Met de camper naar Noorwegen

Hier kan je onze fotomontage bekijken.

Voorbereiding en nabeschouwingen

Wij hebben onze reis vooraf ingedeeld in trajecten. We plaatsten geen tijdspannes op de trajecten zodat we ter plaatse konden kiezen hoeveel tijd we over een bepaald traject wilden doen. In totaal legden we ongeveer 6.200 km af in ongeveer 6 weken.
Het verste punt dat we in Noorwegen bezochten was Alesund.

We boekten enkel vooraf de bootovertocht vanaf Hirtshals naar Kristiansand.

We reisden op 24 mei 2016 vanaf Brugge met onze 6 meter lange camper. Deze lengte is belangrijk voor Noorwegen want voor meer dan 6 m betaal je meer, zoniet het dubbele tarief op alle ferry's en bruggen. Op sommige wegen is er tol aangeduid als “Autopass”. Als je minder dan 2 maanden in Noorwegen rondrijdt moet je niets doen, wordt je nummerplaat geregistreerd  en zou je de afrekening thuis in je bus moeten krijgen.

Aangezien Noorwegen een erg duur land is deden we veel voeding mee van thuis. We beschikken in onze camper over een redelijke diepvriesruimte en een ruime frigo. Vooral rundvlees is erg duur in Noorwegen. We hadden ook veel conserven mee. Praktisch niets van alcohol aangezien we geen problemen wilden bij de douane.
We kwamen geregeld goede supermarkten tegen, maar sommige streken zijn erg afgelegen. Tijdig tanken en zorgen voor voldoende proviand is zeker aangewezen.

In Noorwegen heb je 2 soorten diesel. De Noren kunnen goedkoper tanken, toeristen betalen meer. Goed uitkijken dus aan de benzinestations dat je de juiste pomp gebruikt, de boetes zijn hoog als je je “vergist”.

Als navigatie gebruiken we OSMand op onze smartphone, dat ging prima. Op Internet kon ik camping en camperplaatsen downloaden en installeren in OSM. We wisselden af, stonden graag vrij in de natuur, maar nu en dan een camperplaats of camping vonden we ook leuk.

Wij hadden een ganse maand prachtig zomerweer. Wel even wennen, het wordt ‘s nachts niet volledig donker, je geraakt ‘s avonds niet in je bed en je geraakt er ‘s morgens niet uit. In deze periode is er veel water van smeltende sneeuw en gletsjers, de rivieren zijn wild en de watervallen overvol, wat erg mooi oogt.

Wij reisden in de periode mei – juni, wat dus nog ruim buiten het hoogseizoen is. Sommige dingen zijn in die periode nog gesloten, maar dat probleem hadden we maar zelden. Wel waren er als camper niet alleen. Vooral op toeristisch populaire plaatsen moet je tijdig een parking of overnachting zoeken met de camper. Sommige parking liepen tegen het middaguur al vol. De meeste campings zijn eerder klein en lopen ook behoorlijk vol in de late namiddag. Hoe ze het dan in het hoogseizoen klaarspelen is voor ons een raadsel. Op de wegen was het nu nog zeer kalm. We namen veel toeristische smalle baantjes waar je geregeld een zijuitsparing moet nemen om tegenliggend verkeer door te laten, soms even achteruitrijden als je de uitsparing al voorbij bent. Dat was nu geen enkel probleem maar ook daar stellen we ons vragen bij hoe het dan moet als er veel verkeer is. Ons zien ze daar niet in het hoogseizoen.

Heenreis :

Brugge – Antwerpen – Utrecht – Apeldoorn – Osnabruck – Bremen – Hamburg – Aalborg – Hirtshals (DK) – totaal 1178 km – 3 dagen

dag 1 – camperplaats in Bad Bentheim – Funkenstiege
Mooie mix-parking aan de rand van het park van het kasteel – 8€ betalen aan automaat – hookup en electriciteit – voor water extra 2 € – nette toiletruimte – gezellig restaurant rechtover parking – Stadje ligt op 5 min lopen van de parking – supermarkten op hoek van de straat – tankstation langs de grote baan – gratis goedwerkende wifi van de stad

dag 2 – Camperplaats Oeversee – Froerupsand
gewone grasweide (let op bij regenweer) – hookup en electricitieit, nog nooit eerder zo'n primitief iets gezien, maar alles is netjes en het werkt, zeer vriendelijke ontvangst – sfeer is uniek – wifi valt vaak uit – geen winkels in onmiddellijke omgeving, wel tankstation – je bent zo weer de snelweg op.

Dag 3 – Norre Tornby Strand
Mooi gelegen rustige parking vlakbij strand – gratis – geen hookup, wel nette toiletruimte – geen wifi – restaurant – kleine supermarkt – ongeveer 5 km naar badplaatsje Hirtshals. We zagen ‘s anderendaags ook een mooie camperplaats in Hirtshals zelf, ligt vlak tegen het stadje, op de weg naar de ferryhaven.

Voor de overzet naar Kristiansand in Noorwegen boekten we online thuis voor de rederij Fjordline. Je kan kiezen tussen een gewone ferry en een sneller type ferry. Wij namen de snelste verbinding, is duurder maar die doet er slechts 2 u over. Nadeel is wel dat sommige campers achteruit de ferry moesten oprijden, leek ons niet zo makkelijk.

Vanaf nu is de reis in trajecten onderverdeeld. Hierbij een kort overzicht

Traject 1 Kristiansand – Flekkefjord – ongeveer 125 km

We verlaten onmiddellijk Kristiansand en volgen route E39 naar Mandal. Door een dodelijk verkeersongeval staan we een paar uur in de file en komen pas in de late namiddag aan in Mandal. We nemen een beetje tegen onze zin de camperplaats aan het haventje want we willen de stad nog kunnen bezoeken. Camperplaats is een ongezellige mix-parking, niets van faciliteiten, 17 €, dus eigenlijk veel te duur. De camperplaats staat niet aangegeven ; neem in de stad de brug en daarna de eerste straat rechts. Vervolgens rechtdoor tot aan de de parking. De campers staan zeer dicht tegen mekaar, je kan amper je deur openzetten. Je betaalt aan de automaat met je VISA kaart. Ga je vroeger weg dan gepland, steek dan opnieuw dezelfde VISA kaart in de automaat, dan krijg je (volgens de info)  het teveel betaalde bedrag teruggestort. Vanaf de camperplaats wandel je over de brug zo meteen het stadje in. Het is een charmant plaatsje, maar veel is er niet te zien.
Na Mandal volgen we de E39 naar Lyndal, daar kiezen we voor de kustroute 43 en rijden via Farsund en de 465 terug naar de E39. Zeer mooie route met veel hellingen, bochten, kleine fjorden en meren. Na een kort bezoek aan Flekkefjord rijden we langs de kustroute 44 richting Egersund. Op deze route zijn er prachtige kleine parkings langs de zee waar je met de camper kan overnachten, vaak heb je er ook een toiletgebouwtje. Wij sliepen op dit plekje even voor Egersund : Lat.58.38303 Lon 6.05697

Kustroute 44 op weg naar Egersund

Traject 2 – Flekkefjord – Stavanger – ongeveer 140 km

Wij volgden voortdurend de kustroute 44. Zeer mooie route, zeker deze kleine omweg waard. Bij onvoldoende tijd kan je ook de E39 nemen.

Stavanger is een leuke levendige havenstad. Bezoek ook de oude stadswijk met nog prachtige houten huizen.  Let wel op als je je auto of camper parkeert. Wij kregen een boete omdat onze camper niet perfect tussen de aangeduide parkeerstrepen stond. Hier kan je eventueel ook ferry's en cruiseuitstappen boeken voor je verdere reis. Kleine ferry-overtochten hoef je niet vooraf te boeken.

Stavanger

Traject 3 – Stavanger – Lysebotn en Lyefjord – ongeveer 150 km

Na het stadsbezoek verlaten we Stavanger via de E39, dan route 13 naar Lauvik, vervolgens naar Dirdal, daar willen we overnachten vooraleer de sneeuw-bergweg naar Lysebotn te nemen.
Prachtige kleine camping aan het haventje in Dirdal : Mangafossen og Friluftsgarden Man, FV 281 Eikeskog  Dirdal – geen hookup, maar wel water – electriciteit – je kan vanaf de camping naar een waterval wandelen.

Camping in Dirdal

We vervolgen onze weg via route 45, een prachtige sneeuw-bergweg.  De sneeuw ligt vaak hoger dan het dak van onze camper. De wegen zijn uitstekend berijdbaar, wel nogal smal. Half bevroren meren, ontstuimige rivieren door het smeltend gletsjerwater. Na 90 km en ontelbaar aantal haarspeldbochten bereiken we Lysebotn. Er is niets te zien in het stadje en aangezien de ferry nog niet vaart naar Lauvik moeten we het ganse eind terugrijden. Plan je tijdens je reis in Lysebotn deze ferry te nemen met de auto dan moet je die overtocht op voorhand boeken via Internet. De ferry vaart slechts vanaf 1 juli. Je ziet dan de prachtige Lysebotn fjord met de Preekstoel vanaf de ferry.

Wij keerden terug naar Lauvik om daar de ferry te nemen naar Oane.

Sneeuw bergweg route 45 tussen Dirdal en Lysebotn

Traject  4 – Van Oanes naar Sand – ongeveer 120 km
Vervolgens naar Ropeid – sneeuwweg tot in Roldal – 75 km

In Oanes volgen we de toeristische route 13 naar Sand. Je passeert tal van charmante kleine stadjes en plaatsjes.  Onze plannen waren om in Sand de ferry te nemen naar Ropeid, maar door werken aan het ferry ponton vaarde de boot niet. We moesten dus terugkeren naar Jarvik en daar de brug nemen over de fjord.

In Ropeid volgden we route 520 naar Sauda,  langs de prachtige Saudafjord. Even voorbij Sauda verandert route 520 in een spectaculaire sneeuwroute.  Metershoge sneeuw, bevroren meren, watervallen, enz…..wij vonden dit de mooiste route van onze ganse reis. Reken op ongeveer 3 u voor dit traject als je zo nu en dan tussenin even wil uitstappen om van het spectaculaire landschap te genieten. Uiteindelijk belanden we in Roldal. Een klein charmant dorpje met een prachtige staafkerk die je zeker moet bezoeken.
De eerste camping vonden we te groot, teveel vaste staanplaatsen, maar als je even voorbij het staafkerkje rijdt is er aan de linkerkant een heerlijke kleine camping (Roldal Hyttegrend) waar je zelfs korting krijgt met je ACSI kaart. Prachtig verwarmd sanitair, wifi, hookup, electriciteit. Heel rustig in het groen met zicht op de bergen.
Wie niet met camper of caravan reist kan hier ook een vakantiehuisje huren.

Route 520 even voorbij Sauda

Staafkerk in Roldal

Traject 5 Hardangerfjord en Sorfjord – ongeveer 110 km

We verlaten Roldal en nemen de toeristische route 13 richting Odda. Onderweg passeren we de spectaculaire Latefossen. Deze watervallen zijn zo woest dat je kloddernat wordt, je staat in een wolk van opspattend water. Vandaar dat onze foto er zo grauw uitziet. We volgen de Sorfjord, later verandert route 13 in route 7, en rijden door naar Eidfjord, om vervolgens de Voringfossen (alweer watervallen) te bezoeken.
We keren terug tot even voorbij Brimnes, daar nemen we de prachtige nieuwe Hardangerbrug over de fjord. We slaan in de tunnel vlak na de brug af naar Ulvik, volgens de boeken het mooiste dorp van Noorwegen. Daar denken wij wel helemaal anders over, maar we vinden op de parking naast de kerk, vlak tegen de fjord een mooie slaapplaats. We lezen nog wat op een bank aan het water, genietend van de avondzon.

108-20160601_121354

Latefossen nabij Odda

Hardangerfjord

Traject 6  – Van Hardangerfjord naar Bergen – ongeveer 150 km

We verlaten de Hardangerfjord om richting Bergen te trekken. We volgen hiervoor de toeristische route nr 7. Onderweg rond Norhemsund houden we halt om de Steindalsfossen te bezoeken. Via een zeer mooi aangelegde wandelweg kan je gewoon onder de waterval doorlopen, zelfs zonder nat te worden!

Steindalsfossen

We nemen Bratland camping even buiten de stad Bergen, mooi gelegen aan een binnenmeer. Jammer van de drukke verkeersweg die vlak naast de camping ligt, maar we zijn ‘s avonds echt wel moe genoeg om ons van dat lawaai niets meer aan te trekken. De bus stopt vlak voor de camping zodat we makkelijk de stad met openbaar vervoer kunnen bezoeken. Leuke levendige stad waar we in het prachtige zomerweer volop van genieten. Gamle Bergen, vismarkt, met het treintje naar Floyen, de wijk Skuteviken, enz……. In de hallen aan de haven kijken we onze ogen uit naar al die lekkernijen, alleen maar KIJKEN, want als je die prijzen ziet heb je echt geen honger meer.

Bergen

Bergen

Bergen

Traject 7 – Voss – Flam – Laerdal – Hella – Balestrand – ongeveer 230 km

Via route E16 rijden we naar Voss. Onderweg liggen er heel wat kilometerslange tunnels op onze route. Onderweg nemen we in Vinje een afslag om doorheen de Stalheimkloof te rijden. Een zeer spectaculaire afdaling van 18%.

Stalheimkloof met hellingen van 18%

In Flam vinden we een schitterende camping vlakbij de vertrekplaats van de toerisische bergtrein en de vertrekplaats van de cruiseschepen op de fjord. Na installatie op de camping begeven we ons meteen naar de toeristische dienst om onze excursies te boeken. We zijn er niet alleen……..tientallen bussen met Chinese toeristen, wat een lawaai en drukte. Nog even uitblazen op de camping en gebruik maken van wasmachine en droogkast. In de late namiddag nemen we het toeristisch bergtreintje. Overvolle trein, vol met kwetterende Chinezen. Zelf de toeristische uitleg is in het Chinees. Een mooie tocht maar erg veel is er niet te zien.

‘s Anderendaags maken we een boottocht op de Aurdalsfjord en de Naeroyfjord. Deze fjorden kun je enkel met de boot bezoeken, er loopt geen enkele weg naartoe.
En weeral Chinezen, Chinezen, Chinezen, de rust was ver te zoeken.

Aurdalsfjord

De volgende dag nemen we de Aurlandsweg , een sneeuwweg over de bergen naar Laerdal. Onderweg houden we halt aan Stegastein. Een brug met glazen wand die over de ravijn hangt en een spectaculair uitzicht biedt over de Aurlandsfjord.

Aurlandsfjord vanop de Stegastein brug

Aurlands sneeuwweg

We maken een kleine omweg naar Borgund om er de staafkerk te bezoeken.
De staafkerk van Borgund is waarschijnlijk gebouwd rond 1150 en is een van de best bewaarde staafkerken van Noorwegen.

Staafkerk van Borgund

We keren terug naar Laerdal en nemen de ferry in Fodnes naar Mannheller. Vervolgens volgen we route nr 5 naar Sogndal, daar volgen we de fjord via route 55 naar Hella.
In Hella nemen we de ferry naar Dragsvik nabij Balestrand.

Traject  8 Dragsvik – Skei – Byrkjelo – Loen – ongeveer 190 km

In Dragsvik begint alweer een mooie toeristische route nr 13 naar Skei. Sneeuw, fjorden en meren, prachtig landschap.

Route nr 13 tussen Dragsvik en Skei

Route nr 13 tussen Dragsvik en Skei

Route nr 13 tussen Dragsvik en Skei

Picknick op route nr 13 tussen Dragsvik en Skei

In Skei volgen we de E39 richting Loen. Even voor Loen, in Olden, nemen we een kleine afslag naar Brikstalbreen. We willen er de Brikstalbreen gletsjer bezoeken, één van de mooiste gletsjers van Noorwegen. Het is een erg smal baantje, gelukkig weinig of geen tegenliggers. Onderweg komen we verschillende mooie kleine campings tegen. Aan camping Oldevatn kunnen we niet weerstaan, een klein paradijsje omgeven door besneeuwde bergtoppen en een meer. Als je hier wil verblijven, doe dan eerst voldoende provisie en brandstof op in Loen want er is hier in kilometers in de omtrek niets te verkrijgen.

Even uitblazen, een ganse namiddag luieren in het zonnetje. We mogen zelf van de campingbaas een boottochtje maken (roeiboot), maar dat laten we voor de liefhebbers. Er staat een flinke stroming en het water ziet er ijzig koud uit.

Oldevatn camping, op weg naar Briksdalbreen gletsjer

‘s Anderendaags rijden we als uitstap, door tot aan de parking voor een bezoek aan de gletsjer. Mooi en veilig wandelpad, eventjes klimmen, maar te doen. Onderweg nog een mooie waterval en na een flinke maar frisse wandeling sta je aan de voet van de gletsjer.

Brikstalbreen

Moe maar tevreden aan de voet van de gletsjer

We keren terug naar onze camping in Olden en rijden de dag erop door tot Loen.

Traject 9- Loen – Stryn – Geiranger – Grande -Eidsdalen – Andalsnes – ongeveer 250 km

Dit traject is de toeristische topper van Noorwegen. Trek er voldoende tijd voor uit als je er wil van genieten. Wij deden er ongeveer een week over.

In Loen nemen we route 15 richting Geiranger. Jammer genoeg is de sneeuwroute nog niet open wegens te veel sneeuw. We moeten dus de tunnel nemen, na de tunnel verandert de route in nr 63. Even voorbij de tunnel nemen we de afslag naar Dalsniba (=tolweg).  Een adembenemende klimtocht. Je moet even geluk hebben want deze bergtocht kun je enkel aanvangen bij mooi weer, Bij mist is het er gevaarlijk. Het uitzicht boven over Geiranger is grandioos. Wij moesten onze mutsen bovenhalen want ondanks het prachtige weer was het er ijskoud met een snijdende wind.

Dalsniba

Dalsniba

Na deze klimtocht vervolgen we onze weg naar Geiranger. Duidelijk een toeristische topper, overvolle parkings, toeristische bussen, souvenierswinkels, reusachtige cruiseschepen in de fjord………We zoeken de dienst voor toerisme op en boeken voor ‘s anderendaags een boottrip op de fjord. We boeken een vroege boot om de drukte voor te zijn. Dan wegwezen uit dit drukke nest en we vinden een tweetal kilometer voorbij het stadje een rustig plekje voor onze camper om te overnachten, oef.

De diepblauwe Geiranger fjord is werelderfgoed,  een erg smalle en diepe fjord die je enkel per boot kan bezoeken. Een decor van spectaculaire kliffen, hoge bergen, imponerende watervallen.

Geiranger fjord

Geiranger fjord

Na de boottocht volgen we de volgende dag route 63 richting Eidsdalen. Alweer een prachtige toeristische route met veel haarspeldbochten,  langs de Golden route en Adelaarsweg. In Eidsdalen nemen we de ferry, we volgens nog steeds de 63  richting Andelsnes. Onderweg zullen we de Trollstigen bergpas passeren, we lazen er voordien heel wat informatie over en keken er erg naartoe uit. Een toeristische hoogtepunt van Noorwegen dat tot Unesco werelderfgoed behoort. Wat een geluk dat het weer zo goed was. Even voor de Trollstigen is een prachtige view point aangelegd waar je een adembenemend zicht krijgt op de afdaling die je te wachten staat.

Trollstigen

Na deze spectaculaire afdaling rijden we verder naar Andelsnes. Niet echt veel te zien maar goede supermarkten en benzinestations. Dus even de voorraad aanvullen.

Traject 10 – Andalsnes – Alesund – ongeveer 110 km

We verlaten Andalsnes, een beetje gesukkel door wegenwerken en nemen route 136 naar Alesund. Even buiten Andalsnes rijden we doorheen een tunnel. Vlak achter de tunnel kun je een doodlopende weg inrijden, daar vonden we een schitterende overnachtingsplaats langs de fjord. Helemaal alleen, vogels en kabbelend water, genieten in alle rust en in volle zon.

Onze slaapplaats even buiten Andelsnes

Slaapplaats even buiten Andelsnes

Middernacht, en de zon schijnt nog op de bergtoppen

Een idyllische slaapplaats

We verlaten met pijn in het hart dit klein paradijsje maar noteren de plek in onze gps zodat we hier op terugweg opnieuw kunnen overnachten.
We rijden door naar Alesund. Er is een camperplaats aan zee maar die stond om 11 u reeds zo goed als vol. Een drukke parking, alle campers dicht bijeen gepakt, wat een verschil met ons vorig plekje. Enig voordeel is dat je maar een paar minuutjes hoeft te lopen om de stad te bezoeken. Een aardig toeristische plaatsje met veel Art Deco.

Alesund

Alesund

Na het stadsbezoek gaan we terug naar de camper. We zien het niet zitten om op zo'n ongezellige parking te overnachten en trekken terug richting Andelsnes om ons vorig idyllisch plekje op te zoeken. We hebben het verste punt van onze reis bereikt en beginnen nu langzaam aan aan de terugweg.

Traject 11 – Andalsnes – Bjoli – Lora – Otta – Vagamo – Lom  – ongeveer 160 km

Een lange dag rijden naar Lom. Daar willen we de Sognefelsvegen doorrijden, de hoogste bergweg van Europa. We houden eerst een stop in Lom om de mooie staafkerk te bezoeken.

Lom – staafkerk

We nemen de prachtige toeristische bergweg Sognefelsvegen, route 55 naar Sogndal.

Sognefelsvegen

Sognefelsvegen

Na de bergtocht komen we rond even voorbij Sogndal langs een prachtige camping, Kjornescamping. Deze verleiding kunnen we niet weerstaan. We boeken meteen 3 nachten, hoogtijd om even uit te rusten en te genieten van het prachtige zomerweer. De campingbaas klaagt over de “hitte”, voor de Noren lijkt dit wel een hittegolf. Wij vinden 20-25 graden perfect om eens lekker te zonnen aan de fjord. Behalve een kleine wandeling naar het stadje doen we er niks anders dan zonnen en slapen. Een dappere Nederlander waagt zich in het ijskoude gletsjerwater, na 3 seconden is hij er weer uit.

Kjornescamping in Sogndal

Traject 12 – Sogndal – Oslo – ongeveer 320 km

Goed uitgerust zetten we de terugweg verder, richting Oslo. Het weer slaat om en we krijgen na wekenlang mooi weer de eerste regenbuien.
We nemen richting Manheller, nemen daar de ferry naar Laerdal, nemen de 25 km lange Laerdaltunnel (E16) naar Aurlandsvangen en volgen dan route 50, een mooie bergtocht tot in Geilo. Jammer genoeg kunnen we er door de regen niet volop van genieten.
In Geilo slaan we af, route 40, in Uvdal houden we halt om de staafkerk te bezoeken. Het regent pijpenstelen.

Staafkerk Uvdal

Staafkerk Uvdal

We volgen verder route 40 tot in Kongsberg. Daar slaan we af naar Notodden om in Heddal de staafkerk te bezoeken. Op de terugweg nemen we 2 sympathieke jonge lifters mee tot in Notodden.

Heddal staafkerk

We rijden verder via route 286  en via Drammen naar Oslo. We verblijven in Oslo op de Bobil camperplaats aan de jachthaven. Zeer ongezellige overvolle grote camperplaats. We betalen er 30€ per nacht, veel te veel voor wat het waard is. De campers tegen het water kunnen nog een beetje buitenzitten, maar de anderen (waaronder wij) staan dicht bij mekaar, het toiletgebouw is erg ver en ruikt vies. Een typische stadscamperplaats waar je liefst zo snel mogelijk weer vandaan gaat, maar het kan nu eenmaal niet anders. De bus stopt vlakbij de camperplaats, dat is dus handig om de stad te bezoeken. We staan ook op loopafstand van het Vigeland-park. Dat laten we niet aan ons voorbij gaan nu het volop zonnig wordt en maken een mooie wandeling in het park. Vlakbij de camperplaats is er een grote mooie supermarkt en een wijnhandel. We kunnen aan de verleiding niet weerstaan en kopen een tweetal flesjes wijn aan 10 €/stuk. ‘s Anderendaags gaan we met de bus naar Oslo en kopen er meteen een citycard die gratis toegang geeft tot de meeste musea en tot het openbaar vervoer, de regen moeten we er nu eenmaal bijnemen. Oslo is een mooie bruisende stad. Vooral de toeristische haven met de prachtig gerestaureerde pakhuizen is er aangenaam om doorheen te slenteren. Het weer verbetert en we krijgen weer volop zon. We bezochten niet alleen het stadscentrum maar genoten van een kleine ferrytocht naar het schiereiland Bydoy met o.a. een mooi en leerrijke Viking museum, het Fram museum en het Kon Tiki vlot. In Gammle Byen (een soort Bokrijk-park toestand) genoten we van een ontspannende namiddag.

Vigeland park

Vigeland park

Oslo

Viking museum op Bygdoy

Gammle Byen

Terugweg naar Brugge

We verlaten Oslo en dus ook Noorwegen en rijden langs de kust van Zweden. Een lang en vervelend stuk autoweg. We houden even stop in Fjaelbacka, het geboortedorp van de thrillerschrijster Camilla Laekberg. Een charmant plaatsje maar veel valt er niet te beleven. We rijden door tot Goteborg waar we een mooie camperplaats vinden. Veilig is wat anders : er werd de vorige nacht nog in 5 campers ingebroken. Er hangen borden om toeristen te waarschuwen je camper niet onbeheerd achter te laten. We horen verhalen van andere kampeerders die ons de moed ontnemen om de stad te bezoeken. We trekken ‘s morgens verder naar Malmo waar we de Oresont – brug nemen naar Denemarken. We hadden deze brug al zo vaak gezien in de Zweedse misdaadserie The Bridge, dit moesten we toch eens van dichtbij bekijken.

We rijden door naar Kopenhagen waar we ook weer zo'n typische ongezellige stadscamperplaats nemen, citycamp Kopenhagen. In Denemarken mag je niet vrij kamperen, we hadden dus geen andere keus. Dicht op mekaar gepakt op een ongezellig grindterrein omgeven door fabrieken. Je moet contant betalen, 30€/nacht, veel te veel dus, je mag wel blijven tot 18 u. Als je dus 2 nachten betaalt, heb je eigenlijk bijna 3 dagen om de stad te bezoeken. Op loopafstand naar een mooi shoppingcentrum en naar de bushalte, je kan er zelfs met een soort waterbus naar de stad (achter het grote shoppingcentrum). Kopenhagen beviel ons heel erg, zeer mooie stad met zowel historische gebouwen maar ook veel prachtige moderne achitectuur. Veel designwinkels met prachtige dingen, maar je mond valt open als je de prijzen ziet. Veel jonge mensen op straat, een bruisende levendige en aangename stad.

Na Kopenhagen maken we even een ommetje naar Helsingor waar we het kasteel Kronborg (van Hamlet ) bezochten. Een beetje een ontgoocheling, het kasteel is praktisch ongemeubeld, je wandelt er snel doorheen. De vlakbij gelegen camping , aan het Kattegat, is wel erg duur, 37€/nacht, de plaatsen zijn niet erg groot, maar je staat wel aan zee.

Kasteel Kronborg

Daarna zetten we de terugweg verder en houden nog even halt in Odense. De camping Blommelyst bevalt ons heel erg, we staan op een mooi plekje rond het meer. Gelukkig maar want in het begin van de camping heb je wel lawaaihinder van de grote baan. De camping is een beetje oubollig maar wel heel gezellig en netjes, je krijgt heel veel info, de stadsbus stopt vlak voor de camping. We bezoeken in Odense de wijk van H.C. Andersen. Voelen ons wel een beetje bedrogen. Het lijkt dat je eerst doorheen het nogal dure museum moet om de oude wijk te kunnen bezoeken. Nadien beseften we dat je de wijk gewoon gratis via de openbare weg kan inwandelen.
Odense is een leuk en levendig winkelstadje, maar je hebt het wel gauw gezien.

Oude stadswijk C.Andersen

We vatten de laatste etappe aan, rijden tot Bad Bentheim om er weer de camperplaats aan het kasteel te nemen. Vooraleer de definitieve terugweg naar Brugge te nemen maken we nog een klein ommetje naar Rhenen. Daar worden we zeer hartelijk ontvangen door onze goede Nederlandse vrienden.

Aan alle mooie liedjes komt een einde. Hiermee is ook ons verhaal uit.
Dit reisverhaal plaatsen we openbaar. Plan je een reis naar Noorwegen dat mag je alle info en foto's gebruiken. Alvast een schitterende vakantie in dit wondermooie land.

Georges en Lut