Educatief burgerleerproject herinneringseducatie, studie- en inleefreis
naar Auschwitz In het spoor van Transport XX Toelichting bij het oude Jodenperron in Birkenau
(april 2016) Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft de Belgische
bevolking een grote inspanning gedaan om Joodse migranten die op de vlucht
waren voor het anti-semitisme hulp te bieden. Van
alle geregistreerde Joden in België zijn er 55 % uit de handen van de nazi’s
gebleven. Veel Belgische burgers hebben toen vluchtelingen opgenomen en laten
onderduiken. De betrokkenheid van de burgers had echter nog veel groter
kunnen zijn als ze echt goed geweten hadden wat er toen politiek –
maatschappelijk in de wereld gebeurde. We worden vandaag
geconfronteerd met wereldwijde conflicten waarbij mensen elkaar vermoorden,
verjagen, beroven en verkrachten omwille van religie, nationaliteit of
ideologie. Oorlog, intolerantie en uitbuiting zijn van alle tijden. Dit
gebeurde ook in het verleden. Mensen ontvluchten nu eenmaal broeihaarden van
onveiligheid, geweld en onvrijheid. Het doorgronden van de redenen voor al
dit geweld en deze migraties veronderstelt historische kennis. De
vluchtelingencrisis en het bloedvergieten aangericht door het Islamitisch
Kalifaat zijn hedendaagse conflicten die dikwijls hun wortels hebben in een
verre geschiedenis. Zo grijpt Islamitische staat terug naar de begintijd van
de Islam. De aanslagen in het
Westen raken onze democratische waarden in het hart. Onze democratie en onze
rechtstaat staan onder druk door de terreuraanslagen, de vluchtelingencrisis
en de groeiende verrechtsing en radicalisering binnen onze westerse
samenleving. Het dwingt ons om na te denken over de betekenis van onze
burgerlijke vrijheden. Wij mogen niet aanvaarden dat onze rechten en
vrijheden op de helling komen. Zo is bijvoorbeeld het recht op vrije
meningsuiting een belangrijk recht. Alhoewel: dit geeft ons niet het recht
mensen, religies of organisaties
botweg te beledigen. De naties en de
internationale instellingen kunnen moeizaam een coherent beleid ontwikkelen. Van
buitenaf ondermijnt haat onze democratische samenlevingen. Van binnenin
knagen angst en onzekerheid aan het open karakter ervan. Kinderen stellen
rake vragen over hun toekomst. Ouderen worden angstiger en vallen terug op
traditionele denkkaders. Het verplicht ons na te denken over schuld en
rechtvaardigheid. Bij de opkomst van
het nazisme waren het nagenoeg dezelfde barbaarse mechanismen die een
geweldspiraal op gang brachten tegen de Joodse bevolking. Discriminatie, rassenhaat
en anti-semitisme waren de triggers die
Jodenvervolging en de holocaust mogelijk hebben gemaakt. Vandaag staat het
vernietigingskamp Auschwitz daarvoor symbool. Dit is een blijvende schandvlek
op onze Europese geschiedenis. Scholen en leerkrachten
moeten geweld, extremisme, onverdraagzaamheid, antisemitisme maar ook islamofobie
historisch-maatschappelijk kunnen kaderen. Voor studenten van de
lerarenopleidingen is het van groot belang dat ze leren adequate antwoorden
te geven op actuele maatschappelijke problemen (bv.Wat
met het asielrecht bij grote vluchtelingenstromen? Hoe omgaan met
terrorisme-dreiging? Is het sluiten van grenzen een oplossing voor de
vluchtelingencrisis, Welke democratische waarden willen wij verdedigen
tegenover vluchtelingen? Hoe omgaan met culturele verschillen? Is vrijheid
van meningsuiting onbegrensd?...). Scholen die een
inleefreis naar Auschwitz plannen, kunnen zich engageren tot het volgen van
een geïntegreerd “Burgerleertraject” waarbij we de nadruk leggen op de geschiedenis
van de Holocaust om die in te bedden in de ruimere context van de
mensenrechten. Kennis over schendingen van de mensenrechten van vandaag én
uit het verleden zijn cruciaal om bij studenten actief respect, burgerzin en
democratische weerbaarheid te kunnen ontwikkelen. Herinneringseducatie kan
ons hierbij de tools geven om de huidige maatschappelijk-politieke crisissen
te kunnen kaderen. Hier begint de rol van herinneringseducatie. Herinneringseducatie
omhelst drie evenwaardige doelstellingen: kennis & inzicht, empathie
& betrokkenheid en reflectie & actie. Kennis en inzicht Belangrijk
is dat mensen inzicht krijgen in een specifieke historische context die
beïnvloed is door economische, politieke, sociale en culturele factoren. Nog
belangrijker dan het opdoen van kennis over historische feiten, is het leren
ontdekken van de mechanismen die aan de grondslag liggen van de historische
gebeurtenissen: vooroordelen, propaganda, xenofobie, ontmenselijking,
uitsluiting, extremisme, .... Zo herkent men gelijkenissen, verschillen en
andere verbanden met mechanismen uit de actuele samenleving. Empathie & betrokkenheid Empathie
is minstens even belangrijk als kennis van het verleden. Herinneringseducatie
vraagt inlevingsvermogen of de kunde of vaardigheid om je in te leven in de
gevoelens van anderen. Er wordt verwacht dat we dit ontwikkelen, zowel met
de slachtoffers als met de omstanders en de daders. Tijdens de reis van UCLL in april 2016
heeft een studente zich heel apart en creatief ingeleefd in de daderfiguur
van Dr. Carl Clauberg. Haar onverwachte en strenge
getuigenis uitgesproken aan het medisch experimenteerblok (blok 10) van het
hoofdkamp Auschwitz ging als volgt: “Jullie
hebben mijn naam al enkele keren horen vallen. Mijn naam is Dokter Carl Clauberg, maar ik verdien het niet om een naam te hebben
of om als mens beschouwd te worden. In blok 10 op het basiskamp van Auschwitz
heb ik honderden vrouwelijke Joden hun leven verwoest door de vreselijkste
experimenten op ze uit te voeren. Ik deed onderzoek naar vlektyfus, sterilisatie
door bestraling en kunstmatige bevruchting. Net zoals beesten op hun prooi
vliegen, stukje bij stukje een hap nemen en ze langzaamaan hun leven
ontnemen. Zo gingen we aan de slag zonder enige spijt of emotie. Na de oorlog
kwam mijn ‘verdiende’ maar nog steeds zeer milde straf en werd ik veroordeeld
tot 25 jaar cel. Uiteindelijk stierf ik vredig in een cel, door een
hartinfarct. Iets wat ik al mijn slachtoffers niet heb gegund. Ze zeggen wel:
spijt komt altijd te laat, maar spijt komt soms ook helemaal niet.” In dit burgerleerproject verlangen we ook
dat studenten zich inleven en zich informeren over herinneringsplaatsen (lieux
de mémoire) van de Jodenververvolging. Het zijn
geografische knooppunten zoals Erfurt - Buchenwald,
Krakau, Auschwitz…. waarrond herinneringen zich
kunnen uitkristalliseren en waar wij rechtstreeks in verbinding kunnen komen
met het verleden van de Joden. Hoofdkamp Auschwitz, aan de dodenmuur,
neerlegging van een bloemstuk door de studenten van UCLL (Hasselt –Leuven)
ter nagedachtenis van alle Joodse slachtoffers én Belgische politieke
gevangenen die daar geëxecuteerd werden. (april 2016) De ‘lieux de mémoire’ zijn niet alleen plaatsen om te bezoeken en
betekenis te geven maar in belangrijke mate ook locaties om cruciale
gebeurtenissen uit het verleden te herdenken en ons collectieve geheugen te
stimuleren. Reflectie
en actie Door
reflectie op de bestudeerde mechanismen kunnen we de geschiedenis
overstijgen. De centrale vragen worden dan: ‘Zijn deze mechanismes ook in de
huidige maatschappij terug te vinden?’, ‘Waar kunnen die mechanismes vandaag
toe leiden?’ De vraag ‘Wat kan ik
concreet met mijn inzichten aanvangen?’ doet beroep op hoe ik mij betrokken
voel. Het is ook het einddoel van herinneringseducatie om individueel of
collectief in actie te komen bij onrecht of respectloosheid. Het kader van de
Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens is hierbij de maatstaf. Burgerleerproject Dit burgerleerproject
is een leertraject over verschillende dagen en omvat bezoeken aan
herinneringsplaatsen, vormingsmomenten en een inleefreis van 5 dagen naar
Auschwitz. Twee bezoeken met vorming worden gepland voor de reis resp. in het
Museum Kazerne Dossin en het Fort van Breendonk.
Telkens wordt naast een rondleiding een vormingsmoment voorzien. Zo geeft de
Auschwitzstichting inzicht in de historische context van het concentratiekamp
Auschwitz. Met Kazerne Dossin gaan we via “Een
Duivelse Transitie” op zoek naar mechanismen van collectief geweld vroeger en
nu. De opgedane historische
kennis wordt verwerkt in een studie-en inleefreis naar Auschwitz. Van iedere
student verlangen we dat hij/zij zich inleeft in een ‘karakter’ van één dader
of één slachtoffer. We volgen elke dader en slachtoffer gedurende de reis van
Mechelen/Breendonk tot Auschwitz. Op bepaalde plaatsen (lieux
de mémoire) zullen door de studenten deze
“karakters” door een getuigenis, een foto, een levensbeschrijving…. terug tot
“leven” gebracht worden. Een
Auschwitzreis wordt daardoor een zeer directe , concrete 'inlevings-en
belevingsreis'. Op de terugreis (5de dag) leggen
we de link met het geweld, het antisemitisme en de islamofobie
(een ongefundeerde, irrationele angst voor de islam en moslims) van vandaag.
Er kan in samenwerking met Duitse hogescholen (of de Berlijnse
Humbolduniversität) een “burgerleerproject
democratie ” rond die thema’s worden afgesproken. Na een kort bezoek aan het
Holocaust Monument: Denkmal für der Ermordeten Juden Europas antisemitisme en het Dokumentationszentrum Topographie des
Terrors in Berlijn komen we samen met de Duitse
collega’s (in het museum of de school) en debatteren we in themagroepen over
radicalisering, extremisme, antisemitisme, negationisme,
geweld, islamofobie, vluchtelingen, asielzoekers, Pegida-beweging….
Denkmal für der Ermordeten
Juden Europas
antisemitisme (april 2016) Tijdens een “herinneringsdag” op school wordt de inleefreis door de
studenten verwerkt. Er zijn gastcolleges Leerschool democratie mogelijk (bv.
” Tocqueville. De profeet van de democratie” Professor Patrick Stouthuysen
- Academisch directeur faculteit ES Vrije Universiteit Brussel; “Mensen
willen meer zijn dan kiezers” Socioloog Luc Huyse - emeritus hoogleraar
Katholieke Universiteit Leuven). Studenten krijgen de
gelegenheid kennis te maken met educatieve materialen voor
herinneringseducatie. Hoe kunnen we maatschappelijke thema’s zoals pesten, geweld, democratie, mensenrechten,
antisemitisme en islamofobie educatief aan bod
brengen in de klas. Over de verlopen
Auschwitzreis wordt een “verhalenboek” gemaakt en voorgesteld. De herinneringsdag wordt afgesloten met een ouderavond waar
de ouders op een creatieve manier geïnformeerd worden over het
burgerleerproject. SAMENVATTING PROGRAMMA A. Voorbereiding 1. Bezoek aan het monument van
Transport XX in Boortmeerbeek en achtergrondinformatie over dit transport via
een powerpointpresentatie in de raadszaal van de
gemeente Boortmeerbeek 2. Bezoek aan het Nationaal
Gedenkteken van het Fort van Breendonk en vorming over de “Historische context van het
concentratiekamp Auschwitz” (Auschwitzstichting) 3. Bezoek aan het museum
Kazerne Dossin met eraan gekoppeld de presentatie
“Op zoek naar mechanismen van collectief geweld” over hoe heel gewone mensen
in staat zijn om in conflictsituaties onmenselijk kwaad met buitengewoon
geweld te plegen. (“Een Duivelse
Transitie”) 4. Keuze van een karakter -
personage (slachtoffer én dader) en opzoeken van informatie op
internet/boeken/documentatiecentrum Auschwitzstichting - Kazerne Dossin…. 5.Opmaken van een
karakterfiche B. Auschwitzreis Dag 1. België – Erfurt -
Auschwitz: Vertrek in de vroege ochtend.
Tussenstop in Erfurt. Bezoek aan het Museum “Erinnerungsort Topf
und Söhne” (J.A. Topf und Söhne
was een bedrijf dat tijdens de Tweede Wereldoorlog crematoria bouwde in
Auschwitz-Birkenau en andere vernietigingskampen). Aankomst aan het hotel in
Auschwitz tegen de avond.
Voormiddag -het oude Jodenplatform
(perron) -bezoek aan de Birkenau-site Namiddag bezoek aan het hoofdkamp
Auschwitz I Avond - in het hotel: moment
van groepsbezinning Dag 3. Auschwitz – Krakau Voormiddag:
Płaszów was van 1941 tot 1945 een naziconcentratiekamp nabij Krakau.
Het werkkamp werd in december 1941 in gebruik genomen en stond onder de
leiding van de Weense SS-commandant Amon Göth. Een deel van Steven Spielbergs film Schindler’s list (1993) speelde zich af in Płaszów. -bezoek aan Schindlers
factory Namiddag: de Joodse wijk Kazimierz met het Museum van de Joodse geschiedenis, het
Koninklijke Kasteel Wawel en de oude stad met het
Joodse kerkhof. Dag 4. Auschwitz – Wroclaw – Berlijn -vertrek
uit Auschwitz -geleid
bezoek aan de cultuurstad Wroclaw (het Piaskowa-eiland en Ostrów Tumski met de kathedraal, het
markplein en dertiende eeuwse Ratusz, Elisabethkirche, monument Dietrich Bonhoeffer
….)
-mogelijkheid
tot bezoek aan het Panorama van Racławice. Het is een gigantisch cirkelvormig schilderwerk met een lengte
van 120 meter en een hoogte van 15 meter en stelt de slag bij Racławice voor waarbij de Polen de Russen wisten te verslaan. - Kabouters
van Wrocław, symbool van de actiegroep „Oranje Alternatief“. Het is een artistieke
beweging die zich in de jaren 1980 afzette tegen het communistische
regime. Er zijn ruim tweehonderd kabouterbeelden geplaatst bij de meest uiteenlopende gebouwen. -Vertrek
naar Berlijn Dag 5. Berlijn
- België Berlijn - het
Holocaust Monument: “Denkmal für der Ermordeten Juden Europas“
-Topography
of Terror (Gestapo-museum) Niederkirchnerstraße 8,
10963 Berlin -Contact
met Duitse studenten geschiedenis van de Humbolduniversiteit: groepsdiscussie
over mensenrechten, vrije meningsuiting, radicalisering, extremisme, terrorisme, vluchtelingen, islamofobie….. -Geleid themabezoek door een
student aan de stad Berlijn (thema: achitectuur
& communisme–Gids Dario Prati) -Terugkeer naar België in de
loop van de vooravond. C. Verwerking Herinneringsdag in de school met volgende mogelijke activiteiten: 1. Gastcollege Leerschool
democratie ” Tocqueville. De profeet van de democratie”
Professor Patrick Stouthuysen - Academisch
directeur faculteit ES Vrije Universiteit Brussel. “Mensen willen meer zijn dan kiezers” Socioloog Luc Huyse - emeritus hoogleraar Katholieke Universiteit
Leuven 2. Werksessies rond pesten,
geweld, democratie, mensenrechten, antisemitisme, islamofobie. 3. Voorstelling van het
verhalenboek. Elke student maakt na de
Auschwitzreis een korte tekst/beeldverhaal...over zijn karakter (max. 7
pagina’s). Alle verhalen worden gebundeld in een verhalenboek. 4. Verslag over de
Auschwitzreis (reflexie, discussie, gedachtenuitwisseling) tussen studenten –
leerkrachten - begeleiders. 5. Voorstelling
burgerleerproject aan de ouders. Bronnen: *Artikel ‘Een
man, een gebouw’ Marjan Verplancke en Patricia Brigou
(https://www.kazernedossin.eu/NL/In-Groep/Educatief-materiaal/) *Marc Michiels, auteur: Het XXste
transport naar Auschwitz, (Manteau 2012) *Foto’s van inleefreis UCLL
lerarenopleiding Hasselt – Leuven – april 2016 Websites https://www.kazernedossin.eu/NL/ http://users.telenet.be/holocaust.bmb/ http://herinneringseducatie.be/ http://www.npogeschiedenis.nl/speler.WO_NTR_775732.html http://www.openculture.com/2015/02/auschwitz-captured-in-haunting-drone-footage.html https://www.facebook.com/USCSFI http://fcit.usf.edu/holocaust/timeline/timeline.htm http://www.holocaust-history.org/ |