speciale
modellen
|
in die 42 jaar dat de 2cv
is geproduceerd zijn er ook veel speciale series op de
markt gekomen hier vind je een overzicht (op sommige
foto's kan je klikken om te vergroten)
|
|
|
|
|
|
de 2cv sahara
In 1958 komt Citroën de 2CV 4x4 Sahara aandraven.
voorin en achterin een motortje van 425 cm3
,2versnellingsbakken en
een
maximum snelheid van 100 km per uur. bagage kan je er al
helemaal niet in steken. in de zijflanken van de koets
sneden ze
wat ventilatiegeultjes voor de luchtfilter.
Er zijn in heel de wereld maar een stuk of 500 van die
'dingen' verkocht en in Nederland waren ze maar met zijn
driën
2 bij
de rijkswaterstraat
en 1 bij een texelse dokter.
Pas is er nog een sahara verkocht aan €41.597
een 2cv record!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
|
De Speciale
de speciale is in '78 op de markt gebracht.
Citroën had nog een grote vooraad koetsen over zonder
3de zijruit,dus die er al en paar jaar stonden te
wachten.Eneens
kregen
ze zin om die te verkopen en introduceerde de
speciale.De 2cv4 speciale was enkel in het geel
verkrijgbaar
maar daarna kwam er een rode 2cv6 speciale. De speciale
werd eigenlijk terug de "gewone, goedkope,sans
luxe" eend want in
die tijd werden de eenden alsmaar duurder.
|
|
|
|
|
|
De spot
Deze eend was verkrijgbaar vanaf 1974.in belgië en
duitsland kwam hij op als een 2cv6 in Nederland en
Frankrijk als een
2cv4.
Officieel zijn er in nederland 400 verkocht.
De spoteend was vooral bedoeld voor de jongeren wat aan
te trekken.
Ze was in 2 kleuren gespoten; wit en oranje. Het
interieur was wit en oranje gestreept. Let op het uniek
zonnendakje wat de
spot nog specialer maakt
|
|
|
|
|
|
De Charleston
Deze 2cv kwam in 1982 op de markt met een 602cc motor en
de kleur zwart/rood, maar later kwam er dan ook nog
geel/zwart en
grijs/grijs bij. Bij de zwart/rode charleston werd een
rode koets gebruikt met zwarte sticers opgeplaatst. Dit
was een luxueuser
model dus spak het voor zich dat deze ook luxe stoeltjes
kreeg.
|
|
|
|
|
|
De Dolly
Deze eend kwam op de markt in 1985. Eigenlijk is de
dolly een gewone 2cv in een apparte kleur
|
|
|
|
|
|
De Cocorico
In 1984 voetbalde de franse voetbalploeg tijdens het
europeese voetbalkampioenschap zo goed , dat citroën
nog TIJDENS het kampioenschap besloot om een speciale
eend te introduceren naar deze ploeg .Dit kwam tot de
Cocorico.
|
|
|
|
|
|
De Sausss Ente
Deze 2cv werd in duitsland in 1988 geintroduceerd
vanwege het 95 octaan loodvrije motortje. Deze 2cv is
groen en er plakt
een
grote eend aan de zijflank.
|
|
|
|
|
|
De Perrier
Deze 2cv kwam op de markt in 1987. Deze geit had de
meeste afwijkingen dan welke speciale 2cv ook . hij had
oa: een perrier
logo op het stuur , een afwijkende deurbekleding ,
plastieke wieldoppen , een ijskast voor 6 perrier
flesjes , een groen/blauw
achtige knop voor op de versnellingspook , een mooi
aapje op de motorkap enz... enz...
|
|
|
|
|
|
De
Transat/france3/Beachcomber
Deze 2cv werd gebouwd om een wereldzijlreis te
bekostigen. De franse ploeg had veel geld nodig. Citroën
was wel van plan dit
te sponsoren .Daarom introduceerde Citroën een speciale
eend ; in Frankrijk genaamd naar de ploeg :France 3, in
België en Nederland
werd het Transat en in Groot-Brittannië werd het de
Beachcomber. De auto was wit met 2 blauwe strepen die
van de snuit ,over
het dak naar de kont liepen , en 3 strepen horizontaal
langs de zijkant.
|
|
|
|
|
|
De 007
Deze rare eend werd in 1981 gebouwd ter gelegenheid van
de James Bond film . In deze film speelde een mooie gele
2cv. De 007 was dus een gele eend waar met stickers 007
en bolletjes(kogelgaten) op was geplakt
|
|
|
|
er zijn natuuurlijk nog heel veel andere
series geproduceerd; dus als je er nog een paar weet, stuur ze dan maar
door liefst
met foto want dit zijn de enige foto's die ik heb over de specials.
|
|