Biografie van D. Rossetti (onderaan) De Prerafaelieten |
The Blessed Damozel *![]() 'The Blessed Damozel' (Olie op Canvas) Lady Lever Gallery, Liverpool De Gezegende JonkvrouwDe gezegende jonkvrouw leunde over De gouden balie van de hemel; Haar ogen waren dieper dan de diepte Van wateren die bedaarden; Zij had drie lelies in haar hand En zeven sterren in heur haar. ... Zij tuurde en luisterde en zei toen, niet triestig maar eerder zacht, - "Dit staat in het teken van zijn komst." Zij was ontroerd door het licht, bevolkt Met engelen in felle voorwaartse vlucht. Zij glimlachte en haar ogen baden. (Ik zag haar glimlach) Maar vlug vervaagde Hun pad in verre sferen: En dan steunde zij haar armen Op de gouden balustrade, En hield haar handen voor haar gezicht, En weende. (Ik hoorde haar tranen). *Rossetti gebruikte zijn bekendste gedicht als inspiratie voor het schilderij, circa 25 jaar na de publicatie. Hij schreef de eerste versie van 'The Blessed Damozel' in 1847 en werd hierbij geïnspireerd door een thema van Dante Alighieri. Het meisje buigt zich over de leuning van het hemels balkon, terwijl achter haar pas herenigde minnaars elkaar omhelzen tussen onsterfelijke rozen. Zij ziet het lichaam van haar liefste op aarde liggen en hunkert naar zijn dood zodat hij eeuwig bij haar kan zijn in de hemel. De zeven sterren zijn De Pleiaden. Eén ster is verstopt achter het hoofd van de jonkvrouw. Lady Lilith![]() Olie op canvas (1868 & 1872-73) Delaware Art Museum, Wilmington. Fanny Cornforth poseerde voor Lady Lilith, maar het gezicht is van Alexa Wilding Lilith was de eerste vrouw van Adam. Zij was een verleidelijke en duivelse vrouw, die het leven schonk aan slechte mensen. Omdat zij haar rechten opeiste (=feministe) werd zij verstoten. In de loop der eeuwen werd zij ook uit het oude testament verwijderd... Wil je het gedicht "Lady Lilith" (in het Engels) lezen, ga dan naar Dante Rossetti in English. Astarte Syriaca
City Art Gallery, Manchester Astarte was de godin van de vruchtbaarheid en de liefde. In de oosterse godsdiensten was zij belangrijk, vooral bij de Feniciërs. Jane Morris (foto hierboven)* poseerde voor 'Venus Astarte'. Fanny Cornworth![]() poseerde voor Dante Rosseti. Zij werd zijn maîtresse en huishoudster en bleef bij hem tot hij stierf in 1882. Fazio's Mistress![]() Olieverf op canvas - Tate Gallery, Londen (1863) Fanny Cornforth poseerde dikwijls voor Rossetti, alhoewel zij niet helemaal voldeed aan zijn schoonheidsideaal. Zij was wel roodharig en had een sterke erotische uitstraling, maar zij was iets te 'rubensiaans'. FOUND (GEVONDEN)![]() Olieverf op canvas (1853-88). Delaware Art Museum - USA Fanny Cornworth poseerde ook voor 'Found', dat onafgewerkt bleef. Een prostituee wordt 'gevonden' door een veedrijver (haar ex), maar zij is daar niet verheugd over. Het net dat het kalf gevangen houdt, symboliseert het web van de zonde, waarin de vrouw verstrikt is. In het gedicht dat bij het schilderij hoort huilt zij gekweld: "Laat mij gerust, ik ken je niet... ga weg!" Persephone![]() 'Proserpina' (Persephone) 1874 Tate Gallery, Londen 'Proserpine' werd geschilderd op Kelmscott Manor, waar Rossetti en Jane Morris verbleven tussen 1871 en 1874. Na de dood van Lizzie Siddal werd zij zijn model en maîtresse. Persephone (Proserpina) was een dochter van Zeus en de Griekse godin van de vruchtbaarheid Demeter (Ceres). Hades (Pluto) verbande Persephone voor eeuwig naar de onderwereld, omdat zij gegeten had van de verboden vrucht (granaatappel). Zij mocht elk jaar wel enkele maanden naar de aarde terugkeren. Persephone verpersoonlijkte ook de lente. ![]()
Dante Rossetti in English Dead Poets Society Christina Rossetti ![]() Homepage Pageviews since 21-03-2002. © Gaston D'Haese: 19-08-2003. Laatste wijziging: 12-11-2019.E-mail: webmaster Statist. Poëzieweb-Poetryweb: Onestat
|