aaa

 

 

 

Transport XX

Kazerne DossinBoortmeerbeekAuschwitz

Geef genocide een gezicht

 

f1

 

Tentoonstellingsfolder

Herdenking transport XX Boortmeerbeek

6 mei 2007

 

Tekst: Marc Michiels

 

Met dank aan F.Van Vree en Sarah Vanagt ( Uit “ Omtrekkende bewegingen”.

 

Foto’s en beelden over genocides spreken voor zichzelf en zeggen dikwijls meer dan duizend woorden. Maar wat is hun effect in onze beeldcultuur? Stellen ze ons in staat om de werkelijkheid te begrijpen of de gebeurtenissen na te voelen? Of verbijsteren ze ons zodanig door hun demonisch en onbegrijpelijk karakter dat we ons dikwijls makkelijk afkeren van het gebeuren?

 

Beelden – getuigenissen van genocides shockeren. Gewennen beelden of verdwijnen ze na de eerste schok, even snel als ze gekomen zijn?

 

Kunnen foto’s, filmfragmenten, strips, monumenten en herdenkingen zoals deze van Transport XX een aanknopingspunt zijn om inzicht te geven in de mechanismen die de grondslag zijn van genocides en van  zinloos geweld?

 

Fototentoonstelling Auschwitz

 

Etienne Van den Bulcke (Folerma Nijlen)

 

In 1995 bezocht de Kesselse amateurfotograaf een eerste keer dit Pools staatsmuseum dat opgericht werd in het voormalige Auschwitz-kamp om de massamoord op meer dan één miljoen mensen, tussen 1940 en 1945, te herdenken.

De indruk die deze plaats op hem maakte was zó groot dat hij er later nog twee maal naar toe toog met fotocamera en zwart-wit filmen… Met deze fotoreeks tracht hij u kijker te laten meevoelen in de onwezenlijke sfeer die er nu, 60 jaar later, nog heerst, met als boodschap slechts dat ene “ nooit meer !!! “ .

 

image003.jpg

Etienne Van den Bulcke

 

Fotografeert als amateur sedert meer dan 40 jaar en is sedert 1972 aangesloten bij de Nijlense fotoclub Folerma 71 waarvan hij al 22 jaar voorzitter is.

 

Begon zoals de meeste amateurfotografen met landschaps- en candidfotografie. In de loop der jaren echter evolueerde zijn fotografie meer  naar ‘sfeer’-fotografie.

 

Dat hij echter naast het estetische van een foto ook oog heeft voor het inhoudelijke bewijst deze fotoreeks over Auschwitz waar hij overduidelijk de kijker een boodschap wil meegeven en hem wil laten meevoelen in de emotie die hij zelf beleefde bij het bezoeken van deze ‘place of exceptional horror and tragedy’ zoals een van de foto’s het aangeeft…

 

Tentoongestelde werken:

 

1          Auschwitz        1940 - 1945

2          Auschwitz        inkompoort

3          Auschwitz        “ a place of exceptional horror “

4          Auschwitz        wachttoren

5          Birkenau          kamp II

6          Birkenau          kamp II

7          Auschwitz        kamer kampopzichters

8          Auschwitz        blok 6

9          Auschwitz        blok 5

10        Auschwitz        executie muur

11        Auschwitz        blok 6

12        Auschwitz        blok 6

13        Auschwitz        gang naar gaskamer

14        Birkenau          aankomstperron

15        Birkenau          spoorlijn naar kamp

16        Birkenau         

17        Birkenau          slaapplaats

18        Birkenau          slaapplaats

19        Birkenau          kamp II

20        Auschwitz        “ Lebensgefahr ! “ 

21        Auschwitz        blok 6

22        Auschwitz        kamer kameropzichters

23        Auschwitz        “ Strafe Meldung “ 

24        Auschwitz        blok 5

25        Birkenau          kamp II

26        Birkenau          hoogspanning

27        Auschwitz        bureel kampoverste

28        Auschwitz        blok 6

29        Auschwitz        beelden zonder woorden …

30        Auschwitz

31        Auschwitz        koffers

32        Auschwitz        binnenkoer

33        Auschwitz        slaapplaats

34        Auschwitz        toiletten

35        Auschwitz        waarom ?

36        Auschwitz

37        Auschwitz        afsluiting

38        Birkenau          kampruïnes

39        Auschwitz        crematorium

40        Toch nog een sprankeltje hoop !

 

 


Filmfragment uit de film: After Years of Walking (‘03)

 

Sarah Vanagt

 

Sinds 1994 wacht meester Habarugira James van de vierde klas vergeefs op het nieuwe leerboek voor geschiedenis. Op 7 april 2004, herdenkingsdag van de Ruandagenocide, bedenkt hij zelf een manier om de volkerenmoord aan de orde te stellen bij zijn leerlingen.

 

http://www.stichtingroeping.be/MimeObjects/SharedContento/1000046/sarahv_1005572.jpg

Sarah Vanagt (°1976, België)

 

Na haar studie Geschiedenis aan de universiteiten van Antwerpen, Sussex en Groningen, studeerde Sarah Vanagt aan de documentaire afdeling van de National Film and Television School in Londen. In haar werk combineert ze haar interesse voor geschiedenis met haar liefde voor film. Haar afstudeerproject After Years of Walking (‘03) handelt over het herschrijven van de Rwandese geschiedenis na de genocide van ’94. In Little Figures (‘03), een experimentele documentaire film, spelen drie immigrantenkinderen in Brussel de rol van drie historische standbeelden. De documentaire Begin Began Begun (‘05) houdt de focus op de verbeeldingswereld van kinderen die opgroeien in de oorlogszone tussen Rwanda en de Democratische Republiek Congo. De video-installatie Les Mouchoirs de Kabila (‘05) speelt zich af in de Congolese grensstad Goma en kijkt naar de manier waarop kinderen in hun spel omgaan met de dood, de recente oorlog in hun land, en de huidige verkiezingskoorts.

 

Sarah Vanagt : sarah@vanagt.com
www.balthasar.be


Strip met ‘Senne en Sanne’ over Transport XX

 

Marc Verhaegen

 

Het XXste transport in een strip. Niet om gruwelijkheden te tonen, maar om een boodschap van solidariteit en anti-racisme te brengen.

 

 

f2

 

f4

 

Marc Verhaegen is striptekenaar van beroep. In de zomer van 2004 bezocht hij samen met zijn kinderen (toen 12 en 9 jaar oud) het concentratiekamp van Breendonk. Bleek dat zijn kinderen eigenlijk niet veel wisten over de Tweede Wereldoorlog. In scholen starten de lessen geschiedenis dikwijls bij de prehistorie maar komen ze echter nooit of zelden toe aan de Tweede Wereldoorlog.

 

Marc wist dat een strip een belangrijke invloed op de jeugd kan hebben. In die omstandigheden zijn de figuren Senne en Sanne geboren. In een stripreeks een boodschap van solidariteit en anti-racisme brengen is een niet alledaags gegeven.

 

 

 

Terug naar boven