Fietsreizen-wandelreizen

 Eupen-Kassel

Home

Voorstelling

Inhoud

België

Duitsland

Frankrijk

Italië

Luxemburg

Oostenrijk

Slovenië

Zwitserland

Europa

Fietsnieuws

Fietsgidsen

Links

Langs rivieren naar het middelpunt van Europa

Fietsen over Duitse themafietsroutes Rur, Urft, Ahr, Sieg en Eder

Themafietsroutes en –wandelroutes langs rivieren zijn allang een begrip in landen met bergachtige streken. Iedere rivier in Duitsland bezit er wel één. Steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen, fietste “Op Weg” redacteur met zijn echtgenote en reisgezel Sonja naar het middelpunt van Europa. Van de ene rivier naar de andere, van bron naar monding of visa versa, door bergachtige streken zoals Eifel, Siegen-Wittgensteiner Land en Sauerland tot in Kassel.

Vernieuwd fietspad langs de bovenloop van de Rur

Het hoofddoel van deze tocht zijn de themafietsroutes langs Ahr, Sieg en Eder. Om daar te geraken fietsen wij vanaf Eupen, eveneens langs rivieren, naar Blankenheim. De Getzbach, één van de twee riviertjes die het stuwmeer van Eupen voedt, brengt ons bij de Duitse grens en de Rur voert ons vanaf Monschau dieper de Eifel in. Aangenaam verrast zijn wij dat ook hier, aan de bovenloop van deze rivier, de nieuwe bewegwijzering van Nordrhein-Westfalen zijn intrede heeft gedaan en het fietspad richting Rursee een nieuwe gravellaag kreeg als verharding. Bewust vertrekken wij op zondag omdat het traject langs de “Urftsee” tijdens weekdagen nog steeds gesloten is omwille van de passage door het militaire schietkamp “Vogelsang”. Niet meer lang, Vogelsang gaat dicht … en de fietsweg voor altijd open? De stuwdam op de Urftsee is een geliefde stek voor dagjeswandelaars en –fietsers. Er heerst een gezellige drukte bij het eethuisje. De dam is indrukwekkend hoog, het zicht in de diepte en over de vallei eveneens. Wij fietsen de volledige Urft stroomopwaarts tot de bron. Nu nog over de waterscheiding naar Blankenheim.

Van Waldeifel naar Ahreifel

Na het ontbijt in de ridderzaal van de jeugdherberg, beginnen we aan de eerste themafietsroute, de Ahr van bron tot monding. Natuurlijk fietsen we even langs de bron van de Ahr die in de kelder van een huis ontspringt. Opvallend zijn ook de typische scheve vakwerkhuisjes met één of andere tekst op de gevel. De eerste dertig kilometer is een nieuw fietspad in aanleg waarvan de officiële opening voorzien in is het voorjaar van 2005. Wij proberen het geplande traject al eens uit, wat aardig lukt al moeten wij het nu nog stellen zonder grondige verharding … of verse steenslag. Enkele kilometers zijn wij ook nog verplicht om over de verkeersweg te fietsen. Enkele kilometers verder in Ahrhutte gaan wij er weer vanaf voor een al bewegwijzerd tracé over de spoorwegbedding. Hoewel we stroomafwaarts fietsen, moeten we toch enkele keren kort klimmen, maar grotendeels fietsen wij natuurlijk ligt bergaf. Tussen Musch en Schuld rijden wij door een stukje Rheinland-Pfalz over verkeerswegen, maar dit zal dus in de loop van 2005 verleden tijd zijn. Vanaf Schuld is de Ahrroute al jaren in gebruik en uitgebouwd tot een prachtige fietsweg. Door een voormalige spoorwegtunnel, langs een op een rots liggende Mariakapel, door bossen en wijnplantages bereiken we Altenahr. Het toeristenstadje bezit een zetellift naar de top van de steile valleiflank en is een attractiepool voor dagjesmensen .Je vindt hier dan ook vele restaurants. Geperst tussen spoorweg en rivier, rotsen en wijnhellingen fietsen we Ahrweiler binnen. Het middeleeuwse stadje is volledig omringd door muren en toegankelijk langs vier stadspoorten. Bad Neuenahr is een befaamd kuuroord en onze jeugdherberg vergelijkbaar met een … driesterrenhotel. Grote kamers met sanitair, avondeten in buffetvorm met keuze uit twee menu’s en een uitgebreide ontbijttafel. In het kuurpark komen wij tot rust bij het beluisteren van een pianoconcert, doen aan watertrappelen, installeren ons in de ligstoelen op het gazon en wandelen achteraf als herboren door prachtige parken een welkome nachtrust tegemoet.

Stof en droge kelen

De Ahr vloeit als mooie brede ondiepe rivier richting Rijn. Over de linker Rijnoever fietsen wij richting Bonn voorbij aan het Zevengebergte en de restanten van de brug van Remagen. De wandelweg van de Duitse eenheid scheidt de voormalige hoofdstad van het water, van de grootstad is niets te zien op deze parkweg. We fietsen langs een bastion, de Bismarcktoren en een oud tolhuis. Nabij het centrum veranderen van oever om en zoeken het voetveer niet ver van de Siegmonding op. Het gasthof aan de overzijde van de Sieg is een geliefd uitstapdoel bij dagjestoeristen. Je kunt al voetjesbadend de rivier oversteken, dieper als kniehoogte geraak je niet en de sterke stroming is een uitdaging voor jong en oud. De route loopt aan de benedenloop van de Sieg over dijken met stoffige grindbedekking. Al gauw blijkt dat de bewegwijzering niet veel soeps is, maar de route over de dijken volgen wijst zich haast vanzelf uit. Ik herinner mij de opmerking bij aanschaf van de topogids op de vakantiebeurs van Antwerpen, dat de bewegwijzering regionaal uitgezet is, op plaatsen te wensen over laat en mij beter aan de kaartroute houdt. Gelukkig kunnen we hier terugvallen op de wegwijzers van het fietsnetwerk Nordrhein-Westfalen, die alleszins afwijken van de topogids en vaak op nieuw aangelegde fietspaden uitgezet zijn. De hitte en het stof maken ons dorstig. Een terras onder Lindebomen aan de overzijde van de rivier bij een fietshangbrug brengt verkoeling. In Hennef fietsen we even door het winkelcentrum en voorbij aan een zwemplas. Overnachten doen we in een “Bett & Bike” gasthof in Stein. Boven op de berg ligt het middeleeuwse “Stadt Blankenheim” dat via een steil wandelpad bereikbaar is. Het is heerlijk flaneren in het volledig ommuurde stadje met smalle straatjes en typische vakwerkhuizen. Ons gasthof heeft sluitingsdag, er tegenover ligt een watermolen met “grilstube” en “biergarten”… met een overschaduwd terras aan een beekje.

Een goed begin is niet altijd half gewonnen

De Sieg meandert meer en meer, het dal versmalt. Opnieuw enkele grindwegen, dan een gesloten spoorwegovergang met praatpaal. Na oproep opent de slagboom die na een seintje van ons weer sluit. Daarna een mooie passage over een bosweg die in de volgende meander in een pad verandert. Een bord met “fietsers afstappen, ongevalgevaar” verwijst naar een rotspad waar wij de fiets bij de hand mogen nemen, willen we heelhuids beneden komen. De wegmarkering is weer pover, gelukkig loopt na een fikse helling de fietsweg vlak aan het water naar Eitdorf. Het fietstraject over de volgende twintig kilometer naar Windeck over een fietspad door de uiterwaarden van de rivier zijn puur fietsgenot. Gevolgd door een steile klim over een beboste heuvel, afdalen over een steenslagweg en even afwijken voor een zicht op de Siegwaterval. Hoewel … bij hoogwater is hier misschien sprake van een waterval, nu hotst wat water in de vorm van een brede stroomversnelling over een langgerekte rotsstrook in de rivier. Wat de bezielers van deze fietsroute daarna beoogden is ons een vraagteken, de fietsroute zoekt voor de eerste maal de verkeersweg op. Even later gaat het steil omhoog naar Hamm, de geboorteplaats van Frederick Willen Raiffeisen, stichter van de befaamde “Raiffeisenkaste” en met bronzen Raiffeisen gedenkzuil. De zes kilometer terug naar beneden over Roth naar Wissen zijn een ramp. De al povere bewegwijzering laat ons volkomen in de steek, ook de topogids en de daarbij horende routebeschrijving brengen geen duidelijkheid. Bij het verlaten van Wissen wijst een bord opnieuw een totaal andere richting uit, wij weigeren resoluut te volgen … neen nu fietsen we alleen nog op de kaarten in de topogids.
Tussen Wissen en Betzdorf, dat geen dorp is maar een heuse stad, fietsen we negentien kilometer over de B62. Vier kilometer hiervan bezitten zelfs geen fietsstrook. In Betzdorf loopt het fietspad hallucinant door een parkeergarage en een leegstaande winkelgalerij. Na trapjes af, trappen op tot bij het station waar we enkele rondjes draaien om ons te oriënteren bij … gebrek aan bewegwijzering. Een betonnen fietspad op halve hoogte tussen rivier en verkeersweg luiden na lange tijd opnieuw fietspret in. Over kleinere wegen, doorheen het stadje Kirchen en voorbij aan een watermolen. De Freusburg, ridderburcht en tevens jeugdherberg, duikt afgrijselijk hoog voor ons op. Meer dan een kilometer aan tweeëntwintig procent en meer, tijd voor het betere duwwerk. Elf andere fietsers die de burcht kozen als overnachtingplaats ondergaan hetzelfde lot. De ontgoocheling is groot wanneer enkel een koude schotel als avondeten op het menu staat en daarbij … uitgedroogd brood als zal blijken.

Van de hel in de hemel

Hup, steil naar beneden om opnieuw negen kilometer over de B62 te fietsen. Een mooie bosweg en een pad over een dijk kunnen het leed maar bitter weinig verzachten. In Siegen, de hoofdplaats aan de rivier en geboorteplaats van Pieter Paul Rubens, gaat het weer mis. Borden ontbreken en de kaart in de topogids leidt naar een braakliggend industrieterrein. Genoeg is genoeg! We hebben geen zin om nog kilometers door de agglomeratie van Siegen te fietsen en nemen de trein naar Lützel, startplaats van de Ederauenroute … onze volgende themaroute. Zodoende vermijden wij ook de helse klim over de Rothaarkam, 400 m hoogteverschil over een afstand van enkele kilometers. Aan het station van Lützel sturen duidelijke fietsborden - dat ze aan de andere kant van de berg hier maar eens een puntje aan komen zuigen - ons over de “Eisenstraße” naar de bron van de Eder. Ook langs hier moeten we nog 100 hoogtemeter klimmen, maar dan duiken we het bos in. De Ederauenroute is een paradijselijke fietsroute. “Auen” staan voor vochtige grasvelden, moeras, beemden en vijverlandschappen. De bron van de Eder stelt niet meer voor dan een stroompje water uit een kraan. Een tijdje fietsen we over de “Rothaarsteig”, een langeafstandswandelroute over de kam van het Rothaargebergte die sinds 2001 in het leven is geroepen … met groeiend succes. Je kunt je dus de aard van de wegen voorstellen: bos- en steenslagwegen en zelfs bospaden. Op de Ederauenroute is het fietsen op rustige wegen of wat er voor door mag gaan. In de afdaling naar Erndtebrück komen we met metaal verankerde houten ligstoelen tegen, uitgezet op de “Rothaarsteig” op plaatsen met mooie panorama’s.
Vier fikse kuitenbijters over boswegen en een slotklim naar het in een zijdal gelegen Bad Berleburg maken deze dagtocht zeker niet tot de lichtste, integendeel! Het kuurstadje Bad Berleburg bezit een kasteel met vrij te bezoeken romantisch park en een aardig marktplein. Bijzondere aandacht verdienen de vakwerkhuizen met leisteenarchitectuur. De koude avondschotel in de eenvoudige, sympathieke en verzorgde jeugdherberg spreekt ons, na Freusburg, niet echt aan. Een restaurant met terras en strandstoelen uit de jaren twintig daarentegen wel.

Ederauenpracht

Het dal van de Eder op zijn mooist, sappige groene weiden omgeven door hoge beboste heuvels. De nog niet zo oude Ederauenroute volgt tussen Raumland en Beddelhausen niet het traject volgens de topogids maar een nieuw aangelegd tracé met grindbedekking over een voormalige spoorwegbedding. Over kleine verkeerswegen en straten voor landbouwgebruik slingeren we verder, voorbij aan een godvergeten camping met een … Nederlander erop. De vallei opent zich, even maakt het frisse groen plaats voor geel hooiland. Frankenberg met historische stadskern op de heuvel ligt aan onze voeten. Een Italiaans restaurant met groot terras in de schaduw slaat aan, deze middag gaan we voor een lekkere pizza. Een ongevraagde voorspijs en een cocktailtje achteraf scoren hoog en niet verwonderlijk dat deze middagstop een extra uurtje uitloopt. Burg Hessenstein, onze derde en laatste overnachting in een ridderburcht, beheert door de Duitse jeugdherbergen, ligt niet ver meer.

Watertoerisme aan de Edersee

Al snel duikt de Edersee voor ons op. We fietsen op de rechteroever van dit stuwmeer. In de toekomst kan dit ook langs de andere zijde, na de aanleg van de splinternieuwe fietsweg. Hoewel, de door ons genomen zijde van het meer is zowat het meest bekorende fietstraject van onze negendaagse tocht. Na een verkeersweg naar een dorpje krijgen we een droomparcours voorgeschoteld. Een bosweg op een hoogte boven de Edersee, een inham met wildhekken, passages door campings, jachthavens voor zeilboten en zwemplaatsen staan borg voor een uiterst gevarieerd traject. Niet verwonderlijk dat ieder dorpje vergelijkbaar is met een kustplaatsje aan zee inclusief de nodige horeca en toeristentoeloop. De stuwdam aan het einde van de Edersee is dan ook een voltreffer en toeristische trekpleister bij uitstek. Het stuwwerk-museum en Aqua-Park, een waterpark voor kinderen, dragen hieraan hun steentje bij. Zitbanken op een parkhelling, biertenten en restaurants vervolledigen het prentje. “Hier nestelen we ons even in het gras”, klinkt het sporadisch uit Sonja’s mond. Boven de stuwmuur op de andere oever pronkt de burcht Waldeck. De Ederauen komen hier volledig tot hun recht met zijn grasvelden, beemden en waterplassen. Op de fietsroute vind je observatieposten en infopanelen over fauna en flora.
Onze overnachtingplaats is Fritzlar, een middeleeuws stadje, omringd door een stadsmuur met maar liefst vijftien intacte torens. Het toerismebureau is ondergebracht in wat je kunt noemen het scheefste huis van de stad. Het marktplein is hemels, met fontein en omringt door de typische vakwerkhuizen. Het spitshuis, enkele meters breed met een metershoge dakspits, trekt volop de aandacht en eten op een terras van een restaurant waarvan de gevel meters naar voor held is hier blijkbaar vanzelfsprekend. Wij vinden logement in een parkhotel, enkele straten buiten de stadsmuur. Een café-theehuis bezit een met houten plankjes bezette erker en is omgeven door een nostalgische tuin met een keur aan tuintafels die uitnodigend de gasten opwachten. De bewegwijzerde stadsrondgang loopt voorbij aan de muren en torens met uitschieter de “Grauwen Turm”, waar ik Sonja even aan de schandpaal keten. Tijdens de dag kun je deze beklimmen en genieten van een spectaculair uitzicht, wij zijn echter te laat. Het is zaterdag en in de schaduw van de “domkerk” vinden tijdens weekenden in de zomermaanden jazzorkesten plaats. Een culturele noot in een historisch kader.

Naar het middelpunt van Europa

Op weg naar de Edermonding in de Fulda liggen nog enkele burchtruïnes op uitstekende solitaire rotsen. In een meander een drukbezochte schaduwrijke picknickzone, een oude tramweg die dienst doet als fietsweg, de Edermonding die uit zicht blijft; zo kan je kort de laatste eindjes van de Ederauenfietsweg samenvatten. Langs de stadsmuur en kerk van Guxhagen bereiken wij de Fulda, aan de overzijde loopt de R1, de eerste en volgens insiders de mooiste fietsroute door Duisland. Kassel fietsen we binnen via de Fulda-aue, een kunstmatig aangelegd park met grote waterpartijen ter gelegenheid van de “Gartenschau”. De “Aue-dam” op de linkeroever van de Fulda geeft uit op de barokke oranjerie. Een trappenstraat, de eerste Duitse voetgangerszone “überhaupt”, klimt naar het hoofdstation. Voor fietsen is een fietspad voorzien en halverwege ligt een beetje naar rechts de ronde “Köningsplatz”. Na een uitgebreide bezichtiging van de stad nemen we ‘s anderendaags de trein naar Aken met een overstap in Hagen. Wij fietsten over de fietsnetwerken terug naar België, de LF6 is ook een mogelijkheid. Wie zijn auto in Eupen achterliet, kan over de 3LR, Drei-Länder-Route, terugfietsten naar het stuwmeer van Eupen.

Kassel met de “Drahtesel” beleven

Kassel, middelpunt van Europa en Duitsland en meetpunt van de Midden-Europese zomertijd, ligt midden in het groen. “Kassel mit dem Drahtesel erleben” is een twee uur durende rondleiding per fiets voorbij aan uitgekozen plekjes over fietspaden en parkwegen. Het 330 jaar oude barokpark Karls-aue in het centrum heeft met inbegrip van zijn bloemeneiland “Siebenbergen” en oranjerie de grootte van het vorstendom Monaco. Aan de overzijde van de Fulda ligt de Fulda-aue. Een kunstmatig aangelegd park met grote waterpartijen ter gelegenheid van de gewonnen kandidatuur voor de “Bundesgartenschau 1981”. Park Schönfeld is eerder een bospark met enkele vijvers. Op de “Aue-dam”, de verhoogde oever aan de Fulda, bezit ieder gerenommeerde sportvereniging zijn clublokaal. De rondleiding per “Drahtesel” is te boeken bij toerisme Kassel. Je krijgt verhalen te horen over de planetenroute, de pauwen op het bloemeneiland en nog veel meer.
Kassel is de stad waar de Gebroeders Grimm, schrijvers van de sprookjes, hun belangrijkste levensjaren doorbrachten en ligt dan ook op de Duitse Märchenstraße. Ze kregen een standbeeld, plein en museum. Het Duitse tapijtenmuseum en schilderijgalerij met werken van o.a Jordaens, Rubens, Rembrandt en Frans Hals in het Schloss Wilhelmhöhe zijn maar enkele uitschieters van het enorme cultuur-historische aanbod.
Een andere voltreffer is het kuurpark Wilhelmshöhe. Het bergpark Wilhemshöhe is het grootste van Europa met inbegrip van een indrukvol kuurpark. Cultuur, natuur en toeristische attractie zijn harmonisch verbonden in een uniek geheel. Een verzameling van landgrafische kastelen en tuinen met wereldfaam. Na klooster (1143) en jachtslot (1592) realiseerde Landgraaf Karl (1743-1821) het 300 ha grote bergpark waarvan 100 ha kuurpark. Waterspelen en fonteinen, 22 vijvers, 12 km waterlopen, 45 km wegen, tempels, resten van een chinees dorp, de Hercules, slot Wilhelmshöhe, de romantische Löwenburg, balhuis en het park met zeshonderd verschillende houtgewassen staan borg voor een fenomenaal kunstgeheel. De 8,25 m hoge Hercules boven op de berg is uitgegroeid tot waarteken van de stad. Aan de voet van het Herculesbeeld zorgen de waterspelen voor een buitengewoon schouwspel. Het water spoelt over de kaskaden, de Steinhöfer waterval, de duivelsbrug, de Pluto-grot en valt via een nagebootst Romeinse viaduct naar beneden tot aan de laatste attractie de grote fontein in de kasteelvijver, waar het water 52 m omhoog schiet. Deze waterattractie is in de zomer op woensdagen, zondagen en Hessische feestdagen te bewonderen. Iedere eerste zaterdagavond van juni tot september vindt dit spektakel met sfeervolle verlichting plaats. Park Wilhemshöhe en het centrum zijn verbonden door de lange brede kaarsrechte Wilhelmshöher Allee waarover een tram rijdt. Het zicht vanaf de voet van het Herculesbeeld hoog boven en in het verlengde van dit alles is dan ook … goddelijk.

Steekkaart

Aard van de fietsreis:fietsvakantie in lijn langs rivieren
Startplaats:
Eupen station of stuwdam
Duur:
9 dagen (inclusief terugreis)
Lengte:
576 km (exclusief de 35 km van Aken naar Eupen of de 74 km naar Tongeren)
Etappeïndeling:
Blankenheim Jh in burcht 92 km – Bad Neuenahr Jh 70 km – Stein (Hennef - Stadt Blankenberg) Bett & Bike 75 km – Burg Freusburg Jh 82 km – Bad Berleburg Jh 64 km; na 24 km, trein van Siegen naar Lützel (om het uur), anders 84 km – Burg Hessenstein Jh 74 km – Fritzlar (Parkhotel Reuter) 62 km – Kassel (Stadthotel, kan ook in Jh) 57 km – terugreis naar Aken met trein (zie beneden); Aken – Eupen stuwdam 35 km
Met auto:
E40 of E313 naar Luik; E40 richting Aken tot afrit Eupen; richting Monschau en op einde bebouwing linksaf naar het stuwmeer van Eupen, de onbewaakte parking bevindt zich over de stuwdam
Met de trein
: (Antwerpen/Brussel – Luik – Eupen
) Aachen Hagen Kassel; reisduur 5:46 uur; www.bahn.de
Kaarten: topogids Drei-Länder-Route 1:50000 uitgegeven door de Eifelverein voor het traject Eupen (Stuwdam) – Grens Monschau en terugkeer van Aken naar Eupen; topogids Radwandern und Wandern im Siegtal 1:50000 uitgegeven door Touristikverband Siegerland-Wittgenstein e.V.; topogids Ederauen-Radweg 1:50000 uitgegeven door BVA-Bielerfelder Verlagsanstalt GmbH & Co. Voor de trajecten Duitse grens – Monschau, Rur-, Urft- en Ahrvallei en de topogidsen kun je terecht op de websites hieronder vermeld
Webinfo:
www.eifelverein.de, www.wasserburgen.de/rur, www.ahr-radweg.de, www.siegtal.com, www.siegerland-wittgenstein-tourismus.de, www.achim-bartoschek.de/details/nw_sieg_o.htm, www.kassel.de, www.radroutenplaner.nrw.de, www.bahn.de, www.bva-bielefeld.de, www.jugendherberge.de, www.bettundbike.de
Toeristische dienst in Kassel:
Kassel tourist GmbH, Obere Königsstraße 15, 34117 Kassel, Tel: 0049-561-707707,
info@kassel-marketing.de, www.kassel-marketing.de