home    mijn 2cv    specialemodellen   een stukje geschiedenis    2cv links  2cv verhalen    gastenboek    geiten markt   meetings

                 speciale modellen


in die 42 jaar dat de 2cv is geproduceerd zijn er ook veel speciale series op de markt gekomen hier vind je een overzicht (op sommige foto's kan je klikken om te vergroten)




de 2cv sahara
In 1958 komt CitroŽn de 2CV 4x4 Sahara aandraven. voorin en achterin een motortje van 425 cm3 ,2versnellingsbakken en
een
maximum snelheid van 100 km per uur. bagage kan je er al helemaal niet in steken. in de zijflanken van de koets sneden ze
wat ventilatiegeultjes voor de luchtfilter.
Er zijn in heel de wereld maar een stuk of 500 van die 'dingen' verkocht en in Nederland waren ze maar met zijn driŽn
2 bij
de rijkswaterstraat
en 1 bij een texelse dokter.
Pas is er nog een sahara verkocht aan Ä41.597
een 2cv record!!!!!!!!!!!!!!!!!




De Speciale
de speciale is in '78 op de markt gebracht.
CitroŽn had nog een grote vooraad koetsen over zonder 3de zijruit,dus die er al en paar jaar stonden te wachten.Eneens
kregen
ze zin om die te verkopen en introduceerde de speciale.De 2cv4 speciale was enkel in het geel verkrijgbaar
maar daarna kwam er een rode 2cv6 speciale. De speciale werd eigenlijk terug de "gewone, goedkope,sans luxe" eend want in
die tijd werden de eenden alsmaar duurder.




De spot
Deze eend was verkrijgbaar vanaf 1974.in belgiŽ en duitsland kwam hij op als een 2cv6 in Nederland en Frankrijk als een
2cv4.
Officieel zijn er in nederland 400 verkocht.
De spoteend was vooral bedoeld voor de jongeren wat aan te trekken.
Ze was in 2 kleuren gespoten; wit en oranje. Het interieur was wit en oranje gestreept. Let op het uniek zonnendakje wat de
spot nog specialer maakt




De Charleston
Deze 2cv kwam in 1982 op de markt met een 602cc motor en de kleur zwart/rood, maar later kwam er dan ook nog geel/zwart en
grijs/grijs bij. Bij de zwart/rode charleston werd een rode koets gebruikt met zwarte sticers opgeplaatst. Dit was een luxueuser
model dus spak het voor zich dat deze ook luxe stoeltjes kreeg.




De Dolly
Deze eend kwam op de markt in 1985. Eigenlijk is de dolly een gewone 2cv in een apparte kleur




De Cocorico
In 1984 voetbalde de franse voetbalploeg tijdens het europeese voetbalkampioenschap zo goed , dat citroŽn nog TIJDENS het kampioenschap besloot om een speciale eend te introduceren naar deze ploeg .Dit kwam tot de Cocorico.



   


De Sausss Ente
Deze 2cv werd in duitsland in 1988 geintroduceerd vanwege het 95 octaan loodvrije motortje. Deze 2cv is groen en er plakt
een
grote eend aan de zijflank.




De Perrier
Deze 2cv kwam op de markt in 1987. Deze geit had de meeste afwijkingen dan welke speciale 2cv ook . hij had oa: een perrier
logo op het stuur , een afwijkende deurbekleding , plastieke wieldoppen , een ijskast voor 6 perrier flesjes , een groen/blauw
achtige knop voor op de versnellingspook , een mooi aapje op de motorkap enz... enz...




De Transat/france3/Beachcomber
Deze 2cv werd gebouwd om een wereldzijlreis te bekostigen. De franse ploeg had veel geld nodig. CitroŽn was wel van plan dit
te sponsoren .Daarom introduceerde CitroŽn een speciale eend ; in Frankrijk genaamd naar de ploeg :France 3, in BelgiŽ en Nederland
werd het Transat en in Groot-BrittanniŽ werd het de Beachcomber. De auto was wit met 2 blauwe strepen die van de snuit ,over
het dak naar de kont liepen , en 3 strepen horizontaal langs de zijkant.




De 007
Deze rare eend werd in 1981 gebouwd ter gelegenheid van de James Bond film . In deze film speelde een mooie gele 2cv. De 007 was dus een gele eend waar met stickers 007 en bolletjes(kogelgaten) op was geplakt

er zijn natuuurlijk nog heel veel andere series geproduceerd; dus als je er nog een paar weet, stuur ze dan maar door liefst
met foto want dit zijn de enige foto's die ik heb over de specials.

 



               

     

    

  



                    






 

 

 

     

 

 

setstats 1