Microfoons

Om zelf geluidstrillingen in elektrische om te zetten heeft men een microfoon nodig. Het polair diagram toont in welke richting de microfoon zoal gevoellig is. Men spreekt van een (v.l.n.r.) rondomgevoellige, een cardioïde of hartvormige en een achtvormige karakterestiek.

# xxxxx
Meestal is de karakterestiek voor lage tonen anders dan voor de hogere frequenties, zoals hiernaast te zien is. Menig richtmicrofoon is voor lagere frequenties rondomgevoellig.

Daimon Koolmicrofoon

Het oudste systeem om geluidstrillingen in elektrische signalen om te zetten. Koolmicrofoons werden tot de jaren 1970 enkel nog toegepast in telefoontoestellen.

Een koolmicrofoon bestaat uit een schaaltje met koolstofpoeder waarin 2 elektroden zijn aangebracht. Het schaaltje wordt afgesloten met een membraan die trilt door het geluid en het koolpoeder eveneens doet trillen. Door die trillingen verandert de weerstandswaarde van het poeder in het ritme van het geluid.

Een koolmicrofoon geeft op zich geen spanning af. Hij moet in serie met een batterij en een begrenzingsweerstand geplaatst worden. Eventueel ook een koppelcondensator om de resterende gelijkspanning weg te filteren, maar die zit meestal reeds in de versterker.

xxxxx

Hiernaast is een oude koolmicrofoon afgebeeld. Hij werd verkocht als speeltje om aankondigingen te doen via de radio. Hij is uitgerust met een platte 4,5 volt batterij. Een druk op de knop en spreken maar. Hij werd geleverd in een typisch de jaren 1950 doosje.


#xxx xxxx
Hiernaast zie je het inwendige. Bovenaan zie je de serieweerstand.


Ook tijdens de tweede Wereld Oorlog werden koolmicrofoons gebruikt. Deze microfoon is gemaakt in bakeliet. Bovenaan staat "Feind hört mit !" wat zoveel wil zeggen "De vijand luistert mee".

De kristal microfoon.

Een grote verbetering kwam er met de kristalmicrofoon. De geluidstrillingen doen een membraan trillen. Die trillingen worden doorgegeven aan een kristalplaatje van seignettezout. Door de trillingen wordt het plaatje verbogen zodat dankzij het piëzo-electrisch effect een spanning wordt opgewekt.

Het frequentie bereik ligt tussen 100 en 7000 Hz. De opgewekte spanning is vrij groot. Bij normaal spreken op een afstand van 30 cm krijgt men een spanning van ongeveer 1 mV. De impedantie is vrij hoog, ca. 1 MegOhm. Daardoor is dit type microfoon uiterst geschikt voor gebruik bij apparatuur met lampen.

Een bijkomend voordeel is de lage prijs van kristalmicrofoons. Nadeel is dat ze nogal gevoelig zijn aan vocht. Kristalmicrofoons hebben vaak een defect kristal omdat zout, waaruit het kristal is gemaakt, vocht opneemt en uit elkaar valt.

Hetzelfde principe wordt ook gebruikt bij pic-up cellen.

Astatic

Deze kristalmicrofoon was in de jaren 50 zeer populair.

xxxxxxxxx

De dynamische microfoon

De dynamische microfoon werkt op hetzelfde principe van de dynamische luidspreker. Een spoeltje dat verbonden is met een membraan beweegt in het magnetisch veld van een sterke magneet.Daardoor noemt men dit type ook wel "moving coil" type. Door de trillingen van het membraan doorsnijden de krachtlijnen het spoeltje. Zo wordt een elektrische spanning opgewekt. Het principe van de dynamo.

De impedantie van een dynamische microfoon is van nature laagohmig en bedraagt ongeveer 10 à 50 ohm. Soms wordt er in de behuizing een impedantie transfo aangebracht, eventueel met meerdere aftakkingen, om een hogere impedantie te verkrijgen.

De afgegeven spanning is veel lager dan bij een kristal micro, maar dit is met de ruisarme transistorversterkers is dit geen probleem.

Sennheiser MD42 S

Dynamische microfoon van het "moving coil" type.

#xxxxxxx

Sennheiser MD403

Electrodynamische microfoon nog in zijn origineel doosje.

Pearl

Microfoon uit de jaren 50 van vorige eeuw. In het kokertje zit een eigenaardig model membraan.

Met een rubberen zuignap onderaan kan deze microfoon op een glad oppervlak worden gekleefd. De rubberen zuignap doet dan ook dienst als trillingsonderdrukking.

Verder heb ik geen typeaanduiding op deze microfoon gevonden. Alle informatie is welkom.

Beyerdynamic M550

Dynamische microfoon van Beyerdynamic in originele doos.

xxxxxxxxx
AKG D591

Dynamische microfoon met ingebouwde windkap. Uitstekend voor het inspreken van kommentaar bij reportages.

Revox

Deze Zwitserse microfoon heeft zelfs een niveau regeling. De regeling is gecombineerd met een schakelaar zodat hij volledig kan uitgeschakeld worden.

Het geheel wordt geleverd in een luxe kunstlederen koffertje en met een tafelstatiefje. Ze waren de aanbevolen microfoons voor gebruik bij de fameuze Revox A77 tape recorders.

xxxxxxxx

AKG D11 D

Deze microfoons werden in zogenaamd "matched pair's" geleverd. Speciaal op elkaar afgestemd om Stereo opnames te maken. Mogelijk om elke microfoon op zijn eigen voetje te plaatsen of op dit handig hulpstukje. Er is ook een afscherming voor het geluid aan de achterkant voorzien dat men naar keuze kan plaatsen of niet.

xxxxxxxxxxxxxx

Grundig GCMS 332

Dynamische microfoons zijn er in alle maten en kleuren.

Dxxxxxxxxxxxx

Olson M-169 Stereo

Er bestaan ook stereo microfoons. Twee cellen in één behuizing. Dit is een typische vintage look van de amerikaanse microfoons uit de jaren 50.

Sony F99T

Dit is een gecombineerde stereo microfoon van Sony.
Philips

Vaak wordt er in de microfoon ook een schakelaar ingebouwd. Daarmee kan men de recorder in pauze plaatsen tijdens de opname. Zo is het eenvoudig teksten te dicteren zonder dat dit in één keer moet gebeuren.

Telefunken

Bij deze microfoon gaat men nog een stapje verder. Het is zelfs mogelijk de recorder terug te spoelen. In het geval van deze Microfoon wordt hij ook gebruikt als luidspreker.

De Bandmicrofoon: Melodium 42B

Een bandmicrofoon berust op hetzelfde principe van de electro- dynamische microfoon. Een metalen bandje meestal van aluminium vormt hier zowel de membraan als de geleider. Bandmicrofoons kunnen zeer goed pieken in volume weergeven en hebben een warme natuurlijke klank.

Deze Melodium dateert van de jaren 40 van vorige eeuw.

 

 

De condensator microfoon

Het neusje van de zalm op het gebied van geluidsopname. Het principe is gebaseerd op het feit dat de capaciteit van een condensator afhangt van de afstand tussen de 2 platen. Door één van de platen te laten trillen door het geluid verandert de capaciteit op het ritme van het geluid. Als de capaciteit verandert, verandert ook de lading. Door die ladingsveranderingen vloeit er een stroom door de kring.

Om voldoende stroom te krijgen moet de spanning die men op de condensator steekt relatief hoog zijn. De eerste condensator microfoons hadden een spanning van enkele honderden volts.

Tegenwoordig bestaan er zeer gevoelige en ruisarme FET-versterkers zodat een 1,5 volt batterij volstaat. Men noemt ze electret-condensator microfoons.

 

Sony ECM672

Een precisie professionele condensator microfoon. Een 1,5 volt AA batterij past in de onderste helft van de staafmicrofoon. Het valt nog te vermelden dat er geen schakelaar op zit om hem uit te schakelen. Het verbruik is zo laag dat dit niet nodig is. Om de toestand van de batterij te kennen drukt men op een knopje. Gaat het ledje even aan dan is alles ok. Als het ledje blijft branden dan is de batterij aan vervanging toe. Omgekeerde logica noemt men dat.

Philips N8216

Een low budget electret microfoon. Voeding ook met 1,5 volt batterij.

xxxxx