Huisarts Johan Naesens

Stakendijke 25 - 8340 Sijsele
Tel: 050 35 11 18
riziv: 1-32877-13-004

 print artikel

www.dokter.johan.naesens.digitown.be
johan.naesens@digitown.be

   Home   -   interessant om weten   -   nek: oef. cervicale wervelzuil

 

NEK : OEFENINGEN CERVICALE WERVELZUIL
(10-01-2009)


Vroeg of laat krijgen we allen last van degeneratie van de gewrichten in onze nek (arthrose cervicale wervelzuil). De bedoeling van deze oefeningen is om de bewegelijkheid en de souplesse van onze cervicale wervelzuil te behouden en mogelijks iets te verbeteren. Deze oefeningen kunnen zittend op een stoel of rechtstaand voor de spiegel gedaan worden. Men beweegt zo ver mogelijk tot men een weerstand of spanning voelt die men dan lichtjes verhoogd en 2 seconden aanhoudt.

Het mobiliseren van de nek moet voorzichtig gebeuren: de oefeningen mogen geen pijn doen. Als dit wel het geval is, dan moet men met de bewegingen minder ver gaan

Oefening 1: Voor- en achterwaartse beweging nek

Buig de nek door de kin naar de borst te trekken en terug in een zeer rustig tempo. Probeer zo ver mogelijk te komen. Let op: buig de romp niet mee. Strek de nek, kijk omhoog en terug in een zeer rustig tempo. Probeer hier ook zo ver mogelijk te komen. Dit 10x herhalen

Oefening 2: Zijwaartse beweging nek

Buig de nek afwisselend van links, richting linker oor - linkerschouder, en dan naar rechts, richting rechter oor rechter schouder, en terug in een zeer rustig tempo. Probeer zo ver mogelijk te komen. Dit 10 x herhalen.

Oefening 3: Draaibeweging nek

Draai het hoofd afwisselend van links om zn as alsof men achterom kijk en naar rechts en terug in een zeer rustig tempo. Probeer zo ver mogelijk te komen. Dit 10 x herhalen.

Het onderhouden van de aangeleerde oefeningen is essentieel ten einde de bekomen resultaten te bestendigen.

 

Dr. Johan Naesens - Sijsele


        Deze advertenties van Google vallen buiten mijn verantwoordelijkheid

 


© Created by www.digitown.be