Een stukje geschiedenis van de eend


Er werd voor het eerste van de 2cv gesproken in 1935.
De opdracht van Andre CitroŽn luidde:bouw een "auto" voor de franse boer,
hij moet zuinig en goedkoop zijn ,moet paard en kar vervangen.
daarbij moest hij nog een mand eieren tegen een snelheid van ongeveer 65 km/uur
over een pas omgeploegd veld kunnen rijden ,zonder dat er ook maar 1 ei breekt.
Verder moest men er met 2 mannen en een zak met 50 kg aardappelen in passen.
Zij moest zo eenvoudig te bedienen zijn dat de boerin erin kon rijden
en hoog genoeg dat men er met een hoed in kon stappen.

Maar dat jaar overleed Andre CitroŽn, en zou bij de beurscrash ook de CitroŽn fabriek failliet gaan zonder de hulp
van bandenfabrikant
Michelin .Pierre Boulanger zag ook wel wat in dit idee.
Dus begon hij er meteen aan:
Het project werd tpv genoemd (tout petite voiture)
Er werd een "auto" ontwikkeld die zuinig en licht was.
Deze auto werd vervaardigd uit magnesium en aluminium, dit was blijkbaar toch niet zo fantastisch want het eerste prototype
brandde na kortsluiting
helemaal uit.
Ze waren niet tevreden en begonnen helemaal opnieuw.
na 4 jaar , stond de auto klaar voor het Parijse autosalon van 1939.
Maar toen brak de tweede wereldoorlog uit ,en werden op een na ( die is tot grote spijt van de boer in de jaren '70 terug
gevonden en naar eigen zeggen was het een echt luxe kiekenkot.) al de prototypes vernietigd.

maar tijdens de oorlog werd er in het geheim toch nog verder gewerkt aan de tpv.
Boulanger nam contact op met motorconstructeurs L. Girard en W.Becchia .
Na enig overleg besloten ze om een luchtgekoelde in plaats van een watergekoelde
motor in de auto te proppen.

Dit bleek een succes te zijn want na 3 weken draaide deze motor al 21 dagen aan een stuk.
Ondertussen werken verschillende andere ontwerpers aan de tpv .
er kwamen gewone zetels in (normaal waren het jutte doeken die o.a aan het dak
werden bevestigd)Ook kwam er verwarming, een 2de koplamp enz...
Vlak voor het salon werd de slinger vervangen door elektrische ontsteking.

8 Oktober 1948.
Eindelijk is het dan zover, na 13 jaar staat de 2cv te blinken op het salon l' automobile in Parijs.
Maar eigenlijk vond niemand hem mooi. Ze dachten dat CitroŽn had gefaald en een journalist vroeg zich zelfs af waarom
ze er
geen gratis blikopener bijleverden.
CitroŽn had in die tijd nog een zwaan in zijn logo, en een journalist moest
er toch maar weer eens op ingaan door in zijn krant te melden dat de zwaan van CitroŽn eindelijk eens een lelijk klein
eendje
had uitgebroed. Die naam bleef de auto behouden.

Als het dan toch zo een "lelijk eendje" was waarom zijn er dan 3868631 van die dingen verkocht?
Zelfs die dag nog draaide het volk bij. De wachtlijsten stonden vol en degenen die in 1950 een 2cv wouden moesten bijna 6
jaar wachtten.
Ook moest men een vragenblad invullen en dan besliste CitroŽn of dat je er "boer" genoeg voor waart.
Degenen die meer geld hadden en toch nog een 2cv wouden hebben die kregen van
CitroŽn een tweedehands "geitje" voor het dubbel van de prijs.
De 2cv kreeg meer en meer fans en er werden steeds meer verschillende modellen op de markt gebracht.
Op vrijdag 27 juli 1990 rolden de laatste 2 2cv's van de band , een grijs/grijze charleston en een rode 2cv 6 speciale.
  

 

                                                   

                                       

 











                                       


    

                          


de eerste schetsen van de t.p.v
let op het enige voorlicht in het midden van de motorkap


hier het resultaat de t.p.v klaar oor het salon van 1939


de snuit van de t.p.v


het eerste type "echte" 2cv's


de motor van een vroeg exemplaar


La deuche. Op het salon l'automobiles in Parijs