Mobilite

Geen film zonder licht. Dit was vroeger een gouden stelregel. Om binnen te kunnen filmen gebruikte men vaak deze lampenhouder.

Zoals je op het kenplaatje kan zien is de mobilite enkel geschilt voor 110 volt lampen. Maar er zat wel een 220 volt lamp in toen ik hem kreeg. Eigenlijk hoeft dit geen probleem te zijn. Want bij een hogere spanning zal de stroomsterkte de helft lager zijn voor eenzelfde vermogen.

 

Op de achterkant van de lampenhouder is af te lezen hoe men het diafragma moet instellen al naar gelang de filmgevoelligheid en de afstand tot het gefilmde object. Afstanden worden in voet (feet) vermeldt.

Muray 9,5mm viewer

Om films in het 9,5 mm formaat te monteren is deze vieuwer onmisbaar. Hier is het geheel op een houten plankje gemonteerd. Compleet met een houdertje voor het flesje filmkit en al. Dit tegen het omvallen.

Om het montagesysteem volledig te maken is er ook nog een kleefpers op gemonteerd. Het hier getoonde model kan naast 9,5mm films ook 16mm en 8 mm films plakken.

Bij de viewer is ook een knipper aangebracht om een inkeping te maken in de film om het punt waar men wil knippen te markeren.

De film heeft de neiging van uit het tandwiel te springen en daarom heeft de vorige eigenaar een kleine modificatie aangebracht . Een rubberen lapje moet de film beter op zijn plaats houden.


Minette 8mm editor

Hier een editor of in populair taalgebruik hier in Vlaanderen " visioneuse" genoemd. Het is een volledig manueel toestel. De volle spoel wordt links geplaatst en de lege rechts. De film loopt dus van links naar rechts.

Om een punt aan te duiden in de film heeft dit toestel een prikkertje die een gaatje in de film maakt. Zo kan men gemakkelijk de film monteren en op de gepaste plaats knippen. Men verliest er wel een beeldje aan natuurlijk.

Daarnaast is er een regeling voor cadrage en één voor de scherpstelling. Wat was alles eenvoudig toen. Deze editor kon alleszinds niet crachen of vastlopen. Software patchen waren ook niet nodig.


Minette Super - Single 8 editor.

Met de komst van het Super 8 en het Single 8 komt er dus ook een vieuwer-editor voor dit formaat.

Vooraan het toestel is er een meetlatje voorzien om het aantal beeldjes te tellen. Zo kon men bepalen hoe lang de scéne duurt.

Om terug te spoelen zijn er extra geleiders voorzien zodat de film niet via het prisma moet lopen. Dit voorkomt beschadiging van de film bij snel terugspoelen.

ERNO Super III

Nog een normaal 8 editor vieuwer. Deze keer net een groter scherm dan bij de minette.

Marexar MR101

#

Goko A203

Nog een editor-vieuwer. Deze is bi-formaat. Super 8 en Normaal 8.


Bolex R8 en S8 plakpers.

Van het alom bekende merk Bolex, deze plakpers voor zowel normaal 8 als Super8 films.

Deze pers is van het natte type. De film wordt met speciale filmlijm aan elkaar gekleefd. Hiernaast een voorbeeld van een potje Kodak lijm.

Om de las vloeiend te maken worden met twee vijltjes de filmuiteinden schuin afgeslepen. Zo is de las minder dik en passeert hij beter.


Triformaat plakpers.

Deze pers is zelfs geschikt voor 16mm, 8mm en super8. Om de las mogelijk te maken moet men de emulsie wegkrassen. Daarvoor is er een vijltje ingebouwd. Dit zit onder het rechter gedeelte. Slechts één kant wordt bij deze pers gevijld.

Deze plakpers gebruik ik meestal bij het monteren van 16mm en 8mm film. Ze werkt zeer precies en eenvoudig. Het afsnijden van de film gebeurt niet zozeer door de scherpte van de messen maar meer op het principe van een schaar. Daardoor is deze plakpers haast onverslijtbaar.
 

Fujica Single 8 splicer

Omdat Singel 8 film op polyesterbasis is kan hij niet met gewone filmlijm geplakt worden. Vandaar deze plakpers met geperforeerde tape. Die tape wordt aangeleverd op rolletjes.

 

 

 

 

 

 

Agfa F 8S

Deze pers werkt met plakkertjes. In één beweging worden de filmeinden gesneden en het klevertje om de film gedaan. Er bestaan plakkertjes voor stomme film of voor Stereo geluidsfilm. Bij de laaste blijven beide magneetsporen vrij.

Muray 8 Sup 8

#

Revue Super 8

Ook deze pers werkt met plakkertjes.


Professionele 16mm plakpers.

Deze pers wordt soms ook de droge pers genaamd. De film wordt met tape aan elkaar geplakt. Aan de rechter kant wordt de film op maat geknipt.

Vervolgens worden de twee filmuiteinden in het filmkanaal gelegd. Er wordt een stukje tape over geplaatst. Nu wordt de pers dicht gedrukt. Twee messen zorgen ervoor dat het kleefband wordt afgesneden en twee pinnen zorgen ervoor dat de perforaties terug open gemaakt worden.

 


Dit type pers wordt veel gebruikt door monteurs die snel moeten werken. Bijvoorbeeld voor het maken van een proefmontage, bij de montage van nieuws toen daar nog met film werd gewerkt of om een snelle herstelling uit te voeren bij een gebroken film tijdens een voorstelling.

Dit systeem van plakken gaat wel snel maar is niet ideaal voor het bewaren van de film op lange termijn. Na een langere periode kan de lijm van het kleefband ofwel verdrogen, of zacht worden.

In het eerste geval komt de las los en laat de lijm een matte plek achter. In het tweede plakken meerdere lussen film aan elkaar met lijmvlekken op de film als gevolg.

Siemens 16 mm.

Een 16 mm pers van het natte type.

Hähnel kollmatic super 16

Ook deze pers werkt met lijm. Het slijpen van de film gebeurt hier met een gemotoriseerd slijpsteentje.

Deze pers maakt heel regelmatige en mooie lassen toe.

Hähnel auto-kollmatic super 8

Dit is de Super 8 versie van hetzelfde systeem.