De geschiedenis van Fiat Auto Belgio

FIAT AUTO (BELGIO), Belgisch dochterbedrijf van de S.p.A. FIAT AUTO in Turijn (Italië), is een naamloze vennootschap met hoofdzetel in de Genèvestraat 175 te 1140 Brussel. Zij werd op 26 juni 1957 opgericht in Waterloo, oorspronkelijk met naam S.A.M.A.F. als afkorting van Société Anonyme de Montage des Automobiles FIAT.

In die tijd omvatten de activiteiten: - montage van diverse FIAT-modellen (600 - 1100D - 1100 R - URANIA en 1500) voor de Benelux en enkele andere Europese landen; - invoer en distributie van FIAT- en SOMECA-landbouwmachines; - invoer en distributie van FIAT/BENDINI bouwkundige machines; - invoer en distributie van andere FIAT-modellen en van wisselstukken voor FIAT-wagens, FIAT/SOMECA-tractoren en SOMECA/LAVERDA- en BENDINI-landbouwmachines.

1967: oprichting van een Bijstandscentrum in Luik.

In 1970, na de stopzetting van de montageactiviteiten (1968), wordt in België een afzonderlijke onderneming opgericht voor de invoer en distributie van landbouwmachines (FIAT AGRI) en een tweede voor alles wat met bouwkundige machines te maken heeft (FIAT ALLIS), terwijl SAMAF, ondertussen omgedoopt tot FIAT BELGIO, zich toespitst op alle activiteiten in de automobielsector.

In 1973 neemt FIAT BELGIO de gebouwen aan de Invalidenlaan over en opent er zijn eerste filiaal.

In 1980 wordt de invoer en de distributie van het merk LANCIA in België (en vanaf 1990 ook in Luxemburg) overgenomen van Mannes. Nog in 1980 wordt een nieuw filiaal (Lancia) geopend in Luik en smelten beide Luikse filialen samen (Quai des Ardennes).

Als gevolg van de Europese centralisatie van de wisselstukkendistributie wordt in 1985 het magazijn in Waterloo gesloten en worden alle activiteiten van FIAT AUTO (BELGIO) overgeheveld naar de Invalidenlaan. Met een uitbreiding van de lokalen, de oprichting van een nieuw gebouw en een showroom als gevolg.

1992: overname van het ALFA ROMEO-net (fusie met ALFA ROMEO BENELUX), aankoop van CITY CARS in Evere, einde van de activiteiten in het filiaal van Luik.

In 1997 wordt de volledige "invoertak" ondergebracht in de nieuwe gebouwen aan de Genèvestraat 175 in 1140 Brussel: invoer en distributie van 3 merken (FIAT - ALFA ROMEO en LANCIA) voor België en het Groothertogdom Luxemburg.

In 1997 en 1998 worden de activiteiten van beide Brusselse filialen overgedragen aan twee mega-concessiehouders. De verkoop van de producten wordt georganiseerd via een net van concessiehouders en lokale agenten met een eigen bedrijf en eigen personeel.

Vandaag omvat dit distributienet 51 FIAT-concessiehouders en 132 lokale FIAT-agenten, 33 LANCIA-concessiehouders en 27 lokale LANCIA-agenten en 26 ALFA-concessiehouders en 54 lokale ALFA ROMEO-agenten.