Fietsreizen-wandelreizen

  Vanuit Namen doorheen Henegouwen naar Oost-Vlaanderen

Home

Voorstelling

Inhoud

België

Duitsland

Frankrijk

Italië

Luxemburg

Oostenrijk

Slovenië

Zwitserland

Europa

Fietsnieuws

Fietsgidsen

Links

 

GPS-track: www.routeyou.com/route/view/197525/randonnee-a-velo-rv3-gedinne-grand-reng.fr
                 www.routeyou.com/route/view/197522/cycling-route-rv3-grand-reng-geraardsbergen.en

De RV3 is de nieuwe telg in het Rando-Vélo gamma en staat gepland voor zomer 2009. Vanuit de Naamse Ardennen door de bot van Givet en de laars van Henegouwen naar Oost-Vlaanderen, flirtend met de Franse Ardennen en de Avernois! Een krachtenvergende heuvelrijke fietsroute door Henegouwen en omstreken die een verbinding legt tussen de RV2 en de LF38. Ontdek mee de nieuwe telg uit het gamma aan langeafstandsfietswegen van Rando-Vélo in Wallonië.

Naamse en Franse Ardennen

De 1ste november ’08 is een herfstdag in de ware zin van het woord. Het regent slechts één maal die dag, de hele dag lang. Na drie vlotte overstappen stappen we uit de trein in Gedinne-station. We zoeken naar de geel-blauwe verftekens van de RV3, maar vinden er geen. Och ja, was het niet zo dat de beschildering tussen Gedinne en Chimay of met andere woorden dat de verbinding tussen de RV2 te Gedinne en de RV1 te Chimay nog even op zich laat wachten. Bij uitgave van de topogids is ons beloofd dat de RV3 volledig uitgeschilderd is. We moeten volgens de kaart naar Gedinne en na honderd meter merken we een fietspad op langs de hoofdweg. Het pad is bedekt met een bladerpallet aan herfstkleuren. Infopanelen vertellen ons dat we op het oude tracé fietsen van de tramlijn 553 tussen Gedinne-station en Vresse met verbindingen naar Alle sur Semois en Sorendal (F). Na een kilometertje verwijdert het spoor zich van de hoofdweg. Een vals plat leidt ons door een dennenbos tot op een hoogte boven de gemeente Gedinne. We halen onze poncho’s te voorschijn want de regen plonst naar beneden. In Gedinne zien we de eerste geel-blauwe tekens en bijna laten we ons verleiden deze te volgen. Gelukkig beseffen we dat dit de tekens zijn van de RV2 tussen Hoegaarden en Bouillon die hier onze RV3 route kruist. We klimmen tussen weiden naar een bos toe, het water stroomt ons tegen. Wij zijn niet de enige gekken die rondtoeren met dit weer, wandelaars en jagers komen ons tegemoet. Hoewel, wandelen is enkel mogelijk op de wegen, want praktisch alle bossen zijn vandaag gereserveerd voor de jacht. Desondanks de regen is de route over de smalle wegen door de enorme Ardense bossen een genot. De streek is zeer heuvelachtig en het bos opent zich enkele malen voor een dorpje waarrond het woud gekapt is ten gunste van landbouwgronden. Net voor de Belgisch-Franse grens is dit in Willerzie, over de grens is dat in Hargnies. Die Franse dorpjes in typerende grijze steen met kleurrijke luikjes omheen een centraal gelegen brink geven direct een soort zuidelijk vakantiegevoel. Het asfalt is ook van een betrekkelijk betere kwaliteit, zonder putten of bijgelapt met kruiwagen en schop. We fietsen nu in feite dwars door de zogenaamde ‘Bot van Givet’. Langs de Maas loopt het nieuwe fietspad (Voie Verte) tussen Givet en Charleville-Mézières. Vorige Pasen fietsten we op dit jaagpad nog op grind. Dit is nu vervangen door een superglad asfaltfietspad met een onderbroken lijn in het midden, een waar genot. Fumay ligt in een grote meander. Bovenop de bebouwde heuvel triomfeert de 70 m hoge uit gele zandsteen opgetrokken kerk St-Georges. Langs de weg naar Oignies-en-Thiérache loopt een fietsstrook. Eerst gaat het geleidelijk omhoog langs de Alise, een zijriviertje van de Maas, tot een plotse haakse bocht ons opnieuw tot besef brengt dat we in de Ardennen vertoeven. Tegen 9 % kruipen we naar boven … alsmaar hoger. In één van de bochten verwijst een opschrift naar het geografisch middenpunt van het Europa van 15. In een cirkel van houtsculpturen gelijkend op gebogen lepels bevindt zich een geplaveide ster met op de punten arduinen paaltjes van een meter hoog die symbool staan voor de vijftien landen. In het midden van de ster stelt een futuristische helgroene glazen constructie de kathedraal van het licht voor. Even verder ligt de grens, geen fietspad meer en het asfalt verslechterd. Het leven in Oignies speelt zich af rond de centraal gelegen kerk. We treffen hier een pijlwegwijzertje aan met RAVeL Olloy. De voormalige spoorweg doet al jaren dienst als betonnen fiets-, wandel- en ruiterpad. Het lange vals plat in het valleitje van het beekje de Nouée is in ons voordeel en we laten ons lekker uitbollen naar Olloy-sur-Viroin. Onze gastenkamer ligt 7 km verwijderd van de route in Mazée. Hiervoor moeten we nog tweemaal stevig klimmen. Dit kruipt serieus in de benen.

Wit en Zwart

Het logement is eenvoudig maar compleet. Na een lekker ontbijt van verse producten trekken we ons terug op gang. De zon is zelfs van de partij, hoera! We keren terug richting Olloy, maar verlaten de N99 al wat eerder om de route naar Dourbes op te pikken via een mooi wegje boven op de heuvelrug waardoor wij twee fikse hellingen uitsparen. Even voorbij Dourbes staan we bij de 100 m hoge rots ‘Roche à Lomme’ bij de in 1980 gesloten leerlooierij, een machtig industrieel erfgoed. Hier vloeien Eau Blanche en Eau Noire, het witte en zwarte water, samen waaruit de Viroin ontstaat. Kleine wegen leiden ons door het heuvellandschap van de valleien van Viroin en l’Eau Noir. Het toeristenstadje Nismes is een geliefde trekpleister voor dagjestoeristen en wandelaars. De bebouwing nestelt zich languit op beide oevers van de rivier. De kern ligt bij de brug rond de kerk en het kasteel. De streek is vooral bekend om zijn Fondrys, diepe rotsige kuilen in de kalkbodem. De bekendste is de Fondri des Chiens. De RV3 volgt vervolgens de bewegwijzerde fietsroute van Couvin. We beklimmen opnieuw een venijnige heuvel vooraleer we Couvin bereiken. We fietsen door het oude stadsgedeelte, het historische hart met handelszaken en horeca. Couvin was één van de drieëntwintig ‘goede steden’ van het Prinsdom Luik en begrensde dit in het zuiden. Van de oude stadswallen zijn nog heel wat sporen zichtbaar. Het gaat opnieuw de heuvelrug op aan de andere kant van de vallei. Door een bosje en dan over een plateau met weiden en akkerland naar het dorpje Pesche. Links van ons ligt in het bos, aan de overkant van de vallei en dus aan ons oog onttrokken, Brûly-de-Pesche, de plek waar Hitler drie weken verbleef in zijn bunker. In Gonrieux steken we de brede N99 over, de rechtstreekse verbinding tussen Couvin en Chimay. De grind- annex veldweg is na al die regen van gisteren nog vrij goed berijdbaar, maar onze fietsen zien er in de kortste keren niet naar uit. We duiken over zeer oud brokkelig asfalt doorheen een bosje serieus de dieperik in en eindigen in de vallei van het riviertje Eau Blanche. Vanuit de vallei hebben we een spectaculair zicht op het silhouet van het op een heuvelrug in sikkelvorm gelegen dorpje Aublin (Op een later ontvangen update van de RV3 bleek het korte traject tussen de N99 en Aublin licht gewijzigd). We volgen de grote bocht doorheen het dorp en dalen opnieuw naar het riviertje. Lompret ligt genesteld tussen de steile rivierhellingen. Een stukje fietsen we in de smalle vallei langs het water maar dan gaat het weer steil omhoog. De route door de Naamse Ardennen is te omschrijven als een confrontatie met een onstuimig landschap en een waar paradijs om in rond te toeren maar niet van de poes. Nog even het plateau over en we zijn in Chimay, bekend van zijn trappist en kaas. De abdij zelf ligt een 7 km buiten de stad en is niet te bezoeken. Rond het pleintje aan de centraal gelegen collegiale kerk Saints Pierre et Paul is het heerlijk op krachten komen in één van de restaurantjes. De ergste heuvels hebben we nu wel gehad.

Flirten met de Franse grens

Over een plateau bereiken we een valleitje dat ons in Frankrijk brengt. Maar eerst krijgen we nog een landschapskiekje, aan de horizon staat een eenzaam kapelletje tussen enkele groepjes bomen. Opnieuw geniet ik van het totaal anders typisch Frans uitziende dorpsaanzicht. We zijn in de streek Avernois waar we in de dorpjes op een pleintje bij het gemeentehuis vaak een muziekpaviljoen aantreffen maar ook al eens een scheve kerktoren. We zwalpen over mooi asfalt door de pittoreske vallei van de Help Majeur. Pijlwegwijzers verwijzen naar Manoirs, kasteelboerderijen uit vervlogen tijden. Even wippen we door het Bois de Beumont opnieuw de grens over naar Sivry-Rance. Oei, de volgende twee hellingen zijn nog pittige kuitenbijters. Maar dan brengt het volgende riviertje de Thure ons opnieuw in Frankrijk. Een beboste vallei met vele vijvers langs de weg. In Cousolre staan bij het paviljoen een aantal vaalblauwe oldtimer snorfietsen met aanhangwagentjes, gesmukt met groene en bruine tassen en blauwe vlagjes langs een muurtje met kleurrijke bloemen. Rond een opengevouwen karretje picknicken de bromfietsers in de schaduw van de kiosk. We fietsen op de heuvelrug tussen de valleien van de Thure en de Hantes terug de grens over. In Labuissiére steken we de Samber over via een blauw geschilderde ophaalbrug. Langs de rivier staan infoborden met uitleg over de kunstwerken langs het water. We volgen de rivier stroomopwaarts en bereiken Merbes-le-Château. Op de andere oever staat een stenen dinosaurus, op zijn kop zit een meeuw. We volgen het water tot Erquelinnes. De herfstkleurige rij populieren langs de oever en de ondergaande zon geven het kanaal iets feeëriek. Via de jachthaven verlaten we het kanaal en enkele kilometers staan we bij onze gastenkamer in het ‘Château de Frankie’ in Grand-Reng. Een luxeverblijf aan de RV3, de GR129 en de route naar Compostela. De eigenaars serveren thee met cake in de oosters aangeklede zithoek inclusief een zwarte Bhoeda. Onze slaapkamer is romantisch overwegend rood aangekleed met hartjes en vele kussentjes. De badkamer oogt modern en sfeervol met jacuzzibad, aparte douche, aanpasbaar licht, specifieke daarvoor uitgezochte romantische luistermuziek en kaarsjes. En of dat nog niet genoeg is, in een oosters hutje in de tuin onder de sfeerlichtjes staat een enorme jacuzzi, vrij te gebruiken door de gasten. Even later genieten we van een heerlijke ontspannen bubbelende watermassage. Het ontbijt de volgende ochtend is niet alleen gastronomisch maar vooral overweldigend. Vers geperst fruitsap, yoghurt, vers fruit, gekookte of gebakken eieren, knakworst, croissants, broodjes, koffiekoeken, … bijlagen en achteraf nog een koppel pannenkoeken. Een krachtig ontbijt voor onze laatste etappe.

Scheepsliften

Het landschap op onze laatste etappe is van heel nadere aard als de vorige twee. Betonwegjes, al eens modderig in deze tijd van het jaar, lopen over het glooiende akkerlandschap van dorp naar dorp. De doortocht door Estinnes met zijn vele brugjes in de vallei van de Haine is zeker niet het Venetië van Henegouwen maar zorgt toch voor een leuke afwisseling. De eerste mijnterrils van de Borinage, het zogenaamde zwarte land, duiken op. Het is mistig en de streek lijkt hierdoor nog somberder. De lintbebouwing trekt door tot La Louvière. In Maurage komen we bij het oude kanaal, achter de huizen rijzen de scheepsliften van Strépy ten hemel. Een indrukwekkend schouwspel die twee enorme waterbakken aan weerszijde hangende aan een enorme beton- en staalconstructie, net zoals de zwevende aanvoerkanalen die hoog boven het aardoppervlak de verbinding maken met de liften. We fietsen over het jaagpad van het oude kanaal met zijn verroeste metalen ophaalbruggen. De oude kanaalliften zijn minder gigantisch als hun grote broertje, maar dit is puur industrieel erfgoed. De metalen constructies linken mij dadelijk met Eiffel, de bouwer van de Parijse Eifeltoren. Nadat het oude en nieuwe kanaal samenvloeien, krijgt de route terug een landelijk uitzicht. Een fietspad over een oude spoorweg loopt van Naast naar Soignies. De mist neemt toe en we besluiten de tocht hier te eindigen, maar eerst fietsen we even voorbij de mooie grote Romaanse St-Vincentiuskerk op de markt. Een rechtstreekse trein brengt ons naar Luik, na één overstap zijn we thuis. De RV3 loopt in Soignies (Zinnik) verder door het glooiende akkerland doordrenkt met vele beekjes naar de Dender in Lessines (Lessen). De Dender volgend maakt deze ten noorden van Deux Acren een verbinding met de LF38 in Geraardsbergen. Ten noorden van Soignies behoort een afsteker naar Enghien (Edingen) tot de mogelijkheid. Een variante tussen Grand-Reng en Soignies via Mons is eveneens gepland. Soignies, Enghien, en Geraardsbergen geven gemakkelijke treinverbindingen naar Brussel en zijn dus ideale uit- of instapplaatsen op de RV3. Wie de laatste etappe te vlak vindt mag desgewenst zijn overtollige energie botvieren op de ‘MUUR’ van Geraardsbergen.

Tekst en foto's: Guy Raskin

Praktische fiche

SITUERING: Naamse en Franse Ardennen, Avernois en Henegouwen
AFSTAND:
230 km
ROUTE:
RV3
BEWEGWIJZERING:
geel-blauwe verfstreepjes van Chimay tot Geraardsbergen (Gedinne-Chimay volgt)
ROUTE:
Etappe 1:
Gedinne – Mazée = 60 km
Etappe 2:
Mazée – Grand-Reng = 100 km
Etappe 3:
Grand-Reng – Soignies = 45 km of Edingen 63 km of Deux Acren = 78 km of Geraardsbergen 84 km
VERVOER:

Met de trein:
Heen: Van Brussel of Luik via Namen en Dinant naar Gedinne of via Namen en Libramont naar Gedinne (reisduur: ca. 3 uur)
Terug: van Soignies, Edingen, Deux Acren of Geraardsbergen naar Brussel-Zuid (reisduur: 30 à 45 minuten)
Terug naar Gedinne: trein naar Brussel-Zuid en via Namen en Dinant naar Gedinne of via Namen en Libramont naar Gedinne (reisduur: ca. 4 uur)

LOGIES:
Gastenkamer "LE POINT DU JOUR": Rue de Niverlée 31, 5670 MAZEE (VIROINVAL), tel: +32-(0)60 39 01 43
Gastenkamer "LE CHATEAU DE FRANKIE": Rue Paul Janson 32, 6560 GRAND-RENG (ERQUELINNES), tel: +32-(0)495 77 11 21, le_chateau_de_frankie@yahoo.fr www.geocities.com/le_chateau_de_frankie
Reservatie en andere logies: Office de promotion du Tourisme de la Wallonie et de Bruxelles, Sint Bernardusstraat 30, 1060 Brussel, tel: +32-(0)2 504 02 80, info@opt.be, www.belgie-toerisme.be

INFO:
Office de promotion du Tourisme de la Wallonie et de Bruxelles, Sint Bernardusstraat 30, 1060 Brussel, tel: 02-509 24 34, info@opt.be, www.belgie-toerisme.be of www.opt.be
GIDS:
topogids RV3: vanaf zomer 2009 (?) te verkrijgen bij Grote Routepaden of Rando-Vélo