Reisverslag Route 66 (27/8/2005 - 14/9/2005)

5 jaar geleden toen ik het motorvirus terug te pakken kreeg was ik vast besloten om de legendarische Route 66 te rijden in Amerika, ik had er zelf al zo veel over gelezen.
Een werkcollega had direct goesting om mee te gaan en samen hebben wij deze mooie onvergetelijke reis voorbereid.
Via het internet hebben we een reisagentschap gevonden die deze reizen op maat aanbiedt. Nadien hebben we het reisagentschap persoonlijk bezocht.
De informatie die we kregen was dik in orde en we waren verkocht.
Tijdens de zoektocht naar kandidaten zijn we uiteindelijk nog met 4 belgen overgebleven.
In totaal heb ik ongeveer 800 foto's waarvan ik er per dag 4 geselecteerd heb voor deze site.
Voor eventuele informatie mag je mij gerust een mailke sturen gilles.seurynck@mail.bredene.be

Dag 1: Zaterdag 27 augustus Brussel –> London -> Chicago Staat Illinois

De wekker loopt af om 03u00, vrouwke is bereid om ons (de 4 Belgen) met de auto naar Zaventem te brengen. De tussenvlucht met een airbus naar London van 1u20 is voorzien om 07u15, aankomst in London om 07u35 (1u20 vliegen). Om het gat van 3 uren op te vullen zijn we een Guinness gaan drinken in een pub in de luchthaven. Om 10u35 vertrekken we met een boeing 777 voor een vlucht van 8u25 richting Chicago, aankomst om 13u00.Tijdens het wachten (de enige Duitser, Werner was ook toegekomen) op de bus van het Days Inn Hotel in Chicago was het al lekker warm. Na de inchecking gingen we lekkere Budweiser(s) drinken naast het hotel at Tiffany’s. Terug op het hotel, intussen waren de 18 Hollanders en de 2 begeleiders aangekomen. Nog voor de algemene briefing om 20u00 gingen we dineren at Tiffany’s, Frederik kon daar met een serveerster zijn Russisch uitproberen. Tijdens de briefing werden o.a. de verkeersregels besproken.
NB: Alle uren zijn locale uren.

Dag 2: Zondag 28 augustus Free day Chicago

Breakfast at Tiffany’s, ik kies voor skirt (8 oz), 2 Eggs with Hash Browns and Toast met koffie, je krijgt ook altijd een glas water (chloor was duidelijk aanwezig), ik was verbaasd hoe alles vlotjes naar binnen ging. Het is vandaag een vrije dag, we besloten om met de trein ($2) het hartje van Chicago te bezoeken. We gingen direct naar Adams street de startplaats van de Route 66. Nadien trokken we naar de Navy Pier en de Sears Tower waar we bovenaan een panoramisch beeld hadden van Chicago. Om te eindigen was een bezoek aan HardRock Cafe onvermijdelijk, we kochten er verschillende T-shirts voordat we aan tafel gingen. Daarna met een taxi back to het hotel.

Dag 3: Maandag 29 augustus Chicago - Lincoln 190 Mijl

De motoren staan klaar aan het hotel, ik koos voor een RoadKing van Harley Davidson. Voor het vertrek kregen we altijd een briefing over de rit. We rijden langs de highway 40 en stoppen bij Gemini Giant in Wilmington voor onze eerste echte Amerikaanse hamburger. Eénmaal aangekomen in het hotel was een Budweiser meer dan welkom. (Na iedere rit was de koelbox gevuld met frisse drankjes, die elk om beurt gesponsord werd)

Dag 4: Dinsdag 30 augustus Lincoln - St Louis 140 Mijl Staat Missouri

We stoppen om te tanken en terzelfder tijd bezoeken we RailSplitter, waar we een giant hooiwagen met Lincoln erop kunnen fotograferen. Nadien stoppen we aan een typisch R66 pompstation, Soulsby’s Service.We bezoeken de Gateway Arch (630 feet – 192m) in St. Louis naast de Mississipi River, ook nog Old Man River genoemd. Gans boven hebben we genoten van het uitzicht op de stad. Daarna gaan eten in de beruchte Morgan street, (bier komt rechtstreeks van de brouwerij). Nog een gezonde wandeling langs de Mississipi vooraleer gaan slapen.

Dag 5: Woensdag 31 augustus St Louis - Lebanon 200 Mijl

We bezoeken Meramec Cavern bij Stanton, we krijgen daar van de gids een lichtspektakel van het wandtapijt bestaande uit stalactieten, daarna mogelijkheid tot shopping in souvenirwinkel. We rijden door naar Rolla, typisch R66 tankstation waar men R66 artikelen kan kopen. Naast de winkel is er ook een motorshop van Royal Endfield die ik ook bezocht heb.

Dag 6: Donderdag 1 september Lebanon - Miami 164 Mijl Staten Kansas en Oklahoma

We rijden over de river of Kwai en bezoeken de Howard Litch Museum.
Eindelijk een Post Office gevonden waar ik postzegels kan kopen.
‘s Avonds gaan we te voet naar een casino, The Stables genoemd, waar we kennis maken met het gokken, zeker 1000 goktoestellen, ongelooflijk.

Dag 7: Vrijdag 2 september Miami - Oklahoma City 220 Mijl

We betalen $1 tolgeld (onbemand) voor op de highway te mogen rijden, we verlaten de highway en bezoeken Totem Pole Park in Foyil. We rijden op en neer door de eentonige rechte stukken tot aan een eethuisje Steak & Eggs. We bezoeken talrijke R66 shops langs de route, waar ik mijn R66-bandana gekocht heb. We eindigen de dag met een bezoek aan The Round Barn in Arcadia.

Dag 8: Zaterdag 3 september Oklahoma City - Amarillo 280 Mijl Staat Texas

We maken een halte aan de Bridge south canadian river (3944,33 feet), waar we een filmopname maken samen met de Harley. Via een windmolenpark komen we terecht bij de zeer mooie R66 Museum in Clinton waar we enkele dollars spenderen aan souvenirs. Nadien rijden we door naar het National Route 66 Museum, daar is er nog een klein dorpje met talrijke huizen (school, bank, stores, pompstations enz…) zoals vroeger. De laatste stop is aan een Phillips 66 benzinestation, Mc Lean Texas, waar de digitale camera’s plaatjes opnemen met de bijhorende Harley.
Voordat we het Motel 6 bereiken rijden we nog voorbij de scheve toren van Groom.
‘s Avonds hebben we de beroemde Big Texan bezocht, Free 72oz steak, dinner if eaten in 1 houres, anders kost het je $75.

Dag 9: Zondag 4 september Amarillo - Santa Fe 280 Mijl Staat New Mexico

Onze eerste stop is aan de Cadillac ranch at Stonehenge, 10 cadillacs scheef in de grond gezet, allemaal onder dezelfde hoek, ik heb met een pen ‘The Belgians were here’ opgeschreven op een van de autobanden. We zetten onze reis verder en rijden langs Wildorado waar veel koeien staan. Over de middag bereiken we Adrian, dit is The Midpoint van de R66 (1139 Miles) waar we een stevige hamburger verorberen. Tijdens een tankbeurt maken we kennis met de Sheriff van San Miguel.
Ik mocht van de uitbater van de pomp eventjes afkoelen tussen de ijsblokken in zijn diepvries. Bij iedere stop voelde je de zonnestralen tot op het bot branden.
‘s Avonds met een taxi naar La Plaza in Santa Fe.

Dag 10: Maandag 5 september Santa Fe – Grants 170 Mijl

We rijden via Albuquerque naar Isleta Pueblo (indianendorp) waar we de Missiekerk St Augustine bezoeken. ‘s Avonds brengen we een bezoek aan de bekende Wal Mart keten.

Dag 11: Dinsdag 6 september Grants - Flagstaff 280 Mijl Staat Arizona

We bezoeken een indianenshop (Indian Village Souvenirs) waar we weeral onze dollars laten rollen. Een beetje verder komen we bij de Trading Post langs de Highway, typisch een R66 locatie. Juist voor de middag komen we aan in het Petrified Forest, op eigen tempo rijden we door het park en nemen naar believen de nodige foto’s. We hadden een verzamelpunt afgesproken om onze reis samen verder te kunnen zetten naar Meteor Crater, daar heb ik een foto van mezelf alsof ik in het centrum van de krater sta.

Dag 12: Woensdag 7 september Flagstaff (Vrije dag - bezoek aan de Grand Canyon)

Op mijn huwelijksverjaardag rijden we langs Double Eagle Trading Company, een R66 souvenirshop om uiteindelijk aan te komen aan de rand van de Grand Canyon. Ik heb me opgegeven om met een helikopter boven de Grand Canyon te vliegen ($125), je moet het doen want je komt er ook niet alle dagen. We hebben ook IMAX bezocht, een cinema waar ze een film tonen over de hidden secrets of the canyon. Nadien op eigen tempo met de Harley door het park waar er talrijke viewpoints zijn om mooie foto’s te nemen, dit noemen ze dan een vrije dag.
NB: De Grand Canyon behoort niet tot de R66.

Dag 13: Donderdag 8 september Flagstaff – Kingman 200 Mijl

Wat je zeker niet mag missen is Williams een leuke plaats met allemaal R66 winkels. Je ziet er ook oudere wagens zoals een Buick. De volgende halte is Snow Cap Drive-In in Seligman, talrijke bussen met toeristen van alle rassen komen hier naartoe. Achter de Snow Cap Drive-In vind je er een toilet waar je TV kan kijken en is er ook een telefoon voorzien. Daarnaast kan je Angel Delgadillo bezoeken, de bekenste barbershop van de R66 en tevens een vurige voorvechter van de R66-renaissance. In dezelfde straat kan je foto’s nemen met o.a. Elvis Presley en Marilyn Monroe. Nadien zijn we doorgereden naar Hackberry, een bekende R66 pompstation, daar staat een bord aan de deur ‘Cowboys scrape shit from boots before entering’. Hier hebben we ook de groepsfoto gemaakt. We eindigen de dag met een bezoek aan Oatman, een stadje zoals in de cowboyfilms

Dag 14: Vrijdag 9 september Kingman - Las Vegas 150 Mijl Staat Nevada

We rijden naar Willow Beach, een paradijs voor de zeilers, waar we eventjes afkoelen in de shop, airco is hier wel een must. Na een serieuze controle van onze bagages op de volgwagen door de sheriff mochten we de Hooverdam over. We rijden Las Vegas binnen en maken nog een stop bij een van de grootste Harley dealers, sommige van de Hollanders kwamen bijna hysterisch.
We kwamen tamelijk vroeg aan in het Hotel ‘Mardi Gras’ en konden nog enkele uren naar The Strip, mainstreet waar alle hotels met casino’s in Las Vegas zich bevinden.
We bezochten o.a. Caesar Palace, Venetian en Treasure Island en we konden genieten van de kleurrijke verlichting van de hotels. Dineren hebben we gedaan in Planet Hollywood, tussen talrijke bekende filmsterren.
We hadden beter hier ook een dag vrij gekregen.
NB: Las Vegas behoort niet tot de R66.

Bezoek de grootste Harley Davidson verkoopspunt in Las Vegas

Dag 15: Zaterdag 10 september Las Vegas – Barstow 200 Mijl Staat California

We verlieten het hotel "Mardi Gras" en reden trots op de Strip waar we nog enkele minuten konden genieten van deze sprookjeswereld. Eventjes stoppen aan het Mojave National Preserve om de beentjes te strekken en de nodige H2O te consumeren. Later kwamen we in ghosttown Calico terecht waar de tijd stil gestaan heeft.

Dag 16: Zondag 11 september Barstow – Santa Monica 120 Mijl

Normaal gezien moesten we door de bergen rijden richting kust, maar helaas door werkzaamheden aan de weg moesten we de ganse tijd op de highway rijden, de wind was al goed te voelen, in een T-shirt rijden was niet meer mogelijk. Langs Santa Monica Boulevard komen we tot het eindpunt van de R66, ook nog Will Roger Highway genoemd. Een foto van het gedenksteen was een must.
Nadien hebben we de motoren afgeleverd in het atelier van Jack, de mecanicien van USA motorreizen en gezamenlijk in een busje terug gereden naar het hotel.
Om af te sluiten zijn we samen met de groep gaan eten bij Chicago Ribs.

Dag 17: Maandag 12 september Santa Monica (Vrije dag)

Er was een uitstap voorzien naar de Universal Studios, Hollywood, maar wij, de Belgen, verkozen om Santa Monica en Venise beach te bezichtigen, denk maar aan Baywatch. Van daar zijn we naar Third Street Promenade geweest, de winkelstraat bij uitstek van Santa Monica. Om de avond af te ronden zijn we met een bus ($1) naar het HardRock Cafe gereden in Bevery Hills.

Dag 18: Dinsdag 13 september Los Angeles –> Washington -> Brussel

Het hotelpersoneel zorgt ervoor dat we om 04u00 wakker zijn en om 05u00 worden we met een busje naar de luchthaven gevoerd. Onze vlucht van 5 uren met een boeing 767 is voorzien om 07u40 richting Washington, aankomst om 15u40. (3 uren tijdzone verschil). Nog vlug in de duty free shop iets gekocht (Parfum voor de vrouwen en een lekkere fles whisky van 1 liter). Nadien onze dorst gelest met een gigant budweiser. Om 17u35 stond de boeing 767 klaar om op te stijgen voor een vlucht van 7u45, aankomst uur in Brussel woensdag 19 om 07u20.
Vandaar met de trein zonder problemen naar Oostende waar mijn vrouw tevreden was dat ik zonder kleerscheuren teruggekomen ben.
NB: Alle uren zijn locale uren