-update ondergaan; maar dat lukt niet altijd bij heel wat van die toestellen die dan helaas moeten vervangen worden.

Op de Denson DS-1010 Road worden de TV-Vlaanderen kanalen met een fastscan op ‘TVV HD’ ingeladen. Telkens er kanaalwijzigingen doorgevoerd worden, moet deze fastscan opnieuw uitgevoerd worden. Het toestel werkt rechtstreeks op 12V en we kunnen er overal in Europa de ons vertrouwde zenders mee ontvangen (één, VTM, enz) en natuurlijk ook met of zonder smartcard honderden FTA-kanalen (Free to Air). We kochten de DENSON DS-1010 ROAD bij Flandersdigital

Onder de gleuf voor de smartcard kan evtl. nog een bijkomende CI-module geplaatst worden voor een tweede smartcard, maar noodzakelijk is dit niet.

Verbruik 15W = 1,25A bij 12V (9 -14V).

In maart 2012 werd een automatische DVB-S/S2 Satelliet-schotel “Satenne R2 68 op het dak van de Pössl gekleefd met “MS600 all round seal & Bond”, een hybride polymeer één-component lijm (zie bertec.be).

 

Mobilsat is het identieke, net iets goedkopere, Italiaanse broertje.

 

Er zitten 16 satellieten in het systeem, waarvan 3 direct beschikbaar, Wij hadden oorspronkelijk voor TV-Vlaanderen enkel Astra 1 nodig met de kanalen die ons interesseerden in DVB-S (niet HD) en dus ook maar één LNB (ontvangstkop).

De schotelantenne werd gemonteerd door Vanomobil in Tremelo-Baal. Grootleverancier is VADAC, Teugseweg 18 in 7418 Deventer (Nederland).

image061.jpg

Op deze foto uit maart 2012 heeft onze Satenne R2 68 nog een enkele LNB

 

Nadat TV-Vlaanderen eind 2012 sommige kanalen compresseerde naar MPEG4, sommige omzette naar HD en sommige (vooral in HD) nu ook via Astra 3 uitstraalt, was het noodzakelijk ook die satelliet te kunnen ontvangen. Dat ging het gemakkelijkst door op de Satenne een DUO-LNB (dubbele ontvangstkop) te plaatsen; waardoor we vanaf nov 2012 ook Astra3 ontvangen zonder de schotelantenne van Astra1 naar Astra3 te moeten draaien. Dat hoefde geen duo-LNB van specifiek TV-Vlaanderen te zijn op voorwaarde dat het er een was van 4,3° (Astra1 op 19,2°, Astra3 op 23,5° = 4,3° verschil).   Wij plaatsten een GT-MDS43. De duo LNB is groter dan de originele LNB waardoor de aansluiting van de coax-kabel onderaan ook een stuk lager komt te zitten. Goed opletten dat na montage het boogje in de coax (van de draagarm naar de LNB) niet tegen het dak wrijft bij het openen en sluiten van de schotel, het kan tot kabelbreuk of een breuk in de F-stekker leiden.. Een nieuwe F-stekker op de coax persen kan alleen bij de grootleverancier. Eventueel kan men nog zelf een FC040 stekker in de plaats monteren (verkrijgbaar bij elektronica onderdelen leveranciers).

gt.jpg

image079.jpg

Het overkoepelend bedrijf boven TV-Vlaanderen en Telesat heeft eind  2013 een aantal frequenties gewisseld om meer HD zenders te kunnen aanbieden. Daaronder  helaas ook frequenties die noodzakelijk waren om satellieten herkenbaar (vindbaar) te maken voor automatische en half-automatische schotelantennes. Astra 3 (op 23,5°), die het HD aanbod van TV-Vlaanderen uitzendt, kon door meerdere automatische en half-automatische schoteltypes niet meer gevonden worden. Wie problemen had kon bij de leverancier van de schotelantenne terecht voor een software-update van het systeem van de schotelantenne (niet te verwarren met het herladen van kanalen).

Onze Satenne R2 68 schotelantenne had ingevolge die zoek-frequentiewijziging op Astra 3 nog geen probleem omdat onze schotel steeds alleen Astra1 zoekt en dan meteen ook Astra 3 ontvangt via een tweede LNB. De zoekfrequentie voor Astra 1 bleef dus ongewijzigd.

Als je onze controle-unit niet zonder stroom zet onthoudt hij de laatste posistie. In ons geval betekent dit dat hij na ongeveer 33 sec vanuit dichtgeklapte toestand op Astra 1 is uitgericht.

Ruststroom: 60 mA.  Zoeken en open- of dichtklappen: 2,5A.

Als je de controle-unit echter zonder stroom hebt gezet duurt het zoeken nadien een 2-tal minuten.  Het bedieningspaneel laat ook toe de schotel met de hand te besturen of nog automatisch fijner af te stemmen.

68x68cm schotel, dichtgeklapt 22cm hoog, 15,5 kg,

De LNB-skew is met de hand regelbaar (imbus 3mm nodig).

Op de controle unit van de Satenne kunnen twee satelliet ontvangers aangesloten worden.

Voor onze 360° DVB-T antenne was er bovendien een aansluiting voorzien IN de voet van de Satenne.

dicht.jpg

De schotel klapt automatisch dicht bij het starten van de Pössl-motor. Daartoe is er een aansluiting op D+ (blok2-pin3) van de EBL99-voeding, waarop trouwens ook de D+ van de frigo is aangesloten.
Hoogte Pössl met ingeklapte satellietschotel incl: 2,70m.

 

footpr.gif

 

Bedieningspaneel Satenne R2 op Youtube

 

In 2012 kwam de SATENNE SNIPE op de markt. Deze vlakke schotelantenne is maar half zo groot als onze Satenne R2 en is daardoor ook minder windgevoelig; bovendien kantelt ze ook nog automatisch naar de juiste skew-instelling.

Ze is ondermeer te verkrijgen bij Vanomobil in Tremelo-Baal.

 

Satenne Snipe op Youtube

snipe.jpg

image004.jpg

We hebben onze Pössl laten voorzien van een Sopo-plus alarm van de Duitse firma Linnepe.

 

Het detecteert, zoals het gewone sopo alarm, slaapgas (nieuwe rage bij inbrekers), maar beschermt je met zijn uitbreidingen nu ook tegen een butaan- of propaangaslek.

 

Het is tevens voorzien van een bewegingsmelder (inbraakdetectie).

 

Het kan nog verder uitgebouwd worden met sms-service (inbraakmelding naar je gsm) en een koolmonoxide-melder, maar vermits de camper een truma (gesloten verwarmings- en boilersysteem) heeft is daartoe geen gevaar, tenzij je het gasvuur gebruikt met alle deuren, ramen en koepels dicht.

trigas.jpg

De firma Linnepe heeft thans een gemakkelijker opstelbare gasdetector op de markt; de zogenaamde TRIGAS.

Aan te sluiten op 12V.

Door de behuizing te drukken wordt het alarm in- of uitgeschakeld.

Het detecteert : propaan-butaan, koolmonoxyde en KO-gassen (slaapgassen).

Een interessant en eenvoudiger te installeren alternatief voor het SOPO-alarm Plus, maar wel zonder inbraakdetectie.

gps.jpg

Garmin nüvi 755

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben onze camper achteraf ook nog uitgerust met een ‘Garmin nüvi 755 GPS’ met ‘lane assistance’ en ‘TMC’. Hij gaat bij het starten van de motor automatisch mee in gang. Bij het stilleggen van de motor onthoudt hij automatisch de coördinaten van die plaats. De Pössl na een wandeling met de garmin terugvinden is ook handig meegenomen.

 

De Garmin kan evtl. aangesloten worden op de aux. ingang van de radio (die we ook achteraf zelf plaatsten) waardoor je het geluid van de GPS desgewenst ook via de radio kunt beluisteren (zo is daarvoor geen verboden FM-zendertje in de GPS nodig); maar ook zonder radio is de GPS al meer dan luid genoeg.

 

De kaarten van 25 Europese landen zitten in zijn geheugen en hij wordt bediend via screentouch.  Flitspalen worden tijdig gesignaleerd.


In naslagwerken worden de landkaart-coördinaten van camperzones en campings vermeld; in de ‘Garmin nüvi 755’ kan je die coördinaten in 3 diverse formaten invoeren.

 

graden:              

DD.dddddd°

vb:  50.7545,  6.0211

graden, minuten, seconden:  

DD°MM’SS”           

vb:  N 50 45 16,  E 6 1 16

graden, minuten:

DD°.MM.mmm’

vb:  N 50 45.27,  E 6 1.266

 

Bepaal hier de coördinaten van een specifieke plaats op de kaart

Coverteer hier uw coördianten.

 

Een aantal merken ontwikkelden ondertussen een GPS  die uitgerust is met gegevens specifiek van belang voor het vinden van campings en camper staanplaatsen en waarbij men de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van de mobilhome kan invoeren zodanig dat mogelijke hindernissen vermeden worden (hoogte van bruggen, tonnenmaat van bruggen, smalle wegen, korte bochten, enz).

Enkele voorbeelden: Garmin Dezl 760 LMT-D (7”), zijn opvolger (uit nov 2013) de Garmin Camper 760 LMT-D (7”), de Tomtom Go Live Camper (5”) uit 2012 en de Snooper (7”). Elk van deze gsm’s is meteen al uitgerust met duizenden campings en camperstaanplaatsen. Bij Garmin zijn het de lijsten van ACSI en MHF (Motor Home Facts UK); bij Tomtom de lijsten van ANWB en ADAC (situatie in jan 2014).  Eigen POI’s (Points Of Intrest) kunnen nog bijgevoegd worden.

LMT-D betekent Lifetime Maps & Traffic – Digital. Diverse merken bieden nu de gratis update van kaarten aan voor de levensduur van het toestel. Het opvolgen van de traffic (verkeersopstoppingen) is langzaam overal beschikbaar aan het worden via DAB+ i.p.v. TMC (dat nog via FM werkte) en geschied dan digitaal en veel vlugger. Tomtom benut een eigen goed werkend systeem en heeft een website waarop vertragingen en opstoppingen overal terug te vinden zijn: tomtom trafic.

Een aantal merken bieden bijkomende services zoals flitspalen, het weer, enz. Bij sommige merken zijn die diensten het eerste jaar gratis en nadien te betalen. Sommige merken bieden ook bijkomende diensten aan mits de gps via bluetooth verbonden is met een smartphone of gsm en dan betaal je daarvoor natuurlijk via je provider.

Voor in de camper is er tegenwoordig meer en meer belangstelling voor een groter gps-scherm; Garmin en Snooper hebben reeds 7” schermen; Totom slechts 5” (situatie in januari 2014).

 

Of de GPS nog een lang leven beschoren is, is maar de vraag want wie een Smartphone (Apple iPhone of Android versie) of tablet heeft, kan daarop gps software installeren bvb van Sygic of Navmii en ook apps met lijsten van campings en staanplaatsen downloaden.
De landkaarten worden kompleet opgeslagen in het geheugen om te vermijden dat in het buitenland via dure roomingdiensten zou moeten gewerkt worden; dat neemt uiteraard wel veel opslaggeheugen in beslag.
De Smartphone is in feite een mobiele telefoon met uitgebreide computermogelijkheden waarmee men kan telefoneren (Voice Over Internet Protocol), sms-en, mailen, internetten, muziek beluisteren, foto’s en video’s bekijken, games downloaden en die beschikt over een touchscreen i.p.v. een vast toestenbord.  Tot 5 inch spreekt men van Smartphone, groter wordt het een Tablet genoemd.

 

Om de watervoorraad onderweg terug te kunnen vullen heb je best een vulset mee en diverse aankoppelingsstukken.

Bijvullen kan in een camper-servicezone (in België vind je die nog niet in alle steden en gemeenten), of op een camping.
Een camper-servicezone is soms gratis, en in elk geval goedkoper dan een camping.

Als je de douche niet benut kom je voor 2 personen ongeveer een week toe om je te wassen, voor de afwas en om het toilet te spoelen.  Om het water kiemvrij te houden worden er een vijftal tabletjes chloramine aan toegevoegd.  Koken doen we met flessenwater of water uit onze twee kanisters van 5 liter.

set.jpg

wielkeg.gif

We hebben twee plastic ‘wielkeggen’ waarmee we de camper op oneffen bodem horizontaal kunnen krijgen; per as kunnen ze max. 5 Ton dragen.

De camper heeft Bridgestone Duravis ‘Light Truck’ banden 215/70R15

215   bandbreedte in mm

70    hoogte is 70% van de breedte

 R     radiaalband

          15    velgdiameter in inches

Het zijn helaas geen M&S banden; in Duitsland bvb zijn winterbanden verplicht als het er sneeuwt of ijzelt.

chemwc.jpg

 

De chemische WC Thetford C200 :   Hoe werkt dat ?

 

In het badkamertje staat een draaibare witte polystyreen WC die perfect aansluit op een plastieken cassette met een capaciteit van 17 liter onder de vloer van de camper.

 

De WC is voorzien van een hefboompje waarmee je een schuif op die cassette onder de vloer opent.  Nu kan je je behoefte doen.

Met een druk op een elektrische knop spoel je de WC door (’t water komt uit de 110 liter voorraad). Daarna sluit je de opening op de cassette terug met het hefboompje aan de WC.

 

Als de cassette voor 15 liter gevuld is gaat er een lichtje branden (bij gebruik door 2 personen is dat na 3 à 4 dagen). Er blijft dan 2 liter reserve (max. is 17 liter) maar toch kunt ge de cassette dan best zo vlug mogelijk leeg maken; ze kan via een luikje in de zijkant van de camper verwijderd worden. Je moet er gewoon zachtjes aan trekken. De cassette komt volledig hermetisch gesloten naar buiten. Je komt niet in aanraking met de inhoud hoe je die cassette ook draait of keert. Met een druk op een knop op de cassette kan je ze in een service-zone of op een camping ledigen.  Nu giet je 75 ml Aqua Kem Green of Aqua Kem Blue in de cassette en je schuift ze terug op haar plaats. ‘Green’ is milieuvriendelijker, ‘Blue’ is iets goedkoper en geeft iets langer een frisse geur (tot 5 dagen). Na een zachte klik sluit de cassette terug perfect aan op de WC.  Het product verspreidt een frisse geur en micro-organismen breken het toiletafval op biologische wijze af.  Absoluut geen vieze bedoening.

c200.jpg

THETFORD C-200 8p cassette.     NO 2352762     Code: 20081103

 

Toilet, cassette en onderdelen zijn ondermeer ook verkrijgbaar bij:

JUGA

Rijmaran

Urbano

 

image048.jpg

Wij beschikken over een tweede cassette als reserve.

 

De volle cassette, die zich bij het verwijderen automatisch hermetisch afsluit, wordt dan bewaard tot zich een lozingsmogelijkheid voordoet.  Als je dan met 2 personen nog een beetje spaarzaam bent op de watervoorraad (110 L) en de woonbatterij, kunt ge zo zeker een week ‘self suporting’ blijven, zonder via een servicezone of camping te moeten langs gaan.

 

Als men ze liever niet in de koffer zet, kan de reserve cassette in onze Pössl, gemakkelijk opgeborgen worden in de naar onder geventileerde afgesloten gasbun, op de plaats waar anders evtl. een reserve gasfles kan staan.

We zorgen ervoor dat de ventilatieroosters in de bodem niet afgedekt worden (cassette op blokjes geplaatst).

1e Video over  Fabricage, rijtest nadien, en diverse Pössl types

2de video over  Fabricage, rijtest en nadien

Video over  Hoe de Pössl 2 Win er binnen uitziet

pan.jpg

In Italië ben je verplicht deze plaat achteraan te bevestigen wanneer je een fietsenrek op je camper hebt. In België moet dit bij een lading die méér dan 1 meter uitsteekt

 

In Frankrijk valt onze camper onder ‘klasse 2’ en betaal je op de autobanen de helft meer dan voor een personenwagen. Een voorbeeld: Arras tot Senlis = 125 km; kostte 16,7 euro = 0,13 euro/km (= 5,4 Bef/km) in 2009.

In de camperzones kan je overnachten en je kan er gebruik maken van de geboden faciliteiten.

Soms is het geheel gratis. Soms betaal je enkel voor de overnachting. Soms betaal je nog appart voor één of meer van de faciliteiten.

In nogal wat mobilhome verblijfszones staan automaten voor 230V, drinkwater, ledigen van vuilwatertank en chemische WC; je zorgt best voor voldoende munten van 0,5.. 1 en 2 euro.

Niet overal zijn ook alle faciliteiten beschikbaar.

 

Waar je terecht kan, hoeveel plaatsen er zijn, wat het kost en wat je geboden wordt, vind je bvb. in de ‘Campergids Europa’.

De campergids vermeld ook de landkaartcoördinaten van elke servicezone zodat je er met de GPS zonder problemen naartoe kunt rijden.

 

Op een camping beschik je meestal over alle faciliteiten, maar campings zijn duurder dan camperzones.

campgids.jpg

In België is overnachten langs de openbare weg niet officieel verboden, maar is afhankelijk van het plaatselijk politiereglement; er is een gedoogbeleid. In de kustprovincies is het niet toegestaan, met uitzondering van de aangewezen terreinen.  Elk land kent zijn eigen wetgeving op dat vlak.

 

Winterstalling:

Om vriesschade te voorkomen moet men er voor zorgen dat de watervoorraadtank, de vuilwatertank en de WC-cassette leeg zijn.  Ook de Truma-boiler en de leidingen naar het badkamertje en naar het keukenblok moet men laten leeglopen.

Eerst de watervoorraadtank laten leeglopen, dan de kranen in middenstelling (warm + koud) gans open zetten en de leidingen laten leeg lopen; de kranen de ganse winter laten open staan maar de 12V meteen afzetten anders blijft de pomp continue werken en brand door. Doorblazen van de leidingen is ook geen slecht idee maar op de leidingen naar de kraantjes in de keuken en de badkamer zit bij sommige campers achter (of op) de pomp een terugslagklep, in dat geval lopen die leidingen niet zomaar terug leeg naar de watervoorraadtank, zelfs niet bij doorblazen

Vergeet niet ook de flexibele darm van de douchekop te laten leeglopen (de douchekop een tijdje omlaag hangen in de opvangbak). Als water in de kranen of de pomp bevriest zit je na de winter beslist met problemen. Veel voorkomende vriesschade: lekkende aansluitingen (dichtingen) van de steekleidingen op de kranen.  * steekleidingen = zonder spanring.

De gel batterij van het woongedeelte kan men tijdens de winter best af en toe eens bijladen, maar te lang laden (of met een te hoge spanning) is ook niet goed want dan droogt de gel uit.
* Een gelbatterij heeft als voordeel dat ze dieper kan ontladen worden, dat er bij het laden nagenoeg geen gas vrijkomt en dat men niet met bijtende zuren in aanraking kan komen.

 

Nog mogelijke uitbreidingen voor onze camper:
  - startonderbreker
  - 4 spatborden
  - geïsoleerde vuilwatertank i.p.v. niet geïsoleerde
  - versterkte achtervering
  - rolo’s voor cabinezijramen i.p.v. gordijntjes

  - warmtewerende cabinerammen.

  - winterdekentjes voor de 2 ventilatieroosters van de frigo op de zijkant van de Pössl.

  Maar uitbreidingen verhogen het totaalgewicht waardoor je minder laadcapaciteit over houdt.

 

 

Hebt U nog vragen ?

Wij geven met plezier onze ervaringen betreffende de Pössl 2 Win aan U door.

We horen het ook graag indien u opmerkingen of verbeteringen voor deze webpagina heeft.

Uw beoordeling is een stimulans om het nog beter te doen.

Mail ons  ericvabe@telenet.be

Onze persoonlijke website  http://users.telenet.be/evbbmb

 

Onze eerste reiservaringen met de Pössl:

De Moezel van Trier tot Koblenz (2009)

Aachen (2009)

Köln, Siegen en Aachen (2009)

Door Frankrijk tot tegen de Spaanse grens (2009)

Belgische kust (26-30 april, 2-4 juni, 1-4 sept en 7-9 oct 2010)

Kust – Aachen – Rüdesheim – Romantische Rhein – Cochem  (mei 2010)

Spich – Köln – Arolsen – Köln – Aachen (21-27 juni 2010)

Monschau – Gemünd – Vogelsang – Urftalsperre – Obersee (juli 2010)
Köln (5-8 augustus 2010)
Han-sur-Lesse – Rochefort – Barvaux – Durbuy (20-22 aug 2010)

Trips in 2011 (diavoorstelling via Picasa)
Saarland –Moezel – Aht – Eifel  Aug 2012 (diavoorstelling via Picasa)
Niederrhein  Aug 2012 (diavoorstelling via Picasa)

Keulen – Düren – Aken – genk  Sept 2012 (diavoorstelling via Picasa)

Aken – Keulen – Düren  Okt 2012 (diavoorstelling via Picasa)



Nuttige links:

Motorhomeworld.be

JUGA online kampeerwinkel Heusden-Zolder

REIMO, alles voor de camper

Frankrijk: overzicht autobanen - péage bedrijven

Frankrijk: overnachten bij wijnboeren


Voor het leggen van contacten en het uitwisselen van ervaringen en ideeën over allerlei merken en typen buscampers

Buscamperclub NL

Een probleem met uw VAN-camper?

Duizend en één rubrieken van onfortuinlijke camperbezitters en aangereikte oplossingen ervoor (in het Duits):

Kastenwagenforum Duitsland

 

Ducato forum (in het Duits)

Ducato-Forum.com

 

 

Staanplaatsen (camperzones of campings:

 

Parkeren en overnachten met de camper in België

België: campings in Vlaanderen

België: campings in Walonië

8.600 campings in gans Europa

Campercontact.nl

Elrimobilleke

Camper Club Nederland

Eurocampingcar (Frans)

Camperplaatsen.net

Camperplaats.nl

Promobil.de/stellplatz

 

 

Televisie in de camper   Wat kiezen?

 

Satelliet-TV (DVB-S, S2),  digitale-TV (DVB-T)  of beide ?

 

Klik hier voor gedetailleerde informatie over beide systemen.

 

image061.jpg

 

 

Terug naar boven

 

 

Evtl. naar startpagina van de complete website