Fiat blijft het merk met de laagste CO2-uitstoot in Europa

Voor het vierde jaar op rij is Fiat Automobiles het merk met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot van alle wagens die in 2010 in Europa zijn verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van JATO Dynamics, het meest toonaangevende bedrijf ter wereld op het vlak van consultancy en research in de auto-industrie.

Fiat haalde een gemiddelde waarde van 123,1 g/km en eindigde ook als Groep bovenaan met 125,9 g/km – goed voor een verbetering van 5 g/km in vergelijking met vorig jaar.
Dit belangrijke record is een bewijs van continue verbetering: de laatste vier jaar heeft Fiat Automobiles zijn gemiddelde uitstoot met 10% teruggedrongen – van 137,3 naar 123,1 gram CO2 per kilometer. De fabrikant presteert dus beduidend beter dan het doel dat de Europese Unie voor 2015 heeft gesteld, nl. 130 g/km. Dit resultaat bewijst nog maar eens het engagement van Fiat om het milieu te beschermen. Fiat doet dat ook via de ontwikkeling van eenvoudige, maar ingenieuze oplossingen zoals de TwinAir-motor, de groenste turbobenzinemotor ter wereld, het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals methaan/LPG, een sector waarin het merk Europees leider is, en de ontwikkeling van innovatieve technologieën zoals eco:Drive, een systeem dat de bestuurder stimuleert om een meer verantwoorde en milieuvriendelijke rijstijl te hanteren en waarmee de bestuurder een uitstootniveau kan bereiken dat nog lager ligt dan het toegestane niveau voor dat type.

Alle ecotechnologische innovaties van Fiat worden gegroepeerd onder de merknaam “Air Technologies”. Deze oplossingen zijn revolutionair en tegelijkertijd eenvoudig en milieuvriendelijk, zonder voorbij te gaan aan het rijplezier dat Italiaanse auto’s altijd zo heeft getypeerd.

 

Internationaal debuut van nieuwe Fiat Freemont

  • Nieuwe Fiat Freemont standaard beschikbaar met 7 plaatsen en 4x2 of 4x4.
  • Uitzonderlijk niveau van comfort en moduleerbaarheid.
  • 2-liter MultiJet-turbodieselmotoren met 136 en 163 pk.
  • Dynamisch weggedrag op punt gesteld door Fiat Engineering.
  • ‘Fiat Fair Price’-strategie = ultracomplete standaarduitrusting.

De Freemont is afgeleid van de Dodge Journey en is de eerste Fiat die het levenslicht ziet in het kader van het partnerschap met de Chrysler-groep. Hij zal worden gebouwd in de fabriek van Toluca (Mexico) waar ook de Fiat 500 voor de Amerikaanse markt van de band rolt.

De keuze voor de naam Freemont is ingegeven door de waarden vrijheid, plezier in open lucht en avontuur, en door de mogelijkheid om alle situaties van het dagelijkse leven het hoofd te bieden.

De Fiat Freemont zal een antwoord bieden op de meest uiteenlopende eisen van gezinnen, vooral dan gezinnen die op zoek zijn naar een ruime, comfortabele en moduleerbare wagen om de dagdagelijkse taken van het drukke bestaan of de vrijetijdsactiviteiten van het weekend te vervullen.

De wagen combineert flexibiliteit en functionaliteit met een opvallende en originele stijl. De afmetingen (4,89 meter lang, 1,88 meter breed en 1,72 meter hoog) en de grootste wielbasis in deze klasse (2,89 meter) staan samen garant voor een aanzienlijke interieurruimte.

Doordat hij, dankzij de gemakkelijk toegankelijke derde zetelrij, standaard over zeven plaatsen beschikt, biedt de Fiat Freemont een maximum aan interieurruimte, comfort en moduleerbaarheid. De achterdeuren kunnen 90 graden geopend worden.
Ook laten de achterzetels zich met een eenvoudige beweging volledig neerklappen, waardoor ze helemaal in de vloer verdwijnen om een volledig vlakke laadvloer vrij te maken. De tweede zetelrij staat ook hoger dan de eerste. En de derde rij staat op haar beurt hoger dan de tweede, waardoor alle inzittenden een uitstekend uitzicht genieten.

De tweede zetelrij kan tevens worden uitgerust met het ‘child booster’-systeem. Dat garandeert dat kinderen in de wagen een correcte houding aannemen, zodat de geometrie van de veiligheidsgordels optimaal is en een meer doorgedreven bescherming evenals een beter comfort garandeert.

Het comfort aan boord wordt ook verzekerd door de hoge rijhouding, de nieuwe, ergonomische zetels, de talloze opbergvakken en de royale koffer met perfect vlakke laadvloer en een maximumvolume van 1.461 liter.

Het unieke design van de wagen onderscheidt zich door de gespierde lijnen die de kracht van het model samenvatten in een vernieuwde voorpartij met een nieuwe bumper en nieuw radiatorrooster. Ook de achterkant werd hertekend en kreeg een nieuwe bumper en led-achterlichten.

Het interieur werd volledig herwerkt om het een moderne uitstraling te geven en uit te rusten met kwalitatieve materialen. Zo werd het dashboard verfraaid met chroom, een nieuw instrumentenbord, een volledig hertekende middenconsole en een infotainmentsysteem met groot aanraakscherm.

Om het keuze- en aankoopproces voor de klant te vergemakkelijken, zal het gamma twee versies omvatten die zich allebei op een ander type van klant richten. De standaarduitrusting van elke versie is uitermate compleet en sluit perfect aan bij de ‘Fiat Fair Price’-strategie die op alle modellen zal worden toegepast.

Beide versies bieden zeven plaatsen, een automatische airconditioning met drie zones, een sleutelloos toegangssysteem, een snelheidsregelaar, een boordcomputer, een bandenspanningscontrole, mistkoplampen, een aanraakscherm in kleur voor de radio en een afstandsbediening voor de radio aan het stuur. De meer ‘stadsgerichte’ versie is ook voorzien van 17” lichtmetalen velgen, een aanraakscherm van 8,4” voor de radio, een dvd-speler, een Bluetooth-systeem, parkeersensoren, elektrisch inklapbare buitenspiegels, lichtsensoren, donker getinte achterruiten en dakstangen.

De Fiat Freemont zal verkrijgbaar zijn als voorwielaandrijver met twee turbodieselmotoren (2.0 MultiJet met 136 of 163 pk) en handgeschakelde versnellingsbak. Later zal ook een 4x4-versie worden gelanceerd, verkrijgbaar met de 2.0 MultiJet met 163 pk en een 3.6 V6 benzine, allebei gekoppeld aan een automatische transmissie. Met uitzondering van de krachtige 3.6 benzine uit de Pentastar-familie van de Chrysler-groep en de automatische transmissie worden alle motoren geleverd door Fiat Power Train (FPT).

De dynamische prestaties van de wagen werden verbeterd dankzij de tussenkomst van Fiat Engineering, dat een specifieke ophanging ontwikkelde en lanceerde, met een aangepaste stuurconfiguratie voor een grotere nauwkeurigheid en een directer stuurgevoel. Het werkingscomfort werd eveneens naar een hoger niveau getild door de geluidsdemping van het interieur sterk uit te breiden.

De veiligheidsuitrusting staat op het hoogste niveau van dit segment dankzij de zeven airbags, een ABS-systeem met noodremhulp, een ESP-systeem met vertrekhulp voor hellingen (Hill-Holder) en het ERM-systeem (elektronische koprolbeveiliging), stuk voor stuk standaard gemonteerd op alle versies.




 

22/09/2010 - Fiat Doblò Cargo - Van of the Year 2011

De Fiat Doblò Cargo is uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2011’. De 24 koppige internationale jury beloonde de Doblò met 128 van de in totaal 168 punten. De prestigieuze prijs is gisteravond tijdens het gala ter ere van de 63ste Internationale Hannover Motorshow uitgereikt.

Juryvoorzitter Pieter Wieman: “ De jury is onder de indruk van het design van de Doblò. Daarbij is Fiat erin geslaagd de platform- en chassiscombinaties verder uit te breiden naar een hoger aantal dan de andere deelnemers. De Doblò range biedt niet alleen lange wielbasis versies met verhoogd dak, maar bijvoorbeeld ook een chassis-cabine versie met of zonder ‘vlakke laadvloer. De jury is in het bijzonder onder de indruk van het brede motorenaanbod waaronder een turbo aangedreven aardgas/groengas- en een elektrische motor. Verder is de jury onder de indruk van de rijeigenschappen en het hoge comfortniveau dat de verschillende versies van de Doblò biedt.”

Fiat Professional CEO Lorenzo Sistino: “Al vanaf het concept was de Doblò Cargo een innovatief voertuig. Met de Doblò bieden we onze klanten de breedste keus, de laagste emissies en de meest geavanceerde technologie in zijn klasse. Deze award is een bekroning op ons innovatieve werk. Dat de Doblò gewonnen heeft is te danken aan de innovaties en aan de uitbreiding van (keuze-) mogelijkheden die beantwoorden aan de vraag van onze klanten.”

De Fiat Doblò Cargo is ontworpen en gebouwd om te voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van actieve- passieve veiligheid, dankzij zijn carrosserie met kreukelzones, airbags en innovatie zij-airbags voor die zowel hoofd als borst beschermen.

Automatic climate control, cruise control, parkeersensoren, een Blue&Me handsfree systeem en niet te vergeten het Blue&Me TomTom navigatiesysteem zorgen voor optimale omstandigheden voor de bestuurder om de aandacht op de weg te kunnen houden.

De nieuwe Fiat Doblò Cargo zit aan de top van het segment als het gaat om prestaties en functionaliteit. Hij biedt een grotere laadruimte dan zijn voorganger, met een vierkante laadvloer die volledig benut kan worden. Om het laden en lossen te vergemakkelijken is de besteller aan de zijkant uitgerust met schuifdeuren en aan de achterzijde met grote deuren. Recordbrekende statistieken (lengte binnenin tot 2,2 m, breedte tussen de wielkasten 1,23m, laadvolume van 3,4 tot 4,2m3, laadvermogen van 750 tot 1000kg, een gecombineerd verbruik van 4,8l/100km en een actieradius van 1.250 km met de 1.3 MultiJet motor) zorgen ervoor dat de Fiat Doblò Cargo enorme voordelen biedt in het kader van optimalisatie en reductie van de operationele kosten. De Doblò kent diverse carrosserievarianten zoals: besteller met korte en lange wielbasis, besteller met verhoogd dak, 5-zits combi met korte en lange wielbasis; een buitengewoon aantrekkelijke en hagelnieuwe korte- en lange versie met verlaagd chassis die gemakkelijk en betaalbaar kan worden omgebouwd voor specifieke doeleinden zoals koel- en kiepwagens.

Alweer een nieuwe prijs voor de MultiAir-technologie van de Fiat-groep

Het is weer raak! De MultiAir-technologie van de Fiat-groep werd nog maar eens beloond met een prijs. Deze keer is het de titel van "Best new engine of 2010" bij de "International engine of the year awards". De 1.4 MultiAir werd door 65 autojournalisten verkozen tot beste nieuwe motor van het jaar.

De zoveelste prijs die de Fiat-groep onlangs in de wacht heeft gesleept, geeft nog maar eens aan hoe vooruitstrevend de constructeur is. De 1.4 MultiAir vinden we inmiddels terug in de Fiat Punto Evo, de Abarth Punto Evo, en in de MiTo en de Giulietta van Alfa Romeo. Ook de Fiat Bravo en de Lancia Delta worden er binnenkort mee uitgerust.

De uitslag:
1. Fiat Group MultiAir Turbo 1.4 liter (Alfa MiTo, Giulietta), 228 punten
2. Ferrari V8 4.5 liter (458 Italia), 200 punten
3. Volkswagen 1.2 liter TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti), 134 punten
4. Mercedes-Benz 4 liter Hybrid (S400), 76 punten
5. VW 3 liter TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne), 71 punten
6. BMW V8 4.4 liter (X5 M, X6 M), 68 punten

Naast zijn overwinning in deze categorie behaalde de Fiat-groep ook nog een tweede plaats in de categorie "Green engine of the year", achter de 1.8 hybride motor van Toyota. Ook werd de Fiat-groep tweede bij de beste motoren tussen 1 en 1.4 liter. De 1750 turbo uit onder andere de Brera en de 159 scoorde een vijfde plek bij de motoren tussen 1.4 en 1.8 liter.

Toch nog even zien hoe MultiAir precies werkt? In dit filmpje wordt het duidelijk uitgelegd:

AL EEN MILJOEN DOBLÒ’S GEPRODUCEERD IN TURKIJE

Tien jaar na de lancering van de exportgerichte Doblò is nu een nieuw tijdperk aangebroken voor Tofaþ, de Turkse joint venture van Fiat Group, die onlangs het miljoenste exemplaar van deze lichte bedrijfswagen van de productieband in zijn fabriek in Bursa zag rollen.

De Doblò werd in 2000 gebouwd op de eerste generatie onderstellen van de Fiat Uno en zette zo meteen een nieuwe standaard voor zuinige en eenvoudige lichte bestelwagens op de Europese markt. Dit heeft bovendien geleid tot de productie van een al even betaalbare personenauto. Tofaþ, een 50-50 joint venture tussen Fiat Group en het Turkse industriële conglomeraat Koç Holding, heeft ongeveer 70 procent van de Doblò’s die de afgelopen tien jaar in Bursa geproduceerd werden, geëxporteerd. Enkele jaren later kreeg het busje een facelift en in het najaar van 2009 kwam de nieuwe Doblò (tweede generatie) op de markt. Die tweede generatie was gebaseerd op de architectuur van de Fiat Grande Punto, maar werd uitgerust met de nieuwe twin-link-ophanging, terwijl de auto ontwikkeld werd door Tofaþ, dat eigenaar is van sommige IP-rechten.

De miljoenste Doblò die van de band rolde, was een monovolume voor personenvervoer, gespoten in "Turkish Coffee" en bestemd voor de lokale markt. Tal van prominente figuren kwamen de wagen uitwuiven, onder hen de CEO van Tofaþ, Ali Pandir, de Turkse Minister van Industrie en Handel, Nihat Ergün, en vertegenwoordigers van Koç Holding, onder wie de Voorzitter van de Raad van Bestuur, Mustafa V. Koç die volgens het Anatolia News Agency tijdens de ceremonie de volgende woorden liet optekenen: "De Fiat Doblò toonde de wereld dat de Turkse werknemer een product van topkwaliteit kan afleveren. Dankzij zijn kwaliteit, zijn hardware en zijn functionele voordelen is de Doblò het best verkopende model in Turkije."
Tijdens de ceremonie werd eveneens een elektrisch aangedreven prototype van de Doblò voorgesteld en gaf Pandir, die eerder aangaf dat Tofaþ 5 procent van zijn inkomsten in R&D investeert, een korte speech: "Een bedrijf dat niet in R&D investeert, gaat geheid ten onder in deze competitieve wereld. In 2000 telde de R&D-afdeling van Tofaþ 150 werknemers. Nu zijn er dat 450. Vroeger gaf Tofaþ 15 miljoen Turkse lire uit aan R&D. Vandaag is dat maar liefst 150 miljoen lire." Ondertussen zei Ergün dat de Turkse economie dit jaar met 6 procent zou kunnen groeien en dat de regering "stappen zette om de autoindustrie te ondersteunen."
Ook Gianpaolo Scarante, de Italiaanse ambassadeur in Turkije, gaf een speech. Volgens het Anatolia News Agency klonk die ongeveer als volgt: "Investeren in Turkije rendeert en een economische samenwerking met Turkije is een verstandige keuze. Vandaag is Tofaþ een van de drie grootste productiesites van Fiat ter wereld. Tofaþ is een bewijs van het grenzeloze vertrouwen dat mijn land in Turkije heeft – een vertrouwen dat merkbaar was toen Italië zich resoluut achter de toetreding van Turkije tot de Europese Unie schaarde."

Hoewel het basisconcept van de Doblò erin bestaat om een basic, goedkope en lichte bedrijfswagen op de markt te brengen, is er ook een versie met een 1.4 16v T-Jet-motor van 120 pk die voldoet aan de Euro 5-normen en die door Fiat Powertrain werd aangepast om zowel op benzine als op methaan te rijden, zonder daarbij al te veel kofferruimte (790 liter of 3200 liter met neergeklapte zetels) in te nemen. De Doblò "Natural Power" staat dan ook garant voor een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding.

De miljoenste Doblò die van de band rolde, was een monovolume voor personenvervoer, gespoten in "Turkish Coffee" en bestemd voor de lokale markt.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2015 Aarts Ital Auto webdesign by www.motorsportsmediaservice.com